A Hyundai gyára a cseh gazdaság motorja
A Hyundai csehországi üzeme immár hétéves múltra tekint vissza, amely időszakban a nosovicei üzem az ország egyik legjelentősebb beruházásává nőtte ki magát.
A Hyundai már a kétezres évek elején dolgozott a helyi igények
szerint fejlesztett modellek stratégiáján azért, hogy azok sikerre vigyék a
márkát a világ minden táján, így Európában is. Ehhez azonban nemcsak megfelelő
termékkínálat, de európai termelési kapacitásra is szükségük volt. Hét évvel az
első i30-as legördülése után, a Hyundai Motor Manufacturing Czech már a az
iparág legtermelékenyebb gyáraként évente több mint 300 ezer autót és 600 ezer
váltóművet állít elő. Az üzem gyorsan a Hyundai globális termelési hálózatának
egyik kulcsfontosságú helyszínévé vált.
Miért választotta a Hyundai Cseh Köztársaságot termelési
bázisaként? Az ország autóipari fejlődési iránya egyértelmű volt: az
autógyártás meghatározza az ország iparát, 150 ezer embernek ad munkát és az
ország összes termelésének 20 százalékát teszi ki. a Cseh Köztársaság jelenleg a
termelt mennyiséget figyelembe véve a világ 15 legnagyobb autógyártó országa
közé tartozik, ahol ezer lakosra 107,5 új autó jut. A beszállítói hálózat
továbbá jelentős mértékben integrálódott az európai autóipari értékláncolatba. Ráadásul
a cseh gazdaság stabil és virágzó, előnyös munkajogi törvényekkel és relatív
alacsony munkabér-költségekkel.
Ezekkel az adottságokkal, illetve a kormányzat által
nyújtott beruházásösztönzőkkel a Morva-Sziléziai régió a Hyundai Motor
egyértelmű választásává vált. A geográfiai tényezők szintén sokat jelentettek,
hiszen a gyár majdnem Európa közepén áll, közel német, osztrák és lengyel
határhoz. A legfontosabb azonban a negyedik szomszéd, Szlovákia, a Hyundai
Mobis Slovakia otthona, ahonnan futóműmodulok, és fékrendszerek érkeznek a
gyárba, míg az erőforrásokat a Kia Motors Slovakia gyártja és szállítja a Nosovicében
készülő autókhoz.
A hosszú ipari tradícióknak köszönhetően a munkaerő magasan
képzett, amelyekhez hozzájárul a képzés magas színvonala is. ám még mielőtt a
gyár felépült volna, ez a szakember gárda a nehézipar szerepének csökkenésével
eltűnőben volt. ebben a helyzetben éppen jókor érkezett a Hyundai 1,12 milliárd
eurós beruházása, hiszen a cég mostanra 3 300 munkást foglalkoztat, akik
97 százaléka ebből a térségből származik és további 7 ezren dolgoznak a
beszállítóknál.
A Hyundai csehországi működése idővel a nemzet gazdaságának
egyik legjelentősebb motorjává vált. A gyár létesítése Csehország legnagyobb
külföldi tulajdonú beruházásaként valósult meg, a vállalat ma az öt legtöbb
társasági adót fizetője között van és a gyártó vállalatok között az első helyen
áll. Továbbá minden évben nagyjából 1,6 milliárd euró értékben rendel anyagokat,
árukat, amelyek 60 százalékát a gyár 40 kilométeres körzetében állítják elő.
Habár a Hyundai számára Európa ezen szeglete stratégiailag
fontos termelőhelyé vált, a vállalat európai infrastruktúrájának növekedése nem
itt kezdődött. A németországi Rüsselsheimben 2003 óta működő Európai
Technológiai Központban tervezik, fejlesztik és tesztelik a Hyundai új
modelljeit. Az autóipari fejlesztésben híres német szakértelemre alapozva ez
sokkal többet jelent a vállalat számára, mint egy logisztikailag előnyös
helyszínen felépített kutató-fejlesztő központ.
Az ezekben az országokban dolgozó szakértőknek köszönhetően
a régiós megközelítés eredményeként az Európában értékesített autók 90
százalékát itt is fejlesztették és gyártják, ennek nyomán pedig a Hyundai piaci
részesedése az elmúlt években folyamatosan emelkedik. Az eladási sikerek pedig
továbbgyűrűznek a cseh gyárhoz, amely még a gazdasági csökkenés ellenére is 100
százalékos kihasználtsággal működik.