A mindent látó harmadik szem - Mobileye 630


Sok más globális autógyártóhoz hasonlóan a Hyundai is a Mobileye technológiáját használja autóinak vezetéstámogató rendszereihez, aminek egy része utólagosan bármilyen autóba is beépíthető.

Irigykedve bámulom az újabbnál újabb Hyundai modelleket, amelyek nemcsak szépségükkel, modern vonalvezetésükkel, de technológiai színvonalukkal is a legkorszerűbbek közé emelkedtek. Hol vannak már azok az idők, amikor az Accentekhez még vezetőoldali légzsák sem járt, hiszen ma már alap a 6-7 légzsák, menetstabilizáló, amelyek mellett az aktív biztonságra automatikus vészfékrendszer, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, táblafelismerő rendszer és más segédrendszerek vigyázzák az autósok és környezetük épségét.


Talán kevesen tudják, de ezek a rendszerek nemcsak a vadonatúj Hyundai (és más gyártók) termékeinek kínálatában érhetőek el, de egy részük bármilyen autóba beépíthetőek. Mivel pedig sajnos az utóbbi néhány évben kétszer is történt velem olyan eset, amikor részben önhibámon kívül sikerült biciklissel, motorossal találkoznom, ezért már egy ideje figyelem ezeket az eszközöket és most eljött a pillanat, hogy beépíttessek egy ilyen szerkezetet az autómba.

A Mobileye termékeivel a Hyundai új modelljeiben is találkozhatunk, de a cég felismerte az utólagos felszerelések piacában rejlő lehetőségeket is, ezért a nagy autógyártók beszállítójaként továbbra is kínálja termékeit azoknak is, akik esetleg régebbi autóikat szeretnék felszerelni ezekkel a kiegészítőkkel. (Egyébként a sorrend fordított: előbb voltak autós kiegészítők, csak később váltak gyári beszállítókká)


Maga a Mobileye 630 egy szélvédőre helyezhető központi kameraegységből, egy műszerfalra helyezhető LCD kijelzőből és persze némi vezetékből áll össze. Ezt az akkreditált szakemberek nagyjából egy nap alatt szerelik be az autóba, amelynek CAN-BUS rendszeréhez csatlakozik a készülék, így az autó menetadataival is képes kalkulálni a rendszer. Fontos még, hogy a készülék beszerelését követően azt az adott jármű adottságaihoz (pl. a kamera és az autó első lökhárítója közötti távolság) kell kalibrálni azért, hogy a lehető legpontosabb legyen a rendszer működése, vagyis tényleg csak akkor figyelmeztessen, ha valami az autó útjába kerül. Ezt egyébként a szakember egy próbakörön le is teszteli, mielőtt az ügyfélnek visszaadná az autót.  

És hogy mit tud a rendszer? Indulás után 30 km/óra alatt a városi koccanásgátló már aktív, amely vörös piktogrammal és hangos csipogással jelzi, ha túl közel mozdulunk az előttünk álló, vagy haladó autóhoz. Aztán 30 km/óra felett működésbe lép az elülső ütközésvédelmi rendszer, amely folyamatosan tájékoztat minket arról, hogy milyen messze, vagyis hány másodpercre vagyunk az előttünk haladó autó mögött. A gyári beállítás szerint ez 0,6 másodpercnél jelez, amit én biztos, ami biztos alapon kicsit nagyobbra, 0,8 másodpercre állítottam át. A rendszer az út szélén álló autókat is jelzi, így ha figyelmetlenek lennénk, pillanatokon belül vészjelzéssel tudatja velünk, hogy baj lesz. 


A Mobileye másik alapfunkciója a gyalogosok és biciklisek, motorosok érzékelése is. Erre egy zöld emberke ikon megjelenése utal, amely azonnal teljes képernyőt betöltő vörösre vált, amennyiben a rendszer úgy érzékeli, ütközni fogunk vele. Hála istennek ilyen problémám az eltelt időszakban eddig nem volt és én sem szerettem volna ráhozni a frászt egyetlen motorosra vagy gyalogosra sem azzal, hogy rájuk húzom a volánt. Egyszer viszont egy falusi mellékutcán a szembejövő forgalom miatt le kellett húzódnom egy gyalogos mögé, a rendszer pedig időben jelezte, hogy ha nem fékezek, el fogom ütni. 

A készülék további igen érdekes szolgáltatásai közé tartozik a táblafelismerés. Ez a legfontosabb sebességkorlátozó táblákra, autópálya kezdete és vége, valamint az előzési tilalmat jelző táblákra érvényes, amelyek a leginkább veszélyesek lehetnek nemcsak a jármű épségére, de a vezető pénztárcájára is. A kamera szinte hibátlanul mindig felismerte a megfelelő táblákat, még a 30-as zóna kocka tábláit is jelzi, viszont a régi, már kopott táblákat nem mindig veszi észre. Ugyanígy nem veszi észre, ha kis ívben fordulunk rá az utcára, a tábla pedig magasan van. 


A navigációs rendszerekhez kapcsolt gyári táblafelismerőkkel ellentétben itt viszont mindig az utolsó felismert tábla marad a kijelzőn, hiába hajtottunk azóta már át több kereszteződésen, ezt a rendszer nem figyeli. Ám a tervezők erre is gondoltak, így nagyjából 700 méterrel arrébb a korlátozó tábla kerete pirosról szürkére vált, majd újabb néhány száz méter megtétele eltűnik a kijelzőről. Ugyanígy eltűnik a korlátozás, ha a kormánnyal egy negyedfordulatos mozdulatot teszünk, vagyis lekanyarodunk, A navigációhoz kapcsolt rendszerek itt tudnak többet, ám előnyük rögtön el is veszik, hiszen a gyári táblafelismerők elsődlegesen a térképadatbázisból dolgoznak, ezért előfordulhat, hogy egy már rég levett korlátozó tábla kerül ki a műszerfalra. Itt jobb a Mobileye, amely csak a valós korlátozásokat látja meg, ráadásul nemcsak egész képernyőt betöltő, jól látható jelzést küld, de beállítható, hogy bizonyos sebességtűrés (+ 10 vagy akár 25 km) felett villogva jelezzen a vezetőnek, ha túllépte a megadott határt.   

További alapfunkció a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, amely azonban a gyári rendszereknél megint csak kicsit jobb azáltal, hogy csak 65 km/óra felett aktív, vagyis városban, sűrű forgalomban nem jelzi folyamatosan a sávok szélét. Városon kívül, országúton, vagy autópályán haladva azonban rendesen teszi a dolgát, ráadásul tényleg csak akkor jelez, ha az autó kereke már valóban a sávelválasztón jár, nem törekszik folyamatosan az ideális ívre visszaterelésre. 


A rendszer különböző kiegészítő elemekkel tovább bővíthető. Így pl. egy külön megvásárolható modul beépítésével akár a távolsági fényszórót is képes automatikusan vezérelni azáltal, hogy a kamera éjszaka képes megkülönböztetni a városi és városon kívüli fényviszonyokat, az előttünk haladó jármű hátsó lámpáit és a szembejövő fényszóróját is és 800 méteres távolságnál magától lekapcsolja a fényszórót. Ugyanígy létezik indexfigyelmeztetés is, amikor egy ideje már kanyarodás nélkül működik az irányjelző. Fontos viszont kiemelni, hogy a Mobileye egyetlen utólagos terméke sem képes aktívan beavatkozni az autó kormányzásába, fékrendszerébe, ahogyan azt a gyári rendszerek teszik, mindössze ülésbe, illetve kormányba épített vibrációs jelzés rendelhető a készülékek mellé.  

A Mobileye-jal töltött egy hónap tapasztalatai nagyon pozitívak, azonban vannak olyan szituációk, ahol még ez a rendszer sem tud tökéletesen teljesíteni. Amíg nappali fénynél minden funkció gyorsan és megbízhatóan működik, addig éjszaka, az esti városi fények mellett már kevésbé ismeri fel a kivilágítatlan gyalogosokat, bicikliseket, út szélén parkoló autókat és bár még így is a táblák nagy többségét látja, ilyenkor már nem 100 százalékosan jelzi azokat, 1-2 esetben pedig még az is előfordult, hogy ott sem lévő sebességjelző táblákat jelzett. A követési távolságra figyelmeztető a túl közeli figyelmeztetést követően ugyanazon autóhoz közelítve egy ideig csak fénnyel jelez, ütközésveszély esetén azonban újra azonnal éles visításba kezd.


Habár az elmúlt időszakban igyekeztem kierőszakolni a rendszerből mindazt, amit tud, rá kellett jönnöm, hogy igazán csak valódi veszélyhelyzetben lehet megtapasztalni a Mobileye tudását. Tudat alatt ugyanis mindvégig azon dolgoztam, hogy ne okozzak kárt, ne ütközzek, így viszont mindig még idejében fékeztem, vagy legalábbis fékkészenlétben voltam, amit persze a rendszer is tudott és nem zavart felesleges vészjelzésekkel. Ezen rövid idő alatt néhányszor tudtam csak valódi vészhelyzetet kipróbálni, amikor pl. egy körforgalomhoz közeledve az előttem haladó autósor a vártnál jobban lelassult. Fékeztem ugyan, de csak pár tizedmásodperccel azután, hogy a Mobileye már elkezdett éles hangon sípolni.     

Térjünk rá a legfájdalmasabb részre, a rendszer árára. Az általam használt készülék a Mobileye 630, amelynek vételára bruttó 237 500,- Ft. Ebben még nincs benne a beszerelés költsége, amely további kb. 50 ezer forintos tételt jelent. Drága? Nem olcsó, de ez viszonylagos. Én pl. négy éve, amikor egy motoros bácsika elém fordult és nem számítva rá, a másik irányba néztem, elütöttem és kórházba került. A rendőrségnek elismertem a felelősségemet, ezért a kanyarodási szabályok megsértése miatt 175 ezer forintra büntettek és a bácsika kártérítése miatt a biztosítási besorolásom is rosszabbá vált. (erről bővebben itt olvashatsz.) Aztán másfél éve, amikor egy jobbkezes utcába nézve nekem balról, a sövény mögül elém vágódott egy biciklis bácsi, újra átéltem a korábbi hercehurcát. Bár a bácsi volt a hibás, az anyagi körülményei miatt nem számíthattam kártérítésre, ezért az autó apró sérüléseinek helyrehozása több mint 60 ezer forintomat vitte el. (Videón itt tekinthető meg.)


Fentiek alapján most már tudom, hogy ezeket a Mobileye rendszere nagy biztonsággal előre tudta volna jelezni, és ha nem is tudtam volna elkerülni az ütközést, a fékre lépve enyhíthettem volna azok következményeit. Nekem tehát megérte a másfél éves, egyelőre karcolásmentes autómba beépíteni ezt az eszközt, ami úgy viselkedik, mintha állandóan egy utas ülne mellettem, aki folyamatosan az utat kémleli és közbeszól, ha veszélyes szituációba keverednék.

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését