Beszélgetés a Hyundai idei bajnokával, Michelisz Norberttel


A Malajziában megrendezett drámai szezonzárót követően Michelisz Norbertet koronázták a WTCR új királyává. És eközben ő lett az első olyan magyar, aki egy FIA világversenyét megnyerte. 

A BRC Hyundai N Squadra Corse 35 éves versenyzője mr bajnokként adott interjújában beszél arról, hogy: félt,hogy a harmadik verseny előtti technikai problémák miatt el sem tud indulni; a 2017-es világbajnoki veresége után azt fontolgatta, kiszáll; a nyugodt stratégiája pszichológiai előnyt jelentett; hogyan valósult meg álma, hogy autóversenyző legyen és miért lesz „még jobb” versenyző a 2020-as címvédése során.  


A FIA világkupa megnyeréséről…
„„Ez olyasmi, amit már hosszú ideje reméltem, hogy megtörténik, mert az összes olyan cím közül, amit meg akartam nyerni, számomra egyértelműen ez a legfontosabb. Ez egy hatalmas megkönnyebbülés egy hosszú szezon, életem leghosszabb napja után. Szombat este nem tudtam aludni, csak a három versenyre gondoltam . És ez olyan volt, mint egy hullámvasút, mert az első futam elég jól sikerült, meg tudtam nyerni. A második versenyen nagyon rossz volt a láthatóság, autók repkedtek körülöttem, balról és jobbról is jöttek, a 9. kanyarban pedig hiába fékeztem, egyenesen gurultam tovább. Egy kicsit szerencsétlen voltam, de sikerült helyrehoznom és néhány helyet előrelépve visszamásztam a nyolcadik helyig, ami elengedhetetlen volt a cím megszerzéséhez. A harmadik verseny előtt úgy tűnt, hogy nem is tudok elindulni, de most az a fontos, hogy sikerült elérnünk azt, amit igazán akartunk, most pedig ideje ezt megünnepelni. A legfontosabb azonban az, hogy hatalmas köszönetet mondjak a családomnak, a csapatnak és az összes magyar embernek, akik már több mint 10 éve támogatnak.”


A félelemről, hogy nem tud elindulni…
„Amikor a boxutca megnyílt, éreztem, hogy gond van. Többé-kevésbé el tudtam gurulni a rajtrácsomig és a szerelőknek is oda kellett futniuk, hogy odatoljanak. Azonnal kiugortam a kocsiból és a mérnökömmel tárgyaltuk meg, mit tegyek. Az autó néha két, néha három hengerrel járt, Amikor újra elindítottam a motort, szörnyen hangzott, és amikor kigyorsítottam, rájöttem, hogy valami nincs rendben, tehát újra kellett indítanom a rendszert de aztán működött és a srácoknak köszönhetően el tudtam indulni a versenyen. De nem sok pénzt tettem volna fel arra, hogy a harmadik versenyen el tudok indulni és a cím megszerzését ünnepelhetem majd.”


A vezető helyért és címért folytatott őrült küzdelemről a harmadik versenyen 
„A rajtom nem volt épp ideális, de tudtam, hogy valahogy be kell kerülnöm az első három közé és nem szabad őrültséget csinálnom. Újra esni kezdett és az autómon elöl slick gumik voltak. Estebannak [Guerrieri] volt az, akinek kockáztatnia kellett, és meg is tette, jól indult. Én csak próbáltam okos lenni, de egy ponton rájöttem, hogy nem vagyok elég gyors, hogy üldözzem és hátulról kezdtek jönni a többiek. Aztán összecsaptam az egyik Audival és azt gondoltam, hogy a bal hátsó rész meghajlott. Tényleg a dolgok sűrűjében voltam. Johan [Kristoffersson] és Mikel [Azcona] Esteban előttem voltak és fantasztikus ütemet diktáltak. Negyedikként rájöttem, hogy valaminek történnie kell, mert nem voltam olyan gyors, mint a srácok. Mindent vagy semmit helyzet volt, a harmadik helyen kellett volna befejeznem, ezért ezt próbáltam elérni. De végül láttam, hogy a srácok is keményen támadják Estebant és a kulcstényező a két leggyorsabb autóban Johan és Mikel voltak.”


Amikor tudatosodott, hogy meglehet a cím…
„Az utolsó kör utolsó kanyarjához közeledve volt az első olyan pillanat, amikor elhittem, tényleg nyerhetek. Gabriele [Tarquini, a csapattársam] a hátam mögött volt és tudtam, hogy hátulról már nem lehet probléma. Nem olyan ember vagyok, aki annyira érzelmessé válna, de mivel minden egyszerre történt, ez egy hatalmas nyomás volt, amely egy másodperc alatt hullott le a vállamról, ahogy átléptem a célvonalat. Érti, ez egy álom, sok ember álma Magyarországon.” 


A szimulátoros versenyzőből WTCR győztesévé válásáról…
„Kicsit több mint 10 évvel ezelőtt még otthon ültem és arról álmodoztam, hogy egy versenyautót vezethetek. Nagyon szerettem volna valahogy autóversenyzővé válni. Belül úgy éreztem, hogy ez a sorsom, de a családunk helyzetében 18 éves koromra rájöttem, hogy valószínűleg ezt nem fogom tudni véghezvinni. Aztán 21 éves koromban meghívtak egy tesztre. Ez 2005-ben volt és ez volt az első olyan alkalom, hogy a játékeredményeim okán versenyautót vezethettem. Évről évre mindig kicsit magasabbra jutottam. Magyarországról érkezve még az ilyen munka is hihetetlennek tűnt, nem is beszélve a versenygyőzelmekről és a világbajnoki címért folytatott két küzdelemről.


A 2017-es bajnoki cím majdnem megnyeréséről…
„A 2017-ben Katarban megrendezett utolsó verseny utáni két hét volt karrierem egyik legrosszabb időszaka, mert annyira magam alatt voltam. Nagyon azt éreztem, hogy a kezemben volt, de akkor elcsúszott a bajnoki cím. Őszintén gondolkodtam azon, hogy abbahagyom. Azt kell mondjam, sokat változtam az elmúlt két évben. Nem vagyok biztos abban, hogy ez azért van-e, mert apa lettem, de rájöttem, hogy sokkal jobban meg tudom határozni a prioritásokat az életem dolgai között. Mivel gyermekeim vannak, ők kitöltik az életem. Nem akarom azt mondani, hogy a cím nem fontos, de gyermekeim segítettek nekem, mert a múltban kissé túl nagy nyomást gyakoroltam magamra, mindig mindent tudni akartam, mindig mindent elemeztem, mindent megterveztem. De a tapasztalatok alapján rájössz, hogy nem mindig áll módodban ezt megtenni és általában nem tudsz felkészülni az összes forgatókönyvre. A 2017-es tapasztalat nélkül idén nem nyertem meg a címet. És ha visszatekintenék, ha választhatnék egy forgatókönyvet, minden nehézségével és minden csodálatos pillanatával együtt is ezt választanám, itt ülve és élvezve ezt.”


Az új megközelítésről…
„Az apává válás nem azt jelenti, hogy kevésbé fontos számomra, hogy világbajnok legyek, de nagyon sokat változtat a hozzáállásomon. Mielőtt apa lennél, sokat beszélgethetsz emberekkel és átérezheted, milyen lehet. De amikor apává válsz, olykor annyira intenzív érzéseket és megközelítéseket fedezel magadban, amit nem is tudtál, hogy ott van benned. Ez most az életem legszebb része, de nem akarom azt mondani, hogy könnyű, mert néha nagyon kemény."


A nyugodtságról…
„Idén nem akartam mindenáron nyerni vagy nem nyerni, csak folytatásról volt szó és marról, hogy azt tesszük, amit az elmúlt pár idényben is. Nagyon furcsa, hogy [Malajziában] sikerült megőriznem a stratégiát és nyugodt tudtam maradni. Két évvel ezelőtt, a szezonfinálé előtt stresszes voltam és reggel a bajnokság volt az első gondolatom. Ebben az évben csak magabiztosságot és nyugalmat éreztem belül. Az egyetlen célom az volt, hogy magamra összpontosítsak és a lehető legtöbbet hozzam ki magamból. Biztos vagyok benne, hogy ez jót tett a teljesítményemnek.”


Arról, hogy üldözőből üldözötté vált…
„2017-ben nagyon jó kilátásaim voltak a világbajnokságon, de az utolsó hétvégén üldöző voltam. Néhány ponttal lemaradtam, most viszont az ellenkezője történt: én voltam az üldözött. Ez mindig segít nekem és szeretem ezt a felállást. A vezető helyen döntőbe jutás úgy történt, ahogy néhány versenyhétvégével korábban szerettem volna. Jobb volt pszichológiai előnnyel Malajziába érkezni, mintha hátrébb lennék. Az előny viszont nagyon kicsi volt, tehát nem voltunk kényelmes helyzetben, de az én kezemben volt és ez egy jó érzés. Természetesen, ha kicsi a mozgástér a pontok szempontjából, akkor nagyobb nyomás nehezedik rád, mert az élen vagy, te vagy az, aki veszíthet és visszaeshet. A többiek, Esteban, Yvan és Thed lehetőséget kaptak, hogy javítsanak pozíciójukon. De nem bántam, hogy kis nyomás nehezedik rám, mert ez mindig elősegítette, hogy a csúcsteljesítményt hozzam ki magamból. Visszatekintve az első magyarországi WTCC versenyemre, óriási nyomást jelentettek a japán versenyek [a Hondával]. Valahogy átlagosan ezek voltak azok a hétvégék, amikor a legtöbb versenyt nyertem, a legtöbb pole pozíciót szereztem. Ugyanaz volt az érzésem Malajziában, nem bántam, hogy extra nyomást gyakoroltak rám.”


A legnagyobb riválisról, Esteban Guerrieriről…
„Őszintén szeretnék gratulálni Estebannak, mert a 2. és a 3. versenyen [Malajziában] teljesítménye hihetetlenül erős volt. Nagyon kemény harc volt, és mindent beleadtunk. Volt néhány technikai gondja, ahogy nekem is. De minden riválisom, Yvan [Muller] és Thed [Björk] szintén a versenyzés csúcsát képviselik "


A 2019-es szezonról…
„Nem egészen jól indultunk, de a szezon második fele ezt kárpótolta. Van egy szép mondás: keményen munkával nyerhetsz vagy tanulhatsz. Örülök annak, amit ebben a szezonban elértem, a legfontosabb, hogy mindig jelen legyek, és csak idő kérdése, hogy minden összejöjjön és bajnokságot nyerhetsz.”


A jövő évi címvédéséről…
„Alig várom, hogy ismét ugyanabban a helyzetben legyek [jövőre]. Úgy vélem, hogy ez a cím és az abból fakadó pszichológiai plusz jobb versenyzővé tesz engem az elkövetkező szezonokban. Ha nyersz egy versenyt, úgy érzed, hogy elég erős vagy ahhoz, hogy további versenyeket nyerj, aztán a következő cél egy bajnokság megnyerése [majd ha egy bajnokságot nyersz, további bajnoki cím a cél].”

Alapadatok: 
Születési idő: 1984/08/08 (35 éves)
Születési helye:Himesháza, Magyarország
Nemzetisége: Magyar
Lakhelye: Pécs, Magyarország
Családi állapot: házas, két gyermek édesapja
Csapata: BRC Hyundai N Squadra Corse
Autója: Hyundai i30 N TCR
#WTCR2019SUPERGRID eredmények: WTCC kupagyőztes 2012, 2015; WTCR győztes: 2019


Öt tény:
Online térből a versenypályára: Michelisz online versenyeredményeivel egy tesztlehetőséghez jutott a Zengő Motorsport Renault Cliójában 2005-ben a Hungaroringen. Annak ellenére, hogy teljesen újonc volt, 0,2 másodperccel volt lassabb, mint a már rutinos versenyzőnek számító Wéber Gábor, aki felajánlotta neki a lehetőséget.
Egyszemélyes mester: Ezzel a tesztelési teljesítményével egy szezonra kapott lehetőséget szülőföldjén, a Suzuki Swift Cup-ban 2006-ban. A közgazdasági karriert feladva hamarosan megszerezte a bajnoki címet, mielőtt a következő szezonban Renault Clióval is megismételte ugyanezt.
Új horizontok: A SEAT León Eurocup volt a következő állomás, és miután 2009-ben megszerezte a koronát, a Zengő Motorsport irányításával a FIA  Túraautó-világbajnokságon léphetett színre. 
Gyári esély: Miután kétszer megnyerte a független versenyzők részére rendezett WTCC Trophy-t, Michelisz egy gyári Honda versenyautóba ugrott be 2016-ban, amely egy évvel később egyenesen a bajnoki cím megszerzéséért küzdött. Végül három győzelemmel és három leggyorsabb körrel végzett Thed Björk mögött a második helyen.
Tudtad? Michelisz egyesítette erőit Bári Dávid magyar mérnökkel és megalapítsa saját TCR versenycsapatát, az M1RA-t.


Öt gyors kérdés: 
Milyen futam előtti rituáléd van, mielőtt beülsz a Hyundai i30 N TCR vezetőülésébe?
„„Legalább két eszpresszó kávét iszok! Amióta olasz csapatokkal dolgozom, rájöttem, hogy egyre több és több kávét iszom.”
Van valami történet az 5-ös rajtszámod mögött? 
„Nincs semmi különleges kapcsolatom ezzel a számmal. Ez volt az első rajtszámom a WTCC-be, és egyre több rajongó kezdte gyártani pólóikat az 5-ös számmal. Amikor 2011-ben feltették a kérdést, csak az 5-öst választottam és mindig ugyanazt a választ adom.”
Melyik két pilótához szeretnél csatlakozni a legjobb dobogón, ha bármely korszakból, kategóriából választhatnál?
„Azért választanám Michael Schumachert, mert ő a legnagyobb legenda a motorsportban. Azt is mondanám, hogy Sébastien Loeb, de már voltam vele a dobogón a WTCC-ben. Tehát Tom Kristensent választanám, mert ő nagy legenda Le Mans-ban. ”
A WTCR naptárban 10 nagyszerű helyszín található minden szezonban, de ha még egyet választhatnál, melyik lenne az?
„Bathurst. Mindig a Nürburgring Nordschleifén és Makaóban akartam vezetni, a második pedig ugyanazon a szinten van, mint Bathurst. Ez a világ egyik legcsodálatosabb pályája és ha ez Makaó mellett szerepelhetne, a Nürburgring mellett ez lenne a legcsodálatosabb naptár a motorsport kategóriák közül.”
Mit tartogat a jövő, ha a versenyző karriereden túlra gondolsz?
„Annyira élvezem, hogy részt vehetek a motorsportban és valószínűleg ha nem vezetnék, akkor valami vezetésen kívüli munkát keresnék, például a vezetéstechnikai tréninget tartanék, irányítanám a vezetőket vagy az M1RA-nál csapatfőnök lennék. Ezen három dolog közül lenne az egyik.”

Forrás: WTCR hivatalos sajtóközlemény

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Intagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A világ legviccesebb Hyundai kereskedése lett a hatvani Prémium Autóház Kft.

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését