Vajon mennyire hasznos a Hyundai és az Apple együttműködése?

Iparági szakértők szerint az Apple vállalattal történő együttműködés révén a Hyundai szélesíthetné programját és csökkenthetné költségeit, ám mivel az Apple az önvezető autók terén dominanciára tör, ezzel egyben konkurenciát is jelent a Hyundai számára. 

A Hyundai források nyilatkozatai szerint a vállalat arra készül, hogy új E-GMP platformját számos vállalat, így pl. az Apple számára is rendelkezésre bocsátja. Ez az a Hyundai által önállóan fejlesztett, kizárólag elektromos járművek számára tervezett padlólemez, amely idén az IONIQ 5 modellben fog debütálni. Amikor az E-GMP platformot tavaly decemberben bemutatták, a Hyundai képviselői azt is elárulták, hogy már számos vállalat érdeklődött az esetleges együttműködésről. 

Az egyik ok, amiért a Hyundai ennyire érdeklődik a platform üzletág iránt, az a költségcsökkentés. Az autóiparban a fejlesztés költsége hatalmas, ami az egységköltség csökkentését kritikus tényezővé teszi. Az autógyártók ezt a problémát úgy igyekeznek kiküszöbölni, hogy a korábban kifejlesztett padlólemezekre más, újabb modelleket is felépítenek. 

Ez azonban főként az elektromos modellek esetében kevésbé valósítható meg, mivel a piac kicsi, ahol kevés modell jelent még meg. Az Egyesült Államokban a Tesla luxus autógyártóként pozícionálta magát, ami kevésbé ösztönzi a gyártási költségek csökkentésére. Ez azonban a nagy autógyártók esetében nem megoldható, ezért a legtöbb cég egymással osztja meg villanyautó-platformjait azért, hogy eloszthassák a költségeiket. A Volkswagen a Forddal osztja meg EV platformját, míg a General Motors ugyanezt teszi a Hondával.  

A Hyundai viszont azon kevés autógyártó közé tartozik, amely egyelőre nem hozta nyilvánosságra, megosztja-e saját platformját, vagy sem. Azzal, hogy az Apple autójához ezt esetleg megteszi, nyilván nagyobb mozgástere keletkezik. Ám ezzel a koreai autógyártó éppen annyit nyerhet, mint amennyit veszít. Az Apple ugyanis számos jövőbemutató járműtechnológiát fejleszt – nemcsak önvezető autók mesterséges intelligenciáját, de járműoperációs rendszereket, félvezetőket és akkumulátorokat is. A fejlesztési tevékenysége így nagyjából lefedi azt is, amit a Hyundai eddig önállóan végzett. Ha az Apple kihasználja a Hyundai tömeggyártással kapcsolatos szakértelmét, hogy megelőzze a többi autógyártót, akkor a Hyundai végül meg is bánhatja jövőbeli riválisának nyújtott segítséget.

A vezetési adatok különösen fájó pontokká válhatnak a két vállalat közötti tárgyalások során. A járművekből gyűjtött különféle adatok az önvezető technológia fejlesztése szempontjából kritikus jelentőségűek. A Tesla például azáltal fejlesztette tovább önvezető technológiáját, hogy nemcsak az autókból gyűjtött adatokat, hanem az autóérzékelők által felvett környezeti adatokat is elemezte.

Az Apple korábban már a német BMW vagy a Mercedes-Benz vállalatokkal is tárgyalt. Ezek a tárgyalások azonban állítólag zátonyra futottak, mert nézeteltérések támadtak az adatok kezelésével és a tervezéssel kapcsolatban. A Hyundai is megoszthatja adatait az Apple-lel és együttműködhet vele a jövő járműveinek fejlesztésében, de ebben az esetben a Hyundai gyakorlatilag kiszervezi szoftverfejlesztését az Apple részére, ami alááshatja a független szoftveres képességek megszerzésére vonatkozó eddigi terveit.

A vállalat villanyautós ellátási lánca szintén kedvező lehet az Apple számára. Mivel az Apple általában arra kéri legfontosabb gyártópartnereit, hogy (a Samsunghoz és az LG-hez hasonlóan) kizárólagos Apple gyártósorokkal termeljenek, elképzelhető, hogy az Apple arra kéri a Hyundait, hogy kijelölt gyártósorokat működtessen számára, amelyek kizárólag az Apple járműveinek gyártását végzik, szigorúan az általa biztosított tervek alapján. Emellett az is elképzelhető, hogy a két cég egy közös vállalatot is alapíthat az Egyesült Államokban. 

"Attól függ, hogy az Apple egy önvezetői rendszert vagy egy önvezető villanyautót tekintene végterméknek" – mondta Sang-hyun Lee, az IBK Securities elemzője. „Az Apple végtermékeket szokott előállítani és nagy valószínűséggel ugyanez a helyzet autóipari üzletágában is, így a vállalat létrehozhatja saját ökoszisztémáját."

Iparági szakértők szerint ebben az esetben viszont a Hyundai szerepe az együttműködésben végül csak gyártópartneri viszony, mint amilyen például a Foxconn, amely az Apple készülékeit szereli össze. Ez elősegítheti a Hyundai éves termelésének növelését a globális villanyautó-piacon, viszont ellentétes lenne Euisun Chung, a Hyundai Motor Group elnökének korábbi tervével, hogy vezető szerepet vívjanak ki a globális villanyautó piacon. Többek között az idén debütáló elektromos IONIQ modellsorozatból a vállalat 2025 végére 23 vadonatúj villanyautót kíván bemutatni.

"Úgy tűnik, fennállhat annak a kockázata, hogy a Hyundai márkájú villanyautók számára az Apple autói konkurenciát jelenthetnek" – mondta névtelenül egy iparági szakértő. „Ahhoz, hogy megkülönböztesse járműveit az Apple autóktól, kell még valami, ami csak a Hyundai önvezető villanyautóiban található meg."

A Hyundai nemrég már azt is bejelentette, hogy minden járművét egy függetlenül fejlesztett operációs rendszerrel látja el, ami gyakorlatilag kihívást jelent az Apple és a Google ellen. „Ha a Hyundai és az Apple valóban együttműködik, akkor az a nagy kérdés, hogy mik lesznek az üzlet feltételei. A körülményektől függően a Hyundai többet veszíthet, mint amennyit az együttműködéssel nyerhet”- mondta egy iparági forrás.

Forrás: english.hani.co.krkoreatimes.co.kr

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei