Elektromos invázióra készül a Hyundai


A Hyundai csoport hatalmas lendülettel kívánja környezetbarát modelleket kínáló konkurenseit utolérni, amelynek keretein belül 2020-ig 26 gazdaságos modell érkezik.
 
A Hyundai csoport az elkövetkező négy év során több mint két tucat környezetkímélő részben, vagy teljesen elektromos modellt kíván bemutatni és a meglévő modellek környezetbarát változatai mellett olyan új modellek érkezésére is számíthatunk, mint amilyen a Hyundai Ioniq.

Amikor Ki-Sang Lee 2005-ben a Hyundai Motor gazdaságos motorfejlesztő részlegének vezetőjeként csatlakozott a vállalathoz, a rivális Toyota Motor már nyolc éves előnnyel rendelkezett a hibridek piacán. Az környezetbarát technológiákban jártas koreai mérnökök hiánya miatt Leenek újabb két évre volt szüksége ahhoz, hogy egy megfelelő csapatot hozzon össze, így a vállalat csak 2010-ben tudta bemutatni első hibridjüket, a Sonata Hybrid modellt.  

A Hyundai csoport azonban nemcsak előzni szeretne, de majdnem összes konkurensét szeretné maga mögé utasítani. Terveik szerint összesen 26 hibrid, plug-in hibrid, elektromos és üzemanyagcellás modellt vezetnek piacra 2020-ig. amikor pedig ezzel készen lesznek, Lee szerint a kínálat a Toyota mögött a második legnagyobb környezetbarát gyártóvá katapultálja előre a csoportot.   


Ez egy kockázatos, de szükséges lépés, hiszen a Hyundai csoport csak ezzel tudja majd teljesíteni a jövő egyre szigorodó környezetvédelmi előírásait. Így ugyanarra kényszerülnek, mint más autógyártók: néha nem teljesen kipróbált, következő generációs erőforrásokkal igyekeznek az olyan eltérő ízlésű és eltérő szabályrendszerrel rendelkező piacok igényeit kielégíteni, amilyen az Egyesült Államok, Kína, vagy Európa. Ha rosszul döntenek, az hatalmas veszteséget jelent értékben és presztízsben egyaránt.

„Fel kell készülnünk minden lehetőségre” – mondta Lee egy elektromos járműkiállításon. „Egy nagy fejfájást okoz, de muszáj alkalmazkodnunk. És ez valóban nagyon nehéz számunkra.”

A 26 tervezett modell közül 12 hibrid, 6 plug-in hibrid, két elektromos és két üzemanyagcellás meghajtású típus érkezésére számíthatunk. Ezek között lesz olyan, ami már meglévő típus, vagy hamarosan megjelenő új típusnév. A Hyundainál a Sonata hibrid és konnektoros hibrid változata mellé érkezik az Ioniq hibrid, plug-in hibrid és Electric változata, a Grandeur hibrid, valamint a Tucson üzemanyagcellás kivitele. A Kiánál az Optima hibrid mellett plug-in hibrid is lesz, a Soul EV mellett még idén jön az Ioniq testvérmodellje, a Niro kisterepjáró is. 


„Ez még csak az alap, amelyre építkezni tudunk” – súgja meg Lee, az elektromos modelleket fejlesztő Hyundai csoport Környezetbarát Fejlesztőközpontjának alelnöke. Hozzátette, az időzítés korántsem tökéletes. A környezetbarát modellek épp akkor érkeznek, amikor az üzemanyagok ára a mélyponton van, amely miatt a vevők kevésbé figyelnek oda a választott új autóik fogyasztására. Az amerikai piacon februárban 59 százalékos volt a terepjárók és kisteherautók részaránya, míg a Hyundai csoport esetében ugyanez az arány csak 29 százalékos volt. a kereskedők éppen ezért szkeptikusak az új irányvonallal szemben. „Én szintén aggódom emiatt” – ismeri el Lee.

Ugyan a Hyundai csoport szeretne az évtized végéig a második legnagyobb környezetbarát autógyártóvá válni, eközben konkrét értékesítési célt nem hozott nyilvánosságra. Lee szerint a jelenlegi szint több mint háromszorosát szeretnék elérni, amely azt jelentené, hogy 2020-ra legalább évi 300 ezer ilyen autó eladásával számolnak.   

A Hyundai tavaly 42 900 hibrid és konnektoros modellt adott el világszerte, amely mellett 300 üzemanyagcellás autót is értékesített, viszont nem volt elektromos autója. A Kia emellett csak 18 375 hibridet értékesített, amely mellett a Soul elektromos kiviteléből 8 450 darabot is eladott. Ezekkel szemben a Toyota tavaly 1,2 millió hibridet és plug-in hibridet adott el 2015-ben. 


Az elemzők szerint a Hyundai céljai inkább szimbolikus jelentőségűek. „Nem az a baj, hogy a második legnagyobbak szeretnének lenni, de mihamarabb szükségük van elektromos járműkínálatra” – mondja Karl Brauer, a Kelley Blue Book járműipari vezető elemzője. „A Hyundai csoportnak egy költséghatékony akku és motorbeszállító láncolatot kell létrehoznia és olyan járműveket kell fejleszteniük, amelyekbe könnyen integrálhatóak az elektromos hajtóművek.”

A megoldás kulcsa a közös részegységek használata. A szükségletek feltérképezése után Lee csapata meghatározta azokat a részegység variációkat, amelyek az összes környezetbarát típushoz szükségesek. „Például az összes elektromos motorunk átmérője egyforma” – mondja Lee. „A teljesítmény különböző, de állítani tudjuk a tekercselést. A motorvezérlő esetében pedig ugyanazt a nyomtatott áramkört használjuk.” Miközben minden típus szerény 20 ezer darabos mennyiséget ér el, Lee szerint a komponenseken alapuló mennyiség meghaladhatja a százezer darabot is. „A Toyotán kívül más vállalatokkal szemben látok versenyképességet.”

A csoport zöldautói eddig még nem termeltek profitot, de Lee szerint ez is megváltozhat a közeljövőben. „Még 2020 előtt az a célunk, hogy profitot érjünk el ezekkel a környezetbarát modellekkel” – mondja.


A fentiek a hosszú távú Ioniq Projekt részei, amely egyben a Hyundai vadonatúj Ioniq elektromos járműcsaládjának neve is. A Genfi Autószalonon beharangozott stratégia lényege, hogy az autóra „vezetési eszközként, ne gépként” tekintsenek. A terv célja innováció a biztonság, konnektivitás, kezelhetőség, forma és jövőbeli mobilitás terén.   

Lee számára a Toyota szintjének elérése személyes és szakmai szenvedély is egyben. Amikor a Toyota 1997-ben bemutatta az első Priust, Lee szerint a Hyundai nem vette komolyan a benzin-elektromos hajtáslánc technológiát. 2003-ra azonban a Hyundai belátta, hogy be kell szállnia ahhoz, hogy ne essen vissza, Lee pedig 2005-től csatlakozott azért, hogy felgyorsítsa az eseményeket. „A biztonság kedvéért jól elő kellett készítenünk a dolgokat”- mondja Lee, aki korábban belsőégésű motorok fejlesztésével foglalkozott. „Sokat szenvedtünk, nem találtunk megfelelő mérnököt vagy szakembert a vállalatunkon belül.”

Elemzők szerint a Hyundainak új erőforrásokra van szüksége ahhoz, hogy megnyerje vásárlóit. „A termékeknek versenyképes mutatókat kell hozniuk fogyasztásban, hatótávban, teljesítményben azért, hogy valamennyivel előrébb kerüljenek a konkurensekhez képest” – mondja Stephanie Brinkley, az IHS Automotive autóipari elemzője.


Lee elmondta, a Hyundai Ioniq érkezésével a vállalat remélhetőleg ledolgoz majd valamennyit a felgyülemlett hátrányából. Azt ígéri, az Ioniq hibrid nemcsak gazdaságosabb lesz a Priusnál, de felfüggesztésének és duplakuplungos automata váltójának köszönhetően jóval sportosabb vezetési élményt kínál japán konkurensénél. Úgy tűnik, az Ioniq konnektoros hibridje lekörözi az új Prius plug-in változatát a Prius Prime modellt is, hiszen amíg az Ioniq 40, addig a Prius Prime csupán 35 kilométert képes megtenni elektromos motorja segítségével. „Számomra nagy jelentőséggel bírnak ezek a tények. Ha elérjük ezt a technológiai szintet, én leszek a világ legboldogabb mérnöke” – mondja Lee.

Forrás: autonews.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei