Dzsungelből dzsungelbe – Kia Stonic hazai bemutató


A Kia kistigrise felfújta magát, ezzel csinált a Rioból egy vagány menő kisterepjárót, ami ízléses formáival és modern felszereléseivel a városi dzsungelben is jól elboldogul. 

Kona és Stonic. A koreai tigris kölyke mindkettő és habár szüleik azonosak, ugyanott születtek, ugyanolyan nagyra nőttek és ugyanabba az osztályba járnak, mégsem teljesen egyformák. Amíg a Kona a Hyundaitól egy teljesen új alapot kapott, addig a Stonic a Kia már meglévő i20, pardon Rio örökségét kapta az útra. de nemcsak ezért lehet érdekes számunkra ez az új jövevény, hanem azért is, mert a szokásos felállás felrúgásával ezúttal a Hyundai modell kapott érdekes külsőt, míg a Kia ehhez képest jóval emészthetőbb karakterű maradt.


Habár szinte mindenki – így én is – úgy tudtam, hogy a kisterepjáró állatfaját a Nissan hozta el nekünk, a Kiánál úgy tartják, a kategória útját valójában az első szériás Soul kövezte ki. Jobban belegondolva tényleg van benne valami, hiszen a Kia első igazi különlegességeként emelt tetejével, városállóságával valóban emlékeztet a később megjelent követőkre. A Kia mostani családjában ugyan Niro néven van már egy kisterepese, az viszont deklaráltan csak hibridként (és elektromos) hajtásláncokkal készül, így megszületett a csak fosszilis üzemanyagokkal táplálkozó Stonic. 
    

A magyar nagyvárosokat elsőként a sietősebb Stonic érte el, Budapesten pedig egy nagyszabású fogadóünnepséget is rendeztek a tiszteletére a gyönyörű Klebesberg kúrián. A verőfényes napsütésben két új Stonic süttette tetjét az udvaron, így az érkezés után mindjárt szembetűnt, hogy a Stonic a többi márkatárshoz hasonlóan már messziről felismerhető vonásokat örökölt. A csaknem tíz éve márkavédjegynek tekinthető tigrisorr motívuma persze itt is öröklődött, két oldalán pedig szigorú szemekként néznek ránk a fényszórók, amit a függőleges formájú fészkekbe illesztett apró kerek ködlámpák kardfogakként igyekeznek tovább fokozni.  


Az autó oldala a kerékjáratok és az ajtók alsó műanyag betéteivel és enyhén magasabb karosszériájával igazán trendi kisterepjárós hangulatot kelt, amire az alapként adott tetősínek és a magasabb felszereltségek nagyobb kerekei még egy lapáttal rádobnak.  A szegmens egyéniséget igénylő vásárlói számára az A oszlopok,a tükörborítás és a tető az alapszíntől eltérő színekben is rendelhető, így teremtve tucatnyi választási lehetőséget. Ráadásul a tető csak a hátsó ajtók végéig színes, ami a gyáriak szerint különleges, targatetős benyomást hivatott kelt. Érdekes részlet még a műanyag alsó betét is, amely a hátsó ajtóhoz érve kissé megtörve folytatja útját a hátsó kerék felé.


Hátul egy szépen megformált, a csomagtér ajtajára is elnyúló, de nem hivalkodó lámpatesttel találjuk szembe magunkat, amely a kor követelményeinek megfelelően a magasabb szinteken akár LED technikát is kaphat. Az egyébként 352 literes  csomagtér ajtó alsó éle egyébként nem annyira zavaróan, de elég magasra került, alatta még a rendszámtartó és egy szürke védőborítás-díszbetét is elfért.  Az egész kialakítás már ránézésre is masszív benyomást tesz, amit a sajtótájékoztatón hangoztatott hegesztés helyett alkalmazott, nagyobb szilárdságot biztosító ragasztás is alátámaszt.


Az autóba beülve azonnal egyértelművé válik, hogy a belső tér tervezői egy délután alatt összehozták a Stonic belső kialakítását, hiszen ott a Rio műszerfala és műszerei néznek szembe velünk. Ugyanazok a kapcsolók, gombok, még a félig kiemelkedő, vagyis lebegő középső kijelző is éppen úgy és ott van, mint a kisautóban. A kormánykerék is azonos, de az az egy délután is csak úgy nyúlt ilyen hosszúra, mert a sportosságra sóvárgó dizájnerek azért egy csapott aljú kormányt csak lenyomtak a vezetés torkán, amit a nagyobb felszereltségű változatok kaptak meg.  A fényezés kettőssége a belső színvilágban is visszaköszönhet, az alapfelszereltséghez közeli kiállított darabok műanyag ajtóburkolataival együtt.


Nagyon sok kihívást vélhetően a műszaki fejlesztőknek sem okozott a Stonic kifejlesztése, hiszen a műszaki alapok szintén a frissen, idén februártól már nálunk is kapható Rioból érkeztek. Ennek megfelelően az alap a régóta ismert 1.25-ös 84 lóerős szívómotor, van 1.4-es 100 lovas verzió, a dízelfrontot pedig az 1.6-os CRDi képviseli.  Emellett persze ott van a viszonylag új 1.0 literes, háromhengeres turbómotor a maga 120 lóerejével és az ígérettel, amely szerint jövőre ez a változat hétfokozatú DCT válóval is elérhető lesz. A Kia műszaki csapatának igazából csak az autó karosszériájához kellett igazítani a hajtásláncot, javítani a dinamikus vezethetőségen és már mehettek is kávézni.


A szülői jótanácsokon túl a kor követelményeinek megfelelően persze a Stonic is megkapta a konszern legfrissebb biztonsági és kényelmi felszereléseit igaz, van amit nem azonnal. Így aztán van modern AVN navigáció 7 colos érintőkijelzővel , Apple CarPlay és Android Auto alkalmazásokkal, frontális ütközésvédelem gyalogos-felismeréssel, holttérfigyelő és vezetői éberségfigyelő is, de érdekes módon aktív sávtartó csak a jövő év közepétől lesz elérhető. A kényelmi színvonal az eddig megszokottakhoz hasonlóan akár három fokozatban állítható ülésfűtést, kormányfűtést is tartalmazhat.


Mivel a Stonic már meglévő alapokra épülő kidolgozott technológiát kapott, így testvérénél jutányosabb áron lehet a miénk. A Kia legújabb kistigrise az 1.2-es benzines motorral és  LX kivitelben akciósan ugyan már 3,7 millió forinttól elvihető lenne, de mivel ebből a kicsontozott változatból egyebek mellett kidobták a légkondit is, ezért inkább az ezer forint híján 4 millióért kínált LX Exclusive tekinthető optimális alapmodellnek. A paletta másik végén a szinte minden földi jóval megáldott és 110 lovas dízelmotorral szerelt EX Prémium kivitel 5,85 millió forintért kelleti magát.



Akármennyire is mások, a két szülő ezzel a lépéssel elég nehéz helyzetbe hozták porontyaikat. A friss műszaki alapok miatt a Kona ugyanis legalább félmillió forinttal kerül többe, mint a Kia hasonlóan tágas, praktikus és ügyes Stonicja, ezért ember legyen a talpán az a Hyundai értékesítő, aki a ma még mindig inkább árérzékeny magyar piacon meg tudja ezt értetni a gazdival. Ugyanígy persze a Kiánál is hiányolhatják az összkerékhajtást, amiben viszont a Kona lesz nyerő választás. Így végül csoportszinten ismét bővült a választási lehetőség, a helyi ökoszisztémában pedig kezdetét veheti az igazi dzsungelharc!

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését