A Hyundai aktív menetzaj-szűrőt fejlesztett


A Hyundai Motor Group bejelentette, hogy kifejlesztette a világ első Menetzaj Aktív Hangvezérlő Rendszerét, amely jelentős mértékben képes csökkenteni a jármű utasterébe jutó zajokat.

A Menetzaj Aktív Hangszűrő Rendszer (Road Noise Active Noise Control – RANC) a csoport jelenlegi Aktív Menetzaj-szűrő Rendszer (Active Noise Control – ANC) technológiájára épül, amely a bejövő zajra fordított hanghullámok kibocsátásával aktívan csökkenti a menetzajokat. Az ANC egy szoftvervezérelt technológia, amely a zajszigetelés passzív módszere, a hangszigeteléssel szemben aktívan elemzi a fedélzeti hangokat és azzal együtt csökkenti a motor és az út zajait. 


A jelenleg alkalmazott zajszigetelési módszer hangszigetelést és dinamikus csillapítókat tartalmazott, amelyek nemcsak megnövelték a jármű súlyát, de a zümmögő infrahangokat nem voltak képesek teljesen megakadályozni. Ezzel szemben az ANC sokkal könnyebb alkatrészeket, például mikrofonokat és vezérlőket használ a zajok szabályozására és az infrahangok hatékonyabb csökkentésére. A technológia a Hyundai csoport néhány felső kategóriás autójában ma is megatalálható.

A zajmérési és elemzési technológia korlátozottságai miatt azonban a meglévő ANC rendszer csak akkor volt igazán hatékony, ha a zaj állandó és annak előfordulása is előre jelezhető volt. A csoport jelenlegi ANC technológiáját a leggyakrabban az állandó motorzajok ellensúlyozására használták. Mivel a közúti vagy a motorzajok körülbelül 0,009 másodperc alatt érnek el az utasokig, ezért a jelenlegi technológia igencsak korlátozott volt.


Az világelső RANC-technológiával a Hyundai Motor Group jelentősen javíthatja az utastér belső nyugalmát és csendjét. Az új rendszer valós időben képes különféle típusú zajok elemzésére és fordított hanghullámok előállítására. Léteznek például olyan típusú menetzajok, a gumiabroncsok és felnik között létrejövő rezonáns hangok vagy az útfelület hangjai, amelyeket az új technológia képes feldolgozni.

A RANC működési elve a következő: Egy gyorsulásérzékelő segítségével a RANC kiszámítja az útról az autóba érkező vibrációt, a vezérlő számítógép pedig kielemzi a menetzajt. Mivel a számítási és a jelátviteli sebesség optimalizálva van, ezért csupán 0,002 másodpercre van szükség a zaj kielemzéséhez és a DSP (Digitális Jelprocesszor) által generált fordított hanghullám előállításához. A mikrofon folyamatosan figyeli a menetzaj-csökkentés állapotát és elküldi az információkat a DSP-nek. A RANC képes pontos zajelemzést és gyors számítást végezni a vezetőülés, az utasülés és a hátsó ülések különböző zajkomfortjának biztosítása érdekében.


Az útburkolatot, a jármű sebességét és a különféle ülőhelyeken végzett tesztek eredményeit figyelembe véve a RANC 3 decibellel képes csökkenteni az utastér belső zaját. Ez a 3dB szint nagyjából a RANC rendszer nélküli zajszint fele. Ennek az eredménynek köszönhetően az autógyártó csökkentheti a járművek nem rugózott súlyát, mivel a korábbihoz képest kevesebb hangszigetelő és csillapító anyagot kell felhasználni.

A Hyundai Motor Group hat éven át fejlesztette új zajszűrő rendszerét, amíg az eljutott a sorozatgyártásig. Különösképpen a próbagyártás szakaszában volt szükség nyitott innovációra az ipar és a tudományos élet között, amelyben a Koreai Fejlett Tudományok és Technológia Intézete, a WeAcom, az ARE, a BurnYoung és mások is részt vettek. Ezenkívül a sorozatgyártási szakaszt a Harmann globális hangszórógyártóval együtt kezdték meg. A Hyundai Motor Group RANC technológiájának alapját jelentő érzékelőinek elhelyezése és a jelkiválasztás módszere koreai és az amerikai szabadalmi védettséget élvez. 


A jövőben az utastér csendje egyre fontosabbá válik, ahogyan a belső égésű járművek fokozatosan eltűnnek a gyártók kínálatából. A járművek utasterében a zajok elsősorban három forrásból származnak: a járművek erőátviteli zajából, az út- és a szélzajból. Az elektromos és üzemanyagcellás elektromos járművekben szinte nincs motorzaj, így az út- és a szélzaj csökkentése még fontosabbá válik. A RANC használata jelentősen csökkentheti a menetzajt és egy nyugodt utaskabint hozhat létre a jövőbeni elektromos és üzemanyagcellás elektromos járművek számára.

„A RANC egy olyan figyelemre méltó technológia, amely a létező zajcsökkentési technológiát a következő szintre emeli” – mondta Gangdeok Lee, az NVH kutatólabor munkatársa. „A jövőben is folytatni kívánjuk munkánkat a zajcsökkentési technológia vezető pozíciójának elérése érdekében és azért, hogy a legmagasabb szintű csendet tudjuk kínálni ügyfeleik számára.” A technológiát elsőként a Genesis újonnan bemutatott modelljeihez kínálják majd elsőként. 

Forrás: hyundaimotorgroup.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Intagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését