Melyik a jobb villanyautó: a Hyundai Kona vagy a Nissan Leaf?
Az angol Auto Express magazin összemérte a Nissan Leafet és a Hyundai Kona kisebbik akkus verzióját, hogy kiderüljön, melyik villanyautó a jobb vétel.
A Nissan a Leaf-fel már évek óta uralja az elérhető árú villanyautók szegmensét, amely kiváló egyensúlyt képviselt a hatótáv, a praktikum, a teljesítmény és az elérhetőség terén, ezzel pedig sokaknak hozta elérhető közelségbe a villanyautózást. Most azonban akadt egy komoly kihívója, a Hyundai bemutatta a Kona Electricet, amely egy kisterepjáró formájában többféle akkuméretet is kínál. A kisebbik akkupakkal ez pedig egy olyan vonzó ajánlattá teszi, amely árban, hatótávban és teljesítményben is éppen passzol a Leaf második generációjához.
A Hyundai kompakt Kona kisterepjáróját már a villanyhajtásra gondolva tervezték meg, így a vevőknek a benzines vagy dízelváltozatokhoz képest nem kell túl sok kompromisszumot kötniük. A villanymotor az egyetlen fokozatú automata váltóval együtt elöl, a hagyományos motortérben hajtja az első kerekeket, vagyis a vezetőnek nincs más dolga, mint a váltó D gombját megnyomni és indulhat is – akárcsak a Leafben.
A csomag tartalma lassan általánosnak tekinthető az elektromos autók körében. A 135 lóerős motor gyengébb, mint a Nissanban, a 39 kWh-s akkucsomag pedig csak kicsivel kevesebb, mint a Leafben, ám a villanyautózás sokkal inkább a nyomatékról szól, a 395 Nm pedig több mint elég ahhoz, hogy a Kona Electric 3,2 másodperc alatt eljusson 0-ról 50-re. A százra gyorsulás a mérések szerint 8,6 másodpercet vesz igénybe, ami megint csak bőségesen elég az autópályás előzésekhez és a forgalom ritmusának felvételéhez.
A futómű nem a legtökéletesebb, de nem is a legrosszabb. A lengéscsillapítás ugyanolyan lágy, mint a Leafben, bár a repedezett mellékutakon alkalmanként felüt, míg a sebesség növelésével az autó tömege és felfüggesztése kisimítja az útegyenetlenségeket. Valójában egyik autót sem olyan nagy élvezet vezetni, de a Kona pont eléggé agilis és pont elég kormány-visszajelzése van ahhoz, hogy józan tempó mellett még kanyarokban is élvezhető legyen.
De az elektromos autók nem is éppen erre valók. Fenntartási költségek, praktikum és az ellátmány sokkal fontosabb. Ebből a szempontból a Kona nem fukarkodik, a 39 kWh-val kapható Premium ellátmány elég jól felszerelt. Angliával szemben Magyarországon ez a felszereltség ugyan kevesebb tételt tartalmaz, ám még így is széria a Hyundaitól már elvárt teljes biztonsági csomagot 6 légzsákkal, aktív sávtartóval, éberségfigyelővel, stb, de van többek között elektromos rögzítőfék, 17-es könnyűfém felni, Full LED fényszóró távfényasszisztenssel, első ülés- és kormányfűtés, tolatóradar, automata légkondi, kulcsnélküli rendszer, vezeték nélküli mobiltöltő, navigációs rendszer 8 colos érintőkijelzővel, 8 hangszórós Krell hangrendszerrel és tolatókamerával. (Dönci)
A felszereltség mellett a kidolgozás is elsőrangú. Egyáltalán nincs motorzaj, ami alacsonyabb tempónál nagyon megnyugtató, ám a tempó növelésével már problémát jelent, hiszen semmi sem nyomja el az egyre erősödő gördülési és szélzajt. Ennek ellenére a Kona tervezői egészen jól izolálták az utasteret mindettől – ebből a szempontból teljesen hasonló a Leaffel.
A Nissan már jóval a riválisok előtt megjelent saját elérhető árfekvésű villanyautójával. A Leaf első generációja már 2010-ben bemutatkozott és hamar a világ legnépszerűbb elektromos autójává vált. Idén pedig megjelent a második generáció, amely az eredeti változat sikereire építkezik. Az új Leaf az előző generáció Mk1 platformjára épült, amelybe egy ugyanolyan méretű, ám annál nagyobb energiasűrűségű, 40 kWh-s akkucsomag került. Ezzel az akkuméret egy nagyon picit nagyobb, mint a Kona 39,2 kWh-s egysége.
Ezzel a csomaggal a Leafre a Nissan 270 km-es hatótávot ad meg az új WLTP szabvány szerint, ami 42 kilométerrel kevesebb, mint a Hyundai Kona névleges hatótávja. Ráadásul az autó 11 kilóval nehezebb is, márpedig a súly egy villanyautónál különösen nagymértékben tudja befolyásolni a hatótávot és a teljesítményt, ennek ellenére a Leaf a valóságban kiírt 210 és 225 km közötti hatótáv-adataival a mindennapokban is jól használhatóvá teszi.
Persze, amennyiben kihasználjuk a villanymotor teljesítményét, ezek a számok azonnal zuhanni kezdenek, ám azért létezik olyan könnyedén elérhető lendület, amivel akár a sportkompaktokat is meg lehet lepni. Mindezt a Nissan villanymotorjának 150 lóerős teljesítménye biztosítja, ami ugyan nagyobb, mint a Kona Electric 136 lóereje, ám a Nissanban csak 320 Nm-rel lehet gazdálkodni. A Nissan 0-ról 50-re gyorsulása 2,9 másodperc alatt megvan és a Hyundaihoz hasonlóan innen is bitangul húz akár 100-ig. A 0-100-as sprint is összejön 7,8 másodperc alatt, így ebben a számban lekőrözi a Konát.
A Leaf egyik legjobb pontja az e-Pedál rendszer. Ezt bekapcsolva a regeneratív fékezés ereje megnövekszik, ami két szempontból is előnyös. Először is elég az autót a menetpedállal vezetni, mivel a pedál felengedésével a megálláshoz is elegendő fékenergia keletkezik. Másodsorban ennek révén még több energiát áramoltat vissza az akkumulátorba, ami szinte semmibe sem kerül. Viszont a Kona ugyanezt tudja, de valójában a Leaf kétállású rendszerénél jóval több finom-beállítási lehetőséget is ad a regenerációs energia ötszintű állítási lehetőségével. Vagyis pontosan ugyanolyan egyszerű az autó lassulásakor a megfelelő rekuperációs energia felhasználásával megfogni az autókat.
Mozgás közben motorzaj hiánya miatt a Nissan villanyautója is hasonlóan nyugtató, mint a Hyundaié. A konkurensekhez hasonlóan a Leaf kormányzása is elég érzéketlen, de a fontos az, hogy itt is jó a kidolgozás, megfelelő a valós hatótáv. Viszont kevésbé rugózik olyan finoman, mint a Hyundai, kevésbé csillapítja jól a kilengéseket, erősebben reagál a bukkanókra, de legtöbbször mégis elég finoman rugózik a városi forgalomban.
De legalább a Leaf N-Connecta ellátmánya elég bőséges: Van első és hátsó ülésfűtés, multimédiás navigáció 7 colos érintőkijelzővel és mobiltelefon alkalmazásokkal (akárcsak a Hyundaiban), remek villanyautós telematikai (Nissan Connect) és biztonsági rendszerek, 360 fokos parkolókamera, LED hátsó lámpák, intelligens sebességtartó és automata légkondicionáló.
Értékelés: A Hyundai Kona Electric a meggyőzőbb villanyautó. Kevés pontot ugyan veszít a Leaffel szemben a kisebb csomagtér miatt, ám a belső tér szebb, jól felszerelt és több helyet is kínál, miközben a nagyobb névleges hatótávját a valóságban is hozza. Megvan minden olyan képessége, ami a villanyautózást életképessé teszi. A Nissan új Leafje is kifogástalan elektromos autó ugyan, ám sokat veszít a Konánál kisebb hatótávja miatt. A teljesítmény és a praktikum jó és az újratöltési sebessége is versenyképes. A fedélzeti technika és a rugózási kényelem viszont kívánnivalókat hagy maga után. Ez a három negatívum pedig elég ahhoz, hogy a Kona megelőzze.
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!