GENF 2016: Az új Hyundai Ioniq általános jellemzői és a hibrid változat


A Hyundai Motor a 2016. évi Genfi Autószalonon mutatja be a vadonatúj Hyundai Ioniq modellcsalád tagjait, amely a legelső olyan gépkocsi a világon, amely három különböző, hibrid vagy elektromos hajtásláncot kínál.

A Hyundai Motor új megközelítésében az Ioniq innovatív technológiák alkalmazásának köszönhetően sem a formaterv, sem a vezetési élmény terén nem követel kompromisszumot, ráadásul a legmodernebb kapcsolódási és biztonsági technológiákat kínálja az ügyfeleknek.

A Hyundai Ioniq modellek formavilágát két meghatározó tényező: a takarékosság és a technológia befolyásolta, amelyek együttesen egyedülálló, futurisztikus megjelenést teremtettek. A teljes fejlesztési folyamat során a mérnökök és a tervezők a kezdetektől fogva folyamatosan együttműködtek, hogy a forma és a funkció párhuzamosan fejlődhessen.


Az Ioniq Hybrid modell orrának legjellegzetesebb stíluseleme a bixenon fényszóró, valamint az azokat körbefogó, C-alakú LED-es helyzetjelzők. A Hyundai Motor jellegzetes, hatszögletű hűtőmaszkja és a függőleges tájolású, C-alakú LED nappali fények még inkább kiemelik az autó tisztaságát. A lökhárító tövénél alkalmazott, kontrasztos színek egyedi jelleget kölcsönöznek az autónak; a kilencféle karosszériaszín kétféle belső harmóniával párosítható. Az Ioniq Hybrid modell egyedi rajzolatú, kétszínű 15 vagy 17 colos keréktárcsákat kapott. 

Az IONIQ kecses, kupészerű sziluettje és egyszerű, gondosan megrajzolt körvonalai optimálisan irányítják a karosszéria mentén keletkező légáramlatokat. Az olyan megoldások, mint az első keréknél alkalmazott légfüggöny, a hátsó légterelő és diffúzor, az oldalsó küszöbtoldatok, a fenéklemez-burkolat, valamint a zárt kerékház-kialakítás mind hozzájárulnak a fogyasztás csökkentéséhez. A Hybrid és Plug-in kivitelen mindezeken túl az első hűtőrácsban aktív légbevezető csappantyút találunk, amely három állásban nyit vagy zár. Az Electric kivitel orra kecses, zárt kialakítást kapott. 


Ahogy a külső formaterv, úgy az Ioniq belső kialakítása is a típus futurisztikus aspektusát tükrözi. Megalkottuk a 'színtiszta high-tech' koncepciót, majd abból kiindulva alakítottuk ki az IONIQ kifinomult belső terét.

A finom, elegáns, letisztult tematika otthonos hangulattal társul az IONIQ fedélzetén; a rendelkezésre álló hely hatékony kihasználása mellett a kezelőszervek elhelyezésében logikus, strukturált alapelv érvényesült. A felhasznált anyagok kiválasztása során környezetbarát, fenntartható megoldásokra törekedtünk, valamint arra, hogy olyan egyszerű, letisztult megjelenést érjünk el, ami kecses, világos és tiszta hangulatot áraszt az utastérben.


Az Ioniq Hybrid modelleken megtalálható, kék díszítőelemek az utastérben is megjelennek, az ülések kék szegélyétől kezdve a műszerfalon található egyéb kék dekorációkig: metálkék sáv fut végig a digitális műszeregység alatt, a klímaberendezés kezelőszervei között; a tervezők kék keretben foglalták a középkonzoli légbeömlőket és a szellőzőnyílásokat, illetve a navigációs monitort és az indítógombot. Ugyanez a stíluselem jelenik meg a kormánykerék alsó szakaszán. 

Az Ioniq Hybrid az új, 1,6 literes közvetlen befecskendezéses, négyhengeres GDI 'Kappa' benzinmotort kapta, amely kategóriaelső (40%) termikus hatásfokot kínál, és amely 105 lóerőt, illetve 147 Nm forgatónyomatékot ad le. A motort kifejezetten hibrid felhasználásra hangolták, ahhoz egy élénk és közvetlen gázreakciókat biztosító, finoman kapcsolható hatfokozatú duplakuplungos sebességváltó csatlakozik. Ez az erőátviteli egység fontos megkülönböztető jegye az Ioniq-nak, amely így a versenytársaknál jóval dinamikusabb vezetési élményt kínál. A benzinmotorhoz csatlakozó villanymotor lehetővé teszi, hogy a jármű tisztán elektromos üzemben haladjon, és késlekedés nélküli nyomatékkifejtéssel biztosít fokozott menetdinamikát, amelyet még intenzívebbé tesz a többlengőkaros hátsó felfüggesztéssel szerelt futómű.


Az Ioniq Hybrid villanymotorja 32 kW (43,5 LE) maximális teljesítményre képes, legnagyobb forgatónyomatéka 170 Nm. A motort a hátsó ülések alá beépített, 1,56 kWh kapacitású lítium-ion polimer akkumulátor táplálja. Az 1,6 literes GDI motorral párosítva az Ioniq Hybrid hajtáslánca 103,6 kW (141 LE) rendszerteljesítményre és akár 265 Nm összesített nyomatékra képes, ami 185 km/óra végsebességet tesz lehetővé. A megcélzott CO2-kibocsátási érték akár 81 g/km (vegyes ciklus szerint). Az Ioniq Hybrid akár 120 km/óra sebességig képes tisztán elektromos üzemben közlekedni. Az eleve kedvező üzemanyag-fogyasztást és a kiemelkedően dinamikus vezethetőséget még intenzívebbé teszi a vezető által választható Sport vagy Eco üzemmód. 

Annak érdekében, hogy az Ioniq modellek fedélzetén energiapazarlás nélkül is kellemes, komfortos és frissítő környezet várhassa az utasokat, a klímaberendezés takarékos üzemmódba kapcsolható. A légkondicionálás, illetve fűtés során a rendszer a lehető legnagyobb mértékben az utastéren belüli levegő felhasználására törekszik. Ezzel a minimumra csökkenthetők a szellőztetéssel járó energia veszteségek, és javítható a rendszer általános hatásfoka. Ezen túlmenően a kétzónás klímaberendezés 'Csak vezető' üzemmóddal is rendelkezik, amelyben csökken a klímaberendezés, illetve a fűtés terhelése. 


A Hyundainál elsőként alkalmazott, kulcsfontosságú jellemző, hogy az IONIQ gyártásakor újrahasznosított vagy környezetbarát anyagokat alkalmaztunk. A belső ajtóburkolatok például visszanyert műanyag, fapor és vulkanikus kőzet keverékéből készült. Ez megjelenésében és zajcsillapítási jellemzőiben ugyanazt a színvonalat nyújtja, mint a hagyományos burkolatok, 20 százalékkal könnyebb azoknál. A tető- és az üléskárpitoknál felhasznált, cukornádból kinyert nyersanyagok javítják az utastéri levegő minőségét, valamint nagyobb fokú újrahasznosíthatóságot eredményeznek az autó hasznos élettartamának a végén. A szójababból kinyert komponensek felhasználásával kikevert festékek ragyogó metálszínt kölcsönöznek egyes komponenseknek.

Az ECO-DAS (környezetbarát vezetési stílus támogatási rendszer) több egyedi technológia összehangolt felhasználása révén teszi a lehető legtakarékosabbá az Ioniq működtetését. Az ECO-DAS rendszer kielemzi a műholdas navigációs rendszerbe betáplált útvonalat, és összeveti azt a pillanatnyi forgalmi adatokkal. Ennek alapján a rendszer a várható forgalmi helyzethez igazodva képes a lehető leggazdaságosabban gondoskodni az akkumulátorok töltéséről vagy éppen az extra villanymotoros rásegítésről. 


A fejlett rendszer tájékoztatja a vezetőt a sebességhatárok és útviszonyok várható változásairól. Ez lehetővé teszi, hogy a jármű ugyanazt a távolságot változatlan idő alatt, ám hirtelen gyorsítások vagy fékezések nélkül tegye meg, amivel csökkenthető az autó üzemanyag-fogyasztása, optimalizálható az akkumulátor kapacitása, és ezáltal megnövelhető az elektromos hatótávolság.

Az ügyfelek változatos életstílusához igazodva az IOniq egy sor előremutató infotainment és kapcsolódási megoldást is felmutathat.. Az IONIQ új generációs, nagy felbontású, 7 colos TFT információs műszeregységgel rendelkezik. A választott üzemmódtól függően változó műszerek és háttérszínek mindig a pillanatnyilag legfontosabb és leghasznosabb információkkal látják el a vezetőt, míg a színharmónia a pihentető vagy sportos hangulathoz igazodik. SPORT üzemmódban a kijelzőn forgó, digitális sebességmérő jelenik meg, amelyet analóg jellegű fordulatszámmérő vesz körül; utóbbi piros háttér előtt mutatja a motor fordulatszámát. ECO üzemmód választásakor a TFT tájékoztató kijelző egy szokásos, analóg sebességmérőt szimulál.


Az Ioniq tökéletes megoldást kínál azoknak a vezetőknek, akik okostelefonjukat teljes mértékben integrálni szeretnék a fedélzeti infotainment rendszerrel: az ő igényeiket az Apple CarPlay és az Android Auto funkciók elégítik ki. Mindkét rendszer lehetővé teszik hogy a felhasználó hordozható készülékét csatlakoztatva a monitoron keresztül igénybe vegye és vezérelje a telefon zenei lejátszás, híváskezelési vagy navigációs funkcióit. A harmonikus csatlakoztatás révén a vezető és utasai menet közben is kapcsolatban maradhatnak a külvilággal, anélkül hogy az elterelné figyelmüket az útról. Az utasok telefonjainak folyamatos töltéséről az Ioniq vezeték nélküli induktív töltőfelülete (Qi szabvány szerint) gondoskodik. 

Az Ioniq Hybrid és Plug-in modellek többlengőkaros (két alsó lengőkart alkalmazó) hátsó felfüggesztése fokozott rugózási kényelmet kínál, míg az első és hátsó felfüggesztés komponenseiben az arányokat tekintve jelentős mennyiségben alkalmazott alumínium mintegy 10 kilogrammal csökkenti a futómű tömegét a hagyományos szerkezetekhez képest. Az első felfüggesztésben minden egyes alsó lengőkar 2,3 kilogrammal könnyebb, ami az első tengelyen összesen 4,6 kg megtakarítást eredményezett, míg az Ioniq hátsó futóművénél oldalanként 3,57(összesen 7,14) kg-ot spóroltak meg a tervezők. 

A fékerőt úgy optimalizálták, hogy a rendszer a lehető legteljesebb mértékben kiaknázhassa a regeneratív fékhatást, ami a mozgási energia visszanyerése révén folyamatosan tölti az IONIQ akkumulátorát. A márka harmadik generációs energia-visszanyerő rendszerét alkalmazó, regeneratív fékrendszer a zajcsökkentésben is fontos szerepet játszik. Szintén a versenytársaknál csendesebbé teszi a működést az integrált fékrásegítő egység (iBAU), valamint a nyomásforrás egység (PSU). Ez egyben az ultra alacsony súrlódásért, ezáltal pedig a maximális hatásfokú fékenergia-visszanyerésért is felel.


A Michelin abroncsgyártóval közös fejlesztés révén az Ioniqot csekély gördülési ellenállású abroncsokkal (15, 16 vagy 17 colos keréktárcsán) szerelték fel a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás kedvéért, míg a nagyobb, 17 col átmérőjű kerekeket magas szilikatartalmú, nagyteljesítményű abroncsokkal szerelik. A felfüggesztést úgy hangolták, hogy a lehető legjobban harmonizáljon a csekély gördülési ellenállású abroncsokkal.

Az Ioniq modellek vázszerkezete 53 százalékban tartalmaz nagy szilárdságú acélt. Az így elért, kimagasló merevség kezes, közvetlen vezethetőséget és kiemelkedő biztonságot eredményez; az utasokat ütközés esetén magas fokú energiaelnyelő képesség és minimális deformálódású utascella védelmezi. 

Az aktív biztonsági rendszerek között említhetjük a holttér-felügyeletet, amely a sávváltást segítő rendszerrel, valamint a keresztirányú forgalom-felügyelettel együtt figyelmezteti a vezetőt a környezetében lévő járművekre, gyalogosokra vagy egyéb olyan tárgyakra, amelyek, ha nem észleli őket, balesetet okozhatnak. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS) és a sávelhagyást gátló rendszer (LKAS) autópályán segíti a vezetőt. A rendszerek riasztanak, ha nem biztonságos manővereket észlelnek: ehhez képesek érzékelni a jármű forgalmi sávon belül elfoglalt helyzetét. Az LDWS hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, még mielőtt az autó áthaladna a fehér vonalon, míg az LKAS hang- és fényjelzést követően a kormányzásba aktívan beleavatkozva visszaigazítja az autót a biztonságos irányba.


Az Ioniq önműködő vészfékezés funkcióval (AEB) is felszereltük: ez a fejlett, aktív biztonsági rendszer figyelmezteti a vezetőt a vészhelyzetekre, és szükség esetén önállóan működteti a fékrendszert. Az első és hátsó radarokat, valamint optikai érzékelőket (kamera) alkalmazó AEB három lépcsőben működik. Az első szinten fény- és hangjelzéssel emlékezteti a vezetőt, majd a veszélyhelyzet státuszától függő mértékben szabályozza a fékteljesítményt, végül az ütközést megelőző pillanatokban teljes fékerővel lassít. Amennyiben a rendszer autót vagy gyalogost észlel az Ioniq előtt, 10 km/óránál nem kisebb sebesség esetén aktiválódik, és minimálisra csökkenti a sérülés kockázatát, ha az ütközés már nem elkerülhető.

Az elülső radarral dolgozó intelligens tempomat képes tartani a beállított sebességet, illetve követési távolságot, ahhoz, hogy a vezetőnek a gáz- vagy a fékpedálra kellene lépnie. A rendszer automatikusan inaktívvá válik, amint a jármű sebessége 10 km/órára vagy az alá csökken. Az abroncsnyomás felügyeleti rendszer gondoskodik arról, hogy az abroncsokban mindig optimális legyen a nyomás.

Az Ioniq összesen hét légzsákkal óvja utasait. A többek között vezető oldali térdlégzsákot is tartalmazó légzsák-arzenál elemeit úgy helyeztük el, hogy ütközés esetén tökéletes védelmet nyújtsanak az utasoknak. A karosszéria-szerkezet merevítései, valamint a nagy szilárdságú, üvegszál-erősítésű hátsó lökhárító együttesen különösen ellenállóvá teszik az IONIQ modellcsalád tagjait egy esetleges ütközés során.

Forrás: Hyundai Hungary

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését