Benne van az X - Kia XCeed 1.4 T-GDI teszt


A ProCeed után a Kia újabb réskategóriát X-elhetett ki a modellpalettáján azzal, hogy kompaktjából egy olyan crossover változatot is fejlesztettek, ami nemcsak formájában, de technológiájában is újdonságokat hozott a koreai márka világába.
 
Vevő legyen a talpán az, aki kompakt autó autót keresve nem tud magának egyet sem be-X-elni a Kia Ceed kínálatából: van ötajtós kompakt, van hagyományos kombi, a leXebb talán a csapott hátú sportkombi, amelyek mellé nemrég megérkezett egy újabb X, az XCeed crossover változat is. Motorok terén pedig a hagyományos benzines és dízelmotorok be-X-elése után hamarosan érkeznek a Niróból ismert konnektoros hibrid hajtásláncok is, amelyeket első körben a kombi és a crossover kap meg. Az XCeed változat esetében a Kia ráadásul nem a jól bevált és egyszerűbb utat választva nemcsak megemelte és „körbeműanyagozta” a normál Ceedet, hanem egy teljesen újat alkotva tette eXotikussá az autót.


Ha rajzolunk egy autómintát a lufira, majd elkezdjük azt tovább fújni, ahogy nyúlik az anyag, úgy változik a rajz formája is. Valami hasonlót látok, amikor körbenézem az XCeed formáit, alakját. Nagyon hasonlít arra, mint amit a kompaktnál meXoktunk, de mégis egy kicsit minden megnőtt, más alakú lett. A tigrisorr alakú hűtőmaszk a szokásos helyén be-X-elve, formája viszont más, mérete egy kicsit megnőtt, ám leginkább a lámpák változtak azzal, hogy a LED nappali fény belső vége túlszalad a lámpatesteken. Alattuk változott a lökhárító, a kétoldalt elhelyezett fekete betétes ködlámpafészkeket egy vízszintes ezüstcsík töri meg.


Profilból nézve az X-esedés szintén egy kicsit más formát hoz, mint az ötajtós. Persze, első pillantásra ez kevésbé tűnik fel, mert összességében ugyanaz az eXakt formavilág, mégis az első ajtók az egyetlenek, amik a normál Ceedből származnak.  A hátsók viszont már teljesen egyediek, mivel a hátsó szélvédő enyhébb szögben lejt, amire a C oszlopon egy ezüstbetét is felhívja a figyelmet. Természetesen Az X-hez elmaradhatatlan műanyagozás itt is megvan az ajtók alján és a kerékíveken, amit a tesztautó méretes 18 colos felnijei egészítenek ki.


A Kia tervezői aztán a hátsó részhez érve kicsit jobban elengedhették fantáziájukat és a felfújt lufihoz hasonlóan, az izmosra terebélyesített hátsó kialakításban egészen új eXtrém elemek tűnnek fel. Egyediek a csíXerű hátsó lámpatestek, amelyekben nemcsak a piros menetfények, de az indeXek is LED csíkot kaptak. Közöttük büszkén feszít a Kia logó és alatta az XCeed felirat. Alul eXakt kellék a diffúzort mímelő ezüstszürke védőelem, kétoldalt kamu kipufogóvégekkel, miközben a valódi kipufogógázok alatta, egy külön csövön távoznak. Egyetlen ismerős Ceed elemként a lökhárítók sarkaiba rakott fényvisszaverő prizmák tűnnek fel.


Beülve rögtön feltűnik az a néhány centi emelés, így nem kell leülni, inkább csak beszállni az autóba, bár az ülés korántsem olyan magasan van, mint egy hagyományos értelemben vett hobbiterepjáróknál. Az utastérben persze már nem annyira eXotikus, több az ismerős forma, hiszen itt a hagyományos Ceed ajtópaneljeit, műszerfalát és üléseit találjuk. Van persze újdonság is bőven és itt nemcsak a sárga betétekre és sárgával varrott ülésekre és ajtókárpitokra gondolok. Az XCeeddel érkezett meg ugyanis a Kiákba (és a Hyundaiokba is) a vadonatúj, 10,25 colos középső érintőkijelző és most először az XCeednél jelent meg a fulldigitális műszeregység is, amit itthon a Launch Edition és a tesztelt Platinum felszereltség be-X-elése esetén kapunk meg. A központi érintőkijelző első blikkre nekem már kicsit túl szélesnek tűnik, ám kiválóan személyre szabható. A három részre osztott (navi, rádió, menetadatok) kompleX kezdőképernyő sorrendje tetszőlegesen miXelhető és akár más elemekkel (óra, időjárás) felcserélhető, ám ha úgy akarjuk, a navi képernyője nemcsak teljes szélességben lehet látható, de a korábbi 8 coll méretben is megjelenhet, mellé pedig különböző egyéb funkciók is kitehetők (rádió, óra, menetadatok, időjárás).


A műszerfal másik éXere a teljesen digitális, 12,3 colos méretű műszerpult lehetne, ami viszont kis csalódást kelthet azok számára, kik túl sokat várnak tőle. Noha tényleg szép animációval indul és leállításkor is pazar tűzijátékot ad, a kettő között nem sok újdonság van, hiszen a programozók gyakorlatilag lemásolták a fiXen beépített analóg műszereket, így az egyetlen előny, hogy az eddig megszokott információk a két körműszer között nagyobb betűtípussal jelennek meg, illetve a táblafelismerő nagyobb ikonja a sebességmérő alá költözött. Ráadásul a sebességmérőt és a fordulatszámmérőt egy kicsit „megbolondították” azzal, hogy a mutatók üstökösként egy fénycsóvát húznak maguk után, ami különösen sötétben lehet zavaró. Sport üzemmódban ugyan egy kicsit más a séma, de nem lehet pl. a navi térképét kirakni a műszerre és más egyéni sémákat sem találtak ki, így ez csak máXemnyi előrelépés. Elég nagy giXer ez ma már, ennél azért 2020-ban jóval többet is ki lehetne hozni belőle, csak meg kell nézni a Volkswagen csoport hasonló digitális műszereit, de egy tízéves Renault Scenicben is jobban konfigurálható műszeregységet találunk. 


A belső tér egyébként minden más területen hozza a Ceed többi modellváltozatától elvárt szintet, amit az XCeed az emelt hasmagasságból adódó be- és kiszállási kényelemmel is megfejel. Magasabbak mindössze a kissé szűken nyíló panoráma napfénytető keretére ügyeljenek, amihez még az én 178 centis magasságommal és koppra leeresztett első üléssel is hozzáért a hajam.  Ahogy az összes kompakt kategóriatársa, az XCeed is inkább 4, mint 5 személyes, különösen, ha az egyik szélső helyet fiXen egy ISOFIX gyerekülés foglalja el. Az eltérő karosszériaforma egyedül a csomagtérben jelent némi eXtrát, amelynek térfogata a kompakt 395 helyett 426 literesre bővült. 


A tesztautót a Hyundai csoport 1.4 literes, turbófeltöltéses négyhengeres benzinmotorja mozgatta és a 140 lóerő megfelelő átviteléhez egy hétfokozatú duplakuplungos DCT váltó is szolgált. Már többször teszteltem ezt a motort és ezt a konfigurációt is és továbbra is azt kell mondanom, hogy ez az egyik legjobb párosítás, amit egy ilyen méretű kompakt autóhoz be-X-elnék. A T-GDi motor 140 lóereje szinte minden helyzetben elegendő lendületet ad, amihez a 7DCT váltó tökéletesen aládolgozik. Ha finoman nyomjuk a gázt, már 2 ezres fordulatszám körül finoman, szinte észrevétlenül, minden faXni nélkül felvált és akár városban is eljut a hatodik fokozatig, de ha keményen tapossuk, a 3 ezres szint fölé is pörgeti és lendületesen lehet vele haladni. Bizonyos helyzetekben viszont kicsit elveszti a fonalat: az M0 maglódi emelkedőjén 120-ra állított tempomattal a 6. és a 7. fokozat között folyamatosan oda-vissza váltogatott. Az emelt futómű kicsit keményebb, mint a hagyományos változatokon, de csak éppen annyira eXtrém, hogy ne legyen túl kényelmetlen, viszont azért bírja a rosszabb minőségű utakat is. 


Aki mindenképpen XCeedet szeretne, mélyen a banXéfbe kell nyúlnia hozzá. A legolcsóbb, 120 lovas egyliteres T-GDi változat is 6 millió forintba kerül, ami épp 900 ezer forinttal több, mint a Ceed legolcsóbb, igaz, csak 100 lóerős verziója. Viszont nem kell sok eXtrát be-X-elnie, hiszen már alapból jár hozzá szinte az összes fontosabb biztonsági felszerelés, így a 6 légzsák, a menetstabilizáló, az első ütközésmegelőző rendszer, az automata távfényszóró mellett a továbbfejlesztett sávtartó rendszer is, amely ráadásul sávátlépés esetén már nem hangga, hanem a kormány vibrálásával jelez. Mintha sávelválasztó rázóköveken haladnánk, ami ösztönösen arra készteti a vezetőt, hogy visszakormányozzon. Ugyanez történik, ha előttünk vészfékeznek és nem reagálunk időben, ekkor viszont már hanggal is jelez a rendszer. Zseniális.


A Kia tesztflottájában persze a minden lehetséges földi jóval felszerelt Platinum felszereltségű autót X-elték be, amiben a fentieken túl már olyan extrák is benne voltak, mint az intelligens parkolóasszisztens, a kulcsnélküli rendszer, a duplazónás digitklíma, a 4 elektromos ablakemelő, a JBL hangrendszer, a távolságtartó tempomat, vagy épp a napfénytető. Ezekkel az extrákkal persze az autó ára is jelentősen megnőtt, így a tesztautó ára már jóval 8 millió forint felett járt. Aki pedig kevesellné a 140 lóerőt, az XCeedet választhatja még a 204 lóerős 1.6 T-GDI-vel is, ami mellett megmaradtak a jól bevált 1.6-os dízelmotoros változatok is.


Végül a nagy kérdés: én letenném-e az X-et az XCeed mellé? Nos, ha én egy olyan kompaktot keresek, amivel gyakran tévedek rosszabb minőségű, kátyús utakra és nem szeretném félteni az autó alját, de nem is szeretnék egy nagyobb, nehezebb és többet fogyasztó hobbiterepjárót, akkor én mindenképpen számításba venném. Persze nem biztos, hogy az eXkluzív ellátmánnyal szerelt legdrágább változatot vinném, hanem az olcsóbb, analóg műszeres és kisebb, 16 collos felniken guruló változat mellé tenném le az X-et. Akárhogy is nézzük, ebben az autóban ugyanis soXempontból is tényleg benne van az a bizonyos X.
   
A tesztlehetőséget köszönöm a Kia Motors Magyarországnak!

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését