A Hyundai új virtuális motorhangja
A környezetbarát autók villanymotorjai annyira csendesek, hogy a gyártók egy mesterséges motorhangot generálnak azért, hogy a gyalogosok észleljék az autót. A Hyundai most egy új virtuális rendszert fejlesztett ki.
Az utcán, különösen a kis sikátorok környékén sétáló emberek nehezebben érzékelik a környezetbarát autókat, pl. a villanyüzemre kapcsolt hibrid, plug-in hibrid és elektromos járműveket is, mivel ezek nem használnak olyan motorokat, amelyek általában hangos zajt csapnak. Ez az oka annak, hogy az autógyártók úgy érezték, hogy ezeket az autókat újra zajossá kell tenni. Az autógyárak erre a célra egy virtuális motorhang-rendszert jelent. Ez egy olyan mesterséges hangot bocsát ki, amely figyelmezteti az embereket, amikor az autó mozgásban van. A Hyundai Mobis nemrégiben egy vadonatúj VESS rendszert mutatott be.
Az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottsága (UNECE) szerint a járművekre vonatkozó szabályok harmonizálásáról szóló világfórum (WP.29) egy új rendeletet fogadott el a csendes közúti járművekről (QRTV), amelynek célja a csendes autók által jelentett kockázat minimálisra csökkentése. Az új rendelet szerint a csendes autókat egy mesterséges zaj előállítására szolgáló VESS rendszerrel kell felszerelni. A dél-koreai kormányzat emellett olyan rendeletet is elfogadott, amely szerint minden olyan járműnek, amely 30 km/óra sebességnél lassabban halad, 75 dB alatti riasztási hangot kell kiadnia, és az autó gyorsításakor ráadásul másféle zajt kell kibocsátania azért, hogy azt a gyalogosok felismerjék. Habár a részletek országonként eltérőek lehetnek, maga a VESS az egész világon elterjedt trendé válik.
Egy hagyományos VESS rendszer egy hangszóróból áll, amely mesterséges hangot ad ki a motortérben, de a hang blokkolt, és a motorháztetőről is lepattant. A rendszer azt sem tudta kiküszöbölni, hogy egy bizonyos frekvencián létrejöjjön a hangrezonancia, vagyis egy teljesen más hangot ad ki, mint amit a gyártó tervezett. A korábbi VESS néha további hangszórókat vagy más egységeket is igényelt ahhoz, hogy a gyalogosok figyelmeztetéséhez elég hangos riasztást adjanak ki. Ez valóban nem volt elég hatékony.
A Hyundai Mobis ezért egy új virtuális motorhang-rendszert fejlesztett ki, amely a hűtőrács fedeleit használja fel erre a célra. A rácsok a korábbi rendszerek gyengeségeinek leküzdésére és a teljesítmény javítása érdekében rezgőlapokként funkcionálnak. A vállalat szerint a technológiát 2018 óta fejlesztik, miközben két ehhez kapcsolódó szabadalmat is bejegyeztek. A hangrendszer nemcsak motorhangot bocsátanak ki, de egy sípoló hangot is, ha a menetjelző lámpa vagy a töltőrendszer be van kapcsolva. A vállalat szerint a virtuális motorhang-rendszer hangszóróként akár zene továbbítására is alkalmas lehet, amely hasznos funkció pl. kempingezéskor.
A Hyundai Mobis szerint az új rendszerben a mozgatót az első hűtőrács burkolatának hátuljára rögzítették, ami magát a rácsot rezgőlapként használja, ellentétben a korábbi kialakítással, amelyben egy vibráló hagyományos hangszóró szolgált a hang terjesztésére. A rácsfedél a hangot közvetlenül továbbítja és fenntartva annak intenzitását is. A rendszer a tartósság érdekében egy vízálló tömítést is kapott. A hibrid járművek esetén a működtetőt a lökhárítóba helyezték, így itt a lökhárító lesz a rezgőlap.
A Hyundai Mobis közleménye szerint a vállalat a jobb teljesítmény érdekében jelentősen továbbfejlesztette a működtető szerkezetet. A meglévőekkel szemben az új rendszer súlya harmadannyi, miközben méretét különösen a kisebb járművek esetén felére csökkentették. Ezenkívül kiküszöbölték a tartó vagy a ház használatát, mivel nem kellett a hangszórót valahol rögzíteni. A vállalat ezen új termékével arra is számít, hogy az autógyártók körében megnövekszik az igény és az érdeklődés a járművek belsejéből kifelé történő aktív kommunikációt lehetővé tévő eszközök iránt.