Családi mindenesek - Hyundai Tucson, Nissan Qashqai, Renault Kadjar


A hagyományosan dízelmotorokkal vásárolt crossoverek között is előretörnek a turbós benzinmotorok, ezért benzines autókkal jártunk utána annak, mire képes az új Hyundai Tucson és Renault Kadjar a piac egyik kedvence, a Nissan Qashqai ellen.

Csordás Gábor

A közepes méretű crossoverek a leginkább vágyott családi autók manapság, hiszen a megemelt üléspozíció, a tágas utastér és a praktikus megoldások minden elvárásnak megfelelnek, a divatos külső mégis jóval vonzóbbá tesz egy crossovert egy kombinál vagy egyterűnél. A tavaly megújult Nissan Qashqai a kategória egyik legnépszerűbb modellje, a közepes méretű crossoverek között csak az S-Cross előzi meg a hazai piacon, most azonban két erős ellenfelet kapott a vele rokonságban álló Renault Kadjar és a vadonatúj Hyundai Tucson képében. A vezess.hu-val közösen turbós benzinmotorokkal hasonlítottuk össze a három crossovert.


Megjelenés
Stílust és nevet is váltott a Hyundai szabadidő-terepjárója, az első generációval népszerűvé vált Tucson sokkal jobban hangzik a most leváltott ix35 betű-számkombinációjánál. A névváltás a külsőt nézve indokolt is volt, az előd csupa ívből álló vonalvezetése után ugyanis határozottabb, egységesebb formát kapott a Tucson, a masszív, tömbszerű forma a nagyobb Santa Fe stílusára emlékeztet. A Tucson nem csak nagyobbnak látszik, mint a Qashqai, hanem az is, hiszen tíz centivel hosszabb, néggyel szélesebb és hattal magasabb. Jellegzetes hűtőmaszkjáról a Nissan is könnyen felismerhető, bár hátulról nézve nem olyan karakteres, mint a többiek, de az arányaival, a kiállásával nincs gond. A mezőny legvonzóbbja mégis a Renault, amely a Nissannal közös alapra épül, mégis attól teljesen eltérő stílusú autó. A Kadjar azonos tengelytáv mellett hét centivel hosszabb, mint a Qashqai, a kombisabb formát a hangsúlyosan kidomborított hátsó sárvédők teszik vagányabbá. A képeken látható Kadjar és Tucson megjelenéséhez a 19 colos, kétszínű könnyűfém kerekek is hozzátesznek, igaz, a Qashqai csúcsfelszereltségéhez is éppen ez a méret járna.


Utastér
Belül sokat fejlődött az elődjéhez képest a Qashqai, a formák egységesebbek, az anyagok jobb minőségűek a korábbinál. A Kadjar az alul lapított kormánykerekével és az utas oldalán kapaszkodós középkonzoljával sportosabb hatást kelt, a külsőhöz hasonlóan a beltér stílusa is teljesen eltér a Nissanétól, csak néhány apró részlet emlékeztet a rokonságra. Például az ablakemelő kapcsolói, amelyek közül mind a három autóban csak a vezetőoldali automata. A Tucson logikus berendezése nagy előrelépés az előd érthetetlen kuszasága után, minőségi benyomást kelt a kétszínű műszerfal, és helytakarékosabb lett a váltókar környékének elrendezése, ahol így rengeteg tárolórekesznek marad hely. A Nissanban is sok helyre pakolhatunk, a Renault-ban már kevesebb rakodóhely akad.


Belső méretek
A helykínálat nagyon hasonló mind a három autóban, bár azért akadnak különbségek. Az első ülések a Kadjarban hangsúlyosabb oldaltartásúak, mint a Hyundaiban, de összességében a Nissan ülései tartanak a legjobban. A hátsó sorban azonban már a Tucson a legkényelmesebb, itt az üléstámla dőlésszöge is állítható, és csak ebben az autóban jár külön szellőzőnyílás és ülésfűtés a hátsó utasoknak. A lábtér valamivel nagyobb, mint a másik kettőben, de még a mezőnyben legrövidebbnek számító Qashqaiban is jól el lehet férni hátul.


Csomagtartó
Különböző megoldásokkal mutatják meg praktikus oldalukat a tesztelt crossoverek. A Tucson poggyásztere az állítható dőlésszögű háttámlával többféleképpen variálható, a raktér bővítésekor pedig külön helyen rögzíthetjük a használaton kívüli raktérfedő rolót. A padló alatt teljes mértékű, méghozzá könnyűfém felnis pótkereket találunk, a csomagtér mérete pedig még így, pótkerékkel is ennek a legnagyobb a három közül. Nincs azonban táskaakasztó, és a roló elhúzása is nehezebb, mert nem sínben fut, mint a Kadjar esetében. A Renault-nál ráadásul a csomagtér felől is ledönthetők az üléstámlák, és itt is megtaláljuk a Qashqai kettéosztott raktérpadlóját, ami térelválasztóként is használható. A Nissanban van egyedül roló helyett kalaptartó, aminek éppen ez alatt az osztott padló alatt akad helye, ha nincs rá szükség. Okos megoldás a Tucson automatikus csomagtér-nyitása: az ötödik ajtó akkor tárul fel, amikor a távirányítóval a zsebünkben időzünk az autó mögött.


Menettulajdonságok
A szabadidő-terepjárókat általában dízelmotorral választják, de egy családi célra vett crossoverben ma már érdemes figyelembe venni a turbós benzineseket is. A Qashqai és a Kadjar orrában ugyanaz az 1,2 literes négyhengeres dolgozik, az előbbiben 115 lóerőre képes, az utóbbiban pedig annyival erősebb, amennyivel nagyobb maga az autó: 130 lóerős. A finom járású, halk erőforrás erejét egyszerűen beoszthatjuk a kissé hosszú úton járó, de könnyen kapcsolható váltó hat fokozatával, a kétszáz newtonméter körüli nyomaték pedig bőven elegendő ahhoz, hogy lendületesen autózzunk. Az alapmotorhoz mindkét autóban csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztés jár, ez azonban aligha jelent problémát: a kissé feszesebb futóművű, ballonosabb kerekein mégis kényelmes Qashqai, valamint a lágyabb rugózású, de peres abroncsokon gördülő Kadjar is megállja a helyét a mindennapokban, a fogyasztásuk hét liter környékén tartható.


A Tucson alapmotorja az elődből ismerős 1,6 literes szívómotor 132 lóerővel, ami papíron rugalmasságával és fogyasztásával is elmarad a turbós konkurensek mögött. A tesztelt modellben az új, turbós benzinmotor dolgozott, ami azonban hiába 177 lóerős, ha az automatizált váltóval és az összkerékhajtással együtt már 150 kilogrammal nehezebb az alapmodellnél, és a másik két autónál is. A kis fordulatszámon nyugodt, pörgetve erőteljes motorjával, független hátsó felfüggesztésével a Tucson masszívnak érződik, stabilan kanyarodik, de még éppen elég kényelmes marad. A Qashqait is próbára tettük az erősebb, 1,6 literes, 163 lóerős turbós benzinmotorral, amihez már független hátsó felfüggesztés jár, és ez az elsőkerék-hajtású változat a meredek, kanyargós hegyi utakon és autópályán is csendesnek és dinamikusnak bizonyult, miközben a fogyasztása városon kívül alig több az alapmotorosénál.


Rendelhető a turbós Tucson is elsőkerék-hajtású, kézi váltós kivitelben, ám a tesztelt hétfokozatú, duplakuplungos váltó hiába gyorsan és finoman kapcsol, ha nem mindig elég összeszedett. Az erős motor, automatizált váltó és összkerékhajtás kombinációja pedig a fogyasztáson is érezhető volt, hiszen országúton is éppen tíz liter alatti értékeket kaptunk, városban pedig 13 liter fölé is ment az átlag. A Hyundai összkerékhajtása automatikus, de gombnyomásra fele-fele arányban is rögzíthetjük az első-hátsó kerekek közötti nyomatékelosztást. Kapcsolható összkerékhajtás a másik két modellnél csak az 1,6 literes, 130 lóerős dízelmotorhoz rendelhető.


Felszereltség és árak
Listaáron a Renault kínálja a legolcsóbban a Kadjart, és az 5 390 000 forintos alapmodellhez is járnak az elvárható extrák, de további opciók közt csak feljebb lépve válogathatunk, ekkor azonban már 150-250 ezer forint értékű extracsomagot is kapunk ajándékba. A listaáron kicsivel drágább Qashqai ára akciósan ötmillió forint alá csökken, míg a legdrágább a Tucson, amely a kedvezménnyel is legalább 5 799 000 forintba kerül. A klímaberendezés, a távirányítós központi zár, az elektromosan állítható tükrök és a Bluetooth kihangosítós rádió mind a három autónál szériaként járnak, a Qashqai és a Kadjar esetében a tempomat és az elektromos kézifék is, az utóbbi extrát a Tucson csak az automata sebességváltóhoz adja. Széria mindegyik autón a LED-es nappali menetfény, a Renault-nál alapáron, a Hyundainál pedig az alapmodellt kivéve a hátsó lámpa is LED-es. A Qashqai és a Kadjar esetében a csúcsmodellek kapnak LED-es fényszórót, míg a Tucson a közepes felszereltségnél 350 ezer forintért, felette szériában adja a modern reflektorokat.


Az önállóan parkoló, automata vészfékező és holttérfigyelő rendszer mind a három autóban lehet, a Hyundai tartja is a sávot, a másik kettő csak az elhagyását jelzi, míg a Nissan felülnézeti képet adó kamerarendszerrel segít. A Tucson és a Qashqai esetében is jelentős, 8-900 ezer forint az erősebb turbós benzinmotor felára, és nem lennénk meglepve, ha a Renault is hamarosan elérhetővé tenné a 163 lóerős benzinmotort a Kadjar kínálatában. Garanciában a Hyundai a legjobb, hiszen 5 évet kilométer-korlátozás nélkül vállal, de a Renault ajánlata is sokaknak kedvező lehet az 5 évig vagy 100 ezer kilométerig érvényes garanciával, míg a Nissan alapáron adott 2 éves vagy 100 ezer kilométeres garanciáját 105 ezer forintért toldhatjuk meg még két évvel.


Infotainment
Mind a három autóban érintőképernyőt találunk, amelyek közül a Hyundaié a legnagyobb (8 colos), ez kezelhető a leggyorsabban, és bár a másik kettőben is logikus a menü, a Nissan 5 colos képernyőjének felbontása felett eljárt az idő, a Renault 7 colos kapacitív kijelzője pedig nem mindig reagált az első érintésre. A Tucson hét évig ingyenes térképfrissítést kínál, a Qashqaiban felülnézeti képet adó kamerarendszert találhatunk, a Kadjar pedig személyre szabható kezdőlappal és levegőminőség-érzékelővel nyújt többet. A Renault-ban a műszeregység középső számlapját is színes képernyő helyettesíti, amelyet tetszés szerint személyre szabhatunk, és jópofa ötlet az is, hogy ha nincs üzenete a fedélzeti számítógépnek, akkor további jó utat kíván.


Értékelés
Nincs könnyű helyzetben a Nissan, hiszen a népszerű Qashqai hiába sikerült jól, ha már nem csak a házon belülről érkező Kadjar, de az egyre erősebb konkurenciának számító Tucson is a nyomában van. A Hyundai minden téren kiemelkedően teljesít, és egy kicsivel többet is nyújt a konkurenseinél, de mindezt érezhetően drágábban kínálja. A turbós alapmotorral a másik két autó is harmonikus, ráadásul a Qashqai és Kadjar képességei nagyon hasonlóak, az előbbi mellett a jobb vezethetősége, az utóbbi mellett a nagyobb csomagtartója szól.

Forrás: Autó és Stílus magazin

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését