Az új Hyundai Tucson mágikus fényszórói

A negyedik generációs Tucson tökéletesen követi a Hyundai Motor tavaly bemutatott „Vision T” tanulmányautójának kialakítását, amelynek egyik jellegzetes látványeleme a szokatlan stílusú rejtett fénytechnika.

Az autógyártók által tervezett tanulmányautók többsége élénk formáival hívja fel magára a közönség figyelmét. Csak nagyon ritkán fordul elő azonban, hogy ilyen csúcstechnológiájú terveket sorozatgyártásba engednek, hiszen a koncepciók kialakítása ugyanis megbízható technológiák nélkül nem gyártható tömegesen. A negyedik generációs Tucson azonban szinte teljesen megegyezik a tavalyi Los Angeles-i Autószalonon bemutatott Vision T tanulmány megjelenésével. A Vision T új dizájnfilozófiájával és merész formájú hűtőrácsával a Hyundai Motor elnyerte a közönség tetszését.

A negyedik generációs Tucson rendhagyó kialakításának kulcsa az elülső Parametrikus Rejtett Ékszer Világítás. A Parametrikus Rejtett Ékszer Világítás a „rejtett világítás” technológia teljes változata, amelyet először a Palisade és a Sonata modelleken alkalmaztak és a világítástechnika szimbólumánaknevezhetünk, amely a hűtőrács és a fényszórók közötti szerves kapcsolatot jelenti.

A Hyundai Palisade zászlóshajója volt az első modell, amelyben a rejtett világítási technológiát alkalmazták. A hosszú, függőlegesen nyújtott hátsó lámpatest matt króm díszítéssel van összekötve. Általában éppen úgy működik, mint egy formatervezési elem, amely háromdimenziós hatást ad hozzá; bekapcsolt állapotban viszont a krómkeret sejtelmesen izzó finom LED-világítást sugároz. Mint ilyen, ezeket a korai rejtett világításokat díszítőelemként vezették be, szépséget adva a hátós lámpáknak.

Az első alkotás, amely a rejtett világítási technológiát a fényszórókon alkalmazta, a nyolcadik generációs Sonata volt. A Hyundai új formatervezési filozófiáját tükröző nyolcadik generációs Sonata esetén a tervezők újszerű kísérleteket találtak a LED-es lámpák króm díszítésben történő elrejtésére. A nappali menetfény belső részében krómfelület van, így a lámpák kikapcsolt állapotában átlagos krómfelületnek tűnik.

A nyolcadik generációs Sonata fényszóróinak alaposabb szemügyre vétele feltárja a tökéletes iparművészeti készséget és az érzelmeket, az úgynevezett „lézeres maratás” folyamatot. A színátmenetet úgy érték el, hogy a krómot a LED felett különböző intenzitással és távolságban marják. A Sonata nappali menetfényei a rejtett világítástechnika alkalmazásával kibocsátott fény szélesebb területe miatt jobb láthatóságot eredményeztek. Ezenkívül az oldalsó króm díszítések, amelyek már a hatodik generációs Sonata óta a kialakítás jellegzetes elemévé váltak, természetesebben kapcsolódhatott a fényszórókhoz.

Azóta a Hyundai kibővítette a rejtett világítástechnika alkalmazását az új Grandeur modellre is. Szokatlan formáit úgy tették teljessé, hogy a rejtett világítási technológiát a hűtőrács belső részeibe építették be, amely már enélkül is egyedi megjelenésű volt. Ezenkívül a nappali menetfények és az irányjelző lámpák a fényszóró és a hűtőrács közötti határvonallá váltak, kiemelve a frontkialakítás egyedülálló szépségét. Az új Grandeur alumínium bevonatú nappali fényei kikapcsolt állapotukban a hűtőmaszk rácsának paraméteres ékszermintáját hordozzák. 

A Sonatával ellentétben az új Grandeur rejtett fényeinek azonban meg kellett felelniük néhány biztonsági előírásnak. Bár a Sonata rejtett világításának erős formatervezési szerepe van, az új Grandeur rejtett lámpái egyben nappali menetfényként és irányjelző lámpaként is szolgálnak, ahol a láthatóság fontosabb, mint bármi más. Emellett a Hyundai a Grandeur rejtett világítását csak akkor tette véglegessé, miután több mint 200 prototípust és különféle teszteket végzett el és hibákat tárt fel, beleértve a lámpa tartósságát és az ütközésbiztonságot is.

Az új Grandeur-höz hasonlóan a Tucson is azt a koncepciót hordozza, hogy a hűtőmaszk néha hűtőrácsként, néha pedig a fényforrásként funkcionál. De a rejtett lámpák megvalósításának módja kissé eltér. A negyedik generációs Tucson nappali menetfényeinek mérete nagyjából ötször nagyobb, mint a Grandeur esetén. Ezért, ha a lézeres maratási technikát a hatékony fényáteresztés érdekében finom lyukak fúrására használják, másképp nézhet ki, mint a hűtőrács, és a gyártás ideje is túl hosszú lenne.

A nagyméretű lámpák esetében a Hyundai régi, de elengedhetetlen lézermarási technikáját féltükör-világítástechnikára cserélte. A feldolgozás során a lencsét vékony réteg speciális anyaggal vonják be. A legkorszerűbb féltükör-világítástechnikának köszönhető tehát, hogy a nappali fények a negyedik generációs Tucson hűtőrácsában megjelenhetnek.

Az új módszer elfogadása után a Hyundai a megbízhatóság ellenőrzése és a megfelelő fejlesztés kombinációjával folytatta a fejlesztést. A mérnökök a lámpákon belüli és kívüli hőforrásoktól függő, hőtágulással és nehezített környezeti feltételek megteremtésével repedéseket és húzódásokat kerestek. E folyamat révén olyan felületkezelő anyagtechnológiát dolgoztak ki, amely a zord környezeti feltételeknek is ellenáll. A hőállóság biztosítása érdekében nikkel-króm anyagokat használtak a hűtőrácsban használt sötét króm finom színeinek megjelenítésére, a tartósságot, illetve a színárnyalatot is biztosítva ezzel.

A lencséhez adott különböző anyagok felhasználása természetesen csökkentette a fény behatolását , ami a hatékonyságát is csökkentette. A biztonsági előírásoknak megfelelően ezért a lámpák teljesítményét is meg kellett erősíteni. A Hyundai mérnökei növelték a LED teljesítményét és számát annak érdekében, hogy a fényerő még a nikkel-króm bevonat felvitele után is túllépje a kívánt szintet. A LED modulok megnövekedett teljesítményének köszönhetően immár lehetővé vált a LED-ek stabil teljesítményének és láthatóságának biztosítása, emellett közvetett fényvisszaverő alkalmazásával ékszerszerű hatást is kelt. Ezenkívül a külső nikkel-króm (féltükör) bevonatú lencse kikapcsolt állapotban pontosan követi a hűtőrács mintázatát, míg működés közben nappali menetfényként és irányjelző lámpaként is szolgál.

A megnövekedett áramfelvétel ugyanakkor megnövekedett hőmérsékletet is jelent. A problémára a Hyundai bevezette a túlmelegedés védelem (OHP) technológiát. Ennek célja, hogy a LED lámpák hőmérséklet-érzékelőjével megakadályozza az alkatrészek károsodását a lámpák belső hőmérsékletének túlzott hőmérséklete miatt. Ha az érzékelő a beállított hőmérsékletet meghaladó hőmérsékletet észlel, a lámpa modul hőmérsékletének szabályozásához azonnal lecsökkenti az energiamennyiséget. Más szóval, ez egy tökéletes védőháló, amely teljessé teszi a lámpa kialakítását, működését és tartósságát.

A negyedik generációs Tucson rejtett világítási technológiáját a hátsó lámpatesteken is alkalmazták. A hátsó lámpa bal és jobb oldalán elrendezett, több vízszintesen húzódó háromszög alakú rész a rejtett világítás koncepcióját mutatja. A szürkén áttetsző lencsék részben elzárják a fényt kívülről, hogy egy rejtett világítási képet hozzanak létre, amikor azok ki vannak kapcsolva. A LED világításával a lencsefüggöny szélesen és egyenletesen osztja el fényét, kiegészítve az intenzív megjelenést, mintha számos háromszög tárná össze szárnyait.

A megvalósítási módszer azonban eltér a nappali menetfényektől, amelyeknél a féltükör technológiát használtak. A hátsó lámpa külső lencséjét mind egy áttetsző, mind pedig egy viszonylag alacsony behatolási sebességű fekete lencsével dolgozták fel. A hátsó rész belső egységei pedig fekete színűek lettek, hogy a rejtett fényhatást maximalizálják és a vésett háromszög minták révén egyedi képet adjanak. Ez a két rész elrejti a lencsefüggönyt, amely a háromszög alakú mintát eltakarja, amikor a lámpák ki vannak kapcsolva.

Az új féltükör-technológia bevezetésének köszönhetően várható, hogy a rejtett világítási technológiát a jövőben szélesebb körben is alkalmazzák majd. Különösképp a nagyobb lámpák esetében az új feldolgozási technika sokkal jobban alkalmazható, ahogyan az a negyedik generációs Tucson lámpáinál történt. Nagy valószínűséggel a jövőben önvezető járművekben is alkalmazzák ezt a technológiát, amelyek lámpákon keresztül küldenek információkat a környező járművek és gyalogosok felé. Csakúgy, mint a negyedik generációs Tucson, amely a Vision T tanulmány rejtett világítási technológiáját valósította meg, mivel a gyönyörű formák csak technológiai fejlődés révén érhetőek el.

Forrás: hyundaimotorgroup.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését