Húsz év után épül Hyundai gyár Dél-Koreában


A Hyundai Motor a helyi önkormányzattal közös vállalattal húsz év után az első gyárát kívánja felépíteni Dél-Koreában, ám az autógyártó szakszervezete aggódik az itt alkalmazni kívánt alacsonyabb bérek hatásai miatt.

A dél-koreai Gwangju városának tanácsa megállapodott a Hyundai Motorral és ezzel zöld utat adott az autógyártóval közösen felépítésre kerülő új gyár terveire. Ezzel a projekt a következő szakaszba lépett és megindulhatnak a Hyundai új, két évtized után első hazai összeszerelő üzem építési munkálatai. 

A Korea délnyugati Gwangju városában tervezett üzem megépítése összhangban van a koreai kormányzat munkahelyteremtés ösztönző politikájával, miközben a Hyundai a csökkenő hazai kereslet, amerikai export és kínai eladások kihasználatlan kapacitásaival küzd. Dél-Koreában tavaly 17 éves csúcsot döntött a munkanélküliségi ráta, ezért Jae-in Park elnök felhívta az ország legnagyobb autógyártóját, hogy építsen egy helyi üzemet. A liberális kormányzat Gwangjura politikai erődként tekint. 


A közös vállalat létrehozásáról szóló előzetes megállapodásra már tavaly év végén sor került, amelyben arról is döntés született, hogy a dolgozók átlagos éves bére 35 millió koreai von, azaz kb. 8,6 millió Ft, ami jóval kevesebb, mint fele annak a 92 millió vonnak (kb. 22,7 mFt), amit jelenleg a Hyundai szakszervezeti dolgozóinak saját gyáraiban fizet. Ám a tervet végül a városi tanács munkaügyi képviselői felülvizsgálatra visszaküldték, mivel abban az is szerepel, hogy a közös vállalatnak nem kötelező a dolgozókkal éves bértárgyalásokat folytatnia.  

A Hyundai és a városi tanács végül egy kollektív bérmegállapodást is tartalmazó kompromisszumos javaslatot fogadott el január utolsó napjaiban, a megállapodás megkötésére rendezett ünnepségen pedig Moon elnök is részt vett. A Hyundai szakszervezete közleményében kijelentette, hogy „erősen fog küzdeni” a vállalattal és a kormányzattal is. A szakszervezet ugyanis amiatt aggódik, hogy a közös vállalat csökkenti a munkabéreket és ezzel a termelésre és a munkahelyekre is hatással lesz. 


„Ez az az eredmény, amire négy és fél éve vártunk” – mondta Jae-in Moon, Dél-Korea elnöke az aláírási ceremónián. „Ez a projekt egy történelmi fordulópontot jelenthet a munkahelyteremtésben és annak bizonyítéka, hogy a tárgyalások szinten tarthatják a béreket és új munkahelyeket teremtenek. Ez egyben a munkavállalók és a menedzsment kölcsönös jólétének modellje is, ami társadalmunk érettségét is megmutatja.”    

Az üzem felépítése 280 milliárd vonba (kb. 70 mrd Ft) kerül, amelyből Gwangju városa 59 milliárd vont (kb. 15 mrd Ft) vállal magára és a 21 százalékos részesedésével a közös vállalat legnagyobb részvényese, míg a Hyundai Motor 53 milliárd vonos (kb. 13 mrd Ft) hozzájárulásával a vállalat 19 százalékát birtokolja.  A fennmaradó részt a város vezetése más helyi vállalatok, befektetők részvételével kívánja megszerezni, ám az sem kizárt, hogy a Hyundai Motor további részesedést vásárol.

A Hyundai Motor az 1996-ban Aszanban felépített üzeme után elsősorban a magas bérek és sztrájkra hajlamos szakszervezetek miatt eddig nem hozott létre új termelőüzemet Dél-Koreában. Helyette külföldön állított fel saját gyártóüzemeket, így tett pl. a világ legnagyobb autópiacán, Kínában azért, hogy az olcsóbb munkaerő mellett közelebb legyen a vásárlóihoz. A most tervezett közös vállalat üzemében 2021-től egy vadonatúj Hyundai miniterepjáró készül évi 100 ezer példányban.


A döntés lehetővé teszi a vállalat számára, hogy újra belépjen a koreai miniautók piacára, miután a Hyundai két évtizeddel ezelőtt megszüntette az Atos modell helyi gyártását. A helyi miniautók piaca 2018-ban 127 429 darabra csökkent, miután 202 844 darabbal 2012-ben elérte csúcsát. Jelenleg a Kia Motors a Morning (Picanto) és a Ray, a GM Korea a Chevrolet Spark és a Renault Samsung Motors a Twizzy miniautókkal van jelen Dél-Korea autópiacán. 

„A Hyundai Motor elsősorban befektetőként vesz részt a közös vállalatban és azt tervezzük, hogy egy mini hobbiterepjárót készítünk az üzemben” – mondta az autógyártó szóvivője. A Hyundai arra számít, hogy a crossoverek iránt egyre növekvő kereslet miatt új minikategóriás crossoverük fellendítheti a piac ezen szegmensét, mivel tavaly a Koreában eladott járművek 33 százaléka hobbiterepjáró volt.   

Forrás: businesslive.co.zakoreabizwire.comkoreatimes.co.kr

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését