A Hyundai felfüggesztette a Tucson Fuel Cell amerikai forgalmazását
Habár néhány hónapig le kellett állítaniuk a üzemanyagcellás modelljük forgalmazását, a Hyundai szerint az infrastruktúra egyre jobb Amerikában.
Nem titok, hogy az üzemanyagcellás autók forgalmazása
manapság még jelentős kihívást jelent. A legjobban ezt a technológia
úttörőjeként számon tartott Hyundai is, amely több mint két éve kezdte meg a
Tucson Fuel Cell modell forgalmazását Dél-Kaliforniában. „Mi voltunk az
úttörők, de egyre több gondunk akadt” – mondja Dave Zuchowski, a Hyundai Motor
America vezérigazgatója egy interjúban.
A Hyudnai nem adta ki a Tucson Fuel Cell részletes havi
eladási adatait, a vállalat szóvivője annyit azonban elárult, hogy a modell
2014. júniusi bevezetése óta összesen 93 darab kelt el belőle. Ez még az
alternatív modellek között sem számít soknak, ahol még a legalacsonyabb
darabszámot elérő elektromos járművekből is legalább ezer darab kelt el tavaly.
A Hyundai viszont legalább ezer darabot kívánt értékesíteni üzemanyagcellás
modelljéből 2015 végéig, amiből viszont globális szinten csak 500 fogyott.
A típus amerikai eladásait nem segíti az ingatag kaliforniai
töltőállomás-hálózat sem. Miközben az állam ugyan az üzemanyagcellás
technológia vezetője az Államokban, ez igencsak relatívnak számít. A
Kaliforniai Üzemanyagcellás Társulás adatai szerint kevesebb, mint egy tucat
helyen lehet jelenleg hidrogént tankolni az államban: ebből hét darab Los
Angeles és Orange megyében, egy Fresnoban és egy másik a San Francisco
régióban.
Zuchowski azt is elmondta, amikor bemutatták a Tucson Fuel
Cellt, még csak hét töltőállomás létezett, de azok sem voltak megbízhatóak. „Néhányuk
nem is nyilvános kút volt, így nem is volt biztonságos bázisunk” – mondja, majd
azt is megemlítette, hogy az akkor Irvineban és Newport Beachben működő kutak
azóta már be is zártak. A Tucson Feul Cell ügyfelek pedig arról panaszkodtak, hiába
fizetnek havonta 499 dollár lízingdíjat, nem tudják használni környezetbarát
autóikat.
A Hyundainak nem segített a konkurens Toyota Mirai tavaly
októberi megjelenése sem, amely még több ügyféllel további nyomást gyakorolt az
akadozó infrastruktúrára. Így a nem hatékony infrastruktúra miatt a Hyundainak
is le kellett állítania üzemanyagcellás modelljének forgalmazását. A Toyota ugyanígy
tett a Miraival.
A Hyundai szóvivője elmondta, hogy a Tucson Fuel Cell
értékesítését októberben és novemberben szüneteltették azért, hogy a növekvő
számú ügyfelek ne hozzák lehetetlen helyzetbe az infrastruktúrát. A vállalat
decembertől azonban ismét fogadja a megrendeléseket az autóra, mivel idén az
előrejelzések szerint megugrik a töltőállomások száma, amely az eredeti 11-ről 2016-ra
40-re növekszik.