Környezetbarát anyagokból készülnek a Hyundai autói


Mostanság a zöld szemlélet mindenre kiterjed, a Hyundai pedig környezetbarát anyagaival még inkább kihangsúlyozza autóinak környezetkímélő mivoltát. 

A legtöbb autógyártó tisztában van azzal, hogy környezetbaráttá válni ma már nem választás kérdése. A fenntarthatóság a legfontosabb prioritás, a CO2 csökkentésével vagy a környezetbarát anyagok fejlesztésével együtt. A Hyundai Motor Group is óriási befektetésekkel fejleszti ezeket a „zöld” anyagokat.


Annak érdekében, hogy a gyártott anyagot környezetbarátnak lehessen nevezni, vagy az alapanyagnak kell zöldnek lennie, vagy legalább környezetbarát eljárással kell készülnie. Ez nem könnyű feladat, különösen akkor, ha erős és tartós termékeket, például autókat kell gyártani. De mégis, itt van néhány példa: a Hyundai Ioniq Electric, az üzemanyagcellás Nexo és a Kia második generációs Soul EV modelljei. A Hyundai Motor Group elektromos és üzemanyagcellás modelljeit környezetbarát anyagok felhasználásával állítja elő, ami nemcsak a hajtásláncokra érvényes. A vállalat 2014-től, a Kia második generációs Soul EV bemutatásával kezdte meg ezen anyagok fejlesztését.


Az autógyártók általában hőre lágyuló olefin (TPO) műanyag lemezeket használnak a műszerfal előállításához a középkategóriás vagy annál nagyobb autókban. A TPO műanyaga újrahasznosítható, de alapanyagai, a polipropilén és a polietilén előállításához ásványolajat követel meg és a folyamat során széndioxid keletkezik. A Soul EV-hez használt TPO viszont bioplasztik, amely biomasszából készül. Ez az anyag környezetbarát, mivel kiegyensúlyozza a szén-dioxid-kibocsátást a természetes folyamatokon kívüli széndioxid-eltávolításával, gyakran a szén-dioxid-kompenzáció révén. Ezt karbon-semlegesnek hívják.


A bioplasztikának tartalmaznia kell bizonyos mennyiségű bioalapú polimert. A bioalapú polimerek olyan anyagok, amelyekben a polimer legalább egy része megújuló nyersanyagokból előállított anyagból áll. Noha az autógyártók nem használhatják a száz százalékban biológiailag lebomló bioplasztikot, mivel az autóknak mégsem  kéne napfény vagy mikroorganizmusok hatására lebomlaniuk, a Hyundai megpróbálja a természetes polimer arányát 10-25 százalék között tartani az általuk használt bioplasztikban.


Számos környezetbarát anyagot használnak fel a Soul EV belső terében is. A ajtók felső burkolatai, valamint az első és a hátsó konzolok fa felhasználásával előállított bioplasztikból készülnek. Az első és hátsó oszlopok és az ajtófogantyúk anyagai akár 25 százalékban környezetbarát anyagokat tartalmaznak. Minél több környezetbarát anyagot használnak, annál kevesebb szén-dioxidot vagy üvegházhatást okozó gázt bocsátanak ki.


A burkolatok, az üléshuzatok és a padlószőnyegek szintén Bio-PET szálakból készülnek. A PET, amely a polietilén-tereftalátot jelenti, a poliészter egyik formája (akárcsak a ruhaszövet). Extrudálva vagy öntve műanyag palackokban és tartályokban élelmiszerek és italok, testápolási termékek és sok más fogyasztási cikk csomagolására alkalmas. A Soul EV összesen 23,9 kg bioanyagokat és 10 százalékban biorostot tartalmaz, és ezzel a Soul EV az első olyan autó volt, amelyet az Egyesült Államokban az UL (Underwriters Laboratories) környezetbarát fenntartható tanúsítvánnyal minősített.


A 2016-ban bemutatott Hyundai Ioniq szintén nagy mennyiségű természetes anyagot tartalmaz, amelyek jól látható helyekre kerültek. Az utasok jól látják a faforgácsokat az ajtók burkolatában. A Soul EV-től eltérően a természetes anyagok használatának előnyei így még nyilvánvalóbbak. Az Ioniq Electric belsejében használt műanyag 25 százaléka facellulózból (rost) származik, az ablakok nyomógombjaihoz használt festék 20 százaléka pálmamag kivonatot is tartalmaz. Az ülések szintén környezetbarát anyagokból készülnek. Az anyag neve Tencel, amelyet eukaliptusz-cellulózból vonnak ki. A Tencelt lepedők előállítására is használják. Az Ioniq Electric fejtámlapárnái bio-poliuretánból készülnek, amely 10 százalék ricinusolajból kivont poliolt tartalmaz, amely előállítás közben 1,5 kilóval kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint az olaj alapú poliol (3,5 kg CO2). Az előállításhoz szükséges energia szintén 28 százalékkal kevesebb, mint az olaj alapú poliol esetében. A ricinusolajban levő proteinnek antimikrobás hatása is van.


A Hyundai Nexo esetében bioplasztikot használnak a műszerfalához, a középkonzolhoz, az alsó panelhez, a konzol burkolatához és a kormánykerék előlapjához. A burkolat oldalpaneljei a padló közelében szintén természetes anyagból készülnek. A Nexoban jóval több természetes anyagokat használtak, mint az ix35 Fule Cell elődjében azért, hogy valódi környezetbarát autót alkothassanak. A Nexo másik jó tulajdonsága a magas érzelmi minőség. A költséghatékonyság érdekében a természetes anyagok magas fokú felhasználásával Nexo olcsóbb lett, mégis fejlettebb.


A Nexo tartóssága és hőstabilitása természetesen elég magas ahhoz, hogy megfeleljen a biztonsági előírásoknak is. A szőnyegek, az ülések, a fényszóró és a napvédő burkolat mind bioszálakból készültek. A belső térhez használt festék szintén környezetbarát, a külső burkolatok újrahasznosított műanyagot tartalmaznak.


A természetes anyagokat a hagyományos modellekben is használják, nem csak a környezetbarát autókban. A a 7. generációs Sonata és az 5. generációs Grandeur esetében a ricinusolajat biohab szivacsokként hasznosítják. És az 1990-es évek közepe óta kenafot használnak a hátsó csomagtálca előállításához. A Kenaf 60 százalékkal természetesebb, mint az olaj alapú műanyag, ráadásul az is ismert, hogy elnyeli a CO2 és az NO2 gázokat.


A jövőben sokkal több természetes anyag kerül felhasználásra az autóiparban, ahogy egyre több vásárló gondol a környezetvédelemre. A Hyundai a Namyang Kutatási és Fejlesztési Központon keresztül folyamatosan fejleszti a bioanyagok felhasználási területeit. A központ elsősorban a melléktermékek és a hulladékanyagok átalakításának folyamatára koncentrálva törekszik a környezet védelmére.


Ahogyan az emberi technológiai kortörténetet három részre osztjuk - a kőkorszakra, a bronzkorra és a vaskorszakra, most a műanyagok vagy szintetikus makromolekulák kora következik. Az olaj alapú anyagok, például a műanyag elég olcsók ahhoz, hogy széles körben elterjedjenek mindennapi életünkben, ám gyorsan megölik a környezetünket. Ezért a Hyundai Motor ugyanúgy törekszik a természetes anyagok fejlesztésére, mint például a környezetbarát hajtásláncok kidolgozására. A műanyag rostoktól az autók belső anyagáig itt az ideje, hogy minden zölddé váljon.

Forrás: hyundaimotorgroup.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését