Minőségellenőrzés a Hyundai cseh gyárában
A Hyundai minőségbiztosítási politikájának egyik alapköve a gyárakban működő termelés folyamatos nyomon követése, amely az üzemekben működő minőségellenőrzési részleg feladata.
Idén egy vadonatúj modell gyártása veszi kezdetét a Hyundai
nosovicei üzemében. A gyárban már készülő járművek minőségbiztosítása mellett
az új termék gyártásának előkészítésében igen fontos szerep jut a
minőségellenőrzési osztálynak. Ez a részleg a gyártás több pontján is
megtalálható, a beszállítók alkatrészeinek ellenőrzésétől egészen a végtermék
kipróbálásáig.
„A minőségellenőrzési osztály öt részből tevődik össze:
hegesztés, festés, végszerelde, sebességváltó, valamint alkatrész-minősítés” –
mondja Martin Klíčník. „A négy részleg a hegesztőüzem, a festőüzem, a
végszerelde és a sebességváltó-üzem által elkészített félkész, vagy
késztermékek minőségéért felelnek, míg a minőségbiztosítás ötödik elemeként
beszállítóink részegységeit is értékeljük. Részlegünk a minőségi
alapkövetelmények felállításáért és azok betartásáért is felelős, és végül, de
nem utolsósorban ez a részleg értékeli és vizsgálja ki a gyártás során vagy
éppen a vásárlóktól érkező minőségi problémák okait. Legfontosabb
célkitűzésünk, hogy az elmúlt évben bemutatkozó három modellváltozást követően
állandósítsuk a termelés minőségét azért, hogy sikeresen felkészülhessünk egy
vadonatúj modell idei bevezetésére.”
A minőség-ellenőrzés egyik legfontosabb területe a
végszerelde, ahol összesen 202 szakember dolgozik. „Ez a részleg értékeli az
elkészült járművek statikus és dinamikai paramétereit” – magyarázza Klíčník.
Más szavakkal ez a részleg ellenőrzi az elkészült autók egészét.
„Együttműködünk az összes üzemben működő termelő részlegekkel” – teszi hozzá
Peter Vojtek, a részleg vezetője. A járművek ellenőrzése valójában három fő
részre osztható: statikus, dinamikus és cirkáló ellenőrzés.
A statikai ellenőrzés során ellenőrzik, hogyan szerelték
össze és hogyan működnek az egyes részegységek, valamint az autó felszereltségét
is itt ellenőrzik. Ezek után megvizsgálják az esetleges szivárgási pontokat,
valamint a jármű karosszériájának vízhatlanságát, ellenőrzik a fényezést
karcok, festési problémák után kutatva, végül pedig még a kiszállítást
megelőzően automatikus és manuális teszteken vizsgáznak az autó elektronikai
funkciói.
A statikus teszteket követően dinamikus mérések következnek,
ahol megvizsgálják és értékelik az autó gyorsulását, fékrendszerét. Ezt
követően az elektromos funkciókat ellenőrzik, amelyek során vizsgálják az
elektromos rendszerek közötti kommunikációt, a motort és a futóművet is. végül
a tesztpályán valós körülmények között is értékelik a kész autók vezetési
tulajdonságait.
Az egész ellenőrzési eljárás legvégén jön a cirkáló
ellenőrzés. A cirkálók szerepe az autó tulajdonságainak, az összeszerelés
minőségének és fontos funkciók minőségének nyomon követése. Ezek az
ellenőrzések 19 különböző auditot tartalmaznak.
„Legfontosabb célunk az, hogy folyamatosan javítsunk a
járművek végső minőségén azért, hogy vásárlóink olyan autót vehessenek át,
amely teljesen hibamentes. Emellett ugyanolyan fontos, hogy az új modell
bevezetése is ugyanilyen sikeres legyen” – magyarázza Peter Vojtek. Az új
modell időbeli előkészítése jelent a részleg számára. „Jelenleg az eljárásokat
és a módszereket tanulmányozzuk és olyan új járműfunkciókat tesztelünk, amelyek
a most készülő autókban még nincsenek” – tette hozzá Vojtek.