Gyorsjelentés - Hyundai i30 1,6 CRDi Comfort kombi tartósteszt
Gyűlnek a kilométerek és a tapasztalatok a család új i30
kombijáról, így túl az ötezredik kilométeren illik összefoglalni az eddig
tapasztaltakat.
Július végén, azaz már több mint négy hónapja vettük át a
vadonatúj Hyundai i30 kombinkat, amit azóta is naponta használunk, így bőven
van már tapasztalatunk az autó működéséről, jellegzetességeiről. Hiba
természetesen eddig nem akadt, ám az autóval kapcsolatban vannak olyan apróbb
bosszúságok, amiken túl kellett magunkat tennünk.
Még mindig nagy élmény minden reggel és munka után beülni az
autóba, mert becsukva az ajtókat szinte teljes egészében kirekeszthetjük a
város zajait. A hangszigetelés tényleg jól sikerült, ami menet közben sem
csorbul, az autó szépen, szinte hangtalanul suhan a városi forgalomban. Még durvább
úthibákon áthajtva sem hallani semmilyen zajt, az összeszerelés példás,
mindössze a frissítéssel együtt szériában járó csomagtér-elválasztó háló felső
illesztési pontjainál hallható némi nyöszörgés, de ez még több mint
elviselhető. Ez a csend legjobban akkor válik nyilvánvalóvá, amikor hetente
egy-két alkalommal visszaülök a feleségemnek átadott korábbi, azaz első
generációs, ráadásul még ráncfelvarrás előtti i30 vezetőülésébe. Az sokkal
nyersebb, hangosabb orgánum, amihez jóval több futóműzaj és szélzaj is társul.
A lámpákhoz érve az új i30 hangtalanságához a motorleállító
automatika is hozzájárul, amelyet sokan szidnak, idegesítőnek tartanak és
inkább kikapcsolnak, én viszont egyelőre élvezem, hogy amíg mások feleslegesen
pöfögnek, addig én egy csepp üzemanyagot sem pazarolok el. Az újraindítás
valóban pillanatok alatt megtörténik, akármilyen gyorsan próbálom a váltót
kezelni, már régen jár a motor, mire a gázra kell lépni. Továbbra sem tudom
viszont előre kiszámítani, mikor lép működésbe és mikor járatja inkább a motort
az elektronika, hiszen van, amikor az egész napos állás után indulva az első
lámpához érve máris kikapcsolja a motort, de van, amikor hosszabb kímélő
országúti vezetés után sem akarja leállítani az erőforrást. Míg azonban kulccsal indítózásnál az izzókat
kímélendő automatikusan leveszi a fényszórókat, addig start-stop indításnál égve
maradnak, ez pedig nem tesz jót az izzók élettartamának.
Ugyan manapság már azt mondják, a modern motorokat nem
szükséges bejáratni, mégsem hajszoljuk még új autónkat, finoman bánunk vele és
bár utánfutót is kötöttünk már utána, nagy terheket még nem cipelünk vele.
Október elején elvégeztettük az első olajcserét is, ami nem kötelező, ám a
motor fém alkatrészeinek összecsiszolódása során esetlegesen keletkező
forgácsok miatt mégis ajánlott művelet. Ekkor motordiagnosztikai műszerrel is
átnézték az autót, hogy a korábban említett, bemelegedés közben jelentkező apró
torpanások okát kiderítsék, de nem találtak semmi hibaüzenetet. A jelenség
egyébként magától megszűnt, amihez akár lehet némi köze az alacsonyabb
hőmérsékletnek is. Majd tavasszal kiderül.
A motor egyébként remekül teljesít, gyorsan bemelegszik és
már alacsony fordulaton is remekül húz. Hiába a több fokozat a
sebességváltóban, városi forgalomban továbbra is csak a negyedik fokozat az,
amivel a megengedett tempó ideálisan tartható. Ugyan azonos forgalmi helyzetekben,
hasonló sebességtartományokban az új autó alacsonyabb fordulatszámokon
dolgozik, mint a korábbi i30 autónk, a fogyasztást a start-stop rendszer
mellett is kissé sokallom. Elsősorban városban, illetve autópályán használva az
autót a fogyasztás 5,8 és 6,2 között mozog, egy október végi 600 kilométeres
(40% autópálya, 60% országút) túrán sikerült az eddigi legjobb, 5,3 literes eredményt
elérni. Persze, ez relatív, hiszen az új autó nagyobb és kicsit nehezebb is, viszont
a másik oldalon ott van a start-stop rendszer, illetve az alacsonyabb fordulaton
is nyomatékosabb motorral együttműködő hatfokozatú váltó, így továbbra is
reménykedem benne, hogy idővel lejjebb tudom még szorítani az autó étvágyát.
A korábbi autón rengeteget fejlesztettem, hogy megfeleljen
az igényeimnek, az új autóban viszont ez egyelőre nem nagyon merült fel, hiszen
annak gyári felszereltsége meghaladja azt a szintet is, amit a régi autón
tuninggal együtt elértem. Igaz, némely tételt külön rendelve, de mégis gyárilag
van könnyűfém kerék, nappali menetfény, LED index a tükörházban, állítható komfortindex,
tolatókamera, egyérintéses ablakemelők, de esőérzékelős ablaktörlők és fényérzékelős fényszórók is a szériatartozék
részét képezték. Utóbbi néha érdekesen működik, a fényérzékelő árnyékosabb
helyeken még jó fényviszonyok között is gyakran bekapcsol, onnan kiérve pedig
hajlamos úgy is maradni. Sötétben nagyon jó szolgálatot tesznek a kormány
negyed fordulatára felvillanó kanyarfényszórók, a teljes területet rögtön
megvilágító kiegészítő lámpa talán még a drágább Bi-xenon lámpákhoz járó
fényszórómozgatásnál is hatékonyabb, gyorsabb áttekinthetőséget jelent. Egyedüli extraként a korábbi események miatt egy apró kamerát építtettem be, amely folyamatosan, a beépített G szenzor, vagy egy gomb megnyomása alapján rögzíti az eseményeket.
Azt nagyon sajnálom, hogy az i30 frissítésébe nem fért bele
az új AVN navigációs rendszer, mert ahogyan azt az i40 tesztelésénél
megtapasztalhattam, az a gyári rendszerek egyik legjobbikává vált. Persze így
sincs okom panaszra, hiszen a régi, jól bevált rendszer ugyan a mostaniaknál
kicsit lassabb, töredezettebb, de rengeteg szolgáltatással rendelkezik, épp
csak el kell kicsit merülni annak menürendszerében. Ha akarom, nem csak a
következő, de az azt követő fordulópontot is megmutatja, megadhatok köztes
célpontot, illetve az útvonal bizonyos szakaszait el is kerülhetem. Ráadásul
állandó GPS antennájával mindig kéznél van, de magyar hangutasítás sajnos
továbbra sem elérhető. Vannak ugyan útvonal-tervezési és térképhibák, de úgy
tapasztalom, hogy ezek nagy része egybeesik az etalonnak számító magyar iGO
rendszerben tapasztalt hiányosságokkal is.
A hidegebb idők beköszöntével egyre többször nyúlok az
ülésfűtés kétfokozatú kapcsolójához, amelynek magasabb fokozata vékonyabb
öltözetben annyira meleget varázsol az ülepünk alá, hogy rövid időn belül
szinte mindig a kisebb fokozatra kapcsoljuk át azt. Ezzel együtt párszor már a
kormányfűtést is kipróbáltam, aminek a kapcsolóját – az i40 akár vakon is
kapcsolható kormánygombjával ellentétben – eléggé eldugott helyre, a bal oldali
kapcsolókhoz száműzték, így állandó odafigyelést igényel a szabványkapcsoló
megtalálása, ráadásul az ülésfűtéssel ellentétben valamiért csak időkapcsolója van, nem kapcsolódik ki
az autó leállításakor, újraindításnál ismét működésbe lép. Kiválóan működik
viszont az automatikus páramentesítő rendszer, amely a fűtéssel együtt
felismeri a szélvédőn lecsapódó párát és akár a légkondicionáló időszakos
működtetésével is képes gyorsan átláthatóvá tenni az ablaküvegeket.
Az első igazán hideg napon viszont az is megesett, hogy
megismerkedhettem a guminyomás-szenzor működésével. Hazafelé menet ugyanis
fény- és hangjelzés tudatta, hogy a bal oldali első és hátsó abroncsokban kevés
a nyomás. Először kicsit megijedve húzódtam félre megnézni a gumikat, majd
reménykedtem benne, hogy a közeli benzinkútig nem szökik el a maradék levegő.
Természetesen nem szökött, a rendszer csupán a hideg levegő miatti
nyomáscsökkenést érzékelte és jelezte. Később a Hyundai szerviz munkafelvevője
elmondta, ilyenkor minden évben pánikszerűen hívják őket az ijedt ügyfelek
emiatt. Pedig csak a nyomást kell beállítani és minden újra tökéletesen működik
tovább.
Apropó, gumik. November elején téligumi-szettet is
vásároltam az autóra. Mivel az autó gyönyörű gyári könnyűfém felnivel érkezett,
ezért azt kímélve egy acélfelni-garnitúra került az autóra, amihez Continental
téligumikat vásároltam. Ez azonban még nem elég, hiszen a guminyomás-jelzőt nem
szívesen szerelik át a műhelyek, tapasztalataik szerint ugyanis az állandó
átcsavarozgatás jelentősen rövidíti a szenzorok élettartamát. Többen javasolták
ugyan, hogy szenzorok nélkül is tökéletesen működik az autó, ám miután
megtapasztaltam, milyen ricsajt és állandó villódzást okoz, így a lelki nyugalmam érdekében inkább egy
másik szenzorkészletet vásároltam. Ez viszont jelentős plusz anyagi terhet jelent, ráadásul a közel
60 ezer forintba fájó szett már nem is túl drága, korábban ennek dupláját is
elkérték egy ilyen kiegészítőért.
Összességében továbbra is teljes mértékben elégedett vagyok
az autóval, amit hamarosan elviszek a Hyundai garanciacsomagjával járó féléves ingyenes
átvizsgálásra is. Az ott és az addig tapasztaltakról legközelebb beszámolok.
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!