A Hyundai felkészült az ETCR bajnokságra
Már több mint egy év is eltelt azóta, hogy a Hyundai 2019 szeptemberében bejelentette részvételét a PURE ETCR versenysorozatában és bár a verseny a járvány miatt nem kezdődhetett el, a Hyundai már megkezdte a felkészülést a hamarosan elinduló szériára.
2020 október 9-én este autós rendezvénynek adott helyet a dániai koppenhágai városháza; az épület előtt jelentették be, hogy a PURE ETCR (Elektromos Túraautó-verseny) a 2021-es szezonban megrendezésre kerül. A PURE ETCR legnagyobb különlegessége, hogy a TCR versenyautók hajtásláncai, beleértve a motorokat is, hiányoznak, helyettük az autók villanymotort és akkumulátort kapnak. Ennek köszönhetően megszűnik a zaj és a kipufogógáz, amelyet a belsőégésű motorok hoztak létre. Éppen ezért a PURE ETCR a Formula E-vel együtt egy jövőbeli környezetbarát versenyként vonzza az embereket.
Ha minden a tervek szerint történt volna, akkor a résztvevők ma már a második évadra készülhettek volna. A váratlan járványhelyzet miatt azonban a PURE ETCR nem is kezdődhetett el és a világjárvány a globális autóiparban mindent leállított. Azonban ezekben az időkben is sokan voltak elfoglalva azzal, hogy felkészüljenek a PURE ETCR-re.
A Hyundai, amely már bejelentette részvételét a versenyen, valamint a koppenhágai városháza előtt álló Veloster N ETCR versenyautója az egyik ilyen csapat. Egyszerű az ok, amiért nem a versenytársak versenyautói, hanem a Hyundai Veloster N ETCR ott állhatott a színpadon; azért, mert a Hyundai a Veloster N ETCR modelljével eddig vezette a PURE ETCR-t.
Valójában amióta a Hyundai 2019 szeptemberében a németországi Frankfurti Autószalonon bejelentette részvételét az ETCR-ben, folyamatosan dolgozik felkészülésén. Ennek eredményeként az autógyártó versenytársai közül elsőként hivatalosan is bemutatta az elkészült versenyautót és bejelentette részvételét a 2021-es szezonban. Vessünk egy pillantást a vállalat eddigi tevékenységére az elmúlt évben, amíg a PURE ETCR első versenyautóját bemutathatták.
2019 szeptember közepén a Hyundai a résztvevők között elsőként integrálta és tesztelte a rendszereket egy PURE ETCR versenyautón. Annak érdekében, hogy a versenyautó fejlesztése során megértsük egy ilyen folyamat okait, először is ismerni kell az ETCR versenyautók jellemzőit. A meglévő TCR-ben minden csapatnak olyan versenyautókat kellett megvásárolnia, mint az i30 N TCR vagy a Veloster N TCR, amelyeket olyan autógyártók készítettek, mint a Hyundai Motor. Ezért az egyes versenyautók specifikációiban és teljesítményében különböztek és a jobb versenyautók valóban jobb eredményeket érnek el.
Ezzel szemben minden ETCR versenyautó a WAE-től (Williams Advanced Engineering) egyformán megkapja az elektromos járművek alapvető elemeit, például a motorokat, akkumulátorokat, töltőrendszereket és vezérlő modulokat. Ezenkívül, ellentétben a TCR-rel, ahol minden résztvevő megvásárolja a versenyautókat a gyártóktól, a PURE ETCR-ben maguk a gyártók, például a Hyundai Motor, az Alfa Romeo és a Cupra versengenek. Ennek eredményeként az összes csapat ETCR versenyautói olyan elektromos motort használnak, amelynek átlagos teljesítménye 300 kW (402 LE) és maximális teljesítménye 500 kW (671 LE), 65 kW (800 V) kapacitású akkumulátort, és egyfokozatú sebességváltóval kombinált hátsókerék-meghajtású hajtásláncot használnak. Ezeket leszámítva más alkatrészekhez, például alvázhoz és karosszériához minden gyártó használhatja saját technológiáját.
Ezért integrálta a Hyundai csapata a Veloster N ETCR versenyautó szerkezeti rendszerét. Arra szolgált, hogy az alváz, a karosszéria és az elektromos hajtásrendszer integrálásával, amelyeket a gyártó és a WAE külön fejlesztettek, egyetlen ETCR versenyautó elkészítésével felderítsék a problémákat. A tesztet a PURE ETCR-t működtető World Sporting Consulting (WSC) felügyelete alatt az Egyesült Királyság WAE központjában és a Great Tew pályán végezték el. Az integrációt és a tesztelést mechanikai és elektromos részekre osztották.
A mechanikai részben ellenőrizték az akkumulátor alvázon belüli rögzítését, a hűtőrendszer csatlakozását és keringését, a kulcselemek (járművezérlő modul, töltőmodul, nagyfeszültségű kábel és szigetelő hűtőfolyadék) telepítését és a hálózati csatlakozást. Ezenkívül az elektromos szakasz magában foglalta a vezetékek csatlakoztatását és tesztelését, a szoftver és a firmware betöltését a modulhoz, az összes érzékelő és kapcsoló funkció ellenőrzését, a DCDC átalakítók, az inverter működését, a vezetési rendszer működését és az akkumulátor töltöttségének ellenőrzését.
A Veloster N ETCR zökkenőmentesen zárta az összes integrációs folyamatot, a várakozásoknak megfelelően nem történt probléma. Ezután a Great Tew kört 300 km/óra vagy annál is nagyobb sebességgel futva ellenőrizték a teljesítményt és a biztonságot. A pályán a WAE és a WSC tisztviselői kísérleteket végeztek a Veloster N ETCR gázpedálján, illetve amikor az akkumulátort 9 és 98 százalék között gyorsan feltöltötték, amikor teljes sebességgel, kikapcsolt kipörgésgátlóval száguldottak és abroncspróbát is végeztek. A Veloster N ETCR az összes kritériumnak megfelelt.
Alec Patterson, a WAE vezető programmenedzsere elmondta: „Örömünkre szolgál, hogy a Veloster N ETCR versenyautóval végzett fizikai tesztelés révén közvetlenül ellenőrizhetjük a mérnökök által a digitális környezetben és a laboratóriumban elvégzett összes előkészítő munkát."
Miután a versenyautó rendszerének integrálása sikeresen megtörtént, a Hyundai csapata azonnal elvégzett egy olyan tesztet is, amely pontosan megegyezik a tényleges futammal. A Veloster N ETCR-t október 19-20-án két napig az olaszországi Vallelunga pályán tesztelték, amely egyben az ETCR első hivatalos pályatesztje volt. A Vallelunga kört Augusto Farfus tesztpilóta végezte el, aki évek óta i30 N TCR versenyautóval vett részt a WTCR-ben; számtalan napon át vezette a körversenyen a Veloster N ETCR-t, ellenőrizve a versenyautó rendszervezérlő szoftverét és optimalizálását, beleértve az energiaszabályozást, a kipörgésgátlót, az akkumulátor teljesítményét és a töltést stb. A teszt eredményei ismét tökéletesek voltak. A Veloster N ETCR probléma nélkül teljesítette a Vallelunga kört, és ezzel kielégítette a teszt összes résztvevőjét.
Farfus a tesztelés után elmondta: „Az első ETCR versenyautóval, amely a WAE akkumulátorával és minden alkatrészével fel volt szerelve, a Veloster N ETCR modellel volt alkalmunk először megbizonyosodni arról, hogy minden működik-e. Sokat kell még dolgoznunk, de a vallelunga teszt nagyon pozitív képet adott a Veloster N ETCR-ről ”- mondta.
