Minden Hyundai bölcsője: Ulsan


Egyetlen más autógyár sem képes több autót előállítani, mint a Hyundai dél-koreai Ulsanban található üzeme, ahol tíz másodpercenként készül el egy autó.

Ha bárki kételkedne a Hyundai autópiacon betöltött szerepében, tegyen egy látogatást a vállalat ulsani üzemébe és még a legnagyobb szkeptikusnak is rögtön megváltozik a véleménye. Ulsan valóban az autógyártás csúcsát képviseli, ahol öt különálló gyárban minden 10 másodpercben elkészül egy vadonatúj autó, így tavaly összesen több mint másfélmillió Hyundai született itt.

A gyáróriáshoz kapcsolódó számok szinte felfoghatatlanok. A 15 millió négyzetméter – 700 futballpályányi – területen elterülő Ulsan üzemben 14 különböző modell készül a világ számtalan részére. A magyar piacon kapható Elantra, i40, Santa Fe és Grand Santa Fe modellek is itt születnek, de a hamarosan érkező Ioniq hibrid is innen indul Európába. Az autógyártó üzemeken túl vannak motor- és váltógyártó üzemek, amely mellett egy különálló részlegben készül a világ első, sorozatban gyártott üzemanyagcellás terepjárója, az ix35 Fuel Cell is, amelyből jelenleg naponta egy darabot szerelnek össze. 


Nem kevesebb, mint 34 ezer munkás dolgozik a gyárakban, akik két műszakos rendszerben – reggel 6:45-től 15:30-ig, illetve 15:30-tól 23:30-ig dolgoznak itt. Néhány dolgozó még itt is lakik, több mint ezren alszanak a helyben lévő kollégiumban. Még jobban szemlélteti a gyár termelőképességét az a tény, hogy az üzemek csak hétköznap dolgoznak, hétvégéken, valamint nyáron egy teljes hétre leáll a termelés.

Még lenyűgözőbb az ulsani gyár, ha annak fejlődését is figyelembe vesszük. Az újonnan felépült üzemben 1968-ban készült el az első Ford/Hyundai Cortina, amelyet hét év után váltott le a vállalat első saját típusa, a Pony. A mostani Ulsan egycseppet sem hasonlít a kezdeti bátortalan lépésekre. 


A gyáróriás legnagyobb, hármas számú üzemében – ahol évente 400 ezer autó készül – minden megtalálható, amit manapság az autógyártástól elvárhatunk. Igen, ésszerű szintű automatizálás van, de emellett sok munkás is dolgozik a szerelősorokon, akik mozdulatain tisztán látszik, hogy nemcsak tudják, mi a dolguk, de büszkék is arra, amit csinálnak. Persze, ha óránként 92 autót szerelnek össze – és 1990 óta közel 10 millió Elantrát gyártottak – hogyan is lehetne ez másként?

Az Ulsanban dolgozó munkások minden nap ingyen ebédet kapnak, amit még a vállalat alapítója, Ju-yung Chung ígért meg és vezetett be a kezdetekkor. A gyár területén egyébként összesen 24 étterem gondoskodik arról, hogy egyetlen munkás se maradjon éhen. Ulsan Dél-Korea egyik leggazdagabb városa, ahol az országban legmagasabb az egy főre eső jövedelem. Az 1,3 millió lakosú part menti város lakóinak fele, 660 ezer ember munkája köthető a Hyundaihoz, amelynek ezért nagyon hálásak lehetnek.   


A gyárban egyébként a tesztsofőrök keresnek a legtöbbet: éves szinten 116 millió koreai wont, azat több, mint 28 millió forintot vihetnek haza. Munkájuk ráadásul végtelenül egyszerű, minden egyes Ulsanban elkészült autót  egy tesztkörre visznek, majd levisznek a saját dokkba. Igen, Ulsanban saját hajókikötő található, ahol egyszerre három hajót is meg tudnak rakodni. Napi hatezer autós termelésnél pedig igencsak gyorsan kell a hajókat megrakodni. Egy átlagos hajó négyezer autó befogadására képes, amit 10 órán át rakodnak, így pedig ez egy egész hetes művelet. Néhány sofőr így gyakran 350 órát is dolgozik egy hónapban, ezért pedig szép summát kap kézhez..   

Kevesen tudják, hogy a gyár szomszédságában található hajógyártó vállalat telephelye is a legnagyobb ilyen jellegű létesítmény a világon. A Hyundai Heavy Industries vállalatot 1972-ben ugyanaz az ember, Ju-yung Chung hozta létre, aki néhány évvel korábban a Hyundai Motort is megalapította. Mára viszont a két vállalat teljesen elvált egymástól, különállóan működnek.  


A hajógyár ráadásul még az autógyárnál is több, 63 ezer embert foglalkoztat, akik évente 63 hajót építenek össze. Ráadásul a HHI a világ hajógyártói között 35 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik, hasonló teljesítményre az autógyártó is büszke volna.  

Ulsan a termeléstől a kikötőig mindenben művészi módon mutatja be azt a nagyfokú hatékonyságot, amelyre minden autógyártó vágyakozva tekinthet.  

Forrás: autoexpress.co.uk

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei