A Hyundai megalkotta a világ első tetőlégzsákját
A Hyundai Mobis kifejlesztette a világ első tetőlégzsákját, amely egy autóbaleset és borulás során képes megvédeni az autóban ülőket a nagyobb sérülésektől. Ezt a technológiát főként az önvezető járművek elterjedésével egyre gyakrabban használják majd.
A járművek tömeges elterjedésével az 1980-as évek óta a légzsákok egyre gyakoribbakká váltak az utasok életének megvédése érdekében. Amikor az érzékelők egy ütközést észlelnek, a légzsákban lévő vegyi anyagok gázt generálnak annak feltöltéséhez, ezáltal ballonszerű párnává válnak. Az autógyártók folyamatosan fejlesztették ezeket az eszközöket annak érdekében, hogy a második generációs légzsákot létrehozzák, amely 30 százalékkal lágyabban reagálnak és ezzel csökkentik a légzsák okozta sérülések kockázatát. Ezek után a légzsákok kettős szintű továbbfejlesztett eszközökké fejlődtek, amelyek az utas súlyától függően a légzsák kioldódásának intenzitását is beállíthatják.
És ezek még mindig nem elegendőek az ütközési sérülések megelőzésére. Amikor egy autó felborul, az utasok minden irányból sérüléseket szenvedhetnek el. Ebben az esetben az első és az oldallégzsákok nem tudják teljes mértékben ellátni feladatukat. Az utasok azáltal is megsérülhetnek, hogy baleset közben kirepülnek a napfénytetőn. Észak-Amerikában 2000 és 2015 között történt 13 700 borulásos baleset közül 2 400 olyan esetet jelentettek, amikor az utasok kirepültek a járműből, ezek 10 százaléka a napfénytetőn keresztül.
Az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Igazgatósága (NHTSA) által kiadott, a Hyundai Mobis tetőlégzsákjára vonatkozó adatok szerint a különböző körülmények között végzett kísérletek azt mutatták, hogy hatékonyan megakadályozták az utasokat a napfénytetőn keresztül történő kirepülését. A tetőn elhelyezett légzsák egy borulásos baleset bekövetkezésekor 0,08 másodperc alatt kinyílik és megakadályozza, hogy az utasok a napfénytetőbe ütközzenek, csökkentve ezzel a fej és a nyak sérüléseit. Min Byung-Ho, a Hyundai Mobis vezető kutatója elmondja nekünk a részleteket.
Honnan jött először az ötlet?
Az autógyártók általában biztonsági felszereléseik nagy részét a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Igazgatóság (NHTSA), a Közúti Biztonsági Biztosítási Intézet (IIHS) vagy az Európai Újautó Értékelési Program (Euro NCAP) útmutatása alapján fejlesztik ki. A tetőlégzsák viszont egy evolúciós technológia, amelyre senki sem gondolt még. A tetőlégzsákok biztonsági értékelésének elvégzése után a Hyundai Mobis rájött, hogy a tetőlégzsák megvédi az utasokat azáltal, hogy egy autó teljes plafonját lefedi, amikor egy autó felborul.
A tetőlégzsák még akkor is hatékonyan működik, ha az utasok viselik a biztonsági öveket?
A hagyományos biztonsági övek nagyon hatékonyak frontális ütközés esetén. Ugyanakkor nem akadályozza meg az utasok testét abban, hogy felfelé mozogjanak egy borulásos ütközéskor. A tetőn lévő légzsák nem csak megakadályozza az utas kirepülését az autóból, hanem megóvja őket a többszörös súlyos sérülésektől is.
Hogyan működik a tetőlégzsák?
A napfénytető körül felszerelt eszköz az érzékelő jelére kioldja a légzsákot, amikor az ütközést vagy borulást észlel. A légzsák szilikonnal van bevonva, hogy felfújt alakját 6 másodpercig megőrizze. A rozsdamentes huzalok növelik a kioldási sebességet, jobb védelmet nyújtva ezzel az utasok számára és hatékonyan megakadályozzák az autó utasainak napfénytetőn történő kirepülését. A tetőn elhelyezett légzsák egy borulásos baleset esetén 0,08 másodperc alatt eloszlik és megakadályozzák, hogy az utasok nekiütközzenek a tetőnek, csökkentve ezzel a sérüléseiket.
Az érzékelők ellenőrzik, hogy a légzsák sikeresen kioldódott-e. Ez a rendszer egy érzékelőegységből áll, amely valós időben gyűjti az információkat az érzékelőktől, többek között az ütközés intenzitását és típusát, a biztonsági öv használatát és az utas méretét. Ezután meghatározza az optimális biztonsági eszközöket, beleértve a biztonsági öv előfeszítőit, a függönylégzsákokat és a tetőlégzsákot.
A tetőlégzsák milyen típusú járművek számára a leginkább előnyös?
A tetőlégzsák terepjárókban és panoráma üvegtetővel felszerelt limuzinokban sokkal hatásosabb, mint más típusú járművek. És a jövőben az önvezető autók számára is előnyös lesz a tetőlégzsák, mivel ott az utasok minden irányban ülhetnek. Ezek az önvezető autók tágas utastérrel rendelkeznek, ami nagy valószínűséggel növeli annak esélyét, hogy az utasok boruláskor kirepüljenek az autóból. A tetőlégzsák akkor egy szükséges felszerelés lesz.
Miután az NHTSA véleményt küldött a Hyundainak arról, hogy ki szeretnék értékelni a tetőlégzsák képességét, megerősítették a termék hatékonyságát. Az eredmény sokat jelent a Hyundai Mobis számára, mivel az NHTSA megbízható intézmény. A Nemzeti Autópálya Közlekedésbiztonsági Igazgatóság az amerikai utakon az emberek biztonságáért felelős. A járművekre kiadott előírásainak betartásával, valamint az állami és helyi önkormányzatokkal fenntartott együttműködések révén az NHTSA csökkenti az autóbalesetekben bekövetkezett halálesetek, sérülések és gazdasági veszteségek számát.
A tavaly különféle körülmények között elvégzett kísérletek azt mutatták, hogy az eszköz valóban hatékonyan megakadályozza az utasok autóból kirepülését, emellett a tetőlégzsák tartós és környezetbarát is. A nagy terepjáróknak és a prémium modelleknek elsőként kapják meg a tetőlégzsákot, amely a jövőben a többi légzsákkal együtt tovább fejlődik.
Forrás: tech.hyundaimotorgroup.com