Eközben ezen a teszten keresztül is jól látható volt a különbség a belső égésű motort használó TCR versenyautó és az ETCR versenyautó között. Az ETCR versenyautó szerkezetileg különbözik a TCR-től. Ellentétben a TCR-rel, amely egy elülső motor/elsőkerék-meghajtást használ, az ETCR versenyautónak a jármű karosszériájának közepén elhelyezett elektromos motorja és akkumulátora van, amely a hátsó kerekeket hajtja. Nagyon sok minden változott a futóműben és a karosszéria kialakításán és a gyártóknak ki kell hozniuk az elektromos versenyautó maximális teljesítményét. Valójában a Veloster N ETCR erős gyorsulással büszkélkedhet, miközben a Vallelunga körpálya alacsony sebességű kanyarjából nekilendül és teljesen más képet mutat, mint a hagyományos belsőégésű motoros versenyautó.
Az normál szezon 2021-es kezdete előtt egy kisebb eseményt tartottak a spanyolországi Aragon versenypályán azért, hogy az ETCR és a TCR versenyautók közötti különbséget, valamint a PURE ETCR egyedülálló rajtmódszerét bemutassák. A színpad főszereplője ismét a Veloster N ETCR volt. Időközben a PURE ETCR sok motorsport-rajongót vonzott azáltal, hogy a meglévő versenyen más módon vett részt. A legnagyobb különbség a rajt módszere. Hagyományosan a versenyautók az előzetes körök után elért eredményeik függvényében állnak sorban a rajtrácson és akkor indulnak, amikor a rajtjelet megadják. A PURE ETCR futamán viszont mindenki egyidejűleg indulnak, amikor a kapu kinyílik, miután egy sorban álltak fel a zárt kapu előtt, akár a versenylovak.
Erre az aragóniai eseményre a Hyundai Veloster N ETCR és i30 N TCR páratlan módon startolt el a PURE ETCR-ben, amikor egy gyorsulási versenyt rendeztek. A Veloster N ETCR kormányát Michelisz Norbert vette át, míg a másik két i30 N TCR-t Gabriele Tarquini és Luca Engstler vezette. Mindannyian aktív pilóták, akik a korábbi szezonokban i30 N TCR versenyautóikkal bajnoki címet nyertek a WTCR és a regionális TCR versenyeken. Ez azt jelenti, hogy nincs nagy különbség az egyes pilóták képességeiben és a gyorsulási verseny eredménye csak az ETCR és TCR versenyautók teljesítményétől függ.
Hamarosan a rajtkapu kinyílt és három versenyautó útnak indult. A Veloster N ETCR, amely a zúgó kipufogó hang helyett a villanymotor éles, magas sivításával indult, végigszáguldott az Aragón versenypálya egyenesén, gyorsan hátrahagyva mindkét i30 N TCR-t. Az azonnali gyorsulást tekintve az ETCR versenyautó jobbnak bizonyult a belsőégésű motoron alapuló TCR versenyautóval szemben.
Michelisz Norbert, aki óriási gyorsulást ért el a Veloster N ETCR volánjánál, elmondta: „Nagyon élvezem, ahogyan a PURE ETCR megkezdi a versenyzést. Úgy gondolom, hogy amikor a verseny elkezdődik, sokkal vagányabb lesz, mint amire számítottunk. Már izgatottan várom. A Veloster N ETCR gyorsulása is elképesztő. Úgy gondolom, hogy a motorsport sok rajongója beleszeret a PURE ETCR-be, amint megnézi a versenyt.”
Miután a Hyundai Motor 2019-ben bejelentette az ETCR-ben való részvételi tervét, minden más gyártónál vagy csapatnál aktívabban készül az új elektromos autóversenyre. A versenyautó-rendszer első integrációja, az első pályatesztek és az elsőként lefutott verseny bizonyítja a kategória lényegét. Nem lenne túlzás azt állítani, hogy a Hyundai Motor vezető szerepet töltött be a PURE ETCR fejlesztésében.
Forrás: hyundaimotorgroup.com