Hagyományos választás - Hyundai Elantra 1.6 CRDi 7DCT Executive


A kompakt méretosztályban ma már konzervatív választásnak számítanak a lépcsőshátú autók, az Elantra ebben a kategóriában mutat újat friss formájával, átgondolt berendezésével és egy nagyszerű dízel-automata hajtáslánccal.

Szabó Bence

Az Elantra a Hyundai legnépszerűbb típusának számít, az elmúlt negyedszázad alatt több mint tízmillió példány kelt el belőle világszerte. Ha a neve hallatán még mindig az ezredforduló eleji, szerencsétlen megjelenésű harmadik generáció jut eszünkbe, akkor gyorsan felejtsünk el mindent, amit tudunk róla, azóta ugyanis sok minden változott a Hyundai háza táján. A koreai márka ma már az élmezőnybe tartozó autókat gyárt, az Elantra 2010-ben bemutatott előző generációja pedig a folyékony szobrászat névre keresztelt stílusirányzat egyik első képviselője volt. A most megérkezett utód úgy őrizte meg sportos és modern karakterét, hogy közben a konzervatívabb ízlésű vevők igényeinek is megfelel.


A kompakt lépcsőshátú autók kategóriája ugyanis elsősorban a hagyományos megoldásokat kedvelő vevőknek szól. Olyan típusokat találunk itt, mint a Renault Fluence és Volkswagen Jetta, amelyek külön néven futnak a nagyobb darabszámban eladott ötajtós és kombi testvéreiktől. Ezt az utat követte a Hyundai is, amikor külön modellsorozatba szervezte a praktikusabb karosszériaváltozatokat i30 néven. 


Az Elantra előző generációja formájával így is kiemelkedett a konzervatív konkurensek közül. Az áramvonalas alakú, hullámzó vonalvezetésű autó fiatalosabb volt a megszokottnál, és ezt a stílust folytatja az új modell is, csak éppen valamivel visszafogottabb formában. A karosszéria íveit kivasalták, feszesebb, komolyabb külsőt kapott az új Elantra, amelyet a Hyundai jellegzetes hatszögletű hűtőmaszkjáról azonnal felismerhetünk. 


Szépek a széles hátsó lámpák, a LED-es nappali menetfénnyel ellátott xenonfényszórók formája pedig nem csak minket emlékeztetett a Jaguar XE stílusára, ami sokat mond az autó eleganciájáról. Ívelt tetővonalával, magas hátsójával és eltalált arányaival az új Elantra tetszetős jelenség, az Executive felszereltséghez adott 17 colos könnyűfém kerekek is kimondottan jól állnak neki.


Belül is rendet tettek a Hyundai tervezői, az előző Elantra furcsán hullámzó formájú műszerfala egy jóval hagyományosabb berendezésnek adta át a helyét. Szinte már németes rend uralkodik a műszerfalon, ezért mindent ott találunk, ahol elsőre keresnénk. A kétszínű, alul világos belső otthonos hangulatot teremt, a minőségérzet rendben van, a fémszínű és fényes fekete betéteket még éppen megfelelő arányban adagolták.


Jól leolvasható a műszeregység, a fedélzeti számítógépen a kormánykerék gombjaival lapozhatunk, a zenelejátszót és a telefont pedig ötcolos színes érintőképernyőn lehet kezelni. Beépített navigációs rendszer létezik a típushoz, de nálunk nem rendelhető. Az opciók között Infinity hifit találunk, de a modern vezetéssegítők közül egyedül a holttérfigyelőt lehet kérni, adaptív tempomat vagy városi vészfékező nincs a típushoz.


Méretei nem sokat változtak, két centivel hosszabb és ugyanennyivel szélesebb lett elődjénél az új Elantra, de nem is volt szükség a növekedésre. A 4,57 méter hosszú Elantrában így is olyan érzésünk támad, mintha egy kategóriával nagyobb autóban ülnénk. Nagyszerűen el lehet férni az első üléseken, és bőséges a lábtér hátul is, ahol a csúcsmodellben külön szellőzőnyílás és ülésfűtés is juthat a hátsó utasoknak. Még nagyobb a komfort elöl, ahol nemcsak fűthető, de bőrkárpittal párosítva akár szellőztethető is lehet az ülés, amelynek formázása és párnázása inkább csak átlagos. 


Az Elantra 458 literes csomagtartójának mérete megfelel az elvárhatónak, de az alakja nem éppen szabályos és a pereme is magasan van. Osztott támlákkal bővíthető ugyan a raktér felőli karokkal is, de a nyílás ilyenkor nem valami nagy. Fedele azonban könnyen nyílik, zsebünkben a távirányítóval mögötte állva akár automatikusan is, a lengőzsanérok azonban belógnak a hasznos térbe.


Az előző generáció legnagyobb hátránya a motorkínálat szűkössége volt, hiszen csupán az 1,6 literes benzinessel kínálta a Hyundai. A választék most sem sokkal bővebb, de megjelent a céges autók között elengedhetetlen dízelmotor, méghozzá a Hyundai kínálatának egyik legjobb erőforrása. Az 1,6 literes négyhengeres itt is 136 lóerőre képes, hozzá pedig a márka újonnan fejlesztett duplakuplungos automatizált váltója kapcsolódik. 


A hétfokozatú egység ügyesen osztja be az akár 300 Nm nyomatékú motor erejét, nem nehéz lendületesen haladni vele. A kapcsolások gyorsak és simák, egyedül az indulások nem olyan finomak, ami a duplakuplungosok általános jellemzője. Jól gyorsul, és nagyobb tempónál is nyugodtan fut az Elantra, 130 km/óránál 2300 a percenkénti fordulatszám, így csendben és takarékosan autózhatunk. A fogyasztása a széria start-stoppal városban sem ment hat liter fölé, országúton pedig öt liter alatti átlagot is elérhetünk, a teszt során 5,4 l/100 km-t mértünk. 


A kormányzása lehetne élénkebb, de egyébként is messze áll tőle a sportos stílus, jobban illik hozzá a kényelmes autózás, nem véletlen, hogy futóművét úgy hangolták, hogy még a csúcsmodellhez adott 17 colos kerekeken és peres abroncsokon is komfortos legyen a rugózása. A kilométer-korlátozás nélküli ötéves garanciával adott Elantra ezzel ideális választás lehet akár céges, akár családi autónak azok számára, akik a hagyományos megoldásokat kedvelik.


Tetszett: Megnyerő forma, bőséges helykínálat, átgondolt berendezés, nyomatékos dízelmotor, ügyes duplakuplungos váltó, kedvező fogyasztás
Nem tetszett: Csomagtér megoldásai átlagosak, nem rendelhető navigáció és vezetéssegítők
Szerintünk: Folytatja a hagyományokat

Forrás: Autó és Stílus magazin

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei