A Hyundai tesztcentrumának mindennapjai
A Hyundai folyamatos fejlődésének egyik legékesebb bizonyítéka a néhány éve átadott európai tesztközpont, amelynek mindennapi rutinjába pillanthatunk be most.
Ahhoz, hogy megértsük, miért olyan fontos autóinak tökéletes
minősége, a nyolcvanas évekbe kell visszakanyarodunk, amikor a Hyundai
megjelent egyik legnagyobb exportpiacán, az Egyesült Államokban. Az 1985-ben
érkezett Excel modellek hatalmas sikerként kezdték pályafutásukat, az első
évben 169 ezer kisautó talált gazdára azon a piacon, ahol a Ford F-szériás
kisteherautója 545 ezer daravolt piacvezető, a legjobban teljesítő japán Honda
Accordból pedig 325 ezer darabot adtak el. Az Excel a második és harmadik évben
még ennél is jobban teljesített, akkor azonban történt valami.
1988-ra a vásárlók már pontosan tudták, mire képes leginkább
az Excel: szétesni. Sokan csak „fantasztikusan gagyi”-nak csúfolták az autót,
az egyik szaklap pedig kimondta: „Megérdemli, hogy megbukjon.” Ezt követően tíz
éven keresztül folyamatosan csökkentek az eladások, 1999-re az akkor már
négytagú (Accent, Elantra, Sonata és Tiburon) márka csak 90 ezer autót tudott
értékesíteni.
Ebben az időszakban két nagyon fontos változott meg. A
vásárlók visszaszerzésére tett kísérletként 1998-ban a Hyundai elsőként vezette
be a 10 éves, 100 ezer mérföldes garanciáját. Egy évvel később Mong-koo Chung
lett a Hyundai Motor Company elnöke, aki korábban a a Hyundai Motor Service
vezetőjeként közelről tapasztalta meg az autókkal kapcsolatos problémákat és arra
tett fogadalmat, hogy ha a legfelső szintre jut, megoldja ezt a problémát.
A szigorú minőségbiztosítási intézkedéseknek köszönhetően ez
működött is, A többi piaci szereplőnél gyorsabb reagálásuknak köszönhetően
bemutatott új és frissített modelleknek
2002-re a negyedik legnagyobb importmárkává vált a Hyundai az USÁ-ban. A JD
Power 36 gyártót összefogó minőségi listáján 2003-ban még csak 23. helyen álló
Hyundai 2014-re már a negyedik (a nem prémiumgyártók között az első) helyre
tornászta fel magát és tavaly 725 ezer autót tudott eladni, szemben a 15 évvel
korábbi 90 ezerrel.
A minőségbiztosítás egy további lépéseként 2013-ban a
Hyundai kiköltözött két éve bérelt garázsából és elfoglalta helyét a 6,6 millió
euróból felhúzott vadonatúj, négyemeletes Nürburgring tesztközpontjában. Az
épület egy hegy tetején áll, egyik oldalán a 258-as országúttal, míg másik
oldalán közvetlen kijárattal a Nürburgring versenypályára. Az ezüstre fényezett
épület emelt elhelyezkedése biztosítja az összes többi gyártó tesztközpontjánál
magasabb pozíciót. A központ igazgatójaként, a járműfejlesztésért és
–tesztelésért, valamint a megbízhatóságért, anyagfáradásért és korrózióért
felelős Stephan Hoferer elmondta, a többi gyártó megpróbálta megakadályozni a
Hyundai építkezését, de a vállalat ennek ellenére sikerrel járt.
A Hyundai nem tipikus ázsiai gyártóként érkezett a Ringre.
Habár más ázsiai vállalatok, így a Honda és a Toyota is rendelkezik
létesítményekkel itt, egyik sem annyira célközpontú, mint a Hyundai
tesztbázisa. A Hyundai európai tesztközpontjának legfontosabb feladata a
tartósság tesztelése, amely a központ feladatainak 60 százalékát teszi ki.
további 20 százalékot tesznek ki a futómű és kezelhetőségi tesztek, a maradék
20 százalék jut a nagyteljesítményű tesztekre. A központban van egy Genesis
Coupe flotta is, amelyet a koreai mérnökök vezetéstechnikai tréningjéhez
használnak.
A Nürburgring nagyjából 21 kilométeres aszfaltcsíkján
összesen negyvennégy autógyártó, abroncsgyártó és beszállító osztozik a
tesztnapokon, amelyek az év 16 hetében, havonta két héten áprilistól októberig
zajlanak. A Hyundai 10-15 új modellt tesztel itt évente, mindegyiket 480 kemény
körön keresztül gyötrik, amelyekből legalább 48 kört esőben tesznek meg, így
minden autóban 180 ezer kilométert tesznek meg.
Hoferer azt is elárulta, a többi autógyártóhoz hasonlóan a
Hyundai is bérpilótákat alkalmaz olyan cégektől, mint pl. a Top Line, akik az
egyik idényben az Aston Martinnak, a másikban pedig már a Hyundainak dolgoznak.
A pilóták teljesen hétköznapi emberek, normál ruházatukban egyáltalán nem
különböznek az átlagemberektől. Jó részük viszont korábban hosszú évtizedeken
keresztül versenyzett a Nürburgringen, így pontosan ismerik azt. Amikor egy
autó megérkezik a tesztközpontba, először 5-10 kört tesznek meg vele a pályán
és megpróbálják felállítani a legjobb köridőt. Ezek után a tesztelés 90-95
százalékában ezen legjobb időeredmény környékén, akár egy másodpercen belül
autóznak órákon és napokon keresztül, hetente mintegy 110 körön át. Mivel
annyira ismerik a pályát ésnem is kell odafigyelniük, így teljes figyelmüket
arra tudják összpontosítani, hogy visszajelzéseket gyűjtsenek az adott autóról.
Tesztpilóták átlagos napja reggel kilenckor, a napi
tesztprogram átfutásával kezdődik. Az első műszak ebédig tart, a déli
megbeszélés alatt a garázs szerelői gumit, féktárcsákat és fékbetéteket
cserélnek. A délutáni műszak újabb 3-4 órán keresztül tart, amelynek végeztével
ismét gumikat cserélnek az autón. A mérnökök a nap végén 50 csatorna 20 ezer
adatát és értékeit töltik le és elemzik ki másnapra. Lényegében ez egy
versenytevékenység igazi verseny nélkül. Ezzel azt remélik, hogy a hat hetes
intenzív tanulmányozás és koncentrált terhelés felkészíti az autót a vásárlók
rendkívüli bánásmódjára is.
A tesztközpontban nemcsak a helyi, európai piacra szánt
modellek vizsgáznak, de a koreai, vagy épp az amerikai piacokra készülő
modellek is itt bizonyítanak. Így nem volt meglepő látvány az Amerikának szánt
Hyundai Sonata Eco sem, amely a széria 16 colos alacsony gördülési ellenállású
gumik helyett 18 colos Michelin gumikat kapott, amellyel jobban megfelelt a kanyargós
versenypálya követelményeinek. Emellett a biztonság kedvéért bukócsöveket is
szerelnek az autókba, ám ezek nem befolyásolják az autók viselkedését.
Ahogyan 1999, úgy 2013 is fontos változásokat hozott a
Hyundai számára. A megnyitó tesztközpont mellett a márka a nagyteljesítményű
járművek felé fordult és gyári konstruktőrként első alkalommal belépett a
rali-világbajnokság világába. Két évvel később a Frankfurti Autószalonon
megjelent a márka ambícióit összefoglaló N 2025 Vision Gran Turismo tanulmány
és bemutatták a vadonatúj i20 WRC 2016-os verzióját és az N sportmárkában rejlő
lehetőségeket bemutató RM15 tanulmány. Hoferer szerint a nagyteljesítményű
tesztelések jelenlegi 20 százalékos aránya eltolódik a jövőben, amikor a
Hyundai N programja beindul és megjelennek a márka teljesítményorientált és
versenyzésre is alkalmas első tesztautói.
Merész terveknek tűnhetnek ezek, ám a Hyundai történelmének
alapján akár működhet is. hiszen nem telt el húsz év sem azóta, hogy a koreai
márkának az autógyártók leghosszabb garanciájára volt szüksége ahhoz, hogy
visszacsalogassa ügyfeleit a szalonokba.
Forrás: autoblog.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!