A Hyundai legyőzheti a Ladát


A dél-koreai Hyundai csoport az orosz autópiaci válságot használja ki arra, hogy piaci részesedést szerezzen és ezzel sarokba szorítsa a hazai Ladát is.

A Hyundai csoport a gazdasági visszaesés közepette is fenntartja orosz üzemének termelési szintjét az orosz autópiacon, ahol a 2012-13-as 3 milliós csúcs után az eladások felére estek vissza. Stratégiájukat a Ladát gyártó egykori egyeduralkodó orosz Avtovaz gyengélkedése is elősegíti.

A gazdasági visszaesés ugyanis sokkal súlyosabban érintette az Avtovazt amely máig képtelen volt megszabadulni a szovjet Lada márka stigmájától, amellyel a vásárlók a külföldi autók alá pozícionálják a hazai gyártót. „Vannak előítéleteim a hazai autóiparral szemben” – mondja Victoria Anreeva, 28 éves moszkvai PR menedzser, aki tavaly vásárolt egy Hyundai Solarist. „kérges lett a tenyerem, mire elfordítottam a kormányt”  

Ez az állandósult megbélyegzés, illetve a Hyundai csoporttal folytatott erős versengés nyomás alatt tartotta a francia Renault csoporthoz tartozó márkát, amely 2008-ban 1 milliárd dollárért vásárolta meg a vállalat 25 százalékát abban a reményben, hogy megismételheti a román Dacia sikerét és olcsó európai márkát csinálhat belőle.  


A Hyundai még 1998-ban, a nagy ázsiai gazdasági válság idején vásárolta fel a Kia Motors 34 százalékát, míg mostanra a Renault a Nissan szövetségi partnerével együtt vált az Avtovaz többségi tulajdonosává.

Az alacsony olajárak és az Ukrajna miatt bevezetett nyugati szankciók által táplált gazdasági krízis miatt tavaly 36 százalékkal kevesebb autót vásároltak Oroszországban. Ám eközben a Hyundai és Kia eladásai csupán 10 és 16 százalékot estek vissza, amivel piaci részesedésük 2012 óta megduplázódott és jelenleg 20 százalék körül áll. Az Avtovaz és a Renault-Nissan piaci részesedése közben 30 százalék körül stagnál, ám emögött a Renault-Nissan bővülése ellentételezi az Avtovaz zuhanó eladásait, amely 31 százalékkal esett vissza tavaly.  

A Hyundai Motor képviselője szerint idén új modelleket vezetnek be és növelik az oroszországi termelésüket azért, hogy profitjuk megtartása mellett növelhessék piaci részesedésüket.


A dél-koreai márka azon stratégiája, amely piaci részesedés növelésére használja a gazdasági csökkenést, nem újdonság a vállalat életében. Ugyanez történt az Egyesült Államokban is, amikor a gazdasági válság idején, a piaci visszaesés közepette 2009-ben növelni tudták eladásaikat és 2011-re rekordszintre, 5,1 százalékra növelték piaci részüket.  

A két autógyártó most ugyanolyan jó helyzetben van, hogy megismételje ugyanezt Oroszországban is, ahol rengeteget fektettek be a helyi gyártásba és olcsó, megbízható modelljeikkel hírnevet szereztek az országban. ebben hatalmas segítség a Szentpéterváron működő orosz gyártóüzem, amely az ország legnépszerűbb idegen modelljét, a Hyundai Solarist és a Kia Riot gyártja.

Ennek segítségével sikerült olyan angy német cégeknek is alávágniuk, mint a Volkswagen, amely drága importelemei és a rubel leértékelődése miatt kénytelen volt jelentősen növelni árait. A Hyundai csoport termékeinek ára viszont az átlagos 24 százalékos áremelés mellett csupán 11 százalékos volt.   

A Hyundai csoport arra is készen áll, hogy profitját szűkítve tartsa fenn az értékesítés szintjét. Orosz üzemük tavaly teljes kapacitáson működve 229 500 autót állított elő akkor, amikor sok más helyben gyártó globális vállalat kénytelen volt csökkenteni termelését, a General Motors pedig kivonult a piacról.  

Az orosz tömegpiacon az Avtovazzal folytatott harcában a Hyundai csoportnak sokat segít a Lada még mindig elég rossz hírneve. Miközben a Hyundai nettó profitja 12 százalékkal esett vissza az első negyedévben, addig az Avtovaz vesztesége 130 millió dollárra rúgott.  

Az állami gyártóként az 1960-as években létrejött Avtovaz az utóbbi évek minőségi fejlesztései ellenére a világon még mindig kockaforma szovjet autóiról ismert. A Lada általánosságban alacsonyabb áron kapható Oroszországban, mint a hasonló kategóriás koreai modellek – a Lada Granta indulóára 313 900 rubel, míg a Hyundai Solaris valahol félmillió rubelnél indul. „Tisztában vagyunk vele, hogy ha a Ladáról beszélünk, nem tudjuk ugyanolyan áron adni, mint egy Volkswagent, vagy egy Hyundait, nem olyan erős a márka” – mondja Nicolas Maure, az Avtovaz ügyvezetője  


Ám az olcsóság nem védte meg az Avtovazt attól, hogy a gazdasági visszaesés közepette lassan ne zsugorodjon a piaci részesedése: tavaly ez 16,8 szinten állt, amivel ugyan még így is a legnagyobb résztvevő a piacon, ám 2012-ben még 18,3 százalékos szinten voltak. Miközben az oroszoknak kevesebb mozgósítható pénzük van, azt a keveset inkább külföldi, megbízhatóbb márkára kívánják költeni.

„Az orosz vásárlók általánosságban jóval magasabbra értékelik a Hyundait, mint a Lada termékeit annak ellenére, hogy a Ladának jó és fejlődő termékportfóliója van” – mondja Tim Urquhart, az IHS elemzője. „Kommunista autómárka volt, Oroszország pedig a többi fejlett országhoz hasonlóan egyre inkább törekvő, márkatudatos gazdasággá válik. Eközben a Lada még mindig a régi időkben él.”  

Urquhart szerint a Renault sikerei a Dacia márkával még nem jelenti azt hogy ugyanezt az eredményt Oroszországban is meg tudja ismételni. „A Daciának nincs meg unógyanaz az öröksége, mint ami a Ladának megvan. Nem tudják ugyanazt a trükköt megismételni az Avtovaznál.”

Forrás: dailymail.co.uk

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei