A Hyundai első terepjárójának története


Miközben a Hyundai jelenleg számos hobbiterepjárót kínál különböző szegmensekben, érdemes egy kicsit visszatekintenünk azokra az időkre, amikor a Hyundai megjelent az első Galloper modelljével.

1991-ben a Seoul Hyatt Hotel volt az új, középkategóriás SUV, a Hyundai Galloper bemutatójának helyszíne. Ez a projekt a Hyundai Motor Group későbbi elnöke, Mong Koo Chung dédelgetett projektje, ám azokban az időkben még senki nem gondolta, hogy a Galloper valóban az akkori koreai autópiac első számú terepjárójának, a Ssangyong Korando babérjaira törhet. Ám mindössze egy év és a Galloper máris megelőzte a Korandót. Sokak számára ez a Galloper legendás sztorijának kezdetét jelentette.


A családi elvárásokat követve a főiskola elvégzése után Mong Koo Chung csatlakozott a Hyundai csoporthoz, Dél-Korea legnagyobb és rendkívül szerteágazó ipari konglomerátumához. Az 1970-es évek közepére Chung személyesen vett részt egy új részleg, a Hyundai Precision and Industry Company LTD kialakításában. Korea exportiparának növekedésével és az óceánjáró hajókkal történő szállítások megnövekedésével Mong Koo Chung felismerte az óceánjáró konténerek iránt megnövekedett igényt. Ebben az új vállalkozásban a Hyundai Precision megközelítése egy szabványos teherkonténer létrehozása volt, miközben a termelési technológia és a termékfejlesztés révén versenyelőnyt szerzett. A modell rendkívül sikeresnek bizonyult.


Eközben, amint a Hyundai Csoport új autóipari üzletága kiterjesztette működését, a Hyundai Precision is látta ebben a lehetőséget, így beszállítóként támogatni kezdte a Hyundai Motor működését. Nem sokkal később Chung és a Hyundai Precision már saját négykerék-meghajtású járműjét készült bemutatni a koreai piacon –a Hyundai Motortól teljesen függetlenül. Chung vezetésével a Hyundai Precision az amerikai Roush vállaattal együttműködve 1988 óta dolgozott a J-car projekt fejlesztésén. Ez lett az X-100 ECS ROUSH. Annak ellenére, hogy reményeik szerint a jármű széles körű érdeklődésre tarthat számot, az Egyesült Államokban egy tesztcsoporttal végzett prototípus felmérés elég gyatra eredménnyel zárult.  


Ekkor a Hyundai Precision minden szégyenérzet nélkül a Mitsubishihoz fordult gyártási támogatásért. A helyzet felmérése után végül a Mitsubishi Pajero került kiválasztásra. Mint az akkoriban általános volt, a modellt átkeresztelték és helyben gyártották volna a belső, koreai piac számára. Az autót végül Galloper néven a Hyundai Precision kezdte gyártani az Ulsan üzemkomplexumban. Érdemes megemlíteni, hogy a gyártáshoz a Hyundai Motor biztosította a motorokat, a sebességváltókat és a karosszériaelemeket, míg a Hyundai Motor Service, a csoport értékesítési leányvállalata forgalmazta a terepjárót. (A Hyundai Motor Service az egyik olyan társaság, amelyet a Chung a Precision mellett felügyelt).


A bemutatót követően nem sokkal a Galloper nemcsak Dél-Koreában, de Európában és Ázsiában is slágerré vált. 1991-ben 3 006 darab Gallopert adtak el, 1992-ben 24 264-et, 1994-ben pedig már 37  971-et. Ugyanezen év decemberére az összesített eladások száma elérte a százezer darabot is. Ezt a sikert számos professzionális nemzetközi promóciós és marketingkampány támogatta – a Galloper többek között részt vett olyan a hosszú távú offroad versenyeken, amelyek jelentős médiafigyelmet kaptak. A Hyundai Precision merész értékesítési és marketingstratégiája továbbra is rendkívül sikeresnek bizonyult. Valójában a társaságon belül a Galloper mítosz és a legenda lett… amelyet 1997 és 1998 között az eladások ötszörösére növekedése kísért. Szélesebb összefüggésben ez a siker az 1997-es pusztító ázsiai gazdasági összeomlás során kifizetődőnek bizonyult, a társaság talpon tudott maradni. Ezzel szemben ugyanakkor a Samsung és a Nissan közös autóipari részlegének várt bevezetése szomorú véget ért.


A Gallopert 1991 szeptemberében egy 2.5 literes dízelmotorral mutatták be, kétféle karosszériaváltozatban. Az alap egy ötüléses modell volt, amely mellett létezett egy hatszemélyes EXID kivitel is. Ez utóbbi volt az első olyan koreai gyártású terepjáró modell, amely három üléssorral került forgalomba. Még ugyanezen év decemberében a kínálat a dízelmotor mellett egy 3.0 literes V6-os benzines motorral is kiegészült. 1994-ben jött egy kisebb modellfrissítés, amelynek során az addigi kerek fényszórókat szögletesek váltották, valamint javult az autó felszereltsége is. Az autóból a kétszemélyes áruszállítótól a kilenc személyes verzióig közel húszféle változatot építettek. A nagyobb modellfrissítés 1997-ben érkezett, a Galloper II névre keresztelt modell ívelt szögletes fényszórókat és sárvédőket kapott, 2000 májusától pedig már a Hyundai jól ismert jelvényét is megkapta.


1999-re Mong Koo Chung átvette a Hyundai Motor irányítását. A HMC vezetői szerepén túl, valamint a csoport további öt vállalatán, köztük a Hyundai Precisionnál túl a gépjárműrészleg a Kia Motors vállalatot is felvásárolta. Nem sokkal a konszolidáció után a Galloper termelését a Hyundai Motor vette át. 2000-re, a Hyundai Motor és leányvállalatainak átszervezése során a Precision nevét Hyundai MOBIS-ra változtatták.


A yundai 2001-ben bemutatta vadonatúj Terracan hobbiterepjáróját, amelyet két évig még a Galloperrel párhuzamosan egészen 2003-ig gyártottak  A Galloper örökségét ma a Hyundai merész és új vállalkozásaiként látjuk viszont, köztük  a Genesis prémium luxusautókban, valamint az jövőbeli mobilitás és a környezetbarát járművek széles palettájában, amelyet már Chung fia, Eui-sun az autóóriás ügyvezető alelnökeként irányít.


Forrás: thekoreancarblog.com3mindaily.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését