Teszten az új Hyundai i20 N prototípusa

Hamarosan bemutatják az új Hyundai i20 N sportváltozatát, ám néhány kiválasztott újságírónak nemrég arra is volt lehetősége, hogy az autó prototípusaival ismerkedjenek meg az N képességeivel.

A Hyundai új i20 N modellje támadást indít a forró ferdehátú kisautók európai piacán, a márka célkeresztjében pedig többek között olyan riválisok állnak, mint pl. a Ford Fiesta ST. Ugyan a 200 lóerős teljesítményszint mindkét vetélytársnál hasonló szinten van, a Hyundai egy négyhengeres 1.6-os motort épített a sportmodell orrába, míg a Fiesta egy 1.5-ös háromhengeres erőforrást vetett be. 

A Fiesta ST nyomában az i20 N létrehozásánál a Hyundai a kiváló i30 N modellnél bevált receptet követi. Nem ez a modell lesz a legerősebb versenyző a kategóriában, de az i30 N-hez hasonlóan ez a kisautó ugyanolyan élvezetesen vezethető lesz, mint nagyobb testvére. Ez már a prototípusok alapján állítható, amiket nemrég néhány szerencsés újságíró kipróbálhatott. 

A Hyundai mérnökei az i20 N-be egy 1.6 literes, turbófeltöltéses négyhengeres benzinmotort építettek be, ami ebben a formájában elsőként kerül bele egy európai Hyundai modellbe. Az erőforrás összesen 204 lóerővel és 275 Nm nyomatékkal gazdálkodik, amivel az 1 170 kilós kisautó 6.7 másodperc alatt éri el a száz kilométeres tempót, a végsebesség pedig 230 km/óra. Az i30 N nagytestvérrel ellentétben az aktív differenciálzár nem elektronikus, hanem mechanikus működtetésű, a lengéscsillapítók pedig fixek, nem adaptívok. Lesz rajtprogram, fordulatmegtartó rendszer és számos, akár egyénre szabható vezetési üzemmód is. 

Az i20 alapstruktúráját számos ponton továbbfejlesztették azért, hogy merevebb és a felfüggesztésnek megfelelő vázat alkossanak. A rugók és a lengéscsillapítók teljesen újak, a felfüggesztés kinematikája teljesen egyedi, nagyobbak a fékek és a szervokormány hangolását is teljesen átalakították.  

Eközben a karosszériacsomag, a 18 collos kerekekkel és a belső stíluselemekkel együtt atletikusabb megjelenést kölcsönöz az autónak, amire szüksége is van ahhoz, hogy a Fiesta ST-vel szemben komolyan vegyék. A Hyundai kisautó azonban abban tér el a Ford konkurensétől, hogy őszinte, kiszámítható dinamikával rendelkezik. Alapvetően jól vezethetőnek kell lennie. Nem lehet mesterkedés, organikusnak kell lennie, túlreagáló kormányzás nélkül, szükségtelen túlkormányzásra hajlam helyett neutrális egyensúllyal.

A Hyundai mérnökei inkább éretten közelítették meg az i20 N fejlesztését - olyan alap vezetési és kezelési irányelvek mentén, mint az intuitív kormányzás, az állandó tapadás és a kiszámítható egyensúly, amelyek évtizedek óta megalapozzák a nagyszerű autókat. De vajon sikerült is ez nekik? Az i20 N – még akkor is, ha a most tesztelt prototípusokhoz képest némileg változik is a beállítás – nagyon lineárisan és következetesen kormányozható anélkül, hogy túlzottan élesen reagálna a kormánymozdulatokra. A kormányérzet Normal állásban a legjobb, a nehezített Sport és az N állásban érzetre kevesebb a kapcsolat az úttal. De a visszajelzéssel és a kiszámíthatósággal itt sincs nagy gond.    

Az autó nagyon jól kordában tarthatót, vagyis nem dől erősen a kanyarokban, vagy egyáltalán nem sokat és a karosszéria is viszonylag egyben marad akkor is, ha az alatta lévő útfelület rázósabbá válik. A rögzített lengéscsillapítók próbára teszik a rugózást , de a Nürburgringhez közeli autópálya néhány durvább szakaszán soha nem volt elviselhetetlenül kemény. Az autóban természetes egyensúly uralkodik – Ha nagy a terhelés az első tengelyen, érezhető, ahogy a hátsó rész is dolgozik. Ez szórakoztatóvá teszi az autó vezetését.

A motor erős, a sebességváltó puha, a differenciálzár hatékonyan végzi a dolgát és érezhető, ahogy a kormánykeréken keresztül teljesíti a sofőr parancsait, mégsem annyira erőteljes, hogy kikapja az ember kezéből az irányítást. Főként nem a Nürburgring versenypályáján, ahol az is kiderült, hogy az i20 N itt is remekül helytáll. Könnyedén és virgoncan mozog a pályán és ugyanazt a teljesítményt, egyensúlyt nyújtja, mint az autópályán, miközben úgy tűnik, fékei sem fáradnak el soha. Szinte élvezetesebb, mint az i30 N, mivel a kistestvér engedékenyebbnek és kevésbé szigorúnak tűnik. 

Az új i20 N hamarosan bemutatkozik és szinte biztosra vehető, hogy hamarosan a Ford Fiesta ST egyik legnagyobb konkurensévé válik.  Az i20N hatalmas potenciállal rendelkezik – főként a versenypályákon, ahol fő versenytársa kilép a komfortzónájából. Az árakat egyelőre nem hozták nyilvánosságra, de várhatóan ebben is a Ford alá kívánnak vágni.

Forrás: pistonheads.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!


Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését