A Hyundai tesztcentrumának mindennapjai


A Hyundai folyamatos fejlődésének egyik legékesebb bizonyítéka a néhány éve átadott európai tesztközpont, amelynek mindennapi rutinjába pillanthatunk be most.

Ahhoz, hogy megértsük, miért olyan fontos autóinak tökéletes minősége, a nyolcvanas évekbe kell visszakanyarodunk, amikor a Hyundai megjelent egyik legnagyobb exportpiacán, az Egyesült Államokban. Az 1985-ben érkezett Excel modellek hatalmas sikerként kezdték pályafutásukat, az első évben 169 ezer kisautó talált gazdára azon a piacon, ahol a Ford F-szériás kisteherautója 545 ezer daravolt piacvezető, a legjobban teljesítő japán Honda Accordból pedig 325 ezer darabot adtak el. Az Excel a második és harmadik évben még ennél is jobban teljesített, akkor azonban történt valami.

1988-ra a vásárlók már pontosan tudták, mire képes leginkább az Excel: szétesni. Sokan csak „fantasztikusan gagyi”-nak csúfolták az autót, az egyik szaklap pedig kimondta: „Megérdemli, hogy megbukjon.” Ezt követően tíz éven keresztül folyamatosan csökkentek az eladások, 1999-re az akkor már négytagú (Accent, Elantra, Sonata és Tiburon) márka csak 90 ezer autót tudott értékesíteni.


Ebben az időszakban két nagyon fontos változott meg. A vásárlók visszaszerzésére tett kísérletként 1998-ban a Hyundai elsőként vezette be a 10 éves, 100 ezer mérföldes garanciáját. Egy évvel később Mong-koo Chung lett a Hyundai Motor Company elnöke, aki korábban a a Hyundai Motor Service vezetőjeként közelről tapasztalta meg az autókkal kapcsolatos problémákat és arra tett fogadalmat, hogy ha a legfelső szintre jut, megoldja ezt a problémát.

A szigorú minőségbiztosítási intézkedéseknek köszönhetően ez működött is, A többi piaci szereplőnél gyorsabb reagálásuknak köszönhetően bemutatott  új és frissített modelleknek 2002-re a negyedik legnagyobb importmárkává vált a Hyundai az USÁ-ban. A JD Power 36 gyártót összefogó minőségi listáján 2003-ban még csak 23. helyen álló Hyundai 2014-re már a negyedik (a nem prémiumgyártók között az első) helyre tornászta fel magát és tavaly 725 ezer autót tudott eladni, szemben a 15 évvel korábbi 90 ezerrel. 


A minőségbiztosítás egy további lépéseként 2013-ban a Hyundai kiköltözött két éve bérelt garázsából és elfoglalta helyét a 6,6 millió euróból felhúzott vadonatúj, négyemeletes Nürburgring tesztközpontjában. Az épület egy hegy tetején áll, egyik oldalán a 258-as országúttal, míg másik oldalán közvetlen kijárattal a Nürburgring versenypályára. Az ezüstre fényezett épület emelt elhelyezkedése biztosítja az összes többi gyártó tesztközpontjánál magasabb pozíciót. A központ igazgatójaként, a járműfejlesztésért és –tesztelésért, valamint a megbízhatóságért, anyagfáradásért és korrózióért felelős Stephan Hoferer elmondta, a többi gyártó megpróbálta megakadályozni a Hyundai építkezését, de a vállalat ennek ellenére sikerrel járt.    

A Hyundai nem tipikus ázsiai gyártóként érkezett a Ringre. Habár más ázsiai vállalatok, így a Honda és a Toyota is rendelkezik létesítményekkel itt, egyik sem annyira célközpontú, mint a Hyundai tesztbázisa. A Hyundai európai tesztközpontjának legfontosabb feladata a tartósság tesztelése, amely a központ feladatainak 60 százalékát teszi ki. további 20 százalékot tesznek ki a futómű és kezelhetőségi tesztek, a maradék 20 százalék jut a nagyteljesítményű tesztekre. A központban van egy Genesis Coupe flotta is, amelyet a koreai mérnökök vezetéstechnikai tréningjéhez használnak.


A Nürburgring nagyjából 21 kilométeres aszfaltcsíkján összesen negyvennégy autógyártó, abroncsgyártó és beszállító osztozik a tesztnapokon, amelyek az év 16 hetében, havonta két héten áprilistól októberig zajlanak. A Hyundai 10-15 új modellt tesztel itt évente, mindegyiket 480 kemény körön keresztül gyötrik, amelyekből legalább 48 kört esőben tesznek meg, így minden autóban 180 ezer kilométert tesznek meg.

Hoferer azt is elárulta, a többi autógyártóhoz hasonlóan a Hyundai is bérpilótákat alkalmaz olyan cégektől, mint pl. a Top Line, akik az egyik idényben az Aston Martinnak, a másikban pedig már a Hyundainak dolgoznak. A pilóták teljesen hétköznapi emberek, normál ruházatukban egyáltalán nem különböznek az átlagemberektől. Jó részük viszont korábban hosszú évtizedeken keresztül versenyzett a Nürburgringen, így pontosan ismerik azt. Amikor egy autó megérkezik a tesztközpontba, először 5-10 kört tesznek meg vele a pályán és megpróbálják felállítani a legjobb köridőt. Ezek után a tesztelés 90-95 százalékában ezen legjobb időeredmény környékén, akár egy másodpercen belül autóznak órákon és napokon keresztül, hetente mintegy 110 körön át. Mivel annyira ismerik a pályát ésnem is kell odafigyelniük, így teljes figyelmüket arra tudják összpontosítani, hogy visszajelzéseket gyűjtsenek az adott autóról.


Tesztpilóták átlagos napja reggel kilenckor, a napi tesztprogram átfutásával kezdődik. Az első műszak ebédig tart, a déli megbeszélés alatt a garázs szerelői gumit, féktárcsákat és fékbetéteket cserélnek. A délutáni műszak újabb 3-4 órán keresztül tart, amelynek végeztével ismét gumikat cserélnek az autón. A mérnökök a nap végén 50 csatorna 20 ezer adatát és értékeit töltik le és elemzik ki másnapra. Lényegében ez egy versenytevékenység igazi verseny nélkül. Ezzel azt remélik, hogy a hat hetes intenzív tanulmányozás és koncentrált terhelés felkészíti az autót a vásárlók rendkívüli bánásmódjára is.

A tesztközpontban nemcsak a helyi, európai piacra szánt modellek vizsgáznak, de a koreai, vagy épp az amerikai piacokra készülő modellek is itt bizonyítanak. Így nem volt meglepő látvány az Amerikának szánt Hyundai Sonata Eco sem, amely a széria 16 colos alacsony gördülési ellenállású gumik helyett 18 colos Michelin gumikat kapott, amellyel jobban megfelelt a kanyargós versenypálya követelményeinek. Emellett a biztonság kedvéért bukócsöveket is szerelnek az autókba, ám ezek nem befolyásolják az autók viselkedését.


Ahogyan 1999, úgy 2013 is fontos változásokat hozott a Hyundai számára. A megnyitó tesztközpont mellett a márka a nagyteljesítményű járművek felé fordult és gyári konstruktőrként első alkalommal belépett a rali-világbajnokság világába. Két évvel később a Frankfurti Autószalonon megjelent a márka ambícióit összefoglaló N 2025 Vision Gran Turismo tanulmány és bemutatták a vadonatúj i20 WRC 2016-os verzióját és az N sportmárkában rejlő lehetőségeket bemutató RM15 tanulmány. Hoferer szerint a nagyteljesítményű tesztelések jelenlegi 20 százalékos aránya eltolódik a jövőben, amikor a Hyundai N programja beindul és megjelennek a márka teljesítményorientált és versenyzésre is alkalmas első tesztautói.    

Merész terveknek tűnhetnek ezek, ám a Hyundai történelmének alapján akár működhet is. hiszen nem telt el húsz év sem azóta, hogy a koreai márkának az autógyártók leghosszabb garanciájára volt szüksége ahhoz, hogy visszacsalogassa ügyfeleit a szalonokba.

Forrás: autoblog.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei