Az új i30 mindenkinek kínál motort - Interjú a Hyundai i30 motorfejlesztőjével


A vadonatúj Hyundai i30 nemcsak külsőleg és belsőleg újult meg teljesen, hanem az erőforrások is jelentős átalakításokon mentek keresztül. Ezekről beszél Michael Winkler, a Hyundai Motor Europe Technical Center hajtáslánc-fejlesztő részlegének vezetője.

A harmadik generációs Hyundai i30 megjelenésével egy időben a Hyundai átalakította a modell motorpalettáját is, amelyekben régebbi erőforrások továbbfejlesztett változatai mellett vadonatúj motorokat is megtalálunk. Az 1,4 literes, 100 lovas alapmotor mellett ismerős lehet az 1,6 literes dízelmotor 110 és 136 lóerős változata, eltűntek viszont az 1,6-os MPI és GDI szívó benzinmotorok, helyüket az 1,0 és 1,4 literes turbómotorok vették át, 120 és 140 lóerős teljesítményszinttel. Főleg utóbbiakról beszél Michael Winkler, a Hyundai Motor Europe motorfejlesztő részlegének vezetője.

Az új generációs Hyundai i30 motorkínálatának fejlesztésekor mi volt a koncepció?

Az i30 motorkínálatát a Hyundai méretcsökkentési stratégiájához igazítottuk, így olyan kisméretű turbómotorokat kínálunk, mint az új 1,4 T-GDI, amely kiváló gázreakciót és alacsonyabb fogyasztást kínál az ügyfeleknek.


Összefoglalná, milyen motorokkal készül az új generációs i30?

Mindenek előtt itt a vadonatúj 1,4 T-GDI, ami közvetlen befecskendezéssel, a hengerfejbe integrált kipufogócsonkkal és egyáramú turbófeltöltővel rendelkezik. Maximális teljesítménye 140 lóerő és már 1 500-as fordulattól rendelkezésre áll a 242 Nm nyomatékmaximum. Az 1,4-es mellett kínálunk 1,0 literes T-GDI motort is, ami szintén egy turbófeltöltős motor. Ezt először az i20-ban lehetett megvásárolni. Ennek maximális teljesítménye 120 lóerő, maximális nyomatéka pedig 171 Nm 1 500-as fordulattól. Vagyis van két erős turbómotorunk, amelyek mellett 1,6-os dízelmotort is kínálunk 9, 110 és 136 lóerős teljesítményszinttel. 

Mit nyújt az új generációs i30 vezetési élmény terén?

Hát, én úgy gondolom, hogy az 1,4-es T-GDI vezetési élménye elég lenyűgöző, akár ha csak a 0-ról 100-ra gyorsulás értékét vesszük figyelembe, vagy a szerintem még fontosabb 80-ról 120-ra gyorsulás rugalmasságát. Ennek értéke 8,7 másodperc, ráadásul a hétfokozatú duplakuplungos váltóval ez az érték 6,5 másodpercre csökken. Azt hiszem, az 1,4 T-GDI a hátfokozatú DCT váltóval különösen vonzó és sportos erőforrás, amely ráadásul alacsony CO2 kibocsátással rendelkezik. 


Személyesen Önnek melyik a kedvence az új generációs i30 motorkínálatából?

Mint mondtam, az 1,4-es T-GDI motor DCT váltós változatát valóban élvezem. Ezt a motort egyszerre öröm vezetni, miközben az alacsony károsanyag-kibocsátása is vonzóvá teszi. Amennyiben a gazdaságosságot nézzük, az különösen a 110 lóerős dízelmotornál erős, mivel az NEDC tesztciklusa szerinti széndioxid kibocsátása akár 89 grammig is lecsökkenhet.  

Van valami, ami különösen kiemeli az 1,4 T-GDI motort a többi közül?

Hát, ez a Hyundai méretcsökkentési stratégiáját követi. Nagyon sikeresen kezdtünk a 120 lóerős 1,0 literes háromhengeres motorral, ami viszont nem tudja lefedni az új i30 igényeinknek megfelelő teljes motorpalettáját, így nagyon természetes, hogy készítettünk egy valóban gazdaságos, mégis dinamikus 1,4 literest. Ez az 1,0 literessel együtt szintén a saját Kappa motorcsaládunkból készült és amelyben olyan előremutató technológiák kaptak helyet, mint az alumínium motorblokk és hengerfej, a hatlyukas lézervágásos befecskendezővel ellátott közvetlen benzinbefecskendezés , amellyel az üzemanyag nyomása akár 200 bar is lehet.

A motornak a hengerfejbe integrált kipufogócsonkja is van, amely nemcsak jóval kompaktabbá teszi a motort, de emellett nagyon hatékony a bemelegedés és az üzemanyag-fogyasztás tekintetében. Az egyáramú turbófeltöltő elektromos lefúvató szelepet kapott, amely nagyon precíz és pontos szelepnyomást tesz lehetővé. 


Ez a motor jelentősen könnyebb, mint az elődje, az 1,6-os Gamma. Ezt hogyan érte el a csapat?

A motor 15 kilogrammal könnyebb, mint az 1,6 literes. Ahelyett, hogy az egyes alkotóelemeken dolgoztunk volna, az egész motort kicseréltük. Az egyik ilyen fontos elem a hengerek közötti távolság. A Gamma esetében ez 85 mm, ami az újnál 78,5-re csökkent, így a motor kompaktabb lehetett. Így tudtuk a motor súlyát jelentősen mérsékelni. Emellett más olyan részegységek, mint tmeg tekintetében a hajtókar és főtengely is optimalizálásra kerültek.

Végül az Ön szemszögéből mitől lesz az új generációs i30 mindenki számára megfelelő?  

Ez jó kérdés! Azzt hiszem, Ez nemcsak a motorokon múlik. Persze, én a motorokért vagyok felelős, az én választottam az 1,4 literes T-GDI, de azt hiszem, a teljes autó nagyon vonzó lett. Valóban felnőttes, remek formatervvel, jól megalkotva, amelynek a belső tere is szép és kifinomult. Az ú i30 emellett valóban biztonságos is és a konnektivitás szintén olyan tényező, ami mindenkinek vonzó lehet. Visszatérve a motorokhoz, az autó mindenki számára megfelelő erőforrásokat kínál: takarékos dízelmotort vagy sportos motort, amilyen az új 1,4 T-GDI.

Forrás: hyundai.news

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei