Hidrogénes vagy akkumulátoros is lehet a Hyundai új busza


A környezetbarát autók előnyei a haszonjárművek terén tovább hódítanak, ezért a Hyundai kétféle – tisztán elektromos és üzemanyagcellás – hajtáslánccal is kínálja Elec City buszát. 

A "zöld haszonjárművek" napról napra egyre fokozottabb figyelmet vívnak ki maguknak. A hagyományos dízelmotoros haszonjárművekkel ellentétben az elektromos hajtáslánccal rendelkező környezetbarát haszonjárművek működés közben nem bocsátanak ki szennyező anyagokat. Ezenkívül a haszongépjárműveket sokkal többet használják, mint a magánautókat, így sokkal inkább befolyásolják környezetünket. A Hyundai Motor a környezetbarát haszongépjárművek korszakába lépve sorozatgyártásban kínálja Elec City nevű elektromos buszát, amely 2017-ben mutatkozott be.

Valójában nagyon nehéz egy villanyautó hatótávját növelni. Az akkumulátor kapacitásának növelésével egyidejűleg annak súlya is növekszik, növelve ezzel az elektromos motorok terhelését és csökkentve az energiahatékonyságot. Megfelelő akkumulátor kapacitással a leghatékonyabb, ha figyelembe vesszük, hogy a nehezebb akkumulátor nem mindig jelenti a hatótáv növekedését. Ezen műszaki jellemzők miatt a villamosítás általában jobb hatásfokot ér el a kisebb és könnyebb haszongépjárműveknél, mint a nehezebbek esetén.

Az elektromos Elec City, amelynek motorja az akkumulátorokban tárolt energiát használja, optimalizált teljesítményt nyújt a városi közlekedéshez és városi buszként történő használatához. 256 kWh kapacitású, nagyteljesítményű lítium-ion polimer akkumulátorával és a 240 kW-os, teljesen integrált elektromos tengelymeghajtó rendszer alkalmazásával minimálisra csökkenti az energiaveszteséget és maximalizálja a hatékonyságot. A karosszériát úgy alakították ki, hogy az akkumulátor súlya ne befolyásolja ezt a hatékonyságot. Részlegesen integrálták a jármű keretét azért, hogy megelőzzék a felesleges súlynövekedést. Ennek eredményeként az Elec City önsúlya mindössze 12,1 tonna (12,140 kg) annak ellenére, hogy az utas befogadóképessége nagy. Ez körülbelül 95 kilogrammal könnyebb, mint a meglévő alacsonypadlós CNG (sűrített földgáz) üzemű busz.

Az elektromos buszok az újratöltés szempontjából is kényelmesek; ez a rendszeres feltöltésüknek köszönhető. A városi buszok nem változtatják útvonalukat és nem töltődnek fel gyorsan. Ez azt jelenti, hogy hatékonyságuk garantálható, ha a végállomásokon töltőállomások épülnek. A különféle haszongépjárművek – buszok, teherautók és speciális személygépkocsik – közül emiatt az Elec City elektromos buszok készültek el elsőként.

A 256 kWh kapacitású nagyteljesítményű akkumulátor olyan útvonalakra alkalmas, amelyek a gyakori forgalmi torlódások vagy lejtők mellett nagy mennyiségű elektromos energiát fogyasztanak. Egy feltöltéssel az Elec City akár 319 kilométert is megtehet. Ami a szokásos városi buszjáratokat illeti, ez lehetővé teszi a buszok számára, hogy egy vagy két feltöltéssel egész nap járjanak. Az Elec City vízhűtéses hőkezelő rendszerrel is rendelkezik, amely optimalizálja az akkumulátor hőmérsékletét, ezáltal rendkívüli tartósságot biztosít. Ez a vezérlőrendszer vizet használ arra, hogy az akkumulátor hőmérsékletét nagy hatékonysággal állandó hőfokon tartsa. Ennek köszönhetően az Elec City akkumulátora 500 ezer kilométeres futásteljesítményt követően az új 70-80 százalékát képes biztosítani. 

A környezetbarát üzem és a költséghatékonyság szintén az Elec City előnyei közé sorolhatók. Amennyiben egy CNG-buszt egy Elec City-re cserélnek, az évente mintegy 125 tonnával csökkentheti a széndioxid kibocsátást (az átlagos városi busz átlagos 86 ezer km/éves futásteljesítményével számolva). Ez nagyjából ugyanannyi széndioxid, mint amit körülbelül 19 ezer 30 éves fenyőfa szív fel.

A vállalat ezt követően megépítette hidrogénnel üzemelő Elec City buszát is, amely egy üzemanyagcellás rendszert használ a már meglévő buszon belül. Mindkét busz elektromos árammal működik, de a hajtás elve eltérő; a hidrogénüzemű Elec City busz hidrogén üzemanyagot tárol a fedélzeti tartályában és motorját a tárolt hidrogén és a légköri oxigén közötti kémiai reakció útján hajtja meg. Úgy tűnik tehát, hogy a két jármű jellemzői leginkább az akkumulátor és a hidrogén üzemanyagcellás rendszer közötti különbségekben keresendőek. Az üzemanyagcellás jármű önmagának termeli és tárolja az elektromos energiát, ami gyorsabb töltési időt és jobb működési hatékonyságot eredményez, a belső égésű motorokéhoz hasonlóan.

A legújabb hidrogénnel üzemelő Elec City busz nagyobb teljesítményű és tartósabb üzemanyagcellás rendszerrel rendelkezik. A 180 kW-os nagyteljesítményű üzemanyagcella-rendszer két 90 kW-os üzemanyagcellából épül fel és tartós hidrogén-diffúziós réteggel, valamint elektrolit-membránnal van felszerelve. A továbbfejlesztett költséghatékonyságú 180 kW maximális teljesítmény még a koreai dombvidékeken is optimális hajtóerőt biztosít. Öt hidrogéntartály került a tetőn elhelyezésre, amelyek összesen 34,5 kg hidrogént képesek tárolni. Az üzemanyagcellás Elec City a Seoul Mode szimulációs rendszer szerint 434 km-t képes megtenni egyetlen feltöltéssel.

A hidrogén üzemanyagtartályt szénszálas kompozit anyagokkal borították, amelyeknek az acélnál hatszor erősebb a szilárdsága, belső héja pedig nejlonborítást kapott, amely minimalizálja a hidrogénátbocsátást és ellenáll a belső és külső erőhatásoknak. Eléggé biztonságosnak bizonyult azáltal is, hogy tizennégy tesztet teljesített, beleértve a zuhanó tömeg tesztjeit, a nagy nyomáson végzett ütközési teszteket, a lángteszteket és a golyóteszteket is.

A többi üzemanyagcellás autóhoz hasonlóan az Elec City busz a hidrogénnel történő reakciójához szükséges oxigént a légkörből veszi fel. A beszívott levegő ezért egy olyan légtisztító rendszeren halad át, amely megtisztítja a részecskéktől és más nem kívánt anyagtól, így a levegő tisztább lesz. Erre azért van szükség, hogy az üzemanyagcellát távol tartsák a szennyező anyagoktól. 

Ezen túlmenően a legújabb hidrogénüzemű Elec City buszokat kevésbé korlátozza a topográfia, amikor a töltőállomásokról van szó. Míg a gyorstöltő állomásokhoz nagyfeszültségű vezetékek szükségesek, a hidrogén üzemanyag ugyanolyan szállító járműveken keresztül hagyományosan szállítható, mint a benzin vagy dízelolaj szállítására használt teherautók. Ezenkívül a jelenlegi CNG-töltőállomások hasznosításával a hidrogéntöltő infrastruktúrák is könnyen létrehozhatók.

Az elektromos és a hidrogénnel működő Elec City műszaki jellemzőik alapján egyaránt a legjobb környezetbarát mobilitási megoldást kínálja. Az elektromos Elec City például kényelmesebb, ha a városközpontokban, a már kiépített elektromos töltőinfrastruktúrával üzemeltetik. A hidrogénüzemű Elec City várhatóan hatékonyabb lehet, ha olyan kisvárosokban közlekedik, ahol viszonylag nehéz kiépíteni a töltőállomásokat, ezenkívül hosszabb távú utazásokra is alkalmas.

Az elektromos és üzemanyagcellás haszonjárművek olyan jellemzőkkel rendelkeznek, amelyek egymás hiányosságait elfedik. A Hyundai Motor Group azt tervezi, hogy 2025-ig 17 környezetbarát villamosított haszonjármű modellt mutat be, köztük 7 elektromos és 10 üzemanyagcellás típust. A vállalat fenntarthatóságot képviselő környezetbarát technológiájára épülve ezekkel az eszközökkel járul hozzá a tömegközlekedés és a logisztika iparágainak mobilitási megoldásaihoz.


Forrás:  hyundaimotorgroup.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei