Amerikában tesztelték a Hyundai új sportlimuzinját
Még be sem mutatkozott, ám néhány szakújságíró Hollywood környékén máris megkergethette a Hyundai N sportmárkájának vadonatúj limuzinját, az Elantra N változatát.
Nálunk ugyan már néhány éve nem forgalmazzák, Amerikában viszont továbbra is népszerű az Elantra limuzin, amelynek legújabb generációjából a Hyundai egy valódi N szériás sportautót is kifejlesztett. Ez az autó a tengerentúlon a Veloster N változatának útját követi, amely megjelenésével komoly ellenfelet állított a Honda Civic Type R modellnek.
A Veloster N építőkockáit szinte szó szerint felhasználva az Elantra N ígéretes lehet a vezetés szerelmesei számára, amit most egy titkos tesztvezetésen is bizonyíthatott. A tesztútvonal többsávos autópályákat ugyanúgy tartalmazott, mint szűk hegyi szerpentineket és West Hollywood városi utcáit, amelyeken az Elantra N még álcázott, előszériás formájában is csodálatos sportlimuzinként viselkedett.
Az Elantra N a Hyundai idéén bevezetett Elantra modellpalettájának csúcsára érkezik. Az N verzió ebben az esetben is a Hyundai jól bevált 2.0 literes turbómotorját tartalmazza, amely 276 lóerős teljesítményre és 392 Nm nyomatékra képes, vagyis egy lóerővel többet és 39 Nm-rel többet képes leadni, mint a Veloster N. Ezt a teljesítményt egy aktív differenciálzár szabályozza, amely az első kerékre alapáron egy hatfokozatú manuális, extrapénzért nyolcfokozatú duplakuplungos váltón keresztül érkezhet.
A teljesítményrecept az N-specifikus multilink felfüggesztés kialakítását is megköveteli, amely felváltja az Elantra, a Hybrid és az N Line található torziós hátsó tengelyét. Az új geometria kordában tartása érdekében merevebb, teljesítményre hangolt rugók és az adaptív lengéscsillapítók is kerültek az autóba és 13,6 hüvelykes első és 12,4 hüvelykes hátsó féktárcsák lépnek közbe, amikor itt az ideje lassítani. Papíron úgy tűnik, az Elantra N minden olyan összetevőt tartalmaz, amely az N verziós Elantrát valódi sportlimuzinná avatja.
Szerencsére ugyanez az utakon is megmutatkozik. A DCT váltós prototípus kezdetben egy kicsit kiábrándítóan viselkedett. Magára hagyatkozva „Normal” üzemmódban a váltó hamar feljebb vált, amivel nem érezni azt az erőt, ami nagyjából 2 200 fodulat feled kezd ébredni. A kifejezetten hétköznapi használatra szánt „Normal” és „Eco” üzemmód szinte pórázon vezeti az Elantra N-t, amivel igazi személyisége rejtve marad. A kormánykerékre helyezett kockás zászló nyomógomb azonban közvetlenül az N és N Custom üzemmódokat aktiválja, felébresztve ezzel az Elantra N-ben rejlő kisördögöt.
Ezekben az üzemmódokban a duplakuplungos váltó alacsonyabb fokozatokat választ azért, hogy a motort mindig ereje teljében maradjon – ami 2 500-tól egészen 6 ezres fordulatig tart, amivel harmadik és negyedik fokozatban élvezet a kanyonban kanyargás. A váltások gyorsak és élesek, amit a kipufogóból érkező kellemes morgás kísér. Apropó, a kipufogó Sport és N üzemmódokban kellemes muzsikát játszik, ezért is fura, hogy a Hyundai egy szintetikus belső hangzást is készített, ami a hangszórókból szól.
Fent a hegyekben az Elantra N egy vadászatra induló pumává változik. Határozottan tapadó abroncsaival és jól eltalált aktív differenciálzárjával ragaszkodik az úthoz, a hátsó rész kötelességtudatosan és kiegyensúlyozottan követi az elsőt. Határhelyzetben az első tengely teret enged az enyhén alulkormányozottságnak, de ez tényleg csak olyan őrült határhelyzetekben fordulhat elő, ami hétköznapi használatban nem szokás.
Az ilyen helyzetekben tapasztalható összes agressziója ellenére a puma szelíd kiscicává válik, amikor a forgalomban utazik. A merev rugók és az adaptív lengéscsillapítók még a legkényelmesebb beállítások között is némi kényelmetlenséget okoznak a rossz utakon, de egyébként az Elantra N az ingázáshoz teljesen kényelmes. Némi elismerést érdemel a simán működő sebességváltó, amely jobb, mint egy hagyományos automata, de az agresszívan megerősített N-specifikus ülések is említést érdemelnek, amelyek még mindig elég szélesek és kényelmesek ahhoz, hogy inkább támogassák a vezető, de soha nem korlátozzák.
Az alapját adó kompakt limuzinhoz hasonlóan a 2021-es Elantra N modellen is nehéz fogást találni. Az egyik kritikus pont az anyagminőség, amely aggasztóan hasonlít az Elantra Limited változathoz, ami kemény, fényes műanyagokat jelent az utas oldalán, a műszerfal tetején és az ajtópaneleken. Becslések szerint 33 ezer dollárért (hivatalos árak még nem állnak rendelkezésre) nehéz ilyen anyagokat elnézni egy ilyen nagyteljesítményű autónál. Remélhetőleg a Hyundai néhány ilyen felületet puha tapintású műanyagba, műbőrbe vagy valódi bőrbe burkolja, ezáltal az Elantra N előkelőbb megjelenést és érzetet kaphatna.
Ezektől a problémáktól eltekintve – aminek amúgy is kevés következménye lehet az árérzékeny gondolkodású autórajongókra nézve – a 2021-es Hyundai Elantra N egy csodálatos autó. Rugalmas, erőteljes és szórakoztató vezetni a Veloster négyajtós testvérét, így sok rajongót fog megnyerni magának.
Forrás: motor1.com