Tíz éves a Hyundai cseh üzeme


A Hyundai Motor Manufacturing Czech tíz éve kezdte meg a vállalat autóinak sorozatgyártását, amely időszak alatt kilenc modellből csaknem 3 millió példányt szállítottak a világ 66 országába. 

November 3-án, szombaton múlt tíz éve, hogy a Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), a Hyundai egyetlen Európai Unión belüli gyáregysége megkezdte az autók szériagyártását. Eddig összesen 2 835 000 autó gördült le a futószalagokról és kezdték meg útjukat a világ 66 országának valamelyike felé. A gyárban már a kezdetektől az i30, az ix35 és a Tucson, valamint az ix20 és a Kia Venga összeszerelése folyt. A HMMC létesítményében összesen 3 190 munkás dolgozik, akik mellett további 8 700 embert azok a beszállítók foglalkoztatnak, akik a Hyundai követve érkeztek Nosovicébe.   


Tíz éve, 2008. november 3-án az első generációs Hyundai i30 sorozatgyártásának megkezdésével indult a gyár termelése. Az itt készült autók a világ 66 országába jutottak el, de mivel az üzem az EU területén fekszik, ezért az itt elkészült 2,8 millió autó legnagyobb része európai országokba került. A Nosovicében gyártott modellek közül azonban néhány eljutott olyan távoli helyekre is, mint Ausztrália, Mexikó, Dél-Afrika vagy Szaúd-Arábia. Az üzem fennállásának tíz éve alatt a legnagyobb vásárlók: Németország (359 000 db), Egyesült Királyság (264 000 db), Oroszország (202 000 db), Spanyolország (180 000 db), Olaszország (171 000 db), Csehország (99 000 db), Franciaország (98 000 db), Lengyelország (92 000 db), Ausztria (91 000 db) és Belgium (87 000 db). A helyi, cseh autópiacra a termelés 3,5 százaléka került, 96,5 százalékot exportáltak.   


A járművek összeszerelése mellett a HMMC sebességváltókat is gyárt. Az elmúlt tíz év alatt összesen 3 969 000 darab készült itt, amelyekből 1 754 000 darabot a Hyundai itt készülő autóiba építettek, míg további 32 215 000 darabot a Kia Motors Slovakia (KMS) zsolnai gyárába és a Hyundai Motor Manufarcturing Russia (HMMR) oroszországi üzemébe szállítottak.  


Az elmúlt tíz év során összesen kilenc modell készült Nosovicében: a Hyundai i30 első generációja, a Hyundai ix20, a Kia Venga, a Hyundai ix35, a második generációs i30, a Hyundai Tucson, majd jött a Hyundai i30 harmadik generációja, ennek N sportváltozata és nemrég megérkezett az új Tucson is. A legújabb jövevény pedig a Hyundai i30 Fasback N ötajtós sportkupé, amelynek sorozatgyártása november 1-én kezdődött meg az üzemben. A legtöbbet a Hyudnai Tucsonból állították elő (812 000 db), második a Hyundai ix35 (603 000 db), míg harmadik a második generációs Hyundai i30 (530 000 db). A sportmodellekből mostanra legalább 8 ezer darab készült, ám ezekre a kereslet meglepően nagy, jelenleg havonta ezer darab készül belőlük.       


A motorváltozatokat tekintve a tíz év alatt a termelés 60 százalékát a benzines erőforrások, míg a maradék 40 százalékot a dízelmotorok tették ki, de ez utóbbiak aránya egyre csökken, mára csak a termelés 30 százalékát teszi ki. A sebességváltók között 70 százalékos arányban van a kézi kapcsolású, a hagyományos automata 24 százalékos, míg a duplakuplungos 6 százalékos arányt képvisel. 


Tíz évvel a termelés megindulása után a Hyundai óránként 66 autót állít elő három műszakban, így naponta 1 500 új autó készül el, idénre pedig 340 ezer autó előállítását tervezték. A legördülő autók között gyakran alapszínű autók is vannak, mint a fehér, fekete, szürke vagy ezüst – ezek ugyanis a legkeresettebb színárnyalatok.  Emellett a nosovicei gyárban különleges színeket is előállítanak a nagyobb vállalati megrendelők számára: a spanyol Santander például 820 Hyundai ix20-at kért a speciális piros színárnyalatában, de a cseh posta számára postakék színű, a cseh tűzoltóság vörös, míg a cseh erdőgazdálkodók 439 különleges zöld színárnyalatú Tucsont vehettek át.   


A Hyundai Motor Manufacturing Czech azonban nemcsak az egyik legnagyobb autógyártó és exportőr, de a régió egyik legnagyobb munkaadója is. Jelenleg a HMMC 3500 dolgozót foglalkoztat, akik 97 százaléka cseh állampolgár és az ország Morva-Sziléziai régiójának lakója. A Hyundai autógyártót további 15 koreai vállalat követte Csehországba, akik itt leányvállalatokat alapítottak és a nosovicei üzem fő beszállítóivá váltak. Ezek a környéken megtelepült vállalatok nem lennének itt a HMMC üzeme nélkül és nem foglalkoztatnának további 8 700 alkalmazottat, így a „Hyundai projekt” Csehországban csaknem 12 ezer új munkahelyet teremtettek.   


A munkakörülmények, a dolgozói juttatások persze a fizetés és a bónuszok is annyira kiemelkedőek a HMMC-nél, hogy a vállalat immár öt alkalommal nyerte el az Év Munkaadója címet az 5 ezer főnél kevesebb dolgozót foglalkoztató vállalatok között. A havi bruttó átlagkereset a koreai Hyundai által közvetlenül fizetett 40 koreai vezető juttatásait nem számítva 39 921 cseh korona (kb. 498 eFt) volt tavaly, míg a szalagok mellett dolgozó munkások átlagkeresete 36 839 korona (kb. 460 eFt) volt. A Morva-Sziléziai régióban az átlagbér tavaly 26 015 korona (kb. 324 eFt) volt. A koreai vállalat az elmúlt tíz évben csaknem 10 milliárd koronát fordított a dolgozói bérekre.    


Emellett a Hyundai nosovicei autógyára jelentős adófizető is: tavaly befizetett 2,28 milliárd koronás (kb. 28,4 milliárd Ft) vállalati adójával a HMMC az ország hetedik legnagyobb adófizetője. A projekt kezdetén a koreai Hyundai Motor befektetőként 5 milliárd koronás befektetési ösztönzőben részesült. Ezeket az ösztönzőket a vállalat azóta már visszatérítette, miután a befektető elvégezte a szükséges beruházásokat. Az ösztönzők a teljes befektetés 15 százalékát tették ki, amelynek teljes összege meghaladta a 33 milliárd koronát is. És a beruházási ösztönzők valóban pozitív hatással voltak a Hyundai számára, hiszen a HMMC fennállásának tíz éve során adókban és egészségügyi, szociális hozzájárulások formájában 12,6 milliárd koronát fizetett 


A sorozatgyártás kezdetének tízedik évfordulója egy olyan pillanata, amely lehetőséget ad egyrészt a visszatekintésre és a számvetésre, de egyben egy jövőre irányuló pillantás is. A HMMC erősen hisz abban, hogy a kemény és versengő európai piaci viszonyok és az erősödő európai politikai nyomás ellenére, amelyek elkerülhetetlenül hatást gyakorolnak az autógyártásra, a technológiára és a végső piaci árakra, a vállalat az európai és azon túli piacok számára a jövőben is sikeres és stabil autógyártó marad. Természetesen a Hyundai alternatív erőforrások terén elért vezető szerepének köszönhetően a HMMC Nosovicében is mindig készen áll a piaci körülmények és a jogszabályok megválaszolására.  

Áttekintés a HMMC üzemében készült járművekről (modellek termelési időszaka, gyártott darabszám, termelési részesedés): 

Tucson 2015 – 2018, 712 000 db, 25%
ix35 2011 – 2015, 603 000, 21%
i30 / II. generáció 2011 – 2017, 530 000, 19%
i30 / I. generáció 2008 – 2012, 370 000, 13%
ix20 2010-, 294 000, 10%
i30 / III. generáció 2016 -, 138 000, 5%
Tucson (új) 2018-, 100 000, 4%
Kia Venga 2009-, 2011. 80 000, 2.5%
i30 N 2017-, 8 000, 0.5%

Összesen: 2 835 000 db

Forrás: hyundai-motor.cz

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését