Első teszt a Hyundai Ioniq plug-in hibridjéről


A What Car? angol magazin már tesztelte a Hyundai Ioniq harmadik változatát, amely a korábban megjelent hibridhez és elektromos modellhez hasonlóan igen magasra teszi a lécet saját kategóriájában. 

A magyar szalonokban még mindig újdonságnak számító Ioniq modell igencsak egyedi a környezetbarát autók között, hiszen a családi méretű kompakt modell háromféle elektromos hajtáslánccal rendelkezhet: hagyományos hibrid, tisztán elektromos és konnektorról is tölthető hibrid. 


Sajnos azonban a klímaharcos típus kínálatának egyharmada eddig nem jelent meg a színpadon: a plug-in hibrid változat, amelyet mindenképpen érdemes lett volna még a konkurens Toyota Prius hasonló változata előtt piacra vezetni, hogy ezzel is borsot törjenek a hibridpiac vezető márkájának orra alá. Ez azonban a Hyundai akkumulátorait beszállító vállalatok termelési problémái miatt meghiúsult, így az Ioniq kínálata csak most válhatott teljessé. 
  

A harmadik Hyundai Ioniq változat első ránézésre teljesen ugyanolyan, mint a hibrid, mindössze a nagyobb lítium-polimer akkumulátor feltöltésére szolgáló és a bal első sárvédőn elhelyezett ajtó mögé rejtett Type2 csatlakozó különbözteti meg a korábbi modelltől. Az akku kapacitása 8,9 kWh, amelyet egy hagyományos 16 amperes villanykonnektorról nagyjából két óra alatt lehet feltölteni. A benzines ugyanaz a 105 lóerős 1,6 literes GDI motor és a villanymotorral történő összhangot pedig egy hatfokozatú duplakuplungos automata sebességváltóra bízták.  


Az Ioniq PHEV vezetése nem igazán érdekes, de mondjuk nem is arra lett tervezve, hogy sportosan izgalmas legyen. A konnektoros hibridek egyébként sem a teljesítményről és a dinamizmusról szólnak, hanem arról, hogy az elektromos autókat elérhetővé tegyék azok számára is, akik még mindig rettegnek azok rövid hatótávjától. A Hyundai viszont az Ioniq-kal nemcsak ezt célozza meg, de szeretné elérhetővé tenni ezt a technikát a szélesebb közönség számára is. 


Az autót végre ellátták funkciókapcsolóval is, vagyis működhet "EV", azaz kizárólag elektromos módban, vagy "HEV", azaz hibridként is vezethető, amely mellett van egy "Sport" állás is. Ezzel vegyes tesztkörülmények között az autó akár 48 kilométert is képes megtenni a benzinmotor segítsége nélkül, ami ugyan kevesebb, mint a Hyundai által megadott 62 km, de mindenképpen versenyképes a Toyota Plug-in Priusával szemben is. A magazin 160 kilométeres tesztútja során 2,75 liter/100 km-es átlagfogyasztást ért el, amivel szintén elégedettek lehetünk.  


Az Ioniq PHEV 60 lóerős villanymotorja elég erős ahhoz, hogy városban és 80 km/órás tempóban haladhassunk. Az Ioniq boldogan halad akár autópályatempóval is elektromos üzemben, gyorsításra azonban mindenképpen a benzinmotor segítségére van szükség. Az is egy kicsit frusztráló, hogy a Hyundai nem könnyíti meg a vezető dolgát az elektromos működés egyértelmű elhatárolásával, így az autó egy-egy nagyobb gyorsításkor még EV módban is képes beindítani a benzines motort. Az autó néha túl gyakran vált át hibridüzemre még akkor is, ha a vezető nem szeretné csupán azzal, hogy kicsit mélyebbre nyomja a gázpedált.  


Ha pedig a Sport módot választjuk, az Ioniq igyekszik megmutatni erős és szórakoztató arcát, de ez a próbálkozás nem igazán meggyőző. Az autó kormányzása nehézkessé válik, a sebességváltó lassan kapcsol fel, miközben sok energiát használunk fel. Kanyarodáskor ez még durvábban érződik és a gumik is hamar elvesztik tapadásukat.. 


Amikor az akkuk lemerültek, jön a HEV mód és az autó hirtelen könnyebb lesz vezetni, és érződik, hogy azonnal kényelmesen érzi magát a bőrében. Csak nagyon kevés kapcsolatot ad a kormány az úttal, a fékek pedig a mesterséges érzetükkel a kelleténél is trükkösebbé teszik a megállásokat. De ameddig az a legfontosabb szempont, hogy minél kevesebbet kelljen tankolni az autóba, a fentiek közül egyik sem számít igazán fontosnak. 


Az utastér szinte teljes mértékben megegyezik az Ioniq többi változatával. Ez egy elég nagy és kényelmes kompakt , amely még hátul is elég helyet biztosít a felnőtteknek, azonban a fejtér elég korlátozott. A hibrid Ioniq csomagteréből a nagyobb akkuk elég sokat elvesznek, de még így is elég hosszú és mély üreg marad arra, hogy akár babakocsit vagy más nagyobb tárgyat is elnyeljen. 


A Hyundai további funkciókat adott az Ioniq hibridnél megismert multimédiás rendszerhez, hiszen a PHEV-ben már a elektromos töltőállomásokra is rákereshetünk, illetve nyomon követhetjük az autó energiafogyasztási paramétereit. Összességében azonban az autó multimédiája kevésbé intuitívan kezelhető, de használható és fejlett technológiával rendelkezik.  


Az autó navigációs rendszere új funkcióval, az ECO-DAS rendszerrel bővült, amely az előre beprogramozott útvonalon haladva a hibridrendszert úgy kezeli, hogy felkészüljön az emelkedőkre és a lejtőkre és arra is, hogy a kereszteződésekhez vagy autópálya-kihajtókhoz érkezve megfelelő időben kezdjen "vitorlázni". Mivel a vezető így is folyamatosan a megfelelő takarékos vezetésre törekszik, ez a rendszer viszonylag keveset tud hozzáadni ehhez.  


Az Ioniq PHEV piaci sikeressége az elérhetőségen túl elsősorban azon múlik, milyen áron tudják bevezetni a konnektoros hibridváltozatot az egyes piacokon. Ugyan a magyarországi árazás egyelőre nem ismert, néhány európai országban már beárazták a Hyundai Ioniq PHEV változatát Még ezek alapján sem lehet azonban biztosat mondani arról, hogyan pozicionálja a Hyundai ezt az autót, ugyanis amíg Ausztriában a normál hibrid és az elektromos árfekvése közé "lőtték be" a PHEV árát, addig Franciaországban egyértelműen drágább, mint az Electric változat.
  
Forrás: whatcar.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei