A Hyundai üzemanyagcellás sztorija


A Hyundai Motor több mint 20 évvel ezelőtt kezdte meg az üzemanyagcellás elektromos járművek (FCEV) technológiájának fejlesztését, amely 1998-ban egy különálló kutatócsoport létrehozásával kezdődött.

Az egész járműfejlesztés irányába tett első lépést a Hyundai és a United Technologies Corporation (UTC) közötti Mercury projekt együttműködése jelentette. Számos járművet fejlesztettek ki ezen együttműködés révén, amelynek során fejlesztették az erőátvitel teljesítményét és növelték a hatótávolságot, míg végül megszületett a Mercury II. Ez a Santa Fe platformjára épült jármű 80 kW-os üzemanyagcellás rendszerrel, 337 km-es hatótávolsággal és azzal a képességgel rendelkezett, hogy akár -20 fokos hőmérsékletben is indítható maradt.


2000-ben a Hyundai a koreai kormány G7 projektjével karöltve elindította a Polaris projektet is. A G7 projekt kezdeményezés célja a Dél-Korea és más fejlett országok közötti technológiai szakadék áthidalása volt, különösen az ökoinnováció területén. A Polaris projekt során a Hyundai teljes üzemanyagcellás járműrendszereket fejlesztett ki önállóan, amelyek számos olyan járműhöz vezettek, mint például a Polaris II, amely egy 80 kW teljesítményű és 370 km hatótávra képes Hyundai üzemanyagcellás rendszerben teljesedett ki. 


A Polaris II fejlesztésével egy időben a Hyundai 2005-ben elkészítette első üzemanyagcellás buszát, 160 kW teljesítményű üzemanyagcellás rendszerrel és 380 km-es hatótávval. A vállalat a 2006-os FIFA labdarúgó-világkupa egyedüli autóipari támogatójaként a hagyományos meghajtású járművek flottája mellett hivatalos személyszállítási célokra üzemanyagcellás buszt is biztosított a verseny ideje alatt. Ez volt az első alkalom, amikor egy Hyundai busz az európai utak használatára kapott tanúsítványt, amelynek folyamata a felajánlástól Németországba érkezéséig mindössze négy hónapot vett igénybe.  


Az üzemanyagcellás rendszerek mellett a Hyundai már az 1990-es évek elején megkezdte a házon belüli elektromos járművek kutatását. A két technológia első ízben a 2007-es Tucson FCEV modellben egyesült, amelynek üzemanyagcellája és akkumulátorának kombinált elektromos hajtása 100 kW-os teljesítményre és 370 km hatótávra volt képes. Az üzemanyagcellás buszok fejlesztése a személygépjárművekkel párhuzamosan folytatódott: a második generációs üzemanyagcellás busz a 2009-es, továbbfejlesztett üzemanyagcellás rendszerrel kombinált teljesítménye 200 kW, hatótávja pedig 380 km.


2010 két mérföldkövet is hozott a vállalat üzemanyagcellás technológiájának fejlesztésében: az összes Hyundai üzemanyagcellás jármű által megtett összesített távolság elérte a kétmillió kilométeres határt, emellett pedig bemutatták az új ix35 FCEV prototípust. Ez az üzemanyagcellás  autó volt az első Hyundai, amely 700 baros nagynyomású üzemanyagtartállyal rendelkezett és amivel a 100 kW-os teljesítményszint megtartásával a hatótávja 635 kilométerre növekedhetett.


Jelentős eseményként 2013-ban a Hyundai lett az első olyan autógyártó, amely sorozatgyártásba küldte üzemanyagcellás hobbiterepjáróját, az ix35 Fuel Cell modellt. A 100 kW-os üzemanyagcellás rendszer és a 700 baros hidrogéntartállyal az NEDC tanúsítványa szerint 594 kilométeres hatótáv érhető el.


Egy évvel később, 2014-ben a Hyundai a Genfi Autókiállításon mutatta be Intrado tanulmányautóját. Ez a koncepció a felhasználhatóság és az alkalmazkodóképesség bemutatására összpontosított olyan fejlett anyagok felhasználásával, mint például a nagy szilárdságú acélok és szénszálak, valamint új gyártási és kapcsolódási technológiákkal, amelyek együttesen megváltoztathatják az autók előállításának módját. Az Intrado egy 36 kWh hibrid Li-ion akkumulátorral új generációs üzemanyagcellás hajtásláncot mutatott be, amelynek hatótávolsága több mint 600 km.


2015-re az ix35 Fuel Cell modell értékesítése már világszerte zajlott, Európában 13 országban volt elérhető. Az Egyesült Királyságban 17 ügyfél (magánvállalatok, autómegosztó cégek és kormányzati intézmények) elsőként használhatott hidrogénnel működő üzemanyagcellás járműveket. Az európai kontinensen az ix35 Fuel Cell modellek több mint 1,2 millió kilométert tettek meg.


A Hyundai üzemanyagcellás rendszerek fejlesztése iránti töretlen elkötelezettsége az 2017-ben fejlesztett FE Fuel Cell tanulmányban mutatkozott meg, amelyet a Genfi Autószalonon mutattak be. Az ix35 Fuel Cellnél hosszabb, alacsonyabb és szélesebb FE (Future Eco) koncepciót a Hyundai Future Utility Vehicle (Jövőcélú Jármű – FUV) modellként mutatta be, a hajtásláncon túl számos innovatív járműtechnológia kiállításával együtt. Ezek között volt egy integrált tároló- és töltőport az elektromos robogók számára, amely megmutatta, hogy a Hyundai Motor miként kezdi bővíteni a jövőbeli életmódhoz illeszkedő mobilitási megoldások fejlesztését. Az FE Fuel Cell tanulmány új hajtáslánc-technológiát is bemutatott, beleértve az ix35 Fuel Cellben használtnál 20 százalékkal könnyebb üzemanyagcellát, ami azonban 30 százalékkal megnövelt energiasűrűséggel és 800 kilométernél is nagyobb hatótávolsággal rendelkezik.


A 2018-as év újabb mérföldkövet jelentett a vállalat üzemanyagcellás történelmében a világ mai napig egyetlen üzemanyagcellás Nexo hobbiterepjáró modelljének megjelenésével. A Nexo kialakítása egyértelműen a FE Fuel Cell koncepciót követi, számos olyan innovatív technológiával, mint a sávkövető asszisztens (LFA), az Autópálya asszisztens, a Holttér Monitor és a Távirányítású Intelligens Parkolási rendszer, amelyet a Hyundai a tanulmányból a kereskedelmi forgalomban kapható második generációs üzemanyagcellás autóba átemelt.. Az ix35 Fuel Cell modellhez képest a Nexo 25 százalékkal jobban gyorsul, nőtt a nyomaték és 40 százalékkal nagyobb hatótávolságot kínál. A 135 kW-os erőforrása és három megerősített szénszál/műanyag üzemanyagtartálya révén a hatótáv 665 km.  


A Nexo bevezetését követően a Hyundai Motor Group bejelentette hosszú távú ütemtervét - a „Fuel Cell Vision 2030”, amelyben ösztönözni kívánja a hidrogénalapú társadalom fejlődését azáltal, hogy kiaknázza a csoport üzemanyagcellás technológiák terén megszerzett globális vezető szerepét. Az ütemtervvel összhangban a Hyundai Motor Group vállalta, hogy 2030-ra drasztikusan, 700 ezer darabosra növeli az üzemanyagcellás rendszerek éves gyártási kapacitását és új üzleti lehetőségeket kutat fel az üzemanyagcellás rendszerek más járművekben, így pl. drónokban, hajókban és targoncák történő felhasználására. A szállításon túli ágazatokban, például az energiatermelő és -tároló rendszerek terén az üzemanyagcellás rendszerek iránti kereslet várhatóan gyorsan megjelenik a jövőben.


Tavaly májusban a Hyundai Motor Group bejelentette. hogy 80 millió eurót fektet a horvát Rimac vállalatba, amivel az autógyártó a nagyteljesítményű villamosított járművek piacán vezető szerepét kívánja biztosítani. A vállalatok szorosan együttműködnek annak érdekében, hogy mind a Hyundai N sportmárka középmotoros sportmodelljének elektromos változatához, mind pedig egy nagyteljesítményű üzemanyagcellás járműhöz prototípusokat fejlesszenek ki azzal a szándékkal, hogy ezeket a későbbiekben piacra vezessék.


2019 szeptemberében megalakult a Hyundai Hydrogen Mobility – a Hyundai Motor és a H2 Energy közös vállalkozása. Ezenkívül további együttműködéseket alakítottak ki a Hydrospiderrel – a H2Energy, az Alpiq és a Linde közös vállalkozásával – a környezetbarát hidrogén-ökoszisztéma svájci és más európai országokban történő előmozdítása érdekében. Ennek az együttműködésnek részeként a Hyundai Hydrogen Mobility 1 600 darab Hyundai H2 Xcient Fuel Cell teherautót tervez beszerezni, jelezve ezzel az autógyártó belépését az európai környezetbarát haszongépjármű-ágazatba.


A Hyundai H2 Xcient Fuel Cell teherautó egy új, 190 kW teljesítményű üzemanyagcellás hajtáslánccal rendelkezik, ami két párhuzamosan csatlakoztatott 95 kW-os üzemanyagcellát foglal magában. Az egy feltöltéssel megtehető hatótávolság több mint 400 km, közel 35 kg hidrogéntároló kapacitással együtt. 


Az üzemanyagcellák alternatív használatának bemutatása érdekében a Hyundai a 2019-es Frankfurti Autószalonon előzetesként egy Hyundai Generátort is kiállított, amely az elektromos járművek legújabb generációs hordozható töltőállomásaként a károsanyagkibocsátás-mentes töltést tesz lehetővé. A Hyundai Generátor két üzemanyagcellából és vele kombinált hidrogéntárolóból áll, amely lehetővé teszi két villanyautó nagy sebességű páhuzamos töltését. Az új eTCR (Electric Touring Car Racing) bajnokság átfogó támogatójaként a Hyundai az összes autóhoz töltőállomásként biztosítja a Hyundai Generátort, amivel a vállalat technológiavezetői szerepét is bemutatja, illetve felgyorsítja a tiszta e-technológiára történő áttérést.


Mivel a Hyundai Motor Group a tiszta járművek technológiájának globális vezetőjeként pozícionálja magát, azzal is tisztában van, hogy az iparágban a kollektív kutatás-fejlesztési képességek kiaknázása jelentős előnyökkel bír. Erre remek példa a Hyundai Motor Group és az Audi közötti együttműködés, amelynek révén mindkét autógyártó megosztotta egymással üzemanyagcellás technológiai fejlesztéseit azért, hogy növeljék jelenlétüket a jövő üzemanyagcellás járműpiacán.


A Hyundai Motor Group azt is tervezi, hogy az üzemanyagcellás alkatrészek területén, más üzleti lehetőségek bevonásával is erősíti versenyképességét, amelyeket más autógyártókkal kötött együttműködések révén teremtenek. A Hyundai Mobis, a csoport vezető FCEV alkatrészgyártója folyamatosan bővíti szerepét a Hyundai és más OEM üzemanyagcellás járműveinek saját előállítású főkomponenseinek fejlesztésében és szállításában. A Hyundai Mobis volt a világ első olyan vállalata, amely az üzemanyagcellás járművek főbb alkatrészeinek integrált gyártási rendszerét hozta létre és a dél-koreai Chungju gyárában már évi 3 ezer teljes üzemanyagcellás rendszer (Powertrain Fuel Cell – PFC) modul gyártási kapacitásával rendelkezik, és akár több tízezer PFC-modul előállítására is képes lesz, hogy megfeleljen az előjelzett piaci igényeknek. A PFC-modulok üzemanyagcellákból, meghajtó motorokból, elektronikus erőátviteli alkatrészekből és hidrogénüzemanyag-ellátó egységekből állnak.


A hosszú hatótávok és a gyors töltési idő az elektromobilitás szempontjából a hidrogént vonzó jövőbeli energiaforrássá teszik. Ez különösen igaz a nagyobb méretű autókra, ahol az üzemanyagcellás jármű kialakításával járó tömegelőnyök különösen hangsúlyosak. A jövőbeli piaci siker kulcsfontosságú szempontjai közé tartozik a hidrogén megújuló forrásból történő előállítása és a megfelelő infrastruktúra felállítása.

Forrás: hyundai.news

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei