Elektromos invázióra készül a Hyundai
A Hyundai csoport hatalmas lendülettel kívánja környezetbarát modelleket kínáló konkurenseit utolérni, amelynek keretein belül 2020-ig 26 gazdaságos modell érkezik.
A Hyundai csoport az elkövetkező négy év során több mint két
tucat környezetkímélő részben, vagy teljesen elektromos modellt kíván bemutatni
és a meglévő modellek környezetbarát változatai mellett olyan új modellek
érkezésére is számíthatunk, mint amilyen a Hyundai Ioniq.
Amikor Ki-Sang Lee 2005-ben a Hyundai Motor gazdaságos
motorfejlesztő részlegének vezetőjeként csatlakozott a vállalathoz, a rivális
Toyota Motor már nyolc éves előnnyel rendelkezett a hibridek piacán. Az
környezetbarát technológiákban jártas koreai mérnökök hiánya miatt Leenek újabb
két évre volt szüksége ahhoz, hogy egy megfelelő csapatot hozzon össze, így a
vállalat csak 2010-ben tudta bemutatni első hibridjüket, a Sonata Hybrid
modellt.
A Hyundai csoport azonban nemcsak előzni szeretne, de
majdnem összes konkurensét szeretné maga mögé utasítani. Terveik szerint
összesen 26 hibrid, plug-in hibrid, elektromos és üzemanyagcellás modellt
vezetnek piacra 2020-ig. amikor pedig ezzel készen lesznek, Lee szerint a
kínálat a Toyota mögött a második legnagyobb környezetbarát gyártóvá katapultálja
előre a csoportot.
Ez egy kockázatos, de szükséges lépés, hiszen a Hyundai
csoport csak ezzel tudja majd teljesíteni a jövő egyre szigorodó
környezetvédelmi előírásait. Így ugyanarra kényszerülnek, mint más autógyártók:
néha nem teljesen kipróbált, következő generációs erőforrásokkal igyekeznek az
olyan eltérő ízlésű és eltérő szabályrendszerrel rendelkező piacok igényeit
kielégíteni, amilyen az Egyesült Államok, Kína, vagy Európa. Ha rosszul
döntenek, az hatalmas veszteséget jelent értékben és presztízsben egyaránt.
„Fel kell készülnünk minden lehetőségre” – mondta Lee egy
elektromos járműkiállításon. „Egy nagy fejfájást okoz, de muszáj
alkalmazkodnunk. És ez valóban nagyon nehéz számunkra.”
A 26 tervezett modell közül 12 hibrid, 6 plug-in hibrid, két
elektromos és két üzemanyagcellás meghajtású típus érkezésére számíthatunk. Ezek
között lesz olyan, ami már meglévő típus, vagy hamarosan megjelenő új típusnév.
A Hyundainál a Sonata hibrid és konnektoros hibrid változata mellé érkezik az
Ioniq hibrid, plug-in hibrid és Electric változata, a Grandeur hibrid, valamint
a Tucson üzemanyagcellás kivitele. A Kiánál az Optima hibrid mellett plug-in
hibrid is lesz, a Soul EV mellett még idén jön az Ioniq testvérmodellje, a Niro
kisterepjáró is.
„Ez még csak az alap, amelyre építkezni tudunk” – súgja meg
Lee, az elektromos modelleket fejlesztő Hyundai csoport Környezetbarát
Fejlesztőközpontjának alelnöke. Hozzátette, az időzítés korántsem tökéletes. A
környezetbarát modellek épp akkor érkeznek, amikor az üzemanyagok ára a
mélyponton van, amely miatt a vevők kevésbé figyelnek oda a választott új
autóik fogyasztására. Az amerikai piacon februárban 59 százalékos volt a
terepjárók és kisteherautók részaránya, míg a Hyundai csoport esetében ugyanez
az arány csak 29 százalékos volt. a kereskedők éppen ezért szkeptikusak az új
irányvonallal szemben. „Én szintén aggódom emiatt” – ismeri el Lee.
Ugyan a Hyundai csoport szeretne az évtized végéig a második
legnagyobb környezetbarát autógyártóvá válni, eközben konkrét értékesítési célt
nem hozott nyilvánosságra. Lee szerint a jelenlegi szint több mint
háromszorosát szeretnék elérni, amely azt jelentené, hogy 2020-ra legalább évi
300 ezer ilyen autó eladásával számolnak.
A Hyundai tavaly 42 900 hibrid és konnektoros modellt
adott el világszerte, amely mellett 300 üzemanyagcellás autót is értékesített,
viszont nem volt elektromos autója. A Kia emellett csak 18 375 hibridet
értékesített, amely mellett a Soul elektromos kiviteléből 8 450 darabot is
eladott. Ezekkel szemben a Toyota tavaly 1,2 millió hibridet és plug-in hibridet
adott el 2015-ben.
Az elemzők szerint a Hyundai céljai inkább szimbolikus
jelentőségűek. „Nem az a baj, hogy a második legnagyobbak szeretnének lenni, de
mihamarabb szükségük van elektromos járműkínálatra” – mondja Karl Brauer, a
Kelley Blue Book járműipari vezető elemzője. „A Hyundai csoportnak egy
költséghatékony akku és motorbeszállító láncolatot kell létrehoznia és olyan
járműveket kell fejleszteniük, amelyekbe könnyen integrálhatóak az elektromos
hajtóművek.”
A megoldás kulcsa a közös részegységek használata. A
szükségletek feltérképezése után Lee csapata meghatározta azokat a részegység
variációkat, amelyek az összes környezetbarát típushoz szükségesek. „Például az
összes elektromos motorunk átmérője egyforma” – mondja Lee. „A teljesítmény
különböző, de állítani tudjuk a tekercselést. A motorvezérlő esetében pedig
ugyanazt a nyomtatott áramkört használjuk.” Miközben minden típus szerény 20
ezer darabos mennyiséget ér el, Lee szerint a komponenseken alapuló mennyiség
meghaladhatja a százezer darabot is. „A Toyotán kívül más vállalatokkal szemben
látok versenyképességet.”
A csoport zöldautói eddig még nem termeltek profitot, de Lee
szerint ez is megváltozhat a közeljövőben. „Még 2020 előtt az a célunk, hogy
profitot érjünk el ezekkel a környezetbarát modellekkel” – mondja.
A fentiek a hosszú távú Ioniq Projekt részei, amely egyben a
Hyundai vadonatúj Ioniq elektromos járműcsaládjának neve is. A Genfi
Autószalonon beharangozott stratégia lényege, hogy az autóra „vezetési
eszközként, ne gépként” tekintsenek. A terv célja innováció a biztonság,
konnektivitás, kezelhetőség, forma és jövőbeli mobilitás terén.
Lee számára a Toyota szintjének elérése személyes és szakmai
szenvedély is egyben. Amikor a Toyota 1997-ben bemutatta az első Priust, Lee
szerint a Hyundai nem vette komolyan a benzin-elektromos hajtáslánc
technológiát. 2003-ra azonban a Hyundai belátta, hogy be kell szállnia ahhoz,
hogy ne essen vissza, Lee pedig 2005-től csatlakozott azért, hogy felgyorsítsa
az eseményeket. „A biztonság kedvéért jól elő kellett készítenünk a dolgokat”-
mondja Lee, aki korábban belsőégésű motorok fejlesztésével foglalkozott. „Sokat
szenvedtünk, nem találtunk megfelelő mérnököt vagy szakembert a vállalatunkon
belül.”
Elemzők szerint a Hyundainak új erőforrásokra van szüksége
ahhoz, hogy megnyerje vásárlóit. „A termékeknek versenyképes mutatókat kell
hozniuk fogyasztásban, hatótávban, teljesítményben azért, hogy valamennyivel
előrébb kerüljenek a konkurensekhez képest” – mondja Stephanie Brinkley, az IHS
Automotive autóipari elemzője.
Lee elmondta, a Hyundai Ioniq érkezésével a vállalat
remélhetőleg ledolgoz majd valamennyit a felgyülemlett hátrányából. Azt ígéri,
az Ioniq hibrid nemcsak gazdaságosabb lesz a Priusnál, de felfüggesztésének és
duplakuplungos automata váltójának köszönhetően jóval sportosabb vezetési
élményt kínál japán konkurensénél. Úgy tűnik, az Ioniq konnektoros hibridje lekörözi
az új Prius plug-in változatát a Prius Prime modellt is, hiszen amíg az Ioniq 40,
addig a Prius Prime csupán 35 kilométert képes megtenni elektromos motorja
segítségével. „Számomra nagy jelentőséggel bírnak ezek a tények. Ha elérjük ezt
a technológiai szintet, én leszek a világ legboldogabb mérnöke” – mondja Lee.
Forrás: autonews.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!