Így válnak valóra a Hyundai tanulmányautói
A Hyundai Motor nemrég mutatta be az Érzéki Sportosság formanyelvét hordozó Prophecy villanyautó-tanulmányát, amelynek formavilága a vállalat korábbi koncepcióautóihoz hasonlóan a jövő Hyundai modelljeinek formáit hordozza magában.
A tanulmányautók lehetővé teszik az autógyártók számára, hogy új ötletek vagy stílusok alkalmazásával kitolják az autótervezés határait. Számos autógyártó ezeket a tanulmányok feltűnő és radikális elemeit tradicionálisan arra használja, hogy a potenciális vásárlók reakcióit még azelőtt felmérje, hogy egy modellt szériagyártásba küldene. Az elmúlt években a Hyundai is számos olyan tanulmányautót mutatott be, amelyek a későbbi szériagyártású modellek formáit hordozták.
A Hyundai a 2012-es Genfi Autókiállításon mutatta be az i-oniq koncepciót, amely egy hatótávnövelő benzinmotorral ellátott sportos elektromos kompakt volt. A Hyundai Európai Fejlesztőközpontjában tervezett és fejlesztett jármű elsőként viselte a vállalat azóta jellegzetessé vált kaszkád hűtőmaszkját.
A Hyundai formatervezői dinamikus arányokat választottak az i-oniq esztétikus és funkcionális karosszériájának kialakításához. Az autó formavilága lágy vonalvezetést és izmos felületkezelést kapott, amit prémium és altetikus atlétikai tulajdonságokkal kombináltak. Az i-oniq koncepció volt az a Hyundai Ioniq előzetese, amely a világ első, háromféle alternatív hajtáslánccal kínált modelljeként négy évvel később mutatkozott be.
A Hyundai Intrado tanulmány két évvel később 2014-ben szintén a Genfi Autószalonon tartotta premierjét és új víziót jelentett a márka számára azzal, hogy az autók vajon miként felelhetnek meg a jövőbeli mobilitási igényeknek. Az Intrado egyben kifejezte a Hyundai azon hitvallását is, amely szerint a fejlett járműtechnológiák és az intelligens formatervezés a vezető és az utasok hatékonyabb kapcsolattartását szolgálhatja.
Nevével a repülőgép szárnyának alsó felületére utalva az Intrado jellegzetes alakja minimális részletességet hordoz, miközben aerodinamikai hatékonyságot kínál. Az Intrado formai megoldásait a Hyundai Kona kialakításában láthatjuk viszont, amelyet 2017-től, mint a Hyundai első kiskompakt crossovereként gyártanak. A Kona merész első és hátsó kialakításával, széles kiállásával, karcsú és éles formájával utal vissza a koncepcióra.
A 2016-os Párizsi Autószalonon a Hyundai bemutatta a motorsport-ihletésű RN30 versenyautó-tanulmányát. Az autót az i30 alapján a Hyundai Motorsporttal, a Hyundai Motor Europe Műszaki Központjával és a Hyundai Motor Nagyteljesítményű Járműfejlesztési Részlegével szoros együttműködésben fejlesztették ki. Az RN30 tanulmány számos dicséretet kapott aerodinamikai kialakításának és a speciális nagyteljesítményű technológiák kombinációja, valamint az izgalmas nagysebességű vezethetőségének ígérete miatt.
Az RN30 külső formai megoldásaihoz minden keréknél egy „lebegő” sárvédő található, amely az oldalsó légterelőkkel együtt javítja a légellenállást és azt az érzést kelti, mintha a pálya „beszívná” az autót magába. Az RN30 valójában az i30 N és az i30 N TCR előfutáraként a szériamodellben és a versenyautóban ma megtalálható dizájnelemeket hordozta. Ezek magukban foglalják a háromszögalakú fényeket, a fényszórók körvonalait és a Performance Blue színt, valamint az N mód gombot és a bukókeretet is. Az RN30 könnyűszerkezetes filozófiáját az i30 N TCR versenyautóba is átmentették.
A futurisztikus kinézetű „FE" üzemanyagcellás tanulmány a hidrogénüzemű járművek számára kínált továbblépési lehetőséget, amikor a 2017-esi Genfi Autószalonon megjelent. Ezzel a Hyundai újra megerősítette üzemanyagcellás járművek fejlesztése iránti elkötelezettségét. A természet ihlette áramló formavilágával az FE Fuel Cell Concept működésének egyetlen mellékterméke a víz. Minimalista, tiszta és nyugodt formai kialakítása az autó szennyezésmentes jellegét hangsúlyozza. Minimalista stílusát a drámai és elegáns hátsó légfólia, valamint az integrált szellőzőnyílások szemléltetik, amelyek az előremutató mérnöki munka révén kiváló aerodinamikai hatékonyságot biztosítanak.
A Hyundai második generációs üzemanyagcellás modelljét, a Nexo-t az FE Fuel Cell Concept megjelenése után néhány hónappal mutatták be, amely megörökölte a tanulmány terepjárós kiállását és feltűnő formatervezési sajátosságait. A Nexo organikus és áramló formákat használ, míg karcsú, lebegő tetejét nagy ablakok és vékony, hátsó légterelőben végződő D-oszlop hangsúlyoz.
A 2018-as Genfi Autószalonra a Hyundai a „Le Fil Rouge” tanulmánnyal készült. A „Le Fil Rouge” a Hyundai azon hitvallását tükrözi, amely szerint a márka múltja, jelenje és jövője mind összekapcsolódik és azt az 1974-es Pony Coupe tanulmánya révén befolyásolja. A „Le Fil Rouge” fastback típusú karosszériájának arányai az arany arányokon alapulnak. A Hyundai tervezői a hosszú tengelytáv, nagy kerekek és rövid túlnyúlások révén arányos egyediséget értek el. A „Le Fil Rouge” a fény formatervezési megközelítését testesíti meg, amely dinamikus megjelenést és előrehaladó mozgáshatást generál.
A „Le Fil Rouge” a Hyundai formatervezési irányzatának új kiindulópontját jelentette és bepillantást adott a jövő Érzéki Sportosság formatervezési filozófiájának lényegébe. Az „Érzéki” kifejezés azon fokozott érzelmi értékekre vonatkozik, amelyeket az ügyfelek a formák révén megtapasztalhatnak, a „Sportosság” pedig ezen értékek innovatív mobilitási megoldásokon keresztüli megvalósításáról szól. A „Le Fil Rouge” formatervezési megoldásait a nyolcadik generációs Sonata és a hetedik generációs Elantra viseli magán.
A Hyundai a Frankfurti Autószalonon 2019-ben mutatta be a „45” névre hallgató villanyautó-koncepcióját. A „45” a márkanév a márka öröksége előtti tiszteletet tükrözi, egyúttal jelezve a Hyundai autótervezésének új korszakát, amely a villamosításra, az önvezető technológiákra és az intelligens formatervezésre összpontosít. A „45” a Hyundai Pony Concept modern szimbóluma, amelyet 45 évvel korábban, 1974-ben mutattak be.
A „45” ikonikus karakterét az 1920-as évekből származó repülőgépek ihlette aerodinamikus, könnyűszerkezetes kialakítása határozza meg. Az autó neve részben annak is köszönhető, hogy az első és a hátsó részen a formák 45 fokos szöget zárnak be, amivel egy gyémánt alakú sziluettet képeznek, ezzel pedig előrevetíti a Hyundai jövőbeli elektromos autóinak formatervezési irányát. formatervezési megoldásai révén a „45” kerüli a komplexitást és az eredeti kupékoncepció tiszta vonalait és minimalista felépítését tartja tiszteletben. Mint az előzőleg bemutatott „Le Fil Rouge”, a „45” is a Hyundai Érzéki Sportosság formatervezési identitásának továbbfejlesztését mutatja be.
A tavalyi Los Angelesi AutoMobility Kiállításon a Hyundai bemutatta innovatív Vision T Plug-in Hybrid SUV tanulmányát, amely a dinamizmus fogalma körül forog és képet ad a vállalat új kompakt terepjárójának formatervezési irányáról. Az Érzéki Sportosság irányzatával a Vision T oldalprofilja folyamatos mozgást és előrehaladást jelképez. A hosszú motorháztető és egyenes tetővonal, valamint a hosszú tengelytáv és rövid túlnyúlások az autó dinamikus jellegét tükrözik. Az átlagos kompakt crossover modellekkel ellentétben a Vision T éles geometriai szögeket és éles széleket használ, hogy feltűnő kontrasztot hozzon létre a karcsú sziluett és a férfias ékvonalak között.
A Hyundai legújabb koncepcióautója, a „Prophecy” idén márciusban debütált. A korábbi „45” koncepcióval éles ellentétben a „Prophecy” sima íveket és áramló vonalakat tartalmaz, gyakorlatilag nincs egyetlen éles szög vagy kemény él, ami megszakítaná a levegő áramlását. Neoklasszikus alakja az 1920-as és 30-as évek luxusautóinak állít emléket, miközben az olyan egyedi jellemzők, mint a pixelezett világítás és az aerodinamikus kerekek miatt úgy tűnnek, mintha a jövőből származnának. A „Prophecy” elnevezése egyértelmű utalás arra, hogy ez az autó a jövőbeli modellek egyik előfutárának tekinthető.
Forrás: hyundai.com