A Hyundai és a Samsung együttműködése túlmutathat a villanyautózáson
A Hyundai csoport és a Samsung csoport vezetői között nemrég létrejött találkozó egy esetleges együttműködés kezdetét vetíti előre, amely a villanyautó-iparág mellett más területeket is érinthet.
Miután a Hyundai és a Samsung vezetői az utóbbi egyik koreai gyárában találkoztak és egyeztettek, a koreai sajtó máris többféle forgatókönyvet dolgozott ki a két ipari vállalat együttműködési lehetőségeiről. Habár a vélemények szerint kérdéses, hogy a Samsung SDI mennyit hasznosíthat a lehetséges együttműködésből, abban minden elemző egyetért, hogy ez lehetőséget adna a vállalat számára a villanyautó-piacon a jelenlétének növelésére.
Sem a Samsung, sem a Hyundai nem közölt semmilyen részletet a tárgyalásokról, csupán annyit, hogy a két vezető, Eui-sun Chung és Jae-yong Lee megvitatták a szilárdtest-akkumulátorok legfrissebb technológiáját. És tekintettel arra, hogy a két vezető egy ilyen fontos pillanatban találkozott egymással, a várakozások szerint ez a megbeszélés nemcsak egy alkalmi baráti találkozó lehetett.
„A találkozó elsődleges témája a szilárdtest akkumulátorok voltak, amelyeket jelenleg a Samsung Technológiai Intézete fejleszt" – mondta Jin-woo Kim, a Korea Investment & Securities elemzője. „Mivel a szilárdtest akkumulátorok legalább a forgalmazástól még legalább öt év távlatban vannak, nehéz elképzelni, hogy a Samsung SDI azonnal ilyen másodlagos akkumulátort szállítson a Hyundai Motor részére. Ha azonban a következő generációs akkumulátor-technológiákat hosszú távon közösen fejlesztik, az együttműködés a meglévő prizmatikus vagy cilinderes akkuk szállításával kezdődhet."
A Hyundai Motor jelenleg az LG Chemtől, míg a Kia Motors az SK Innovation vállalattól vásárolja az elektromos autóiba készülő akkukat. Mivel ezek leginkább tasaktípusú akkuk, a Samsung SDI legfőbb termékének számító prizmatikus és cilinderes akkuk ezekhez az autókhoz nem megfelelőek. A Hyundai Motor a jövő januárban bevezetésre váró „N” villanyautójához tavaly az SK Innovation akkuit választotta, amelyekből 500 ezer darabot készül vásárolni, ezenfelül pedig további 1,1 millió villanyautó előállításához szükséges akkut tervez vásárolni egy három körös tender keretében. Az időkereteket is figyelembe véve az iparági szakértők szerint az „NE” modellhez első körben az SK Innovation szállíthatja az akkukat, míg a Samsung egy következő körben kaphat megrendelést.
Mások a találkozó időpontját és a Hyundai villanyautós ambícióit is figyelembe véve inkább úgy vélik, hogy már a közeljövőben is találkozhatunk Samsung akkukkal a Hyundai csoport egyes járműveiben. „Nagyon esély van arra, hogy a Samsung SDI akkumulátorokat a Genesis villanyautóiban láthassuk viszont" – mondta Phil-soo Kim, a Daelim Egyetem Autómérnöki Tanszékének professzora. „Az E-GMP tervezése még folyik, így a Hyundai Motornak van ideje eldöntenie, hogy melyik típusú akkumulátort fogja felhasználni. És a Samsung és a Hyundai vezetői éppen egy ilyen fontos időpontban találkoztak. Ez hatalmas utalást jelent a Genesis márkára, ami a két csoport együttműködésének kulcsa lehet."
A Genesis 2021-ben két villanyautó, a G80 elektromos változatának és egy új E-GMP alapú crossover, a JW EV bevezetését is tervezi. Kim szerint a szilárdtest akkumulátorok nem az egyetlen oka a találkozónak, tekintettel arra, hogy azok forgalomba hozatala legalább öt éves távlatban lehet reális.
Iparági szakértők szerint bármilyen forgatókönyv hatalmas előrelépést jelentene a Samsung SDI számára. "A Samsung csak korlátozottan számíthat arra, hogy másodlagos beszállítóként akkumulátorokat szállítson a Hyundai Motor részére, de ha a két cég már együttműködik, a Samsung SDI 2025-re képes lesz a Hyundainak olyan akkumulátorokat szállítani, amelyek együttes kapacitása eléri a 20 gigawatt órát" – írja Jung-woo Ko, az NH Investment & Securities elemzője.
A Samsung SDI-ről azt feltételezik, hogy tavaly óta 20 gWh kapacitású összesített akkumulátormennyiséget képes előállítani, ami 100 kWh-s akkumulátorral számítva kb. 200 ezer villanyautó mozgatására lenne elegendő. Noha a járművek száma a jövőben kifejlesztett akkumulátorok teljesítményétől függően változhat, az iparági szakértők szerint az együttműködés révén a Samsung SDI vállalat esélyt kaphat piaci részesedésének növelésére. Az SNE Research piaci elemző szerint a Samsung SDI 6 százalékos piaci részesedéssel a világ negyedik legnagyobb akkumulátor beszállítója volt 2020 első negyedévében. Az első helyen az LG Chem állt 27,1 százalékkal, majd a Panasonic 25,7 százalékkal és a CATL, 17,4 százalékkal.
A két vállalat vezetőjének találkozója azonban jelentősen túlmutathat a villanyautókon és a hozzájuk kapcsolódó akkumulátorok beszerzésén is. Az iparági szakértők ugyanis úgy vélik, hogy a lehetséges együttműködés messze túlmutathat az akkumulátorokon és a két cég között az önvezető járművek, illetve más jövőbeni mobilitási technológiák is szóba kerülhetnek.
Az iparági források szerint Korea két legfontosabb nagyvállalata az elmúlt évben már megkezdték az önvezető járművek közös fejlesztési lehetőségeinek megvitatását. Közleményük szerint a 3-as szintű autonóm technológia megvalósítására törekszenek, ami már csupán egyetlen szinttel van elmaradva a teljes automatizálástól, ahol a járművek bizonyos körülmények között emberi közrehatás nélkül képesek az autót önállóan irányítani.
A források szerint a vállalatok arra törekednek, hogy közösen egy korszerű vezetéstámogató rendszert fejlesszenek, amely a félautonóm járműtechnológia elérésének egyik legfontosabb eleme. A Samsung Electronics a képérzékelők tömeggyártásában már rendelkezik bizonyos tapasztalattal, most pedig igyekszik azokat autóipari szenzorokká fejleszteni, amihez azonban szigorúbb tartóssági teszteknek kell megfelelniük.
A szövetség lehetősége különösen akkor érik, amikor a Samsung Electronics igyekszik autóipari félvezető üzletágát fokozni. A világ legnagyobb mikrochipgyártója 2018-ban Exynos Auto néven mutatta be processzorát, amit tavaly Exynos Auto V9-ként az Audi multimédiás rendszeréhez szállít.
A Samsunggal való kapcsolatépítés révén a Hyundai Motor a Samsung által 2017-ben 8 milliárd dollárért megvásárolt Harman révén az amerikai autós multimédia iparágba is benyomulhat. A Samsung a Harmannal közösen kifejlesztett első digitális műszerfalát az idei Las CES kiállításon mutatta be Las Vegasban. A Samsung és a Harman 5G telematikai vezérlőegységét, amelyet 2021-től gyártanak, a BMW elektromos járműveihez szállítják. A Hyundai Motor és leányvállalata, a Kia Motors állítólag szintén használ Samsung processzorokat autóikban, de csak korlátozott mennyiségben.
A koreai autógyártók eddig is megpróbáltak kapcsolatot létesíteni a technológiai óriással. Amikor a Hyundai Motor egy 2018-as rendezvényen az 5G-hez csatlakoztatott önvezető járművet kívánta demonstrálni, az 5G hálózati berendezést a Samsung Electronics szállította. A Kia Motors megállapodást írt alá a Samsunggal egy olyan integrált mobilalkalmazás létrehozásáról is, amely lehetővé teszi az autóvezetők számára, hogy a Galaxy telefonokon keresztül személyre szabják autójuk beállításait.
Forrás: koreatimes.co.kr, pulsenews.co.kr