A Hyundai gyára a cseh gazdaság motorja


A Hyundai csehországi üzeme immár hétéves múltra tekint vissza, amely időszakban a nosovicei üzem az ország egyik legjelentősebb beruházásává nőtte ki magát.

A Hyundai már a kétezres évek elején dolgozott a helyi igények szerint fejlesztett modellek stratégiáján azért, hogy azok sikerre vigyék a márkát a világ minden táján, így Európában is. Ehhez azonban nemcsak megfelelő termékkínálat, de európai termelési kapacitásra is szükségük volt. Hét évvel az első i30-as legördülése után, a Hyundai Motor Manufacturing Czech már a az iparág legtermelékenyebb gyáraként évente több mint 300 ezer autót és 600 ezer váltóművet állít elő. Az üzem gyorsan a Hyundai globális termelési hálózatának egyik kulcsfontosságú helyszínévé vált.     

Miért választotta a Hyundai Cseh Köztársaságot termelési bázisaként? Az ország autóipari fejlődési iránya egyértelmű volt: az autógyártás meghatározza az ország iparát, 150 ezer embernek ad munkát és az ország összes termelésének 20 százalékát teszi ki. a Cseh Köztársaság jelenleg a termelt mennyiséget figyelembe véve a világ 15 legnagyobb autógyártó országa közé tartozik, ahol ezer lakosra 107,5 új autó jut. A beszállítói hálózat továbbá jelentős mértékben integrálódott az európai autóipari értékláncolatba. Ráadásul a cseh gazdaság stabil és virágzó, előnyös munkajogi törvényekkel és relatív alacsony munkabér-költségekkel.


Ezekkel az adottságokkal, illetve a kormányzat által nyújtott beruházásösztönzőkkel a Morva-Sziléziai régió a Hyundai Motor egyértelmű választásává vált. A geográfiai tényezők szintén sokat jelentettek, hiszen a gyár majdnem Európa közepén áll, közel német, osztrák és lengyel határhoz. A legfontosabb azonban a negyedik szomszéd, Szlovákia, a Hyundai Mobis Slovakia otthona, ahonnan futóműmodulok, és fékrendszerek érkeznek a gyárba, míg az erőforrásokat a Kia Motors Slovakia gyártja és szállítja a Nosovicében készülő autókhoz.    

A hosszú ipari tradícióknak köszönhetően a munkaerő magasan képzett, amelyekhez hozzájárul a képzés magas színvonala is. ám még mielőtt a gyár felépült volna, ez a szakember gárda a nehézipar szerepének csökkenésével eltűnőben volt. ebben a helyzetben éppen jókor érkezett a Hyundai 1,12 milliárd eurós beruházása, hiszen a cég mostanra 3 300 munkást foglalkoztat, akik 97 százaléka ebből a térségből származik és további 7 ezren dolgoznak a beszállítóknál.   


A Hyundai csehországi működése idővel a nemzet gazdaságának egyik legjelentősebb motorjává vált. A gyár létesítése Csehország legnagyobb külföldi tulajdonú beruházásaként valósult meg, a vállalat ma az öt legtöbb társasági adót fizetője között van és a gyártó vállalatok között az első helyen áll. Továbbá minden évben nagyjából 1,6 milliárd euró értékben rendel anyagokat, árukat, amelyek 60 százalékát a gyár 40 kilométeres körzetében állítják elő.

Habár a Hyundai számára Európa ezen szeglete stratégiailag fontos termelőhelyé vált, a vállalat európai infrastruktúrájának növekedése nem itt kezdődött. A németországi Rüsselsheimben 2003 óta működő Európai Technológiai Központban tervezik, fejlesztik és tesztelik a Hyundai új modelljeit. Az autóipari fejlesztésben híres német szakértelemre alapozva ez sokkal többet jelent a vállalat számára, mint egy logisztikailag előnyös helyszínen felépített kutató-fejlesztő központ.


Az ezekben az országokban dolgozó szakértőknek köszönhetően a régiós megközelítés eredményeként az Európában értékesített autók 90 százalékát itt is fejlesztették és gyártják, ennek nyomán pedig a Hyundai piaci részesedése az elmúlt években folyamatosan emelkedik. Az eladási sikerek pedig továbbgyűrűznek a cseh gyárhoz, amely még a gazdasági csökkenés ellenére is 100 százalékos kihasználtsággal működik.  

Forrás:ft.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei