A Hyundai WRC technológiája jobb szériaautókhoz vezet


A Hyundai Motor legújabb modelljei erőteljes és megbízható teljesítményt garantálnak, amelynek hátterében az autógyártó ralifejlesztései és WRC konstruktőri világbajnoki címe is nagy szerepet játszik. 

A Hyundai egyre jobb és jobb autókat készít, amit a globális minősítő intézetek és a média összes dicsérő véleménye is bizonyít. Különösen a vezetési teljesítmény, a stabilitás és a menetkényelem változásai váltak egyre lenyűgözőbbé. Jó példa erre a tavaly óta kapható Sonata, Grandeur, Avante (Elantra) és Santa Fe. És a történet folytatódik, a Hyundai továbbfejlesztett vezetési teljesítménye olyan szériagyártású nagyteljesítményű modelleken keresztül is érzékelhető, mint például az i30 N vagy a Veloster N.


A Hyundai vezetési teljesítményének figyelemreméltó javulása szorosan összefügg azzal, hogy 2014-ben újra csatlakozott a WRC versenysorozatához. Az autógyártó a WRC-ben szerzett többéves tapasztalatával együtt felhasználta azokat a technológiákat, amelyeket a sorozatgyártású modelljeik építésénél már tudott. A WRC versenyautók hihetetlen tempóval száguldanak különféle extrém terepeken, így aszfalton, murván, vagy épp jeges, havas terepen. Ilyen körülmények között a résztvevőknek az utcai járműveknél sokkal fejlettebb, sokkal nagyobb teljesítményű autókra van szükségük. Persze nem könnyű kiváló minőségű WRC versenyautót építeni. A WRC mezőnyébe 2014-ben visszatért Hyundai azonban mégis saját versenyautót épített, amihez szükséges készségeit folyamatosan fejlesztettet. Végül pedig a Hyundai Motorsport 2019-ben elnyerte a WRC konstruktőri bajnoki címét is. 


A WRC mezőnyébe visszatérés óta a Hyundai közvetlenül és közvetetten sorozatgyártású modelljeiben is alkalmazza a versenyeken elért technológiai tudását. A Hyundai legújabb modelljei és a nagyteljesítményű N modellek ennek eredményeként tudtak megszületni. Különösen a nagyteljesítményű szériamodellek, mint amilyen az i30 N és a Veloster N, sok olyan technológiát rejtenek, amelyeket közvetlenül a WRC versenyautókból emeltek át, vagy azok ihlették. Íme néhány példa a Hyundai motorsporttal kapcsolatos technológiáiból, amelyet a vállalat legújabb sorozatgyártású modelljeihez használnak fel.


A WRC versenyautó négyhengeres 1.6 literes turbómotorja és a Hyundai sorozatgyártású modelljeiben használt négyhengeres 2,0 literes turbómotor ugyan hasonlónak tűnik, de különböznek egymástól. Ezeknek a motoroknak hasonló a típusa és felépítése, de a többi nem. A versenyautó maximális fordulatszáma 8500, és átlagosan 7000 fordulat/perc körül mozog a verseny egész ideje alatt. Mivel a versenyautóknak ilyen nehéz körülmények között kell helytállniuk, a WRC versenyautók motorja csak nagyjából 7 500 kilométert képes megtenni. 


Mint ilyen, a WRC versenyautók motorjainak extrém helyzeteket is ki kell bírniuk, ugyanakkor jól is kell teljesíteniük. És emiatt a motortér teljes területe, beleértve a főtengelyt és a szelepsort, erős terhelésnek van kitéve. Sok tapasztalatra és know-how-ra van szükség itt a túléléshez. A Hyundai az évek során sikeresen tudott motorokat tervezni és létrehozni saját WRC versenyautóihoz.


A kész technológia egy részét az i30 N-ben és a Veloster N-ben használt négyhengeres Theta 2,0 literes turbómotor felépítésénél alkalmazták. Konkrétan a hengerfej, a hengerblokk megerősítésének és a hengerfejtömítés optimalizálásának technológiái voltak a legfontosabb ilyen pontok. Természetesen a versenyautókhoz használt, rendkívül erős és könnyű anyagok a sorozatgyártású autók számára is a legjobb választás lennének, ez azonban túl sokba kerülne. Ez végül nem jól nézne ki az árlistákon, így pedig az emberek többsége nem tapasztalná meg azt a technológiát, amelyet a vállalat a motorsportban elért. Ezért a Hyundai mindent megtett annak érdekében, hogy okosan használja fel a technológiát a szériamodellekben, miközben nem tette azokat túl drágává.


Az egyik dolog, amit a vezetők az olyan nagyteljesítményű szériamodellektől, mint például az i30 N és a Veloster N vezetésénél elvárnak, az az erőteljes gyorsulás. Az i30 N-hez és a Veloster N-hez használt 2.0 literes turbómotor 1 450 és 4 700 fordulat/perc között jelentkező 353 Nm nyomatékának köszönhetően erőteljes gyorsítási képességgel rendelkezik. Sőt, a Hyundai az Overboost funkciójával, a gyorsulás és a fokozott sportosság fokozott érzetét kelti.


Az Overboost szintén a WRC versenyautók építése során nyert technológián alapszik. Ez egy olyan funkció, amely a turbómotor nyomásának pillanatnyi növelésével az eredeti beállításon túl növeli a motor teljesítményét Az áprilisban megjelent Veloster N DCT ehhez egy „N Grin Shift” funkciót is hozzáadott, amely a vezető egyszerű gombnyomására körülbelül 20 másodpercig lehetővé teszi a motor lendületének maximális kihasználását. Ez a funkció a gyorsulás optimalizálása érdekében megváltoztatja az sebességváltó logikáját azért, hogy a vezető a Veloster N DCT maximális teljesítményét ki tudja használni.


Ezenkívül a Hyundai WRC versenymotorok gyártásában elért technológiája és know-how-ja más területeken is jelentős. A vállalat által a WRC által megszerzett technológiákat nemcsak az N modellek jelenlegi négyhengeres 2.0 literes turbómotorjaihoz használták fel, hanem a négyhengeres 2,3 literes turbómotorokhoz is. Ez a motor nagyobb fordulaton jobb teljesítményt nyújt, valamint hatékonyabb hőkezelést és jobb tartósságot kínál.


Jelenleg az olyan járművek, mint az i30 N és a Veloster N egy elektronikusan vezérelt felfüggesztéssel (ECS) rendelkeznek, amely a különböző vezetési környezettől függően váloztatják a felfüggesztés tulajdonságait. Ennek köszönhetően a felfüggesztés csillapítóereje – normál / sport / sport plusz – között változtatható az infotainment menübeállításától vagy a vezetési üzemmódtól függően. A technológiát a különböző útfelületű pályákon versengő WRC versenyautók felfüggesztési rugalmassága inspirálta. Valójában a WRC versenyautók futóműhangolása a pálya súrlódási együtthatójától, az útfelület típusától (aszfalt, kavics stb.), a légkör hőmérsékletétől és a pilóta beállítottságától függően időről időre változik. Az ilyen előhangolás célja annak biztosítása, hogy a verseny előtti összes információ felhasználásával a versenyautók minden pályán jól teljesíthessenek.


Valójában azonban lehetetlen a sorozatgyártású autók felfüggesztési beállításait úgy megváltoztatni, hogy azok a versenyautókhoz hasonlóan megfeleljenek a különböző éghajlati viszonyoknak. Ilyenkor van szükség az ECS-re, ami lehetővé teszi a vezetők számára, hogy a felfüggesztés beállításait úgy módosítsák, hogy azok a WRC versenyautókhoz hasonlóan jobban illeszkedjenek a körülményekhez, és optimális vezetési teljesítményt nyújtva élvezzék a vezetést. A sofőr úgy fogja érezni autóját, akár egy WRC versenyautó lenne, amely a vezetési körülményekhez igazodva változtatja a felfüggesztés beállításait.


A WRC versenyek tapasztalatának köszönhetően a sorozatgyártású autók kormányzása fejlődött leginkább,. Nyilvánvaló, hogy a WRC versenyautók szigorú szabványai a legjobb kormányzási teljesítmény biztosítása érdekében jelentősen javították a sorozatgyártású járművek képességeit is. Furcsán hangozhat, hogy a WRC versenyautók és a hagyományos autók kormányzási képességei azonosak lehetnek. A WRC versenyautók kormányrendszere és a legújabb sorozatgyártású autók sem ugyanolyanok. A legújabb sorozatgyártású autók elektromos szervokormányt használnak, míg a versenyautókban hagyományos hidraulikus kormányrendszert alkalmaznak.


Érdekes azonban, hogy a WRC pilóták és a hétköznapi sofőrök a kormányzással kapcsolatban általában ugyanazt szeretnék: gyors és kifinomult reakció, megfelelő visszajelzésekkel. Ennek tudatában a Hyundai a WRC versenyautók kormányzási jellemzőit a lehető legnagyobb mértékben a sorozatgyártású autókra kívánta adaptálni. Ennek eredményeként a hagyományos autók kormányzási képességei sokkal jobb teljesítményt mutathatnak. Röviden: a Hyundai sorozatgyártású járműveinek tulajdonosai most egy teljesen új, sokkal mozgékonyabb és intuitívabb kormányzási teljesítményt tapasztalhatnak meg.


A Hyundai Motor emellett egy olyan funkciót is bevezetett, amely lehetővé teszi, hogy a nagyteljesítményű szériaautó mozgása a WRC versenyautókéra hasonlítson. Ez egy állítható kormányberendezés, amely egyetlen gombbal teljesen megváltoztathatja a kormányzás karakterisztikáját és érzetét. Az i30 N vagy a Veloster N vezetése közben a sofőr a normál, sport és sport plus üzemmódok között drámai változásokat tapasztalhat a kormányzás jellegében.


A WRC technológiáit részben a menetkényelem javítása érdekében is alkalmazták. Úgy tűnhet, értelmetlen az utazás kényelméről beszélni az őrülten erős és merev WRC versenyautók kapcsán, ám ez nem feltétlenül igaz. A WRC versenyautó Unsprung Mass (a felfüggesztés és a hozzájuk közvetlenül kapcsolódó egyéb alkatrészek tömege) könnyítési technológiájának alkalmazása önmagában nagyban javíthatja a menetkényelmet. Általában az alacsonyabb rugózatlan tömeg javítja a tapadást, ami viszont javítja az utazás minőségét és a kezelhetőséget. Ennek legegyszerűbb módja a kerekek és abroncsok tömegének csökkentése, amelyek az Unsprung Mass nagy részét jelentik. A WRC versenyautókon ezért kovácsolt könnyűfém keréktárcsákat használnak. Az ilyen kovácsolt kerékgyártási technológia nagyteljesítményű szériamodelleken alkalmazása csökkentheti a rugózatlan tömeget és javíthatja a menetkényelmet.


Jó példa erre az európai piacon tavaly szeptemberben megjelent i30 N Project C,  amit 600 darabos limitált szériában készítettek.. Az autó 19 colos kovácsolt keréktárcsákkal került felszerelésre, amelynek súlya jóval kisebb, mint egy szokásos könnyűfém felninek. Szokatlan választás volt ez egy sorozatgyártású modell számára, de önmagában ezzel képesek voltak 22 kilogrammal csökkenteni az autó tömegét. A koreai piacon kínált Veloster N modell N Performance kiegészítői között szintén megtalálható a 19 colos könnyűfém felni, amelyek hasonló technológiával rendelkeznek. Mindegyik kerék darabonként 2,1 kilogrammal csökkenti a súlyt a hagyományos felnikhez képest, ezzel csökkentve a jármű rugózatlan tömegét és javítva az utazás minőségét, valamint a vezetési teljesítményt.


Mint ilyen, a Hyundai sorozatgyártású járműveiben hosszú évek motorsport-technológiái találhatók, amelyek az egész világ WRC futamai során segítették az autógyártót. Ezért tudott a Hyundai a WRC-be való visszatérése óta jól teljesíteni és eközben szériamodelljeinek minősége javulni kezdett. Más szavakkal: minél jobban teljesít a Hyundai a WRC versenyeken, annál valószínűbb, hogy a vállalat gyorsabb, érdekesebb nagyteljesítményű autókat fog gyártani.

Forrás: hyundaimotorgroup.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei