A rali és az RM projekt közös gyermeke: az új Hyundai i20 N


A Hyundai Motor nemrég közzétett új videóiban bemutatják a vállalat nagyteljesítményű modelljeit, az i20 WRC és az RM19 projekt után megvillantott vadonatúj i20 N pedig nagyon sokat örökölt az előző kettő fejlesztéseiből. 

A filmben az új i20 N helyett először i20 Coupe WRC jelenik meg egy hatalmas réten, amelyet vastag hó borít a svédországi Arjeplogban. A nap még nem kelt fel, amikor Thierry Neuville, a Hyundai WRC pilótája úgy meghajtja, mintha versenyen lenne. Ezután a videó az RM19-re vált, amely oldalra csúszva az út mentén felveri a hőfelhőt maga mögött. Neuville pumpálja a pedálokat és szakszerűen irányítja a legújabb Racing Midship (RM) prototípust. A kamerakép ismét vált, ezúttal a vadonatúj i20 N prototípusát látjuk, amelynek első és hátsó részét álcaponyva borítja. A néző csak részleges pillanatképeket lát az új modell részleteiről, miközben az a havas úton száguld. És itt felmerül a kérdés: az i20 N most debütál, de miért mutatják először az i20 Coupe WRC vagy az RM19 versenyautókat?


A Hyundai Motor először 2013-ban jelentette be nagyteljesítményű N márkáját, miután a vállalat megkezdte fejlesztéseit és 2012-ben megalapította a Hyundai Motorsport GmbH-t (HMSG), amivel csatlakozott a WRC mezőnyéhez. A Hyundai akkoriban indította el az RM projektjét is. Ezután a Hyundai Motor 2014-ben az i20 Coupe WRC modelljével csatlakozott a WRC versenysorozatához és még abban az évben először nyerte meg a Német-ralit. Az RM14, az RM projekt első modellje, ugyanabban az évben a Puszani Autószalonon debütált. Amikor pedig Albert Biermann a BMW M részlegének éléről csatlakozott a vállalathoz, a Hyundai elkészítette első nagyteljesítményű N sportkocsiját is.


A Hyundai első nagyteljesítményű i30 N modelljének megjelenésével az autó óriási népszerűségre tett szert az európai fogyasztók és az autómagazinok körében, a Hyundai Motor elhatározta, hogy az RM Projektet (Racing Midship) a nagyteljesítményű autók technológiájának fejlesztésére használja fel. Miután 2017-ben és 2018-ban a konstruktőri világbajnokságban megszerezte a második helyet, 2019-ben pedig világbajnok lett, a Hyundai RM projektjének fejlesztése a nemrégiben bemutatott RM19-ben folytatódott.


Ha a FIA rali-világbajnokságot, ahol a Hyundai N a megnyerte a konstruktőri világbajnokságot, tesztelési helyszínnek és az N modellek bölcsőjének tekintjük, az RM projekt technológiai hídnak tekinthető az N modellek és a nagyteljesítményű laboratórium, a motorsport között. Az i30 N-től az új, nyolcfokozatú DCT váltóval felszerelt Veloster N modellig bezárólag úgy tűnik, hogy a Hyundai elég lendületesen bővíti nagyteljesítményű N modellsorozatát.


A WRC jó alkalmat jelent arra, hogy kikísérletezzék és teszteljék az autógyártó birtokában lévő új technológiákat. A WRC abban különbözik a többi motorsport közül, hogy a szabályozás előírja, hogy a raliautókat amennyire csak lehetséges, a szériamodellekhez hasonlóan kell kialakítani, beleértve a méretet, a felépítést és a padlóváz geometriáját. A résztvevők drága, különleges anyagokat sem használhatnak. Ezen iránymutatások és előírások betartása mentén a Hyundai kifejlesztette az i20-kupéjának WRC változatát. Ezen előírásoknak köszönhetően az autógyártók a WRC versenyzés során kifejlesztett technológiákat felhasználják a sorozatgyártású autók fejlesztésében, és fordítva. Ez a körforgás olyan nagyteljesítményű N modellek kifejlesztéséhez vezetett, mint például az i30 N, a Veloster N és az i30 Fastback N.


Ezek a raliautók nemcsak hozzájárultak a nagyteljesítményű N modellek kialakításához, de a hagyományos modellek fejlesztésében is nagy szerepet kaptak. Az i20 az egyik ilyen példa erre. Mivel a raliautó az i20 modellre épült, ezen versenyautók fejlesztéseit az i20 kialakításához is fel lehet használni. A második és harmadik generációs modell kifejlesztésekor az i20 és a WRC modell egyaránt jobb teljesítményt mutattak, ami a 2019-es konstruktőri világbajnokság elnyerésében csúcsosodott ki.



Az RM Projekt Kutatási-Fejlesztési erőfeszítései széles skálát ölelnek fel, beleértve az erőátvitelt, az alvázat, a karosszériát, a felfüggesztést és aerodinamikát, vagyis mindazt, ami a nagyteljesítményű járművek építéséhez szükséges. A fejlesztés alatt álló technológiát akkor valós közúti teszteknek vetették alá. Mivel az RM név – a Racing Midship – sugallja, a hangsúly elsősorban a nagyteljesítményű hátsókerék-meghajtású autók fejlesztésére összpontosult. A középre helyezett erőforrás a nehéz szerkezetet az autó közepére helyezi, így ez a kialakítás előnyös a súlyeloszlásra és a karosszéria merevségére nézve is. Emiatt számos sportautó hagyományosan ezt a középmotoros kialakítást használta.


Ettől a ponttól kezdve a RM Projektben összesen négy tanulmányautót vonultatott fel, az RM14-től egészen az RM19-ig. Az RM14 középmotorjának felépítése egy igazi sportautóra hasonlított. Az RM15 elsősorban a padlóvázban hozott figyelemre méltó fejlesztéseket. Az alumíniumváz és a szénszállal erősített műanyag (CFRP) külső héja 132 kilóval csökkentette az autó súlyát. Az RM14 és az RM15 technológiai know-how-ját ezután az RM16-ban fejlesztették tovább, amely aerodinamikailag optimalizált kialakítást kapott és egy 48 voltoss elektromos feltöltővel és digitális változó kipufogórendszerrel lett felszerelve a jobb vezetési teljesítmény elérése érdekében.


A versenyautó-örökség a külső kialakításban is jól tetten érhetőek. Az RM19 összes külső panelje aerodinamikai kialakítású. Összességében az RM19 hatalmas 190 kilogrammos leszorítóerőt termel 200 km/órás tempónál. A csúcsteljesítményt 390 lóerőre, a maximális nyomatékot pedig 475 Nm-re emelték. Az RM19 egy elülső McPherson merevítőt és egy hátsó dupla lengőkaros felfüggesztést használ, amit egy három szinten állítható csillapítású hidraulikus lengéscsillapítóval kombinálták.


A Hyundai Motorsport ezen RM modellsorozaton keresztül, az RM14-től az RM19-ig tesztelte új technológiáit. Az RM tesztelésként vagy gördülő laborként szolgál az új ötletek kidolgozására és tesztelésére. A turbómotor és az erősebb aerodinamikai kialakítás, valamint a változtatható kipufogórendszer mind az RM projektből származik. Ezek a továbbfejlesztett N modellek ismét hozzájárulnak a jobb RM modellek elkészítéséhez, és a kör folyamatosan körbejár.


A motorsport számára kifejlesztett versenyautók valóban inspirációt jelentenek az N modellsorozat számára, a Hyundai nagyteljesítményű típusai így valóban alkalmasak versenypályás használatra.. Így az i20 N előzetesben sem véletlenül tűnt fel a legújabb i20 Coupe WRC és az RM19. És a film eközben azt is bizonyítja, hogy a Hyundai szenvedélyesebbé és magabiztosabbá vált a nagyteljesítményű modellek készítésében, ez pedig a WRC és az RM projekteknek köszönhető.

Forrás: hyundaimotorgroup.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei