Üzemanyagcellás teherautóval tör be a Hyundai az európai haszonjármű-piacra
A Hyundai hivatalosan sosem árult teherautókat és kamionokat Európában, ám a vállalat idéntől 2025-ig 1 600 darab üzemanyagcellás kamiont kíván leszállítani svájci partnerei számára.
A Hyundai már tavaly bejelentette, hogy 2020-ban 50, 2025-ig pedig összesen 1 600 darab üzemanyagcellás Xcient teherautót szállít Svájcba. A H2 Xcinet modelleket a Hyundai Hydrogen Mobility (HMM) vállalaton keresztül kívánják leszállítani, amely a Hyundai Motor és a H2 Energy közös vállalataként működik. A teherautókat 100 százalékosan környezetbarát hidrogénnel fogják gfeltölteni, amit pedig az Alpiq, a H2 Energy és a Linde közös cége, a Hydrospider biztosít.
Az innovatív üzleti modell szerint a svájci fuvarozók nyolcéves szerződés alapján kapják meg a teherautókat, amelyek után kilométeralapon fizetnek díjat. Mark Freymuller, a Hyundai Motor haszonjárművek környezetbarát üzletfejlesztési részlegének elnöke elmondta, ez a díj magában foglalja a teherautó bérletét, a karbantartást, az akkumulátor cseréjét és a hidrogénellátást, „ami sokkal könnyebbé teszi az ügyfelek számára a dízel teherautók problémamentes cseréjét.” Hozzátette, hogy a HMM a meglévő üzemanyagtöltő állomások felhasználásával egy hidrogén ellátási infrastruktúrát is létrehoz, hogy csökkentse a költségeket és „megoldja a tyúk és tojás problémáját.”
Miközben a HMM igyekszik a tehergépjárműveket a lehető leginkább költséghatékonnyá tenni, Rolf Huber, a H2 Energy elnöke elismerte, hogy a hidrogénjárműveknek a legtöbb esetben valamivel magasabb teljes tulajdonosi költsége (TCO) lesz, mint az velük egyenértékű dízelüzemű járműveknek. „Ha a legolcsóbb teherautót keresik, akkor valószínűleg nem ez lesz az" – mondta, majd elmagyarázta, hogy minél több kilométert tesz meg egy ügyfél, annál kisebb lesz a különbség a hidrogén és a dízel közötti költségekben. Azt is mondta, hogy igyekeznek először a potenciális ügyfelek vállalkozását megismerni, majd kiszámítják az általuk használt járműveik jelenlegi TCO-ját. „Amint van egy referenciaérték, megpróbáljuk megtalálni az ahhoz a lehető legjobban illeszkedő megoldást, ami némi tárgyalást is magában foglal" – tette hozzá.
Nagyon úgy tűnik, hogy a tárgyalások jól működnek, mivel Freymuller szerint „az összes probléma közül a legkisebb, hogy ügyfeleket toborozzunk”. Elmondta, hogy az első 50 teherautó-szállítmány minden darabjára már várnak az ügyfelek és a 2025-ig terjedő időszakban sem lát a további 1 550 ügyfél megszerzésében problémát. Valójában a cég további potenciális ügyfelekkel folytat tárgyalásokat Ausztriában, Franciaországban, Németországban és Hollandiában is, valamint arra számít, hogy ebben az évben Svájcon túlra is kibővítheti tevékenységét. Huber kifejtette, hogy a célországok azok, amelyek pénzügyi ösztönzőket adnak a legtisztább teherautók üzemeltetéséhez.
Az egyik lehetséges probléma, amellyel a vállalat szembesül, az a vevőszolgálat felállítása. Itt rögtön kizárta a Hyundai személyautó-értékesítési hálózatát, erre a célra inkább más európai partnereket keresnek. De ez még nem minden. A Hyundai az atlantai észak-amerikai haszonjármű-kiállításon bemutatta aa HDC-6 Neptune Concept Class 8 üzemanyagcellás kamion-tanulmányát, amely már a technológia következő generációját vetíti előre.
Habár a vállalat elismeri, hogy jelenleg nincs elég nagy üzemanyagcellája egy 36,2 tonnás teherautó meghajtására, ez csak idő kérdése. Edward Lee, a Hyundai Motor haszonjármű-üzletágának alelnöke szerint: „Hisszük, hogy ez a következő 100 év üzemanyaga és a Hyundai lesz a legnagyobb szereplő. Ez a vállalatunk alapvető tevékenysége.”
Forrás: dieselnews.com.au