A Hyundai központi oldallégzsákja tovább fokozza a utasbiztonságot


A Hyundai Motor Group által kifejlesztett központi oldallégzsák egy újabb lépés a jármű utasbiztonságának növelése felé, amely képes az elöl ülő utasokat megvédeni attól, hogy egy oldalirányú ütközésnél egymáshoz csapódjanak. 

Minden új nappal újabb aktív biztonsági funkciókkal kapcsolatos fantasztikus technológiákat mutatnak be azért, hogy az autók utasai még magasabb szintű biztonságot élvezhessenek. Ennek ellenére a passzív biztonsági rendszerek is értékes felszerelések, mert ezek menthetik meg életünket egy baleset bekövetkezésekor. Az új autók ütközésbiztonsági programjai manapság az oldalsó ütközésekre összpontosítanak a vadonatúj modellek tesztelésekor. Néhány autógyár egy új felszerelést, a központi oldallégzsákot is kifejlesztett, ám a probléma az volt, hogy az árat nem tudták vonzóvá tenni, a modulok mérete pedig gátolta az ülések kialakítását.


A Hyundai csoport azonban bemutatta a legújabb, továbbfejlesztett központi oldallégzsákot, amely jelentősen eltér az eddig megismert hagyományos légzsákoktól. Amíg előbbi megakadályozza, hogy az utasokat egymáshoz ütközzenek, addig az utóbbi az utasokat védi az autótól. Lássuk, hogyan működik a központi oldallégzsák és hogyan került kialakításra. Az ütközésbiztonsági rendszerfejlesztő csapat mindent elmagyaráz.

Kissé szokatlannak tűnik légzsákot elhelyezni a két ülés közé. Ki tudná ezt fejteni? 

Hyockin Kwon kutatómérnök: Ez a légzsák a vezetőülésbe van beszerelve, és az ütközés érzékelése után lép működésbe. Ezzel az utast szorosan megtartja, megakadályozva, hogy a test elforduljon. A felszerelés lényegét 'Rétegezésnek' hívjuk. Minimalizálja az utasok mozgását azáltal, hogy a testet elrejti és ezzel csökkenti az ütközés hatását. A rétegezés kívülről nagyon egyszerűnek tűnik, de megpróbáltuk megnyújtani a hosszát, vagy megváltoztatni a helyzetét a hatás növelése érdekében. Emellett nehéz volt az is, hogy ne sértsük meg a többi jelenleg érvényben lévő szabadalmat.


Úgy tűnik, hogy a modulok kisebbek és könnyebbek, mint a többi versenytársé. Mik a különbségek?

Hyockin Kwon: A cél ugyanaz – a vezető és az utasok védelme. De mi másképp közelítettük meg ezt a kérdést. Amíg mások megpróbálják az utasokat a lehető legszorosabban megtartani, a mi központi oldallégzsákunk az utasokat védik és elnyelik az ütközéseket. A légzsák egyik előnye, hogy kompakt modulja ellenére elég erős ahhoz, hogy teljes mértékben megvédje az utasokat.

Yuji Son vezető kutatómérnök: Hosszabb távon a méretcsökkentés fontos probléma az autóiparban. Amikor az önvezető autók korszaka elérkezik, az egyes modulok fontossága még tovább növekszik. Ez az oka annak, hogy minden részegységet olyan apróra terveztünk, amennyire csak tudtunk.


Egy oldalütközés esetén a központi oldallégzsák hogyan működik? 

Jaeho Choi vezető kutatómérnök: Amikor oldalütközés következik be, az első ülésen lévő utas nekicsapódhat a vezetőnek. A központi oldallégzsák megakadályozza ennek bekövetkezését. Ez akkor is működik, ha senki nincs az első ülésen, mert a vezetőt az autó többi részétől is meg kell védenie.


Úgy hallottam, hogy a 4. generációs fejlett légzsákok érzékelőkkel rendelkeznek, amelyek az egyes helyzetektől függően eltérő módon működnek. Hasonló rendszert használtak a központi oldallégzsákoknál is?

Jaeho Choi: Mivel a központi oldallégzsák az utas testét védi, nem szükséges a kirobbanás szintjét változtatnia, amikor működésbe lép. A rendszer akkor is jól működik, ha az utas nincs megfelelő pozícióban.


A legújabb autókban már fűtött vagy szellőztethető üléseket építenek. Hogyan tudták beépíteni a légzsákmodulokat az ülés méretének változtatása nélkül?

Yuji Son: A modult a lehető legkisebbre kellett méreteznünk ahhoz, hogy az ülés belsejébe kerüljön, ezért a „hőpréses összehajtás” nevű mérnöki technikát használtuk. Ez azt jelenti, hogy a légzsákot egy nem szőtt anyaggal becsomagolják, és magas hőmérsékleten összenyomják.


Más versenytársak központi légzsákrendszerei akadályozták-e valamiben a csapat munkáját?

Hyockin Kwon: A központi légzsákok fejlesztését 2008-ban kezdtük el azért, hogy felkészüljünk a 2020-tól életbe lépő Euro NCAP teszt protokolljára. Időközben a General Motors elsőként kapott szabadalmat az oldallégzsákjára az észak-amerikai kontinensen, amit más gyártók saját termékükre is elég hamar megkaptak. Tehát létre kellett hoznunk egy kicsi és erős légzsákrendszert anélkül, hogy más szabadalmait megsértenénk. Úgy gondoljuk, hogy sikerült megfizethető és kompakt légzsákot készíteni. Szerencsére más intézményektől jó eredményeket kaptunk, most pedig még jobb fejlesztésekre törekszünk.


Mindez úgy tűnik, hogy az új légzsákrendszert olyan jövőbeni járművekhez tervezték, mint például az önvezető autók. Meg tudná mondani nekünk, mi lehet a következő lépés?

Sunghoon Kim kutatómérnök: Jelenleg elektromos járművek légzsákrendszerének fejlesztésén dolgozunk. karcsúbb autóüléseket kell terveznünk, így a légzsákmoduloknak is kisebbnek kell lenniük. Egyelőre megpróbáljuk vékonyabbá tenni azokat.


Az oldallégzsákokon túlmenően milyen fejlesztésekre számíthatunk az önvezető autók korszakában? 

Yumi Jung kutatómérnök: Először is, mostantól egészen másként fog kinézni, ahogyan az emberek ülnek egy autóban. Senkinek nem kell vezetnie, az utasok pedig könyveket olvashatnak, pihenhetnek és egymással szembefordulva beszélgethetnek. Ezért új légzsákrendszerekre lesz szükségünk a különféle ütközések elnyeléséhez. Sok olyan elképzelés szerint egy jövőbeni önjáró autóban az utasok egymással beszélgetnek, közöttük pedig egy asztal van. Olyan új légzsákrendszereken kell gondolkodnunk, amelyek beleférhetnek az ilyen járművekbe.

Hyockin Kwon: A jövőben már nem lesznek autóvezetők. Tehát a légzsáknak képesnek kell lennie az utasok védelmére, azok helyzetétől függetlenül. Számos autógyártó dolgozik azon, hogy olyan funkciókat fejlesszen ki, mint mi.


Van-e biztonsági paradigmaváltás a jövőbeni önvezető autókban?

Hyockin Kwon: A Tesla események manapság forró téma az autóiparban és természetesen az utasbiztonság fontossága is növekszik. A balesetek bármikor, bárhol előfordulhatnak. A légzsákok szerepe az önvezető autókban továbbra is hatalmas lesz. A légzsákok a járművek fejlesztésével együtt változnak. Amióta az első légzsák 41 évvel ezelőtt megjelentek, rengeteg mérnök dolgozott keményen a biztonságosabb autókért. A Hyundai Motor Group központi oldallégzsákja az egyik ilyen eredmény ezen az úton.

Forrás: hyundaimotorgroup.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Intagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A világ legviccesebb Hyundai kereskedése lett a hatvani Prémium Autóház Kft.

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését