Magyar akku kerül a cseh gyártású Hyundai Kona Electricbe
A Hyundai helyi üzeme megkezdte Csehország első hazai gyártású Kona Electric modelljének kiszállítását, amelynek akkumulátorát magyarországi beszállítótól szerzik be.
A Hyundai Motor Manufacturing Nosovice (HMMC) nemrég kezdte meg a Hyundai Kona Electric villanyautó szériagyártását, amelyből még az idén 30 ezer darabot terveznek kiszállítani. A vállalat 1,8 milliárd cseh koronát (kb. 23,2 milliárd forint) fektetett be azért, hogy az üzem néhány hónap alatt felkészüljön az elektromos modell fogadására.
A felkészülés során számos jelentős módosítást kellett végrehajtani a termelés folyamatában. „A gyártás során a prés- és a hegesztőüzemben jelentős változásokat hajtottuk végre. A gépeket naponta többször cserélik annak megfelelően, hogy épp az i30, a Tucson vagy mostantól a Kona Electric autóinak különféle alkatrészeit állítjuk elő. Minden présszerszámot öt perc alatt ki tudunk cserélni." – mondta Pavel Barvík, az autógyártó szóvivője.
A Hyundai Motor az összeszerelő üzem átállításába is befektetett, amelyet egy új gyártási lépés – az akkumulátorok beépítése – miatt 15 méterrel meg kellett hosszabbítani. Emellett változások történtek a festési folyamatban is, illetve helyet is kellett biztosítani a beépítésre váró akkumulátorok tárolására. „A paletta Kona Electric modellel történt bővítése fontos lépés az Európában növekvő elektromos járművek iránti igény kielégítésében" – mondta Dong Woo Choi, a Hyundai Motor Europe elnök-vezérigazgatója. A cseh belföldi piacon kívül az elektromos autókat olyan nagy európai piacokra szállítják, mint Németország, Franciaország, Hollandia, Norvégia, Szlovákia és Lengyelország.
Martin Saitz, a Hyundai Motor Czech vezérigazgatója elmondta, hogy a Kona nosovicei gyártásáról szóló döntés egyik fő oka a dél-koreai gyárban gyártott elektromos autók hosszú szállítási ideje volt. „Tavaly a szállítási határidő megközelítette az egy évet is. Ebben a pillanatban azt mondhatjuk, hogy ha minden a várt módon alakul, akkor a megrendeléstől számított két hónapon belül leszállíthatjuk az autót az ügyfélnek" – mondta Saitz.
Saitz szerint a Nosovicáben gyártott Kona olyan paraméterekkel rendelkezik, amelyek az autót manapság az adott szegmens legjobbjai közé sorolják. Az eddigi koreai változathoz képest a Kona Electric egyetlen töltéssel 35 kilométerrel 484 kilométerre sikerült növelnie a hatótávot. „Ennek oka, hogy más, alacsonyabb gördülési ellenállású gumiabroncsokat alkalmazunk, ugyanakkor változott a hátsó felfüggesztés hangolása is és a lengéscsillapítók beállításait is módosítottuk" – mondta Martin Klíčník, a nosovicei üzem Minőségirányítási Osztályának vezetője.
Hazánk szempontjából fontos tényező, hogy az akkumulátorokat nem a koreai LG Chem szállítja, hanem azokat az SK Innovation vállalat Magyarországon gyártja és azt a Hyundai Mobis csomagolja és szállítja Csehországba. A korszerűsítés részeként egy hőérzékelőkkel ellenőrzött speciális raktárat is kialakítottak az akkumulátorok tárolásához, illetve egy olyan automata szállítási rendszert is kialakítottak, ahol a robotok önállóan szállítják a 450 kg-os lítium-polimer akkumulátort a raktárakba, illetve onnan szerelőcsarnokba.
Nosovicében akár naponta 150 darab Kona Electric is készülhet a hagyományos i30 és Tuscon modellekkel azonos szalagokon. Az idei évre 30 ezer darab gyártását terveznek, a következő évtől kezdve a teljes évre vetített gyártási terv 35 ezer darab lesz. Egyelőre csak a Kona legmagasabb szintű verzióját gyártják Európában, a 39 kWh-s akkumulátorral és 136 lóerős motorral rendelkező változat továbbra is Koreából érkezik. A Kona Electric gyártókapacitását Koreában is megnövelték annak érdekében, hogy a termelés és kiszállítás ütemét a világ más tájain, vagy épp a többi, európai országban is csökkenteni tudják. „Ha úgy látjuk, hogy a kisebb változat iránti kereslet is növekszik, ami könnyen elképzelhető, akkor a konszern annyira rugalmas lesz, hogy alkalmazkodjon az igényekhez" - mondja Jürgen Keller, a Hyundai Motor Deutschland igazgatója.
A Hyundai egyetlen Európai Unón belüli gyártóüzemében 56 másodpercenként hagyja el egy elkészült új autó a futószalagot. Mielőtt a Kona megérkezett volna, minden jármű egy 7,6 kilométeres utat tesz meg a gyártószalagokon, a gyártás teljes folyamata 18,5 órát vesz igénybe. A leghosszabb időt az autók a festőműhelyben töltik, ez 8,5 órát vesz igénybe. A Hyundai körülbelül 3 300 embert foglalkoztat Nosovicében, ahol jelenleg a Hyundai Tucsont és a Hyundai i30 öt változatát készítik. A sziléziai üzemben tavaly összesen 309 500 autó készült, ami kilenc százalékkal kevesebb, mint 2018-ban. 2018-ban a vállalat nyeresége elérte a 7,22 milliárd koronát (kb. 93 milliárd Ft), ami 531 millióval több volt, mint 2017-ben, miközben az értékesítési forgalma 129,26 milliárd korona (kb. 1 666 milliárd forint) volt, ami pedig 7,4 milliárddal kevesebb, mint az azt megelőző évben.
A Kona 204 lóerős teljesítménye és az akkumulátor 64 kilowattórás kapacitása változatlan, azt egy villámtöltőn 54 perc alatt feltölthető Az autó indulóára Csehországban 899 000 koronától (kb. 11,5 mFt) kezdődik, a helyi Hyundai képviselet egy limitált szériás „Made in Czech” változatot is tervez az autóból. A Hyundai mellett a cseh Skoda Auto is készít elektromos autót, ám a Skoda Citigo iV modellt tavaly ősztől Pozsonyban, Szlovákiában gyártják.
Idén a Hyundai kapacitásainak növelésével több mint 80 ezer zérókibocsátású autót kíván az európai vásárlók számára szállítani. A cél az, hogy 2020-ban Európában a legnagyobb környezetbarát autógyártóvá váljanak. A koreaiak 2025-re tervezik 670 ezer elektromos és üzemanyagcellás jármű előállítását tervezik, amelynek keretében egy újabb, tisztán elektromos autó érkezik 2021-ben.
Forrás: ekolist.cz, vision-mobility.de