A Hyundai E-GMP platformja fejlesztési fordulópontot jelent

A Hyundai Motor Group első, kifejezetten az akkumulátoros elektromos autókhoz kifejlesztett E-GMP platformja a csoport villanyautó-technológiában felhalmozott tudásának eddigi csúcspontját jelenti, amely számos előnyével fordulópontot jelent a jövő járműfejlesztéseiben.

A Hyundai Motor Group az év végén bemutatta az E-GMP (Electric-Global Modular Platform) struktúráját, amely a csoport első, kizárólag villanyautók számára készült platformja. Az új platform fejlesztésének az egyszerű fejlesztésen túl is vannak következményei; vitathatatlanul fordulópontot jelent a Hyundai autóiparának történelmében, mivel végleges jelzésként szolgál arra vonatkozóan, hogy a belsőégésű motorral felszerelt járművek (ICEV) eddigi dominanciájára nézve – amit az ipar több mint egy évszázada alapvetőként fogadott el.

A drasztikus életmódváltozások és az infrastruktúra-fejlesztés a fogyasztói kereslet hatalmas változásának lehetőségét kínálva a mai autóipar vízválasztó pillanathoz ért. Az E-GMP a Hyundai Motor Group válasza ezekre a változó időkre, a csoport elismert technológiai szaktudásának és know-how-jának csúcsa a villanyautó-iparban. Az E-GMP jelentősen javítja a villanyautók teljesítményét és hatékonyságát. Valójában az elektromos járművek új korszakának kezdetét jelentheti, valamint kiindulópontként szolgálhat a Hyundai Motor Group elektromos modelljeinek új generációjához.

A villanyautó platformok mostanság azért kaptak ekkora figyelmet, mert a fogyasztók mára tisztában vannak az éghajlatváltozás és a globális felmelegedés súlyosságával. Az üvegházhatású gázok, mint például a szén-dioxid elterjedése, felelősek a globális átlaghőmérséklet emelkedésének közelmúltbeli trendjéért. A szén-dioxid-kibocsátás az ipari forradalom megjelenése óta az egekbe szökött és a belsőégésű motorral felszerelt járművek a felelősség nagy részét viselik – különösen a 21. század fordulója óta.

Tagadhatatlan, hogy a fenntartható fejlődés érdekében az autók üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentésére van szükség. Válaszul a világ legtöbb nagy országában szigorú kibocsátási normákat határoztak meg és igyekeztek csökkenteni az autók környezetre gyakorolt hatását. Ez az a kontextus, amelyből a villanyautó-platformok előtérbe kerültek: ahelyett, hogy a belsőégésű motoros járművek platformját kölcsönvennék vagy bevált platformokat alkalmaznának, egyre több értelmet nyert a dedikált villanyautó-platform fejlesztésének elkerülhetetlen felgyorsítása. Az új villanyautó-platform várhatóan felgyorsítja azt a folyamatot, amelynek során számos új villanyautó modellkínálatot terveznek és gyártanak.

Ezzel viszont a Hyundai is egyre jobban megfelel a modern, környezettudatos fogyasztók igényeinek. A globális felmelegedéssel és a fenntarthatósággal kapcsolatos aggodalmak ma már mindennap emlékeztetőül szolgálnak – sok fogyasztó pedig úgy reagált, hogy aktívan felveszi a „elsőként változtatok” hozzáállást. Mivel a környezetbarát autók piaca évről évre növekszik, a legtöbb autógyártó nemcsak a jövőbeli növekedés egyik lehetőségének, de stratégiai szükségletnek tartja a villanyautók fejlesztését.

A példátlan fejlesztési szabadságoknak köszönhetően az E-GMP platformon alapuló villanyautók kiváló sokoldalúságot kínálnak a vezetési rendszerekben – és nem veszélyeztetik a belső tér tágasságát. Az E-GMP több szempontból is különbözik az belsőégésű motoros platformoktól. A villanymotort, az elektromos sebességváltót, az invertert és az akkumulátort integráló PE (Power Electric) rendszer mérete és hatékonysága a különféle csúcstechnológiák alkalmazásának köszönhetően javult.

A villanyautókat motorok és akkumulátorok hajtják, ezért az hagyományos platformokban elhelyezett motorra és hajtótengelyre nincs szükség. Emiatt az E-GMP platformban egy apró motort helyeznek a korábbi motortérbe, míg a villanyautók legnehezebb részét – az akkumulátort – a járműkarosszéria közepére, a korábbi hajtótengely helyére pozícionálják. Az akkumulátort egy lapos, téglalap formára alakították át, amelynek magasságát a terjedelem minimalizálása érdekében 130 milliméterre méretezték. Ez a kompozíció jelentősen csökkenti az autó első karosszériarészének méretét, így az E-GMP alapú villanyautók sokkal rövidebb első túlnyúlással rendelkeznek (az első lökhárító és az első tengely közepe közötti hossz), mint az belsőégésű platformokon nyugvó járművek. A tengelytáv (az első és a hátsó tengely közötti hosszúság) megnövekszik, hogy elférjen benne az akkumulátor helye, így a tervezők az innovatív, tágas kialakítás létrehozásához sokkal nagyobb szabadságot élveznek.

Az E-GMP kompatibilis mind a hátsókerék-meghajtással (RWD), mind az összkerékhajtással (4WD), de sikerül elkerülnie a kitüremkedő padlószerkezetet, amely az hátsókerekes vagy összkerekes belsőégésű motoros modellek platformjaira jellemző. A tipikus hagyományos platformokon az RWD vagy a 4WD megvalósításához egy hajtótengelyt végig kellett vezetni az autó padlója alatt, amely a hajtást az elülső motortól a hátsó kerekekig viszi, ez pedig a padló kitüremkedéséhez vezetett. A villanyautókhoz viszont nincs szükség ilyen hajtótengelyre. Az E-GMP esetében a motort a hátsó tengelybe építik a hátsókerék-meghajtás megvalósításához; hasonlóképpen egyszerűen egy másik motort az első tengelyhez is hozzáilleszthetnek az összkerékhajtás megvalósításához, ráadásul azzal a további szabadsággal, hogy a két üzemmód között váltani is lehet.

Ennek a soha nem látott szabadságnak köszönhetően az E-GMP-re épülő villanyautók kiváló sokoldalúságot kínálnak a vezetési rendszerekben – a belső tágasságának veszélyeztetése nélkül. Ez a rugalmasság viszont lehetővé teheti a járműtervezők számára az úgynevezett „Progresszív villamosítási élmény” megteremtését: radikálisabb újításokat a vezető és az utasok számára. Az E-GMP különféle előnyökkel jár, amelyek többnyire túlszárnyalják a hagyományos platformokon alapuló villanyautók képességeit. Közülük a legfontosabb a hosszú hatótávolság (a WLTP-ciklus szerint több mint 500 km), amelyet a karosszéria közepén alacsonyan elhelyezett nagykapacitású szabványosított akkumulátor biztosít.

Rendszerint a villanyautó akkumulátorok akkucellákból állnak, amelyek a legalapvetőbb építőelemekből és modulokból tevődnek össze, ezek pedig együttesen az akkumulátort alkotó csomagokat alkotják. Az E-GMP szabványosította az akkumulátorcellát és modult, amely lehetővé teszi az akkumulátor kapacitásának variálását, hogy a jármű szegmensének és a célfogyasztók igényeinek megfeleljen. Az is segít, hogy a szabványosított akkumulátormodul az alkatrészek számát is csökkentette, így az kompaktabbá válik; az akkumulátorrendszer egészében laposabbá és könnyebbé vált, ami 10 százalékos javulást eredményezett az energiasűrűségben.

Ezután következik az akkumulátor elhelyezése – mivel a fentiek szerint összeállított akkumulátor alacsonyan helyezkedik el az platform közepén, az E-GMP-n alapuló villanyautók csökkentett súlyponttal rendelkeznek, amely nemcsak a kanyarodási képességeket, de nagy sebesség mellett a stabilitást is javítja. Az E-GMP-re szabott 5 kapcsolódási ponttal rendelkező hátsó felfüggesztési rendszer tovább optimalizálja ezeket a fejlesztéseket. Ez a felfüggesztés 5 kapcsolódási ponttal rendelkezik, amelyek mindegyike elnyeli a haladás közben keletkező függőleges és oldalirányú ütéseket. Az ötkarú felfüggesztést általában a nagy limuzinok hátsó tengelyeire szerelik a manőverezhetőség javítása érdekében, és ugyanezt a feladatot az E-GMP is kiválóan megoldja. És végül, az Integrált Hajtótengely (IDA) a platform teljesítményének kiteljesedése, az első olyan szériában gyártott hajtótengely, amely megváltoztatta azt a szerkezetet, amellyel a motor teljesítménye a kerekekhez jut.

Ezen villanyautókra optimalizált szerkezetnek köszönhetően a biztonsági képességek is drasztikusan javultak. Az E-GMP biztonságorientált technológiái két osztályba sorolhatók: utasbiztonság és akkumulátorvédelem. Mindkettő érdekében a Hyundai Motor Group megerősítette a lengéscsillapítók helyét, ultranagy szakítószilárdságú acélokat épített be és a platformot a hatékony terheléselosztás érdekében optimailzálta.

Az E-GMP ezenkívül az innovatív Power Electric (PE) rendszert alkalmazza, amely a töltési élményt javítja. Az E-GMP-n alapuló villanyautók támogatják a 800 V-os nagysebességű töltést, amely 18 percen belül képes az üres akkumulátort 80 százalékra feltölteni. Ezen rendszer alapján akár egy rövid, 5 perces töltés is 100 kilométerrel növelheti az autó hatótávját. Ez radikális javulás az átlagos 400 V-os töltési módszerrel szemben, ahol 30 perc és 1 óra közötti időt vesz igénybe az akkumulátor 80 százalékra töltése. A PE rendszer mind a 800 V-os nagysebességű, mind a 400 V-os gyorstöltést támogatja, így az E-GMP az egyik első olyan platform a világon, amely egy ilyen többszörös töltési rendszert támogat.

Az E-GMP számos előnnyel rendelkezik a járművek fejlesztése és gyártása szempontjából is. A platformot alkotó részek többnyire modulok, amelyek lehetővé teszik az alkatrészek rugalmas cseréjét, hogy illeszkedjenek a fejlesztés alatt álló modellhez. A moduláció a hagyományos autók új platformjain meglehetősen elterjedtté vált, így ez nem egy vadonatúj koncepció. Ám az E-GMP aprólékos modularizálása ezt a rugalmasságot új szintre emeli. Azok a területek, amelyek közvetlen hatással vannak a teljesítményre, például az első lengéscsillapítók helye, az első és hátsó felfüggesztés vagy az akkumulátor háza, szilárdan rögzítve vannak; más területek, például az oldalküszöb, a hátsó tag, valamint a kerék/gumiabroncs terek változtatható terekké válnak, amelyek az autók jellemzőihez igazíthatók. Az ilyen változtatható terek jelenléte különbözteti meg az E-GMP-t a mai merevebb platformoktól.

A modulációnak köszönhetően az E-GMP a felgyorsult villanyautó fejlesztés alapjaként, a jármű változatos alakjának és méretének kialakítására szolgál. A platformot nem kell minden alkalommal teljesen átalakítani, hogy illeszkedjen az adott modellhez; a változó terek egyszerű hozzáigazítása elegendő a fejlesztés előmozdítása érdekében. A fejlesztés ezen hatékonysága jelentősen csökkentheti a költségeket, amelyek megtakarításait természetesen a fogyasztók is érzékelik, akiknek számos villanyautót kínálnak, nagyon versenyképes árakon.

Amint látható, az E-GMP optimális struktúrát és kialakítást kínál, amely a villanyautók potenciálját maximalizálja. Miközben biztosítja az belsőégésű motoros járművekkel nem összemérhető teljesítményt, biztonságot, hatékonyságot és kényelmet, az E-GMP innovatív modulációt hoz a gyártási folyamatba, és hatékony, olcsó gyártást is lehetővé tesz. A platformnak a Hyundai Motor Group BEV-fejlesztési és jól bevezetési terveit is jól kell szolgálnia. Az E-GMP a Hyundai Motor Group azon tervét támogatja, amelynek révén összesen 23 elektromos modellt, köztük 11 dedikált villanyautót mutatnak be és 2025-ig több mint 1 millió elektromos autót értékesítenének világszerte.

Villanyautós jövőképének részeként a Hyundai Motor 2020 augusztusában bemutatta dedikált „IONIQ” villanyautó márkáját, amely három dedikált elektromos modell, az IONIQ 5,6 és 7 bevezetését tartalmazza 2024-ig. Ez az elnevezés a járművek különböző szegmenseire utal. Ezen túlmenően a Kia is bejelentette, hogy 2025-re 20 százalékra kívánja növelni a villanyautók eladási részarányát a teljes értékesítés arányában. A vállalat nemrégiben közzétett egy hét dedikált villanyautó modellből álló termékpaletta előzetes képét is, amelyeket 2027-ig terveznek bemutatni.

Ez a csoport az általa elképzelt új villanyautó-korszak – ahol az elektromos meghajtás a fő irányvonal – felé most újabb fontos lépést tett előre. Egy jármű felépítése végül is egy platformmal kezdődik.

Forrás: hyundaimotorgroup.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését