Megéri már Hyundai villanyautót venni?


Egyre bővül a Hyundai elektromos autóinak választéka, így egyre többekben merülhet fel a kérdés, vajon autóválasztásnál érdemes-e már átülni egy konnektoros autóba, vagy maradjunk inkább a hagyományos üzemanyagoknál. Saját példán keresztül mutatom most ezt be. 

Tíz éve még mindenki csak mosolygott a villanyautókon, manapság viszont már azok vigyorognak, akik beülhetnek egy ilyen autóba, hiszen a kínálat napról napra növekszik, trendivé vált az elektromobilitás és a legnagyobb piaci bővülést is ez a szegmens vezetheti a jövőben. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a májusban meghirdetett új állami támogatási program, amelynek 5 milliárd forintos kerete másfél nap alatt elfogyott. Remélhetőleg nem csak ennyi volt, bízzunk benne, hogy a támogatási keretet újratöltik és ismét lehet majd ilyen kedvező feltételekkel (2,5 millió Ft támogatás 11 millió forint vételár alatt) elektromos autót vásárolni.  


A Hyundai Ioniq Electric modell tesztje után még én is elgondolkodtam, vajon autócserénél megéri átülni egy elektromos autóba, vagy jobban járunk, ha maradunk a jól bevált belsőégésű motoros változatoknál? Nem véletlenül fogalmaztam többes szám első személyben, mert első körben azt szerettem volna kideríteni, hogy nekünk megérné-e már váltani. Így ebben a cikkben elsősorban a mi, azaz Dönci családja szempontjából szeretném megvizsgálni ezt a kérdést, amire később az esetleges autócserénket is alapozhatjuk. Félreértés ne essék, már most mondom, hogy az alábbi okfejtés szubjektív és a mi szokásainkat, életvitelünket és preferenciáinkat tartalmazza, helyenként (pl. a jövő bizonytalanul változó adóterheit figyelmen kívül hagyva) leegyszerűsítve a számítást, így több tényező miatt sem lehet általános érvényűnek tekinteni. Inkább csak a módszert szeretném bemutatni, amit mindenki a saját képére, igényeire formálhat, amikor eljön a döntés pillanata. 


Adva van tehát egy Hyundai i30, ami még első generációs, 2009-es és dízel, amit anno a válság idején vettük nagyon jó áron. Amikor 6 évvel később a család bővült, én kombit vettem, az ötajtós pedig átkerült a feleségemhez, aki évente átlagosan nagyjából 10 ezer km-t tesz meg az autóval. Elsősorban a vidéki városunkban (Szegeden) használja, gyereket szállít az 1 km-en belül lévő óvodába és iskolába, majd durván 10 km-t tesz meg a munkahelyéig és délután vissza, de azért hetente-kéthetente kiszalad vele az autópályán nagyjából 30 km-re lévő nagyszülőkhöz is. Teljesen világos, hogy tipikus második autóként erre a feladatra bőven elég lenne egy benzines autó is, de szerencsére garázsból indulva az i30 még télen is gyorsan bemelegszik és még ilyen körülmények között is 6 liter körüli átlagfogyasztással eljár. Viszont a szervizköltség így is drágább és bár (lekopogom) nagy baja eddig nem volt, de a körülményekkel és az idő előrehaladtával ennek esélye azért egyre növekszik.


Így jön képbe az elektromos autó, ami még a kisebb akkumulátorával is bőséges hatótávval rendelkezik a fenti napi rutin ellátására. „De drágább, mint egy normál autó” – vágnák rá sokan, hiszen valóban, egy hasonló méretű i30 már 5 millió forint körül kelleti magát, míg a legolcsóbb Hyundai villanyautóért még a 2,5 millió forintos állami támogatás után és akcióval is 8,5 millió forintot kérnek a kereskedésekben, vagyis a különbség „szemre” durván 3,5 millió forint. De azért ez nagyon hasonlít az alma-körte, vagy még inkább az alma-narancs összehasonlításra. Mindkettő kerek, mindkettő gyümölcs, az áruk mégsem azonos. Ugyanez a helyzet a villanyautóknál is, hiszen ezek a típuskínálat csúcsa felé kacsingatva már alapáron számos olyan kényelmi és biztonsági extrát tartalmaznak, amik még a benzines csúcsverziókhoz is felárasak. Ráadásul az elektromos motor adottságából fakadóan csak egy automataváltós autóval összevetve kaphatunk közelítően helyes összehasonlítási alapot.


Ennek megfelelően az Ioniq Electric Comfort felszereltségű alapmodelljéhez leginkább hasonlító, ráncfelvarráson átesett i30 1.0 literes T-GDI benzinmotorral szerelt Fastback Comfort változata illik. Ez ugyan 600 ezer forinttal többe kerül, mint a hagyományos kompakt ötajtós, az Ioniq cseppformájához leginkább mégis ez áll a legközelebb. A Comfort ellátmány felszerelései is nagyjából hasonlóak, így mindkét modellben több apróbb tétel mellett széria a 6 légzsák, az automatikus fényszóró és távfénykapcsolás, az éberségjelző, a sávtartó rendszer, a 16 colos alufelnik, amelyek mellett az Ioniqon és az i30-on is vetítőlencsések a fényszórók, csak defektjavító van, elektromosan állíthatóak a külső tükrök, radar segíti a tolatást, de mindkettő rendelkezik telefontükrözésre alkalmas 6 hangszórós Display Audio rendszerrel, telefonkihangosítóval, 4 elektromos ablakemelővel és tempomattal is. Ezt a csomagot az i30 még egy behajtható külső tükörrel fejeli meg, ami a Comfort Ioniqhoz nem is elérhető. 


Az i30 1.0 T-GDi Fastback Comfort akciós vételára a cikk írásakor 6 349 ezer forint volt. Ehhez viszont még hozzá kell adnunk néhány olyan tételt, ami az Ioniqban alapáron jár. Ilyen az automata váltó (+500 eFt), az e-Call rendszer (+95 eFt), a térdlégzsák (+ 50 eFt), a vezetőoldali elektromos deréktámasz (+ 15 eFt), a kétzónás klíma (+120 eFt), az esőérzékelő (+ 35 eFt), a kulcsnélküli rendszer (+ 135 e Ft), valamint a fűthető első üléseket és kormányt tartalmazó téli csomag (+ 100 eFt). Az Ioniq Electric ezenfelül elektromos rögzítőfékkel is rendelkezik, amit az i30 más tételekkel együtt csak a Premium modellhez kínál. Hopsza, az Ioniq-kal közel azonos felszereltségre hozott i30 Fastback 7,4 millió forintos vételárával már csak 1,1 millió forinttal olcsóbb ajánlat. 


A vásárláskor kifizetett pluszt a villanyautó a forgalomba helyezéssel, illetve az üzemeltetés során igyekszik ledolgozni. Az átadáskor a költségek az illetékmentesség miatt a villanyautóknál az iratok (forgalmi, törzskönyv) és a rendszám díjára korlátozódnak. Aztán jön az üzemeltetés, amit az akkugarancia idejére, vagyis nyolc évre számítottam ki. Az egyliteres i30 átlagos 6,7 literes városi fogyasztását alapul véve évente 13 telitankot számoltam a visszatérő 400 forint körül ingadozó átlagárral. A villany-Ioniq esetében átlagosan 11 kWh/100 km-es városi fogyasztással (hatótáv:kb. 348 km) évente nagyjából 29 alkalommal kell teletölteni. Mindezek alapján i30 választása esetén benzinre (400 Ft-os átlagáron) 8 év alatt több mint 2,2 millió forintot költenénk, míg egy Ioniq Electric esetén az áramköltség (36,40 Ft) 323 ezer forint lenne. Vagyis csak az üzemanyagon közel 1,9 millió forint a megtakarítás! 


Máris pozitív a mérleg, pedig az éves karbantartási költségeket még nem is számoltam. Ez azért is bizonytalan, mert az alkatrészek árain túl minden kereskedésnek joga van saját árszabást alkalmazni, ezért erre csak közelítő számításokat tudtam végezni. Az i30 esetén 4 kisebb és 4 nagyobb éves szervizt számoltam, átlagosan 60, illetve 80 ezer forintos áron, míg az elektromos Ioniq esetében éves szinten 35 ezer forinttal lehet kalkulálni. Ennek alapján az i30 karbantartására 8 év alatt 560 ezer, az Ioniq-éra feleannyi, 280 ezer forint megy el.         


Mindezekhez bónuszként jön még néhány kisebb-nagyobb tétel. Ilyen a gépjárműadó, leánykori nevén súlyadó, ami alól (a cégautó-adóval együtt) a villanyautósok szintén mentesülnek. Ez 8 év alatt 246 ezer forinttal növeli a villanyautó előnyét. Sajnos Szegeden egyelőre nem ingyenes a zöldrendszámos autók parkolása, ezért a megtérülést enélkül számoltam, Vagyis a fenti számokkal 8 év alatt az Ioniq Electric legalább 1,37 millió forinttal kerül kevesebbe, mint a hasonlóan felszerelt i30 Fastback és ha ingyenes parkolás is lenne, akkor az további 1 millió forinttal (éves parkolóbérlet: 130 800 Ft x 8 év) növelné az Ioniq előnyét. 


A címben megfogalmazott kérdésre tehát egyértelműen igennel lehet válaszolni és esetünkben az Ioniq még a parkolási kedvezmények figyelembevétele nélkül is le tudja dolgozza ártöbbletét 8 év alatt. Persze kevesünknek van a zsebében 8,5 millió forint autóvásárlásra (nekünk se), ám egy jól megválasztott finanszírozással, kedvezményekkel és autóbeszámítással együtt már többeknek lehet elérhető alternatíva. Már csak reménykedjünk, hogy a döntéshozók kiegészítik az eredeti 5 milliárdos keretet és még többeknek lesz alkalma belekóstolni a villanyautózás világába.       

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését