Megérkezett a Hyundai vadonatúj i20 N sportkompaktja
A Hyundai Motor bemutatta legújabb nagyteljesítményű i20 N modelljét, amely egy olyan versenypályára is alkalmas sportmodell, amelyet az i20 WRC raliautó alapján terveztek meg.
A többi Hyundai N modellhez hasonlóan az i20 N is egyedülálló motorteljesítményének és dinamikus technológiai újításainak köszönhetően remek szórakozást kínál. A legújabb modell a paletta többi modelljéhez, az i30 N-hez és az i30 Fastback N-hez csatlakozik a Hyundai európai nagyteljesítményű modellkínálatában azért, hogy a teljesítményorientált rajongókat kielégítse.
A vadonatúj i20 N gyökerei az autósportban vannak. Az i20 Coupe WRC, az utcai Hyundai i20 erősen módosított változatán alapuló raliautó ihlette, és így minimális tömege pont megegyezik a FIA Rali-Világbajnokság (WRC) által előírt minimális tömeggel. Ez a versenyautó sikerre vitte a Hyundait: 2019-ben a Hyundait koronázták a WRC konstruktőri bajnokává, miután a szezon során négy győzelmet is aratott. A Hyundai mai napig a összesen 17 győzelmet tudhat magának a nemzetközi raliversenyek legmagasabb szintű porondján.
„Nagyteljesítményű N márkánk rendkívül sikeres, amiótaaz i30 N-t 2017-ben piacra dobtuk” – mondta Thomas Schemera, a Hyundai Motor ügyvezető alelnöke és termékrészlegének vezetője. „Ezúttal úgy döntöttünk, hogy kifejlesztünk egy olyan modellt, amelyet az i20 Coupe WRC ihletett és amely tavaly sikert hozott nekünk a rali világbajnokságon. A vadonatúj i20 N modellünkkel kibővítjük a nagyteljesítményű N kínálatát, hogy még több vásárlót vonzzunk, akik szeretnék a versenypálya izgalmát a hétköznapokban is megtapasztalni."
A vadonatúj i20 N kompromisszumok nélküli és erőteljes megjelenéssel rendelkezik, amely tömény nagyteljesítményű élményt kínál. A modell külső kialakítása kiemeli nagyteljesítményű jellegét azáltal, hogy egyesíti a Hyundai rali örökségének elemeit a vállalat legújabb Érzéki Sportosság formatervezési identitásával, ami érzelmi vonzerőt kelt a vezetőben. Az alapmodell aerodinamikailag funkcionális elemeket ad a Hyundai i20 sportos és dinamikus stílusához, például 10 mm-rel alacsonyabb hasmagasságot.
Az elülső részt az első lökhárító uralja, a turbómotor számára szükséges nagyobb légbeömlőkkel. Az N logóval ellátott, széles hűtőmaszk egyedi, kockás zászló ihlette mintázatú, ami kihangsúlyozza a vadonatúj i20 N versenypályás képességeit. A hűtőrács alatt egy paradicsomvörös betéttel ellátott légterelő a modell teljesítményorientált kialakítását fokozza tovább. Ez a szín az új oldalszoknyára és a hátsó lökhárítóra is kiterjed, hangsúlyozva annak szélességét. Eközben az egyedi oldalküszöbök az autó első és hátsó része közötti kapcsolatot erősítik.
Hátul egy jellegzetes WRC-ihletésű tetőspoiler fokozza a leszorító erőt, és egyben kihangsúlyozza a vadonatúj i20 N aerodinamikai jellegét, így bármilyen úton szórakoztató haladni és egyben nagyobb sebességnél is segít fenntartani a stabilitást. A beépített diffúzorszerű elemekkel és háromszög alakú hátsó ködlámpával ellátott hátsó lökhárító az i30 N és az i30 Fastback N ikonikus fényformáját visszhangozza. Ezenkívül egy nagy, egyetlen csőből álló kipufogó tovább hangsúlyozza a motor nagyteljesítményű potenciálját.
A formaterv további fénypontjai közé tartoznak az első LED fényszórók, míg a sötétített hátsó lámpák fekete gyémántra emlékeztetnek. A vadonatúj i20 N sportos képességeit a testre szabott, szürke matt felületű 18 collos könnyűfém keréktárcsák és az N márkájú féknyeregek is tovább hangsúlyozzák.
A vadonatúj i20 N hatféle külső színárnyalatban kapható, köztük a jellegzetes N Performance Blue színt, amely kizárólag a Hyundai N modellekhez kapható, valamint kiegészíthető az opcionális Phantom Black tetővel is. A kegészítő Tomato Red betétek pedig tovább hangsúlyozzák a Hyundai motorsport génjeit.
Belül a vadonatúj i20 N nagyteljesítményű vezetési környezetet biztosít, számos N-specifikus fejlett és csúcstechnikai prémium funkcióval. Ez magában foglalja az integrált fejtámaszokkal ellátott dedikált sportüléseket, amelyek egyedivé teszik a vadonatúj i20 N-t, valamint az N kormánykereket, az N sebességváltó gombot és a sportos N fémpedálokat. A fekete belső tér mindenhol Performance Blue díszítésekkel és teljesen fekete bélelésekkel rendelkezik. A digitális műszeregység és az AVN képernyő olyan funkciókat is tartalmaz, mint a változó LED vörös zóna, amely a motorolaj hőmérsékletétől függően változik, és a váltás-időzítés kijelző, amely a legjobb időpontot mutatja meg a vezetőnek a sebességváltásra.
A vadonatúj i20 N egy 1.6 literes turbó GDi motorral rendelkezik, hatfokozatú kézi sebességváltóval. Ez a motor az új generáció közül első tagjaként most először szerepel egy európai Hyundai modellben, maximális teljesítménye 204 lóerő, maximális nyomatéka pedig a legjobb teljesítményleadás érdekében 275 Nm. 1190 kilós önsúlyával, csakúgy, mint az i20 Coupe WRC, a teljesítmény-tömeg arány az egyik legjobb a kategóriában. A vadonatúj i20 N maximális sebessége 230 km/óra, 0–100 km/óra sebességre pedig mindössze 6,7 másodperc alatt képes gyorsulni.
A motor teljesítménygörbéje lapos, ami kiváló reagálóképességet és fokozott gyorsítást tesz lehetővé azért, hogy még több élményt nyújtson az országutakon vagy a versenypályán. Több erő és nyomaték keletkezik alacsonyabb fordulaton, vagyis a motor potenciálját jobban ki lehet használni a hétköznapi forgalmi helyzetekben. A vadonatúj i20 N maximális forgatónyomatékát 1 750 és 4 500 fordulat/perc között adja le, a maximális teljesítményt pedig 5 500 és 6 000 fordulat/perc között éri el. Ez főként a közepes és a nagy sebességtartományban javítja a gyorsulást és különböző vezetési körülmények között is állandó magas teljesítményt biztosít.
A vadonatúj i20 N motor exkluzív turbórendszerrel is rendelkezik, amelyet köztes hűtő (intercooler) és a motor vízkeringése hűt. A 350 bar nagynyomású befecskendező sor az üzemanyag porlasztását, a motor gyorsabb reakcióját, valamint a keverék hatékonyabb elkészítését biztosítja. Az üzemanyag-hatékonyság további optimalizálása érdekében az 1.6 T-GDi motor a Hyundai új, folyamatosan változtatható szelepidőtartamú (CVVD) technológiáját hasznosítja. A CVVD a szelep nyitásának és zárásának időtartamát a menetviszonyok szerint szabályozza, növelve a teljesítményt, miközben az üzemanyag-hatékonyság 3 százalékkal javult.
Eközben a hatfokozatú kézi váltót is továbbfejlesztették és megerősítették a vadonatúj i20 N számára, hogy megbirkózzon a nagyobb fordulatszámmal, nyomatékkal és az indításvezérléssel, valamint eközben dinamikusan magával ragadó vezetési élményt nyújtson vezetőinek. A vadonatúj i20 N az N differenciálművel is felszerelhető, amely mechanikusan vezérelt torziós váltótípust használ az első kerekekhez történő erőátvitel vezérléséhez. Ez a sportosabb és mozgékonyabb haladás érdekében optimális, fokozott tapadást biztosít minden kanyarban.
A vadonatúj i20 N a sportos vezetés élményéhez számos dedikált funkcióval rendelkezik. Az N Grin vezérlőrendszer magas szintű testreszabhatóságot kínál az ügyfeleknek, öt különféle vezetési üzemmóddal: Normal, Eco, Sport, N és N Custom. A vezetési üzemmódok a motor, az elektronikus stabilitásszabályozó (ESC), a kipufogóhang és a kormányzás paramétereit állítják be annak érdekében, hogy optimalizálják azokat a különféle vezetési körülményekhez. Az N Custom módban a járművezetők a Normal, Eco, Sport és Sport + beállítások közül az AVN képernyőn megjelenő „Spider diagram” segítségével választhatnak az említett alkatrészek mindegyikéhez, amivel megfelelhetnek a vezetési preferenciáknak és az útviszonyoknak. Ezenkívül a kormányon elhelyezett N gombok az egyéni igényeknek megfelelően rugalmasan lehetővé teszik bármilyen típusú előre beállított elemek feltérképezését. A vezetés még sportosabb élménye érdekében az elektronikus menetstabilizáló (ESC) háromféle beállítással működtethető: aktiválva, sport és teljesen kikapcsolt állapotban.
Az i30 N-hez hasonlóan a vadonatúj i20 N is számos nagyteljesítményű vezetési funkcióval büszkélkedhet. A Fordulatszám-megtartó rendszer (Rev Matching) a kormányon elhelyezett saját kapcsolójával szinkronizálja a motort a kimenő tengellyel. Ez egyenletesebb vagy sportosabb visszaváltást tesz lehetővé, a vezetési üzemmódtól függően. A Rajtautomatika (Launch Control) segítségével a motor és a kipörgésgátló úgy van optimalizálva, hogy egy profi versenyzőhöz hasonlóan álló helyzetből gyors elindulást tesz lehetővé. A motorsport által inspirált további funkciók közé tartozik az elektromos hanggenerátor, a tökéletes kipufogó hangzás változtatható hangtompító-vezérlése, valamint a bal láb fékezésének kalibrálása, a fékbetét kopásjelzője (PWI) és a dedikált 215/40 R18 Pirelli P-Zero ultranagy teljesítményű gumiabroncsok „HN” jelöléssel (a „Hyundai N” jelöléssel jelölve).
A Hyundai mérnökei összehangolták és finomították a hagyományos i20 futóművét, felfüggesztéseit, fékjeit és kormányát annak érdekében, hogy agilisabb vezetést és kezelhetőséget biztosítsanak, amivel a vadonatúj i20 N-t vezetője képes legyen akár versenypályán is kezelni. A padlóvázat 12 különböző ponton megerősítették, hogy bármilyen úton és minden időjárási körülmény között gördülékenyebb kezelhetőséget és használhatóságot garantálják. Ez az átalakított burkolatot és egy további konzol beépítését is magában foglalta.
A felfüggesztés megerősített elülső kúpokkal és beállított geometriájú csuklókkal rendelkezik. Ez magában foglalja a jobb tapadáshoz tartozó nagyobb dőlést és öt rögzítési pontot a kerék számára, valamint a maximális vezetési élmény érdekében egy új borulásgátlót, új rugókat és lengéscsillapítókat is. A vadonatúj első N Power Sense tengely és a hátsó kettős tengelyes torziós tengely (CTBA) kombinációja nagyobb merevséget biztosít a jobb haladás és kezelhetőség érdekében. Eközben a nagyteljesítményű fékek a fokozott kopási ellenállás és a fékpedál következetesebb érzése érdekében megnövelt első tárcsákat kaptak, amely 40 mm-rel nagyobb, mint a hagyományos i20-on.
A vadonatúj i20 N a Hyundai SmartSense fejlett vezetéstámogató rendszereinek funkcióival is fel van szerelve, amivel a legmagasabb európai biztonsági előírásoknak is megfelel. Ide tartoznak az olyan felszerelések, mint az első ütközéselkerülő rendszer (FCA), az intelligens sebességkorlátozó asszisztens (ISLA), a sávkövető asszisztens (LFA) és a holttér ütközési figyelmeztetés (BCW). Emellett a vadonatúj i20 N egy Performance Driving Data System rendszerrel is rendelkezik, amely figyelemmel kíséri és ezzel fejleszti a vezető pályakészségeit. Ez a funkció elmenti és megjeleníti a vezetési adatokat, beleértve a lóerő, nyomaték, turbófeltöltő adatait. Ezenkívül van köridőmérő és gyorsulásmérő is.
A vadonatúj i20 N opcionális 10,25 collos LCD érintőképernyős navigációs rendszerrel is rendelkezhet, dedikált N tartalommal, Apple CarPlay és Android Auto szolgáltatással. Ez a a Hyundai legkorszerűbb csatlakoztatott autószolgáltatásával, a Bluelink rendszer legújabb verziójával is elérhető. Ez a csatlakoztatott autószolgáltatások olyan széles skáláját kínálja, mint például a Hyundai élő szolgáltatások, a csatlakoztatott útvonaltervezés és az utolsó mérföld navigáció, valamint a Bluelink okostelefon alkalmazáson keresztül távoli elérési funkciókat is. A Bluelinkhez ingyenes ötéves előfizetés jár.
A vadonatúj Hyundai i20 N a többi i20 modellel együtt a vállalat törökországi üzemében fog készülni és a sportos kiegészítőkkel rendelkező i20 N Line modellhez hasonlóan várhatóan 2021 tavaszától lesz kapható Európában.
Forrás: hyundai.news