A Hyundai névtelen WRC hősei: a mérnökök

A Hyundai Shell Mobis World Rally Team két egymást követő évben megszerezte a WRC konstruktőri bajnoki címét, amely azonban nemcsak a csapat, hanem a háttérben dolgozó vezető és mérnökök sikere is.

Tae-Wan Park és In-Gu Hwang koreai mérnökök, akik a HMSG és a Hyundai Motor közötti hidat biztosítják  

Mikor csatlakozott a HMSG csapatához? Meg tudná osztani velünk a szervezetbe való belépés motivációját, valamint az elsődleges feladatait?

Park: Korábban a Namyang Kutatóintézetben dolgoztam nagyteljesítményű járművek fejlesztésén és a HMSG-vel együttműködésben részt vettem a raliautók fejlesztésében. Akkoriban nagyon érdekelt a vezetési teljesítmény kutatás-fejlesztése és kifejezetten egy olyan környezetet szerettem volna, ahol a maximális vezetési teljesítmény megvalósításáért különböző terepeken dolgozhatok. Ez a vágy eljutott hajtott 2017-ben a HMSG-hez. Most elsősorban a WRC raliautók tervezéséért vagyok felelős – a tervezéstől a tesztelésen át a gyártásig.

A WRC autók a sorozatgyártású modellek alap specifikációitól függenek, ezért elengedhetetlen, hogy az eredeti modellek mérnökei a versenyautó teljesítményének javítása érdekében együttműködjenek a HMSG motorsport mérnökeivel. A Namyang Kutatóintézettel való együttműködésünk hatékonyabbá teszi munkánkat, de a namyangi srácoknak is segítünk azáltal, hogy megosztjuk motorsport tudásunkat és fejlesztési eredményeinket, amelyek szintén beépíthetők a márka sorozatgyártású járműveibe.

Hwang: Mielőtt 2018-ban elkezdtem dolgozni a HMSG-nél, a Namyang Kutatóintézet erőátviteli részlegénél dolgoztam, ahol elsősorban a motorok teljesítményének fejlesztésével foglalkoztam. 2012 óta dolgoztam a WRC motorok előzetes fejlesztésén és a HMSG létrehozása után megbízást kaptam arra, hogy a motorok fejlesztésében együttműködjek velük. Tae-Wan kollégámhoz hasonlóan én is külföldi munkavállalóként csatlakoztam a HMSG csapatához, hogy folytassam motorok fejlesztése iránti szenvedélyemet.

Ezenkívül a HMSG Ügyfélversenyzési részlegén értékesített TCR versenyautó azzal a motorral készül, amelyen azóta dolgoztam, hogy Namyangba kerültem. Most a HMSG mérnökeivel, valamint a namyangi partnerosztályunkkal dolgozom együtt ennek a motornak a fejlesztésén, illetve a motorfejlesztő csapat Performance Engine Development részlegével folytatott kommunikáció és együttműködés megkönnyítésén. Egyébként minden évben két technológiai cserefórumot rendezünk Namyangban, hogy megkönnyítsük a motorsport-motorok technológiájának internalizálását.

Úgy hallottam, hogy a HMSG-nél mindenki lelkes autó- és motorsport-rajongó. Ha a kedvenc időtöltését karrierként végzi, akkor annak előnyei és hátrányai is kell, hogy legyenek – hogy érzi magát az aki a hobbijáért dolgozik? 

Park: A HMSG munkavállalói 30 különböző országból származnak, de közös vonásunk az autósport iránti csillapíthatatlan szenvedély. Mindannyian szeretnénk a legjobb raliautót kifejleszteni és hozzájárulni a csapat győzelméhez. Az idei ütemterv meglehetősen szabálytalan volt a járvánnyal és minden mással, de általában három hetente egyszer rendezik meg a versenyeket más, különböző feltételekkel rendelkező országokban. Tehát képesnek kell lennünk arra, hogy kifejlesszünk egy olyan versenyautót, amely minden rali igényeinek megfelelően optimalizált. Ilyen szigorú feltételek mellett azt mondanám, hogy abszolút segít olyan emberekkel együtt dolgozni, akiknek ugyanaz a célja a győzelem a motorsport élvonalában. Itt szinergia van, nem kérdés.

Németországban találhatók a világ legjobb autógyártói, alkatrészgyártói és tuningcégei. Feltételezem, hogy ez egy remek helyszín a HMSG egészének fejlődéséhez, nem beszélve a személyes fejlődésről. Tapasztalata szerint ez így van?

Hwang: Sok hajtáslánc-konferencián és kiállításon vettem részt, amióta itt vagyok és több alkatrészgyártóval is együttműködtem. Az emberek úgy gondolják, hogy a motorsport és a szériagyártású autók különálló területek, de több hasonlóság van, mint amit szemmel lehet látni. A német gyártók nagyon gyakran felhasználják a motorsportból származó tudásukat a nagyteljesítményű autóik fejlesztéséhez. A HMSG saját nagyteljesítményű autók fejlesztésekor ugyanezt teszi a Namyang Kutatóintézettel és a Hyundai Motor Europe Műszaki Központtal együttműködve. Erősíteni fogjuk ezt az együttműködési folyamatot, hogy nemcsak a nagyteljesítményű N modelljeink, hanem a sorozatgyártású modelljeink alapjait is javítsuk.

A sorozatgyártású i20 egy generációváltáson esett át. Az i20 WRC versenyautó is megváltozik? Ha igen, hogyan?

Park: Alapvetően az FIA háromévente frissíti szabályozási normáit és az összes WRC raliautót ennek megfelelően ellenőrzik. 2022-ben jön a szabályok következő frissítése, amely egy olyan változást is tartalmaz, amely a hibrid rendszerek beépítését is előírja. Az új i20-at alapként használva azon dolgozunk, hogy kifejlesszünk egy olyan új i20 WRC raliautót, amely ezeknek az új változásoknak megfelel.

Az autó karosszériájába egy új csővázas alvázszerkezet beépítését tervezzük, amely megerősíti a meglévő borulókeretet. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy biztonságosabb és rendkívül teljesítményorientált vázat hozzunk létre. A különböző útfelületeken felhalmozott tudásunkat felhasználva olyan felfüggesztésen is dolgozunk, amely stabilabb és gyorsabb vezetést tesz lehetővé. Emellett a jármű karosszériáján és az ajtókon kibővítjük az olyan kompozit anyagok, mint a szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) alkalmazását. Ezzel az új raliautó nemcsak könnyebb lesz, hanem alacsonyabb súlyponttal is rendelkezik, amely teljesítményelőnyökkel is jár majd.  

Hogyan zajlanak a 2022-es WRC hibrid rendszerek előkészületei?

Hwang: Az FIA előírásai szerint 2022-től minden gyártónak három éven keresztül ugyanazokat a hibrid rendszereket kell használnia, amelyeket egy német Compact Dynamics cég szállít. Ez a szövetséges módja annak, hogy segítse a gyártókat a hibrid rendszerek nulláról történő fejlesztésével kapcsolatos költségek minimalizálásában.

Ám a hibrid rendszer telepítésével a motort és az akkumulátor vezérlését újra optimalizálni kell. A motor- és akkumulátorvezérlőket az alkatrészgyártók szállítják, de az új hibrid vezérlőegység (HCU) és a meglévő motorvezérlő egység (ECU) közötti vezérlési logikát újra meg kell teremteni. Ennek érdekében a HMSG olyan partnerekkel működik együtt, mint a belső program kidolgozását végző szoftverfejlesztő cégek, amelyek programja hatékonyan vezérli a motort és a hibrid rendszereket.

Bármilyen személyes törekvés a HMSG-ben?

Park: Négy éve dolgozom itt. Itt az ideje, hogy visszatekintsek és lássam, jól sikerültek-e a kezdeti céljaim, és hogy új célok kitűzésével ismét motiváljam magam. Jövőre azon fogok dolgozni, hogy fejlesszük WRC autóinkat, hogy ezzel a sorozatban harmadik bajnoki címünket támogassuk. Aztán egy évvel később keményen fogok dolgozni egy vadonatúj raliautó tervezésén, hogy a versenytársaknál előrébb tartsunk. Amikor visszatérek Namyangba, szeretnék megbizonyosodni arról, hogy a megszerzett tapasztalatok elég egyértelműek ahhoz, hogy otthon jobb szériagyártású autókat fejlesszek ki.

Hwang: A HMSG-nél eltöltött három év alatt tanúja voltam a HMSG és a Hyundai Motor minden erőfeszítésének, amely egymás után két konstruktőri cím figyelemre méltó megszerzésével zárult. A motorsport olyan sportág, amely megköveteli a tartósságot és a teljesítményt, ellenálljon a szélsőségeknek és ezzel megelőzze versenytársait. A WRC a motorsport megkérdőjelezhetetlen élmezőnye. Hiszek abban, hogy a WRC-ben szerzett tapasztalataim segítenek a sorozatgyártású motor teljesítésében, amelyet a vállalat jelenleg fejleszt.

Van valami tanácsuk a motorsportba vágyó mérnökök számára, akik esetleg az Önök nyomába kívánnak lépni?

Park: Az autók a különféle komplex technológiák együttese. A motorsport pedig az autóipar technológiai előfutárának nevezhető – ez az oka annak, hogy a sport olyan népszerű Európában, az autózás őshazájában, hiszen az európaiak az elmúlt száz év során tanúi voltak a sport autóipari fejlődésre gyakorolt óriási hatásának. Úgy gondolom, hogy ez a hatás a jövőben sem fog alábbhagyni; a motorsport továbbra is irányítja az ipar fejlődését. Ha szereted a motorsportot és szereted a gyakorlati munkát, az autósport mérnöki munka a karrier ígéretes pályája.

Hwang:  A motorsportban használt motorok egészen mások, mint a szériagyártású motorok. Mivel az előbbit rendkívüli teljesítmény és tartósság szem előtt tartásával építik, nincsenek olyan szigorú költségvetési korlátok. A rendkívül szigorú körülmények között történő versenyzés, amint az a WRC-ben általában előfordul, gyakran váratlan és kiszámíthatatlan problémákhoz vezethet. E problémák megoldásának keresése végtelen tudáskeresés iránti szenvedélyt igényel. A csapatmunka egy másik fontos szempont, mert az autósport a menedzserek, mérnökök, szerelők és pilóták csapatmunkája. Ha megvannak ezek a jellemzők, akkor egy fantasztikus motorsport mérnök lehet Belőled.

Ahogyan az itt bemutatásra került, a Hyundai egymás utáni bajnoki címeinek mozgatórugója a HMSG tagok egymást segítő elkötelezettsége volt a bajnokság közös céljai iránt. A raliautókat vezető pilóták, a műhelyben az autókat finomhangoló szerelők, a legjobb versenyautó fejlesztése érdekében a HMSG-t és az intézeteket összekötő mérnökök, valamint a koreai központ nagyvonalú támogatása – mindez elengedhetetlen alkotóelem volt az elmúlt két év gyümölcsöző csapatmunkájában. Amíg szinergiájuk folytatódik, a Hyundai következő célja a WRC-ben a konstruktőri és egyéni bajnoki címek besöprése – teljesen megvalósíthatónak tűnik. Csak idő kérdése.

Forrás: hyundaimotorgroup.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei