Egyszerre kényelmes és sportos a Hyundai Veloster N DCT


A Hyundai Veloster N mostantól már duplakuplungos DCT váltóval is elérhető, amely az automaták kényelmét a manuális váltók érzékenységével kombinálva a különféle funkciók révén sokrétű szórakozást kínál.

„A Veloster N – egy autó, amit kizárólag a vezetés élménye miatt készítettek” – jegyezte meg a Road & Track, az Egyesült Államokban működő neves autómédia, amikor a típust a magazin 2020-as Év Nagyteljesítményű Autójává választotta. A Veloster N valójában úgy tervezték, hogy szórakoztatóvá tegye az autóvezetést. Kézi sebességváltója olyan kiváló manőverezőképességet biztosított, amelyet az automata váltós autók nem kínálnak, a fordulatszám-illesztési funkció pedig még a gyakorlatlanabb autóvezetők számára is lehetővé tette hogy agresszív módon élvezzék a kétliteres turbómotor teljesítményét. A média képviselői és a vásárlók, akik letesztelték a Veloster N-t, egybehangzóan dicsérték az autó erejét és kezelhetőségét, ám a dicséretek között gyakori volt a manuális váltó által nyújtott „érzés” említése.


Ám azok számára, akik csak automata váltót tudnak kezelni, a Veloster N csak olyan volt, mint egy múzeumban található festmény – jó ránézni, de lehetetlen megszerezni. Az N DCT (duplakuplungos váltó) a Hyundai ezen nehézségekre adott válasza: annak biztosítása érdekében, hogy az N márka zászlóshajójának hot hatch modelljét még szélesebb kör élvezhesse, kifejlesztették az N-DCT-t, amely gyorsabb és dinamikusabb, mint a meglévő kézi sebességváltó,amit elsőként a Veloster N kapott meg. 


A Veloster N-re épített N DCT a SmartStream olajban futó nyolcfokozatú DCT technikán alapul, amelyet először a 2019-es Hyundai-Kia Nemzetközi Hajtáslánc Konferencián mutattak be. Az új fejlesztésnél az eredetit néhány olyan nagyteljesítményű funkcióval egészítették ki, amelyek tovább fokozzák az N márka prémium identitását.


Először is, az N DCT az olajos duplakuplungos szerkezetű, szemben a kisebb autókban általában alkalmazott száraz típusúval. Az olajos típusú szerkezet hűtőolajjal rendelkezik, amely lehetővé teszi a tengelykapcsoló számára, hogy folyamatosan fenntartsa a kívánt hőmérsékletet; ennek köszönhetően az N DCT könnyen képes kezelni a Veloster N 2.0 literes turbómotorjának maximális 353 Nm nyomatékát és akár 570 Nm nyomatékot is képes elviselni.


A hidraulikus olajszivattyú a legnagyobb különbség az olajos és a száraz DCT váltók között. Az olajszivattyút, amelynek fontos szerepe van a tengelykapcsoló hűtésében és a hajtáslánc kenéséhez szükséges olaj keringtetésében, általában egy mechanikus keringetési kialakítással rendelkezik. Ez a kialakítás azonban az olajszivattyút folyamatosan üzemelteti még akkor is, ha a tengelykapcsoló hűtése nem szükséges, szükségtelen terhet okozva a motor számára. Az N DCT váltót viszont az igényekhez igazodó keringési rendszerrel szerelték fel, amely megfelelő mennyiségű olaj keringtetésére szolgál, és csak akkor működik, ha a tengelykapcsolót hűteni kell, vagy ha a sebességváltó épp fokozatot vált. Mondani sem kell, hogy ez az igény szerinti struktúra drasztikusan csökkenti a motor teljesítményének szükségtelen veszteségét.


A teljesítmény természetesen a nagyteljesítményű járművek fő identitása, ám a sofőr autóról alkotott benyomásait óriási mértékben befolyásolja a teljesítmény előállítási módja. Ezért a Veloster N DCT különálló sebességváltó mechanizmussal rendelkezik, amelyet úgy lehet használni, hogy maximalizálja a manuális sebességváltók dinamikus érzékenységét – és ezzel hozzájárulva a vezetés élményéhez.


