Egymással küzdenek a Hyundai márkái Csehországban
Miközben a Kia egyre több, addig a Hyundai egyre kevesebb
autót értékesít a cseh piacon, együttesen viszont csökken az eladott koreai
modellek darabszáma Csehországban.
A Hyundai csoport két márkája, a Kia és a Hyundai még
2014-ben is a cseh piac mintegy 13 százalékát tudhatta magáénak, piaci részesedésük
mostanra viszont 10 százalék alá csökkent. Teszik mindezt annak ellenére, hogy
a nosovicei Hyundai, illetve a zsolnai Kia gyárnak köszönhetőn részesedésük még
így is jelentősen nagyobb, mint az európai átlag.
A statisztikákat közelebbről megvizsgálva egy további trend
is kitűnik: a Hyundai egyre kevesebb autót ad el és 7,18 százalékos
részesedésével piacot veszít, miközben a Kia eladásai enyhe emelkedést mutatnak,
piaci részesedése jelenleg 3,47 százalék. Ez még akkor is érzékelhető, ha a
Hyundai kétszer annyi autót adott el, mint a Kia. A két márka az év első két
hónapját tekintve 6 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik.
Az év első három hónapját tekintve a Kia újautó-eladásai
több mint 16 százalékkal emelkedtek, miközben a Hyundai eredményei 7 százalékot
estek vissza. Csak márciust nézve a két koreai márka még közelebb került
egymáshoz, amikor a Hyundai 7,07, míg a Kia 3,7 százalékos részesedést
produkált.
Az elmúlt években a Hyundai jelentősen visszaesett a cseh
piacon: a 2014-es 9,86 százalékkal szemben idén márciusban ez csak 7,07
százalék volt. a csökkenés mögött elsősorban a kereskedőhálózat csökkentése és
az agresszív marketing állhat. A Kia azonban egyre jobban teljesít, 2012-ben
még kevéssel 5 százalék alatt is voltak, de az utóbbi években 3 és 4 százalék
között mozgott a piaci részarányuk. A Hyundai még így is a cseh piac harmadik
legnagyobb autómárkája, míg a Kia a hatodik helyen áll.
Az év első negyedében a legnépszerűbb koreai modell az i30
volt, amelyből 1 260 darabot értékesítettek. Ezt követi az ix20 1 041,
majd a Kia cee’d 688 darabbal, a Hyundai Tucson 638 darabbal, míg a Kia
Sportage-ből 612 darabot adtak el Csehországban. Márciusban a Zsolnán készülő
új Sportage volt a Kia legnépszerűbb modellje, amelyből többet adtak el, mint a
Nosovicén készülő Hyundai Tucsonból.
„Kereskedelmi és stratégiai szempontból a Kia és a Hyundai
teljesen független vállalatoknak számítanak, így nincs semmiféle belső piaci korlátozás”
– mondta Kateřina Jougličková, a Kia Motors cseh vállalatának szóvivője, aki
szerint a Kia jó teljesítménye az új modelleknek, a Rio frissített változatának
és a kereskedőhálózat újraszervezésének eredménye. „Nemrég gazdaságilag erős
partnerekkel új kereskedéseket tudtunk megnyitni” – tette hozzá.