Egy oktávval feljebb - Hyundai i30 1.4 T-GDI Fastback Premium teszt
A kompakt és a kombi után ötajtós sportkupét is álmodott a Hyundai az i30-ból, amelynek nyomán nemcsak a kategória első újkori ötajtós kompakt sportkupéja, de az i30 legszebb változata is megszületett.
Először csak egy villantást láttam. Majd még egyet. A belső visszapillantóban egy 6-os BMW veséi és xenon fényszórói fenyegetően közeledtek felém, én pedig egyre jobban bepánikoltam. Kétségbe esetten próbáltam visszaidézni az elmúlt autópályás percek történéseit, de az emlékeim között semmi olyat nem találtam, amiért bármilyen inzultus érhetne. A fényszórók aztán hirtelen eltűntek, a BMW mellém ért, az anyósülésen ülő srác pedig felemelt hüvelykujjal jelezte, hogy tetszik nekik az új tesztautóm, az i30 Fastback. Fellélegezhettem és egyben meg is értettem őket, a Fastback formája nekem is nagyon bejön. De ez csak a kezdet volt.
Az előző generációs i30-ból készült ugyan hagyományos háromajtós változat, ez azonban a vásárlók elenyésző százalékának tetszett, így pl. nálunk nem is forgalmazták ezt a változatot. Az új i30 tervezői éppen ezért 180 fokos fordulattal irányt váltottak és az ötajtósnál szegényesebb háromajtós helyett az autó műszaki alapjaira egy formás, látványos és vagány ötajtós kupét rajzoltak. Merész húzás ez az egyenkompaktok világában, de úgy látszik bejött nekik. Ezzel a lépéssel ugyanis nemcsak az i30 legszebb és legkarakteresebb változatát hozták létre, de a cseh gyártású modell –kimondva vagy kimondatlanul – akár még a hazai toplistás Skoda Octavia jobban felszerelt modelljeinek vásárlóit is megzavarhatja kissé.
A Hyundai tehát látszólag fogta az i30 kompaktját és kombiját és új hátsó kialakítást rajzolt hozzá. Ez azonban így nem teljesen igaz, hiszen pl. az első hűtőmaszk is lejjebb került, a tetővonalat 2,5 centivel, a futóművet pedig további fél centivel alacsonyabbra engedték, így az átalakított első lökhárítóval együtt a Fastback jóval szélesebb benyomást kelt, mint a többiek. Ez a változat az i30 csúcsaként kizárólag sötét betétes LED fényszórókat kaphat, miközben az indexként is használatos LED nappali menetfények formáját is sokkal dinamikusabbra húzták. Ez annyira jól sikerült, hogy ma már a kompakt i30 limitált GO változata is ezzel az arccal érkezik.
Oldalról nézve a Fastback persze egészen más formát mutat, mint a kompakt, hiszen a B oszlop után ereszkedő tetővonal törés nélkül ereszkedik az autó faráig, ahol egy gyönyörűen integrált és az autó hátsó megjelenését meghatározó hátsó szárnyban végződik. A szárny alatt kétoldalt teljesen új, szűkebb lámpatestek egészítik ki a látványt, ami a hátsó kerékívek domborításával együtt a legnemesebb prémium Gran Turismókat idézi fel. Sajnos a forma oltárán áldozatul esett a hátsó ablaktörlő, ez azonban nem olyan nagy probléma, hiszen egyrészt a belső tükörből a hatalmas ablak úgyis csak egy lőrésnek látszik, másrészt a szárnynak köszönhetően még nagyobb esőben is alig koszolódik be az üveg.
Belül a Fastback is csak egy i30, így megörökölte a típus puha műanyagokkal burkolt egyenműszerfalát, ami sokkal inkább előny, mint hátrány, hiszen a magasra tett középső ,lebegő érintőkijelző jól látható, a puha műanyagokkal az anyaghasználat is rendben van, de még ebben a legjobban felszerelt Premium kivitelben se jutott egy tenyérnyi szövet sem az ajtókra. A Fastbackhez lehetett először valóban kényelmes, állítható combtámaszos első üléseket kapni, viszont máig a Fastback az egyetlen, amely ezt – nem kis anyagi ráfordítással – akár borvörös bőrkárpitozással is megfejelheti. Az ereszkedő tető miatt hátul a fejtér 180 centi felett már borzolhatja a hajszálakat, cserébe viszont a csaknem 4,5 méteres, vagyis a kombihoz hasonló hosszúsághoz tartozó 450 literesre hízott csomagtérnek lehet örülni.
A tesztautóhoz a kombiban tavaly már nagyra értékelt 1.4-es T-GDI benzinmotor dolgozott, amihez ezúttal a hétfokozatú, duplakuplungos 7DCT névre hallgató váltó kapcsolódott. Ez a párosítás tökéletesen illik is az autóhoz, a csendes motor mindig éppen ideális fordulaton pörög, a váltó nagyon finoman kapcsolgatja a fokozatokat, a kormány mögötti váltófülecskékre nincs is nagyon szükség, a vezetési módok között a SPORT állásban pedig bármikor meglepetést okozhatunk a zöldre váltó lámpáknál. Hab a tortán a váratlanul jó fogyasztás: országúton százas tempóval akár 5,2 literig is csökkenthető a fogyasztás, ami autópályán körülményektől függően 5,8-6,2 literre növekszik. A zsúfolt pesti araszolásban a start-stop rendszernek köszönhetően 7,6 literes érték volt a legnagyobb, amit kiírt a fedélzeti számítógép. A több mint ezer kilométeresre nyúlt teszt során így az átlagfogyasztás-mérő éppen hat literen állapodott meg.
Vezetni ugyanolyan jó az i30 Fastbacket, mint a többi i30-ast. A kormányműből kihagyták az előző nemzedék háromféle választható rásegítési funkcióját, de igazán nincs is rá szükség, hiszen a kormánymű így is direkt, pontos, talán egy kicsit a visszajelzéseken dolgozhatnának még a mérnökök., A nagyobb 17 colos felnik mellett 15 százalékkal keményebbre hangolt futómű párosa ugyan a magyarországi rossz minőségű utakon elég kemény, cserébe viszont kanyarodáskor stabilan tartja az íven az autót. Városban különösen tetszett a motorleállító funkció, ami csak a fékpedál erősebb lenyomására kapcsolja ki a motort, így a vezető az előtte álló, vagy épp meginduló kocsisor alapján eldöntheti, mit szeretne.
Ideális utazóautó tehát az i30 Fastback: tágas, kényelmes, takarékos és bitang jól néz ki. Persze, ennek meg is kérik az árát a Hyundainál. Az egyelőre csak turbós egy- és 1.4 literes benzinmotorokkal felszerelt Fastback a kompakt i30-hoz nagyon hasonló háromféle felszereltségi szinttel, 5,25 millió forintos indulóártól rendelhető. A tesztben szereplő autó Premium felszereltségével és a hozzá tartozó 7DCT váltóval, navigációs, téli és üléscsomagjával, holttérfigyelő rendszerével, vezeték nélküli mobiltöltőjével, elektromos vezetőülésével és fényes fekete tükörborításával már 7,7 millió forint felett jár.
A teszthét során az Túraautó-világbajnokság hazai futama miatt az átlagosnál jóval többet autózhattam az i30 Fastbaclk-kel,ami pont emiatt sokkal jobban a szívemhez is nőtt,mint a többiek. Erőteljes motorjával, kényelmes váltójával és tágas belső terével még családosoknak is hosszú távú partnere lehet, ráadásul úgy, hogy közben látványos hátsója után gyakran fordulnak utána az utcán. Akár egy csinos nő után.
A tesztlehetőséget a Hyundai Hungary biztosította. Köszönöm Nekik az immár több éves bizalmat!
További képek a tesztautóról a blog Facebook oldalán találhatóak. Katt ide!
További képek a tesztautóról a blog Facebook oldalán találhatóak. Katt ide!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!