Sanyi, az életmentő Hyundai
Tizenegy éven keresztül tisztességgel szolgálta családunkat
egy dízel Hyundai Getz, amely pályafutásának utolsó másodperceiben életet is
mentett.
Senkinek, még az ellenségeimnek sem kívánom azt a
pillanatot. Amikor először megláttam azt a valamit, amit aznap reggel még
autóként láttam az irodánk előtti téren. Ahogy félreálltam az autómmal,
leállítottam a motort, kiszálltam, de nem tudtam közelebb menni a Getzhez.
Ehelyett elkezdtem reszketni és meredten bámultam a felfelé ágaskodó négy
kereket, mellette pedig az útpadkán leterített kabátot és cipőket. Sokkot
kaptam, meg kellett kapaszkodnom az autóm első sárvédőjében, különben lehet,
hogy elájulok.
Alig másfél órával korábban éppen azzal voltam elfoglalva,
hogy a számítógépes rendszer hibájából néhány napja hiányzó, de végre újra
működő hálózatnak köszönhetően már a kezemben lévő előző napi forgalmakat
felvigyem a táblázatba, amikor megcsörrent a telefonom. Apám volt az. Nem
szokatlan, hogy néha felhív, hiszen – habár szeptember óta már másik osztályon
– de bizonyos ügyeken még mindig együtt dolgozunk, ilyenkor kér néhány adatot,
vagy nézzek utána valaminek. Most viszont kicsit zaklatott volt a hangja,
annyit mondott, történt egy kis baleset, belefordult az árokba, kint van a rendőrség,
mentők, de neki nincs komoly baja.
Persze rögtön elkértem magam és elindultam Békéscsaba felé,
de nem gondoltam semmi komolyabbra. Belecsúszott az árokba, semmi gond, van
elég autómentős ismerősöm, majd kihúzzuk, helyrepofozzuk az autót és minden
olyan lesz, mint régen. Mindössze a rendőrség, mentők jelenlétét nem tudtam
hová tenni, de elhessegettem magamtól a rossz gondolatokat. Amint megláttam
ugyanis a négy felfelé fordult kereket, rögtön tudtam, hogy semmi nem lesz már
olyan, mint néhány órával korábban.
Amikor az első sokkhatásból magamhoz tértem, körbenéztem az
autót (már amennyit láttam belőle), de nem láttam egyetlen ép részletet sem. Az ütközés erejét jól jellemzi, hogy az autóban lévő tárgyak, iratok,
dossziék több tízméteres körben szóródtak szét az utat szegélyező árok körül,
az autó orra pedig abba az irányba mutatott, ahonnan érkezett, vagyis nemcsak
felborult, de bukfencezett is. Ezt az árkot egyébként mindenki veszélyesnek
tartja, mert – ahogyan az esetünkben is történt – egy vezetői hiba után nincs
elég mozgástere az autósnak korrigálni, rögtön a mély és akár vízzel teli
árokban találja magát. Ahogyan a később megérkezett útkarbantartóktól
megtudtam, azon a csütörtökön már a mi autónk volt a második, amit az árokból
kellett kihalászni. Ja, az útkezelő szerint a nemrég befejezett felújítás során
kialakított árkok természetesen szabályszerűen lettek kialakítva…
Ahogyan szedegettem az iratokat, dossziékat és különböző
szétszóródott alkatrészeket, megrohantak az autóval kapcsolatos emlékek. Az
elmúlt több mint tíz év alatt ugyanis számtalan kellemes és kellemetlen emlék
fűződik a kisautóhoz, amit még akkor vettem, amikor a mi cégünk volt a Hyundai
márka képviselője Szegeden. Emlékszem, 2004. december 22-én hajnalban még magam
vittem az autót műszaki vizsgára (akkoriban ezt még a kereskedés intézte), hogy
aztán még aznap megmutathassam vadonatúj autómat barátnőmnek, aki néhány
hónappal később a feleségem lett.
Nem sokkal később már a kisfiunkat vittük haza először
pólyában, akinek a kedvéért később le is sötétíttettem a hátsó ablakokat,
nehogy a napsütés miatt sírjon szegényke. 2008-ban ezzel az autóval csatlakoztam a
Hyundai Autó Klubhoz, aminek köszönhetően remek könnyűfém felni garnitúrát sikerült
vennem hozzá és ezzel az autóval jártunk a klub rendezvényeire. Egy évvel
később az autót odaadtam az újra dolgozó feleségemnek, aki naponta 60
kilométert ingázott az autóval a makói kórházhoz. Már éppen venni akartam egy
használt kisautót, amikor a válság kapcsán hozzájuthattam az addig vágyott i30-hoz, így a Getz hivatalosan is feleségem nevére kerülhetett.
Andi pedig nagyon megszerette a fürge kisautót, gyakran
mesélte, milyen gyorsan ugrik egy-egy lámpától megindulva és a szeretet
legmélyebb jeleként Sanyi névre keresztelte a fekete Getzet. Még akkor is maga
ült a kormányhoz, amikor már második babánkkal volt várandós, nem engedte át a
vezetés élményét senki másnak. Persze Sanyi is rászolgált erre a szeretetre
problémamentes működésével, alacsony fogyasztásával és kitűnő, hibátlan motorjával, ami
ugyan három hengerével kicsit kulturálatlanul forgott, cserébe viszont kellően
erős és nyomatékos volt.
A második pici érkezésével viszont már szűkössé vált az első
generációs ötajtós i30 is, és amikor apám alatt (illetve akkor éppen én vezettem)
430 ezer kilométer után végleg megállt az Accent, nem volt kérdés, hogy melyik
autóval tudnánk leggyorsabban pótolni azt. Megkapta hát az Accenttel azonos
dízelmotorral szerelt Getzet, míg a feleségem az ötajtós i30-at, a családi
igényeket pedig egy vadiúj i30 kombival elégítettük ki. Igaz, apám kicsit idegenkedett
a Getz fekete színétől és sötétített üvegeitől, de egy új autótól még inkább
idegenkedett volna, így elfogadta a 10 év alatt 125 ezret futott kisautót.
Biztos vagyok benne, hogy sokáig tudta volna használni még
ezt az autót, ha nincs az a borzalmas decemberi nap, amikor Békéscsabáról
hazafelé jövet lesodródott az útról és rommá törte azt. Ahogyan az időközben
megérkezett autómentős pillanatok alatt talpára állította a roncsot, jól
láthatóvá vált, hogy miközben minden karosszériaeleme rendesen kapott az
ütközés energiájából, az utascella meglepően egyben maradt, nem rogyott be a
tető, csupán a szélvédő tört meg. Apám saját lábán, igaz segítséggel, de a
nyitható vezetőoldali ajtón át tudott kimászni az autóból.
Apám egyelőre otthon lábadozik, a szegycsontját már
egyáltalán nem érzi, de a dereka is hatalmas ütést kaphatott, mert az viszont
folyamatosan fáj, emiatt csak korlátozottan, de dolgozik. Hamarosan teljesen
felépül, én pedig már dolgozom következő autóján, amit már ki is néztünk
magunknak. Erről egyelőre annyit, hogy a márkája borítékolható!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!