Az N Power Shift funkció azért került kifejlesztésre, hogy a kézi váltó érzetet az automatikus sebességváltókban is megvalósítsa. Amikor a váltó felfelé kapcsol, a motor fordulatszámát úgy szabályozza, hogy a toló érzést előállítsa (az az érzés, ami a kézi váltásra jellemző), így a vezető úgy érzi, mintha versenyen lenne. Nyilvánvaló, hogy a nyomásérzet néhány vezető számára kellemetlen lehet, így ez a funkció kikapcsolható. Normál vagy Sport üzemmódban a funkció inaktív és csak N módban válik aktívvá.


A megváltozott sebességváltó mechanizmusból származó fejlesztések nem csak az érzékenység területére korlátozódnak – a tényleges gyorsulási teljesítményt is jelentősen javították. Feltételezve, hogy az N Power Shift funkciót addig használják, amíg a Launch Control (amely a maximális teljesítményt rögtön az elindulást követően elérhetővé teszi) aktív, a Veloster N nullától százra mindössze 5,6 másodperc alatt ér el, ami 0,5 másodperccel gyorsabb, mint a kézi váltóval szerelt változat teljesítménye.


Az N DCT váltóval szerelt Veloster N egy olyan funkciót is tartalmaz, amelyet még a nagyteljesítményű autók szegmensével ismerkedők is szeretni fognak: az N Grin Shift, Albert Biermann a márka fejlesztési vezetőjének agyszüleménye. Az elnevezés a vezetők várható reakciójára utal, amikor rájönnek, mit csinál ez a funkció – és valóban, képzeljék el, hogy van egy „turbo” gomb a műszerfalon. Ki lehet bírni vigyorgás nélkül? Valóban, ha a funkciót aktiválják és a vezető megérinti a gázpedált, a motor a maximális teljesítményre kapcsol és a sebességváltó a gyorsuláshoz optimalizált üzemmódba vált. A következő 20 másodpercben a Veloster N egy nagyteljesítményű sport telivérré alakul. Ha az autót prémium üzemanyaggal tankolták, akkor a funkció akár tovább is fokozható, bizonyos vezetési körülmények között (például autópályákon).


Ha a sofőr rekord köridőket szeretne elérni a versenypályán, vagy ha egyszerűen csak a gátlástalanul kíván gyorsítani, akkor az N Grin Shift egyértelmű választás. De feltehetjük a kérdést: ez egy remek funkció, de hasznos-e a versenypályákon kívül is? Az N Grin Shift, amely a „hétköznapi sportkocsi” ideális elvárásainak felel meg, normál útviszonyok között is használható – például autópályák gyorsító sávjában vagy más autók megelőzésekor, amikor hirtelen gyorsulásra van szükség. Mivel azonban ez a funkció a maximális teljesítményre kényszeríti a hajtásláncot, ennek túl gyakori vagy folyamatos használata túlterhelheti az autót. Ezért a funkció használat után három percig letiltásra kerül.


A megfelelő és időben történő váltás az egyik legfontosabb módszer egy versenygyőzelem eléréséhez. Ez természetesen egy tanult képesség, amelyet a nem hivatásos versenyzőknek hosszú tanulási folyamattal tudnak elsajátítani. Ám az N DCT N Track Sense Shift funkciójával ez a know-how bárki számára elérhetővé válik, aki azt szeretné.


A Veloster N az N DCT-vel különféle érzékelőket használ az oldalirányú és függőleges gyorsulás, a féknyomás és a vezető pedálkezelésének valósidejű szintjének felismerésére, ami alapján a rendszer meghatározza, hogy az autó versenyen van-e éppen. Amint a dinamikus vezetési jellemzők, például a gyors kanyarvétel, a hirtelen fékezés és gyorsulás bizonyos ideig ismétlődnek, a rendszer megítélése szerint az autó motorsport szituációban van és automatikusan aktiválja az N Track Sense Shift funkciót. Ezen a ponton a műszerfal tetején az „N Track Sense” jelzés a sebességfopkozat mellett megjelenik, amivel értesíti a vezetőt a funkció aktiválásáról.


Amint a funkció aktív, a rendszer alapvetően átveszi a sebességváltás feladatait. Például egy kanyarhoz érve a motor fordulatszámát magasan tartva kisebb fokozatba kapcsol és a motorféket is bekapcsolja; kanyarodáskor alacsony fokozatban fogja megtartani, hogy a kanyarból kiérve a szükséges gyorsulást biztosítsa. Az N Track Sense Shift segítségével a vezetőnek csak a kormányzásra és a kanyarra kell összpontosítania, miközben a rendszer az ideális váltófordulat és az ütemezés érdekében elvégzi a számításokat.


Az N Track Sense Shift fejlesztését profi versenytapasztalatokkal rendelkező mérnökök vezették, így a rendszer úgy lett beállítva, hogy a mérnökök teljes karrierjük során megszerzett tudását beépítették. Ezen fejlesztéseknek köszönhetően a Veloster N DCT modelljei átlagosan egy másodperccel jobb köridőket tudnak elérni, mint a kéziváltós modellek. 


A manuális sebességváltót gyakran „kézreálló szerszámnak” is nevezik, mert ezzel a vezető a jármű maximális irányítását biztosítja. És az N DCT tiszteletben tartja azok kívánságait, akik meg akarják őrizni ezt a szintet. Normál D üzemmódban a sebességváltó nagyjából úgy viselkedik, mint a szokásos automata, miközben további hatékonyságot és gyorsítási teljesítményt kínál. Kézi üzemmódban viszont az N DCT a vezető utasításait minden másnál előrébb helyezi. A hagyományos autók sebességváltói általában konzervatívak, és az üzemanyag-fogyasztás, a tartósság szempontjai elsőbbséget élveznek, tehát a rendszer akkor is fokozatot vált, ha a vezető ezt nem akarja. Az N DCT viszont a manuális sebességváltókhoz hasonlóan képes a sebességfokozatot az aktuális sebességen megtartani még akkor is, ha a motor fordulatszáma az egekbe ugrik.


Az N DCT kézi üzemmódja megfordítja a váltás irányát is azért, hogy az érzékenységre további hatást gyakoroljon. A kézi üzemmód alapvetően lehetővé teszi a vezető számára, hogy a váltáshoz felfelé vagy lefelé mozgassa a sebességváltó karját. A szokásos AT séma szerint a kar lefelé húzásával a sebességváltó lefelé vált és fordítva; ezt a rendszert azonban az N DCT-ben megfordították. Felfelé váltáshoz a vezetőnek le kell húznia a kart és lefelé történő váltáshoz a vezetőnek fel kell húznia azt. Ezt a fordítást azért tették meg, hogy jobban hasonlítson a vezető fizikai mozgására: gyorsításkor a vezető fizikailag bepréselődik az ülésbe – így sokkal természetesebb, ha a kart lefelé tolva a sebességfokozat felfelé kapcsol.


Sőt, az N DCT kézi üzemmódja általában jobb sebességváltási teljesítményt nyújt, mint a tapasztalt vezetők által használt szokásos manuális váltókkal. Az N DCT modellben a 80-ról 120 km/órára gyorsításhoz szükséges idő (ún. Előzési gyorsulás) 0,3 másodperccel gyorsabb, mint a kéziváltós modellnél. Végül, a „popcorn hang”, amely a manuális váltás után – gyakran „durrogásnak” is neveznek – szintén hitelesen reprodukálódik az N DCT-ben, hozzájárulva ezzel a vezetés dinamikus élményéhez.


Az N DCT-vel a Hyundai nemcsak új sebességváltó opciót kínál a Veloster N-hez, de ezzel együtt a padlólemezt is átalakította. Számos tulajdonsága és képessége miatt a DCT elkerülhetetlenül nehezebb, mint a hagyományos kézi egység: a Veloster N a DCT-vel körülbelül 50 kilóval nehezebb, mint a korábbi változatok. Megváltozott a súlyeloszlás is, amely a kezelés és az általános karosszéria mozgásokban finom különbségekhez vezet. Ezeknek a változásoknak a kezelésére a Hyundai a specifikációinak újrakalibrálásával optimalizálta az N DCT verzió felfüggesztését: a rugókat, a lengéscsillapítókat, a támasztókarokat stb.

Végül az N DCT lehetővé teszi a Veloster N számára, hogy a kézi váltókhoz kapcsolódó képességek nélkül is vonzóvá tegye a modellt a nagyteljesítményű járművek szegmensében. Az N DCT változat nem csupán a sebességváltó típusának felületes megváltoztatásával válik különlegessé – a videojáték-szerű teljesítményjellemzők és az optimalizált platformbeállítások dinamikus élményt nyújt, nemcsak a teljesítményre vágyó autósmániások, hanem a hétköznapi vezetők számára is. Az N DCT-vel a Veloster N újradefiniálta identitását, ami mindenkire érvényes, aki kényelmes és dinamikus hétköznapi sportautóra vágyik.

Forrás: hyundaimotorgroup.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei