A Hyundai továbbra is maga fejleszti üzemanyagcellás technológiáját
Miközben számos globális autógyártó igyekszik megosztani az üzemanyagcellás meghajtási rendszerek igen drága fejlesztési költségeit, addig a Hyundai továbbra is saját útját járja
A Hyundai csoport már a kétezres évek legelején látott
fantáziát a hidrogénre épülő üzemanyagcellás járművek fejlesztésében, 2013-tól
pedig a saját technológiára épülő rendszerük negyedik generációját már
kereskedelmi forgalomban is értékesítik. Az utóbbi években már nemcsak a koreai
óriáscég, de más globális autógyártók is az üzemanyagcellás technika felé
fordultak, ám a Hyundaitól eltérően igyekeznek más beszállítókkal együtt
megosztani a fejlesztés tetemes költségeit.
A Hyundai azonban továbbra sem gondolja, hogy külső
partnerekkel kellene szövetkeznie, ami azonban nem azt jelenti, hogy nem
érdeklődnek más fejlesztők eredményei iránt. „Nemrég kaptunk számos
beszállítótól kaptunk ajánlatokat” – mondta Ki Ahn Byung, a Hyundai
fejlesztőközpontjának Környezetbarát Járműfejlesztési részlegének vezetője.
„Nagyon gondosan áttekintettük ezeket, de végeredményben arra jutottunk, hogy
ezek nem sok előnyt jelentenek számunkra.”
A döntés részben azért születhetett meg, mivel a Hyundai már
előrehaladott állapotban van a következő generációs üzemanyagcellás rendszerek
fejlesztése terén. A Tucson üzemanyagcellás változatának érkezése 2018-ban
várható, amelyről Ahn annyit elárult, hogy a kisebb hidrogéntartály mellett
jóval kisebb méretű üzemanyagcellával is rendelkezik, amely a jármű központi
meghajtási rendszerének alapját képzi, hiszen a tárolt hidrogén az oxigénnel
reakcióba lépve itt alakul át elektromos energiává.
A jelenleg Koreában, Kaliforniában és Európa számos
országában elérhető Tucson/ix35 Fuel Cell egy 136 lóerős elektromotorral
rendelkezik, amelyet egy 700 bar nyomás alatt tartott, 5,6 kg hidrogén tárolására
képes üzemanyagtank lát el hidrogénnel. Ezzel az autó 426 kilométert képes
megtenni újratöltés nélkül.
Ahn sejtelmesen azt is elárulta, más, meg nem nevezett
technológiai újítások is bemutatkoznak majd az új generációs Tucson Fuel Cell
változatában, amelynek koreai bemutatását várhatóan a 2018 februárjában kezdődő
Téli Olimpiához időzítik majd.
Ahn szerint a Hyundai egyáltalán nem zárkózik el a
lehetséges jövőbeli technológiai szövetségektől. „Ha együttdolgozunk valaki
mással, akkor azt talán nem a következő, de az azt követő, 2020 utáni
generációnál tesszük meg” – mondta és utalt arra is, hogy egy ilyen
szövetségnek lehetnek előnyei és hátrányai is.. „A General Motors és a Honda
szabadalmakat cserélnek, ami jó is lehet. A Toyota és a BMW esetében előbbi a
technológiával, míg utóbbi pénzzel rendelkezik. Talán jó szövetségesek lesznek
majd. de vajon ugyanilyen jó lesz a Nissan, Ford és Daimler konzorcium?”
Utóbbi vállalatok három éve álltak össze üzemanyagcellás
technológia kifejlesztésére, ám azóta nagyon keveset lehet hallani a csoport
részeredményeiről, pedig a megalakuláskor jövő év elejére ígérték saját
modelljük bemutatását. A Nissan tavaly ősszel jelentette be, hogy az
infrastruktúra hiányosságai miatt üzemanyagcellás autójuk 2020 vagy inkább 2021
előtt biztosan nem jön ki. a Mercedesnél állítólag jövőre mutatkozhat be a GLC
hidrogénes változata, de nem biztos, hogy a technológia a Nissannal és a
Forddal együttműködve valósul meg.
A Hyundai szintén aggódik mind az amerikai, mind pedig a
dél-koreai töltőállomás-infrastruktúra hiányosságai miatt, a szóvivő szerint a
kaliforniai hidrogénkutak elterjedési üteme a vártnál lassúbb, ami az
autógyártók mellett a potenciális ügyfelek is aggasztja.
Kaliforniában jelenleg már 17 helyen lehet hidrogént
tankolni, míg februárban még csak 12 helyen volt ez elérhető. További 23
töltőállomás áll jelenleg is fejlesztés alatt,amelyek közül a legtöbb a Los
Angelesi és a San Franciscói körzetben valósulhat meg, ahol a legnagyobb az
üzemanyagcellás modellek iránti érdeklődés.
Ahn elmondta, Dél-Koreában a Hyundai feszültségeket is
okozott a központi kormányzattal szemben, mivel utóbbi szerint a vállalat
túlságosan az üzemanyagcellás technológiára koncentrál a sima elektromos
járműveket elhanyagolva. „Voltak aggodalmak, de végül sikerül elsimítani az
ellentéteket” – mondja Ahn, hiszen a Hyundai ugyanúgy érdeklődik az elektromos
modellek értékesítése iránt is, viszont a hosszabb távra utazóknak az
üzemanyagcella ideálisabb megoldást kínál.
Forrás: wardsauto.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!