Az út másik oldalán - Kia Sportage és Optima bemutató
Már Magyarországon is kapható a Hyundai testvérmárkájának kompakt terepjárója és középkategóriás limuzinja, amelynek szegedi bemutatóján én is ott lehettem.
Aki csak kicsit is jártas az autógyártók világában, az
pontosan tudja, hogy a legnagyobb vállalatok manapság már több márkát is
összefognak. Nincs ez másképp a hivatalosan Hyundai Motor Group konszernen
belül sem, amely a 1999-ben a csődtől mentette meg a Kia Motors vállalatot
azzal, hogy felvásárolta. A több márka sokrétű lehetőséget kínál a márkák
típusainak differenciálása, eltérő pozicionálása mellett pedig jelentős
költségmegtakarítást is jelent. A két koreai márka közül a Hyundai az elegáns,
prémium, míg a Kia inkább sportos, fiatalos, lendületes. A cél pedig azonos:
megnyerni a vásárlókat és megtartani azokat.
A két márka fejlesztései tehát egy irányba haladnak és ez a Kia
Pappas Auto kereskedésében március első napjaiban megrendezett VIP bemutatón is
jól látszott. Kicsit ugyan vicces volt hallgatni a Kia Motors képviselőjének
beszédét, amelyben gyakran elhangzott a„KIA konszern” megnevezés és még
véletlenül sem ejtette ki a száján a Hyundai nevet, csupán néhányszor hangzott
el a „testvérmárka” kifejezés. Gyorsan tegyük persze hozzá, így is van ez
rendjén, hiszen a két márka kínálata nagyrészt átfedi egymást, így az
autópiacon gyakorlatilag konkurenseknek számítanak és egy bemutatón mégsem
illik a konkurenst emlegetni.
A most bemutatott két típus, a Sportage és az Optima
importőri felvezetőjében méltatták a két típus technológiai felszereltségét,
amely magában foglalja az automatikus csomagtér-nyitást, holttérfigyelő
rendszert, a mögöttes keresztirányú forgalmat felügyelő rendszert, az automata
parkolósegédet, a TomTom LIVE navigációt és az automata vészfékrendszert.
Eközben összenéztem lassan tízéves kisfiammal és közösen megállapítottuk, hogy
ezek mind megtalálhatóak a Hyundai Tucson extralistáján is. Igaz, a differenciálás
már itt is megjelenik, hiszen a Sportage-hez ugyan LED fényszóró helyett „csak”
adaptív bi-xenon lámpa kérhető, viszont elérhető a vezeték nélküli
telefontöltő, ami pedig egyetlen Hyundai típusban sincs még.
A prezentációt egy látványos, fényelemekkel színesített
akrobatikus táncelőadás követte, amelynek során a táncos lányok leleplezték az
addig vörös fátyollal letakart autókat. Az eddig csak fényképről látott
Sportage különleges kialakítású frontrésze, a jellegzetes tigrisorr fölé húzott
fényszórópárosával élőben is szokatlan ugyan, de egyáltalán nem rontja az
összképet, inkább erőteljes hatást kelt. Megjegyzem, nem tudtam, honnan olyan ismerős ez a megoldás, amíg meg nem akadt a szemem egy Porsche Cayenne terepjárón, amelynek ugyanígy feljebb került a fényszórója, mint a Sportage-en. A formavilág nagyon szép, egységes,
oldalról a vállvonal és a C oszlop íve jellegzetes, míg a hátsó részre
leginkább a modern és az elegáns kifejezések ugranak be.
A Sportage-hez hasonlóan az Optima is egy teljesen új
generációba lépett, éppen ezért a Hyundai tavaly frissített i40 modelljéhez
hasonlatos technikát ötvözi a fentebb felsorolt legmodernebb vezetéstámogató
rendszerekkel. Kívülről viszont ebből nem sok minden látszik, hiszen míg a
kompakt crossover csak oldalról, addig az Optima szinte minden szögből erősen emlékeztet
elődjére. Közelebbről szemügyre véve persze rögtön látszik, hogy szinte minden
eltérő, mások a lámpák ívei, de a hűtőmaszk és a lökhárító is erőteljesebbé
vált.
Belül mindkét autó kellően tágas, a műszerfal elrendezése
jellegzetesen „Kiás”. A sportos háromküllős kormánykeréken és a műszerfalon
elhelyezett kapcsolók is ismerősek a „testvérmárka” modelljeiből, ahogyan a
színes, központi érintőkijelző is onnan került átemelésre. Mindkét modell
elegendő helyet kínál elől-hátul és persze a csomagtérben is találtak még néhány
litert a tervezők
A költségoptimalizálás az új modellek karosszériája alatt is
folytatódik, hiszen a Kia is ugyanazokat a motorokat használja, mint a Hyundai.
Így a Sportage alapmotorja is az 1,6-os, 132 lóerős GDi, amely mellett a 115
lóerős 1,7-es és a 136 lovas kétliteres CRDi dízelmotor közül választhat a
vásárló, de ha többre vágyik, a cee’d GT-hez hasonló fazonú, vagyis négy kockás
LED menetfényével sportos lökhárítós GT Line verzióhoz már 1,6 T-GDI és a
kétliteres CRDi 185 lóerős változata is rendelhető. Ennél egyszerűbb dolga van
az Optima vásárlójának, aki benzinesből csak a 165 lovas kétliterest, dízelből
pedig a 141 lovas 1,7-est választhatja.
A két márka közötti különbözőség az árakban is némileg
megjelenik, hiszen a Tucson 5,8 milliós alapárával szemben a Sportage 1,6-os
alapmotorral 200 ezer forinttal kevesebbért hazavihető, míg az i40 jelenleg nem
kapható az Optima 2,0 literes benzinmotorjával, az 1,7-es CRDi motorjával 6,8
millió forintot kóstál. Ez 400 ezer forinttal több ugyan a legolcsóbb dízeles
i40 Life változatánál, felszereltsége viszont kétzónás kílmájával,
táblafelismerő rendszerével, automata fényszórójával, navigációs rendszerével
és könnyűfém felnijeivel jóval bőségesebb az i40-nél.
A Hyundaihoz hasonlóan a Kia is remek autókat gyárt,
amelyekhez páratlan garanciális feltételek társulnak. Amíg a Hyundai
kilométerkorlát nélküli ötéves garanciája elsősorban a sokat utazó
flottavásárlóknak éri meg, addig a Kia 7 év vagy 150 ezer kilométeres vállalása
inkább az átlagos (vagy akár egy kicsit többet autózó) magánvásárlók ideális
autója lehet. Optimából ráadásul még idén érkezik a kombi és a konnektoros
hibrid (állítólag ez utóbbi kettő együtt is elérhető lesz), ami mellett a
Hyundai Ioniqnál is gyorsabban ideérhet a Niro, világ első hibrid kisterepjárója is.
A választás pedig – mint mindig – most is a vevőé.
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!