Januárban érkezik a Hyundai új villanyautója
A dél-koreai Hyundai megkezdte egy olyan vadonatúj generációs elektromos autó gyártási előkészítését, amely egy teljesen önállóan fejlesztett padlólemezre épülve a jövő év elején mutatkozik be.
Iparági források szerint a Hyundai Motor nemrég tájékoztatta a vállalat szakszervezetét a 2021 januárjától gyártásba kerülő vadonatúj „NE” elektromos járműprojektjének részleteiről. Ellentétben a vállalat eddigi, hagyományos belsőégésű motoros járművekhez használt padlólemezeire készített elektromos modellektől, az „NE” a Hyundai Motor első olyan villanyautója lesz, amely a kifejezetten erre a célra fejlesztett Globális Elektromos Modulplatformra (E-GMP) készítettek.
Az autógyártó a villanyautók minőségének és használati értékének növelése érdekében tavaly fejezte be az elektromos modellekhez illeszkedő E-GMP platform fejlesztését. A Hyundai Motor szerint ez a platform arra ad lehetőséget, hogy az „NE” modell tágas belső teret kínáljon, miközben a megfelelő méretű és nagy hatótávolságot biztosító akkumulátorcsomag a padló alá kerül beépítésre.
A tavalyi Frankfurti Autószalonon bemutatott „45” elektromos tanulmányautó formavilágát öröklő „NE” modell prototípusai már a Hyundai európai fejlesztőközpontja körüli utakon is felbukkantak, amelyek alapján kicsivel jobb képet kaphatunk arról, mennyit örökít át a szériamodell a tanulmányautóról. Ugyan a legfrissebb kémfotók némelyikén a vastag álcát már fóliára cserélték, ám ezek alapján sem sok minden látszik az autó részleteiből, az azonban már eddig is szembetűnő volt, hogy az „NE” alapvetően ugyanolyan sziluettet kapott, mint a tanulmány. Ám amíg a kiállított koncepcióautó háromajtós kialakítású volt, addig a szériaváltozat ötajtós kivitelben készül majd.
A hasonló forma vélhetően kevésbé drámai megoldásokat fog magán viselni, ám némelyik fotón a műanyag kerékívek, a hátsó lámpatestek alatti krómcsík, illetve az éles oldalívek is jól láthatóak. A lekerekített első fényszórók is tisztábban látszanak, amelyek ugyan nem kapnak olyan pixeles megoldást, mint a koncepción, ám az új Sonata és Grandeur után abban is biztosak lehetünk, hogy a Hyundai igyekszik a nappali menetfényekkel az „NE” megjelenését is egyedivé tenni. Nem sok mást lehet kivenni az autóból, talán még a jellegzetes, turbinalapátra emlékeztető keréktárcsák érdemelnek említést.
A műszaki paraméterekről a Hyundai természetesen egyelőre mélyen hallgat, de a most kiszivárgott adatlap alapján az „NE” elég méretesnek ígérkezik: a végleges karosszéria hossza 4 635 mm, míg szélessége 1 890 mm, vagyis az autó alapterülete a Tucson és a Santa Fé nagysága közötti lesz. Az „NE” 1 605 mm-es magasságával kicsit a Konán is túlnő, miközben az autó formavilága leginkább egy BMW X4 méretű kupé crossoverhez lesz hasonló. Az SK Innovation kétféle kapacitású akkucsomagja a karosszéria alatti padlóvázba lépcsőzetesen kerülhet beépítésre. Az alap 58 kWh, amivel 354 km tehető meg, míg a nagyobb, 73 kWh-s változattal 450 km a hatótáv. Mindkét érték a szigorú koreai szabványmérés szerinti célérték, amely alapján a Kona 64 kWh-s akkuval 406 km hatótávot mértek.
Az „NE” akár 400 kW-os ultragyors töltőt is képes lesz kezelni, amivel 80 százalékra állítólag már 12 perc alatt feltölthető. Ugyanez egy 50 kW-os villámtöltőn 80 percet is igénybe vehet. A villanymotor teljesítményét egyelőre nem ismerjük, de az „NE” a pletykák szerint két villanymotort is kaphat, amivel akár összkerékhajtással is elérhető lesz. Az első tengelyre szerelt motor kisebb teljesítményt kap, míg a hátsóhoz illesztett erőforrás ennél nagyobb lesz. Ennél több részletet nem tudunk, ám ezek alapján könnyen elképzelhető, hogy az „NE” legjobb specifikációval rendelkező változata a mostani Kona 204 lóerős csúcsteljesítményét is felülmúlhatja. Ezenkívül az „NE” lesz a Hyundai első olyan villanyautója, amely 3-as szintű önvezetési funkciókat kap, valamint a Hyundai történetében először szerepel majd tükörkamera a hagyományos külső tükrök helyett.
Az „NE” akár 400 kW-os ultragyors töltőt is képes lesz kezelni, amivel 80 százalékra állítólag már 12 perc alatt feltölthető. Ugyanez egy 50 kW-os villámtöltőn 80 percet is igénybe vehet. A villanymotor teljesítményét egyelőre nem ismerjük, de az „NE” a pletykák szerint két villanymotort is kaphat, amivel akár összkerékhajtással is elérhető lesz. Az első tengelyre szerelt motor kisebb teljesítményt kap, míg a hátsóhoz illesztett erőforrás ennél nagyobb lesz. Ennél több részletet nem tudunk, ám ezek alapján könnyen elképzelhető, hogy az „NE” legjobb specifikációval rendelkező változata a mostani Kona 204 lóerős csúcsteljesítményét is felülmúlhatja. Ezenkívül az „NE” lesz a Hyundai első olyan villanyautója, amely 3-as szintű önvezetési funkciókat kap, valamint a Hyundai történetében először szerepel majd tükörkamera a hagyományos külső tükrök helyett.
A vadonatúj „NE” kompakt crossover gyártására a vállalat döntése szerint az ulsani gyárkomplexum 2-es számú üzemében fog sor kerülni. A vállalat vezetősége azért osztotta meg a gyártási terveket a szakszervezetével, mivel az elektromos autók összeszerelése általában kevesebb munkaerőt igényel, mint a hagyományos, belsőégésű motorokkal szerelt modellek esetében. A Hyundai a tervek szerint jövőre 74 ezer példányt kíván a modellből előállítani, ami 2022-re 89 ezerre növekedne.
Az „NE” modellt jövő januárban elsőként Európában tervezik piacra dobni, majd ezt márciusban a koreai hazai, júliusban pedig az amerikai bemutató követné. Az „NE” után pedig a vállalat azt tervezi, hogy a jelenleg négy modellből (Ioniq, Kona, Porter, Kínában a Lafesta) álló villanyautó-kínálatát 16 darabosra bővítse. Ezek között lesz kisebb kompakt és nagyobb luxusautó is.
Forrás: pulsenews.co.kr, carscoops.com, thekoreancarblog.comAz „NE” modellt jövő januárban elsőként Európában tervezik piacra dobni, majd ezt márciusban a koreai hazai, júliusban pedig az amerikai bemutató követné. Az „NE” után pedig a vállalat azt tervezi, hogy a jelenleg négy modellből (Ioniq, Kona, Porter, Kínában a Lafesta) álló villanyautó-kínálatát 16 darabosra bővítse. Ezek között lesz kisebb kompakt és nagyobb luxusautó is.